מסעדת זיארה. צילום: אילן אסייג
מסעדת זיארה. צילום: אילן אסייג

בגלל הקמת מסעדת "זיארה": עיריית אשקלון תשלם כשני מיליון ש"ח לאפרידר

בשנות התשעים הפקיעה העירייה את הטיילת של אשקלון מידי חברת אפרידר "לצורכי ציבור" אלא שעל המגרש הזה הקימה העירייה את מסעדת "זיארה" שבהמשך הפכה לאולם אירועים. בית המשפט קבע כי מסעדה ואולם אינם "צורכי ציבור" ולכן תיאלץ העירייה לפצות את החברה של אלי אלעזרא בכשני מיליון ש"ח

פורסם בתאריך: 3.12.20 10:34

     

תביעת המיליונים של חברת הבנייה האשקלונית אפרידר נגד עיריית אשקלון הגיעה לישורת האחרונה: בית המשפט המחוזי בבאר שבע פסק כי על העירייה יחד עם שני הגופים הפועלים תחת סמכותה: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה והחברה הכלכלית לאשקלון יפצו את אפרידר בסכום של כולל של למעלה משני מיליוני ש"ח.

כזכור, בתחילת שנת 2016 תבעה החברה שבשליטת איש העסקים אלי אלעזרא את עיריית אשקלון בגין הפקעת השטח השייך לה, עליו הוקמה מסעדה ממש על הטיילת מצפון לחוף בר כוכבא. מדובר היה במסעדה שהוקמה בשנת 2013 תחת השם שמשון. המסעדה נבנתה על ידי החברה הכלכלית של אשקלון, ובשנת 2014 זו העמידה את המבנה למכרז, שבו זכתה חברה בבעלות איש העסקים צביקה בן שבת, שהיה אז גם בעליה של חברת ח.א.ש ושל חברות נוספות. בן שבת הקים במקום את מסעדת "זיארה". בתחילת שנת 2018 נסגרה המסעדה ולאחר מכן המקום הפך לאולם אירועים קטן בשם "מקום בים – בית לאירועים".

אלי אלעזרא. צילם: נבו נעים

אלי אלעזרא. צילם: נבו נעים

פסק הדין שניתן חושף את השתלשלות האירועים: כבר בשנות התשעים החלה הפקעת הקרקע מידי חברת אפרידר לידי עיריית אשקלון והיא נעשתה "לצורכי ציבור" על מנת להקים במקום טיילת ושבילים להולכי רגל.

בשנת 2011 העירייה החלה לקדם את הקמת המסעדה במקום והגישה בקשה לוועדה המקומית. או אז פנתה אפרידר לעירייה והודיעה כי מדובר בקרקע בבעלותה וכי אין לעירייה סמכות להקים במקום את המסעדה. חרף הפנייה אושרה הבקשה וניתן היתר לבנייה במקום. העירייה מצדה טענה כי היא הפקיעה את הקרקעות מאפרידר וכי הקרקע הפכה לקניינה הגמור. לאחר קבלת ההיתרים פרסמה החברה הכלכלית מכרז להקמת המסעדה ומכרז נוסף להשכרתה. המסעדה הוקמה והושכרה לבן שבת במחיר של 28 אלף ש"ח בחודש.

צביקה בן שבת

צביקה בן שבת

בין אפרידר והעירייה התנהל משא ומתן שהיה אמור להסדיר את המחלוקת אלא שהצדדים לא הגיעו להסכמות ומשכך החליטה אפרידר לפנות לבית המשפט ולתבוע את זכויותיה. כאשר היא דורשת או פיצוי בגבוה 3.2 מיליון ש"ח או השבת הקרקע לידיה.

העירייה מצידה טענה כי אפרידר איחרה את המועד והיא הייתה אמורה לעתור נגד ההפקעה לפני 23 שנים ולא עכשיו.

בינתיים הפכה מסעדת "זיארה" לאולם האירועים "מקום בים" וחברת אפרידר טענה כי המסעדה עצמה אינה עונה על "צורך ציבורי" כי היא פועלת בנפרד מהטיילת ויש לה דרכי גישה נפרדות. ויותר מזה, כאשר המסעדה הפכה לאולם אירועים אז "השימוש המסחרי מובהק עוד יותר, שכן אין קשר בין קיום אירועים פרטיים ועסקיים לבין רצועת הטיילת", נכתב.

מקום בים. צילום: אלירם משה

מקום בים. צילום: אלירם משה

מה שהיה מפתיע אף יותר זה שהעירייה טענה כי במקום לא פועל כלל אולם אירועים וכי החברה הכלכלית לא התירה שימוש במקום לטובת אולם אירועים וכי גם אם מתקיימים במקום אירועים, אין הדבר הופך את המסעדה לאולם אירועים.

אלא שבעלי "מקום בים" הוזמנו לעדות בבית המשפט ואחד מהם אמר במפורש כי הם הבינו שהמקום לא מתאים לתפעול מסעדה והם הבינו שהם צריכים להתמקד באירועים פרטיים וכי המקום עובד במתכונת של אירועים בלבד. חברת אפרידר אף שלחה חוקר פרטי שהתקשר למקום ושם נאמר לו כי במקום פועל אולם אירועים ולא מסעדה. להוכחת הדברים אף הובא דף הפייסבוק של "מקום בים" ושם נכתב על אירועים שהתקיימו בו.

משרדי חברת אפרידר במרכז אפרידר. צילום: אלירם משה

משרדי חברת אפרידר במרכז אפרידר. צילום: אלירם משה

השופטת גאולה לוין כתבה בהחלטתה כי אפרידר זכאית לפיצוי כי העירייה אינה משתמשת בקרקע לצורך הציבורי שעבורו הופקעה הקרקע. עוד כתבה שאילו העירייה לא הייתה מקימה במקום מסעדה, כנראה שאפרידר לא הייתה יכולה לטעון לפיצויים. את גובה הפיצוי חישבה השופטת לפי השימוש שנעשה בקרקע וקבעה כי שווי השימוש כאולם אירועים הוא כפול משווי של שימוש כמסעדה. כך שאילו במקום הייתה ממשיכה לפעול מסעדה, הפיצוי שהיה נקבע היה קטן יותר בכמה מאות אלפי שקלים.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




השופטת פסקה לבסוף כי העירייה, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה והחברה הכלכלית יפצו את אפרידר בסך של 1.8 מיליון ש"ח בנוסף לריביות והצמדה בשש שנים האחרונות ועוד 135,000 ש"ח הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

מעיריית אשקלון טרם נמסרה תגובה.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר