איומים באקדח. צילום: דוברות המשטרה
שימוש באקדח. צילום ארכיון: דוברות המשטרה

"התנהגות מבזה ומשפילה": השופטת מתחה ביקורת חריפה על תנאי מעצרם של חשודים בירי

המשטרה עצרה שלושה חשודים באירוע ירי שהתרחש לפני מספר שבועות בצומת שער הנגב. הם טענו כי תנאי מעצרם היו קשים והשופטת דורית בונדה מתחה על כך ביקורת ודרשה הסברים ממפקד תחנת שדרות, סנ"צ מאיר חכמון

פורסם בתאריך: 28.10.21 16:18

     

אירוע ירי חמור התרחש לפני כחודש וחצי, זה היה בתאריך 14 בספטמבר, סמוך לשעה 04:30 לפנות בוקר, שני רכבים יצאו מאולם אירועים באשקלון. רכב מסוג סקודה סופרב בו ישבו 3 אנשים ורכב מסוג פולקסווגן פאסאט בו ישבו לפחות שני אנשים.

הם יצאו מאשקלון ונסעו על כביש 34 סמוך לשדרות באותה עת נסע גם רכב מסוג סקודה אוקטביה בנתיב נסיעתם ובו ישבו 3 אנשים. כשהתקרבו לצומת שער הנגב, עצרה האוקטביה ברמזור על מנת לפנות שמאלה לכיוון מכללת ספיר. בשלב הזה, עצרה מכונית הפאסאט מאחוריו ולידו עצרה הסופרב.

על פי כתב האישום שהוגש נגד תושב אשקלון שלמה נחום, בן 24, הוא זה שנהג במוכנית הסופרב וכי בשלב הזה הוא קרא לבעל האוקטביה "עצור בצד". הוא שאל אותו למה לעצור בצד הרי הוא לא שוטר, ונחום השיב לו כי הוא שוטר ואז הרים את אקדח שהחזיק ופתח את דלת הרכב, כשהאחרים שהיו עימו ברכב מאחור פתחו את דלתות הרכב, ובמקביל פתחו יושבי רכב הפאסאט את דלתות הרכב, וכל מי שיצא מכלי הרכב רץ לעבר האוקטביה.

ניידת משטרה. צילום ארכיון: משטרת ישראל

ניידת משטרה. צילום ארכיון: משטרת ישראל

הנהג באוקטביה החל מיד להאיץ ולהימלט מהם ואז נפתחה לעברם אש מאקדח 9 מ"מ, כאשר 5 קליעים פוגעים רק ברכב, אחד מהם אף חדר לתוך הרכב אך לא פגע באיש.

נחום והאחרים חזרו מיד לרכבים שלהם והחלו לדלוק אחרי האוקטביה שזיהתה ניידת משטרה ולידה שוטרים שהיו בפעילות מבצעית וביצעו חסימה בכביש. הם עצרו ליד השוטרים ודיווחו על הירי שהוצע לעברם.

שני הרכבים האחרים נמלטו מהמקום, כאשר נחום, חזר לביתו באשקלון, שם מסר את בגדיו לבעלת הדירה שלו שכיבסה אותם וכן מחק הודעות מהטלפון שלו, כך על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד אלכס דרנבוים מפרקליטות מחוז דרום (פלילי).

משטרת שדרות שחקרה את האירוע, הצליחה לאתר תוך זמן קצר את נחום, באמצעות מספר הרכב. הוא טען כי היה כל הלילה באירוע ומשם חזר לביתו. במשטרה טוענים כי צילומי מצלמות "עין הנץ" וכן צילומי אבטחה מהצומת בה התרחש האירוע, הם ראיות שהרכב שלו כן היה בצומת באותו הלילה.

במקביל עצרה המשטרה גם את בעלת הדירה ומעצרה הוארך ונכון להיום עדיין לא הוגש נגדה כתב אישום. כנגד נחום, הוגש כתב אישום בגין עבירות של נשיאת נשק, חבלה בכוונה מחמירה, חבלה ברכב ושיבוש הליכי חקירה. הוא עדיין נמצא במעצר. עו"ד מור כיאשמרה המייצגת את נחום מסרה בתגובה: "טרם הועברו מלוא חומרי החקירה לידי ההגנה, לאחר בחינת כלל החומרים בתיק אתייחס בהתאם".

 

לפני יומיים הצליחה המשטה לשים את ידה על שלושה חשודים שלטענתה היו ברכבים והיו מעורבים באירוע הירי. מדובר בתושב אשקלון בן 25, תושב קרית מלאכי בן 28 ותושב שדרות בן 36. השלושה אותרו בצימר בעיר טבריה. בחיפוש שנערך ברכבם וכן בצימר בו שהו, אותרו סמים, שכפ"צים, סכינים, אלות, תרסיס מדמיע ומכשירי קשר.

שכפ"ץ וציוד שנתפסו בחיפוש. צילום: דוברות המשטרה

שכפ"ץ וציוד שנתפסו בחיפוש. צילום: דוברות המשטרה

השלושה הובאו אתמול לבית משפט השלום באשקלון לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.

מעצרם של השלושה הוארך, אך בדיון התלוננו השלושה על תנאי מעצרם, אחד מהם סיפר לשופטת כי היה עצור במשך שעות ארוכות בידיו וברגליו. השני טען בדומה לי כי היה אזוק בידיו ורגליו במשך 13 שעות ברציפות ונרגמו לו חבלות מכך. הסנגורית שלו אף ביקשה רשות מבית המשפט וקיבלה, על מנת לצלם את החבלות בזרועותיו וברגליו של החשוד.

שכפ"ץ וסמים שנתפסו בחיפוש. צילום: דוברות המשטרה

שכפ"ץ וסמים שנתפסו בחיפוש. צילום: דוברות המשטרה

סנגורו של החשד השלישי סיפר כי מרשו נאלץ לישון על מזרן ברצפה בתחנת משטרת שדרות.

השופטת דורית בונדה מתחה ביקורת קשה על התנהלות המשטרה וכתבה כי החוק קובע מפורשות כי לעצור מגיע לקבל מיטה, מזרן ושמיכות ובאופן כללי תנאים שלא יהיה בהם כדי לפגוע בבריאותו וכבודו.

"למרבה הצער אף שעסקינן בחוק שחוקק לפני למעלה משני עשורים, נראה כי תחנת שדרות טרם השכילה להפנים את חשיבות השמירה על זכויות עצורים, יהא החשד המיוחס להם אשר יהא", כתבה השופטת בונדה, "לא יתכן שבשלהי שנת 2021 במדינת ישראל, מדינה מתוקנת, ישוכן ויוחזק עצור כשהוא נאלץ לבלות לילה בבית המעצר כשהוא מונח על מזרן יחד עם עצורים נוספים. מדובר בהתנהגות מבזה ומשפילה שאין ליתן לה יד".

השופטת דורית בונדה. צילום: אתר בתי המשפט

השופטת דורית בונדה. צילום: אתר בתי המשפט

עוד כתבה השופטת בונדה, "שמעתי כי לכל אורך מעצרו הוחזק המשיב כשהוא כבול ואזוק אף במקום ציבורי, ככל הנראה אף זאת בניגוד לנהלים, לפסיקת בית המשפט העליון כיושבו כבית המשפט הגבוה לצדק ובניגוד לנהלי נשיאת בית המשפט העליון. התנהלות זו לא ניתן לעבור עליה בשתיקה".

היא אף דרשה כי מפקד תחנת שדרות יגיב לטענות הללו ויסביר מה בדיוק קרה שם.

מפקד התחנה, סנ"צ מאיר חכמון מסר לשופטת תגובה ובה הסביר כי החשוד לא הוכנס לתא המעצר שבו יש מיטה, זאת מאחר והיה צורך להחזיק את החשודים בהפרדה על מנת שלא ישבשו את החקירה.

עוד ציין חכמון כי בסיום החקירה, בשעה 05:00 בערך, בשל השעה שהיא קרובה לשעת הדיון לא ניתן היה להעביר את החשוד לבית המעצר שהוקצה להם ולכן הוא נותר בחדר המעוכבים תחת השגחת שוטר. "בנסיבות האלו, ועל מנת להקל על החשוד בהמתנה לשעת הדיון של הבוקר, קצין תורן הביא לחשוד מזרן ושמיכה וכן ארוחת בוקר".

רפ"ק מאיר חכמון. צילום: דוברות המשטרה

סנ"צ מאיר חכמון. צילום: דוברות המשטרה

באשר לטענה כי החשוד היה אזוק במשך שעות ארוכות, הסביר מפקד התחנה כי החשוד שהה בחדר שאינו ממוגן ועל מנת למנוע אפשרות של בריחה מהמקום הוא היה אזוק. עוד כתב חכמון כי לאחר שקיבל את פניית השופטת הוא בדק ותחקר את האירוע "ממנו עלה כי לא נפל כל פגם בהתנהלותו של הקצין האחראי בטיפול החשוד, זאת בהתחשב כנסיבות כפי שפורטו מעלה ובהתאם להוראות החוק בפי שאנו מקפידים עליהם דרך כלל", כתב חכמון.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר