מסעדת זיארה. צילום: אילן אסייג
מסעדת זיארה. צילום: אילן אסייג

אלעזרא ובן שבת מציגים: הקרב על מסעדת זיארה

איש העסקים אלי אלעזרא טוען כי המגרש שעליו הקים איש העסקים צביקה בן שבת את מסעדת זיארה, הופקע ממנו בניגוד לדין. אלעזרא דורש מהעירייה פיצויים של מיליונים או פינוי המגרש. בית המשפט יכריע

פורסם בתאריך: 25.3.16 08:22

     

איש העסקים האשקלוני אלי אלעזרא טוען כי מסעדת זיארה הפופולרית, שבבעלותו של איש העסקים האשקלוני צביקה בן שבת, נבנתה על קרקע שהופקעה ממנו שלא כחוק. תביעה בעניין הוגשה על ידי חברת אפרידר, שבבעלות אלעזרא, לבית המשפט המחוזי בבאר שבע וזו תעורר עניין רב, מאחר והדרישה היא לפיצויים בגובה מיליוני שקלים או לחילופין פינוי הקרקע.

לפני כשלוש שנים הוקמה בטיילת באשקלון מסעדה תחת השם שמשון. המסעדה נבנתה בידי החברה הכלכלית של אשקלון, ובשנת 2014 זו העמידה את המבנה למכרז, שבו זכה בן שבת. בן שבת הקים במקום את המסעדה כפי שהיא ידועה היום בשם זיארה. המסעדה זכתה לפופולריות רבה, הן בשל מיקומה על קצה הצוק, הן בשל הנוף המרהיב הנשקף ממנה והן בשל העיצוב הייחודי שלה הזהה לקבר השייח'. בסמוך למסעדה התקיימו מדי שנה פסטיבלים ואטרקציות שמשכו קהל אשקלוני רב שנחשף שוב ושוב למסעדה המפוארת. גם כתבות טלוויזיה על אשקלון חשפו את המסעדה היוקרתית ברמה הארצית. בשנתיים האחרונות אף התקיימו בזיארה לא מעט מסיבות עיתונאים והשקות של אירועים כאלה ואחרים. למשל, אירוע הפתיחה של המסעדה היה גרנדיוזי במיוחד, כאשר בן שבת השיק אותה עם הופעה של הזמרת היוונית גליקריה, וכך אט אט הפכה המסעדה למותג מקומי מצליח.

הפקעת קרקע לא חוקית?

אלא שכעת טוען איש העסקים אלי אלעזרא כי הקרקע שעליה נבנתה המסעדה היתה שייכת לחברת אפרידר שבבעלותו וכי הקרקע הופקעה מהחברה שלו באופן בלתי חוקי. בתביעה שהגישה החברה כנגד עיריית אשקלון וכנגד החברה הכלכלית של אשקלון נכתב כי עניינה של התביעה הוא בהפקעה שביצעה העירייה "בניגוד לדין, של מקרקעין בשטח של כ־500 מ"ר, הממוקמים בשטח הטיילת ברצועת החוף הצפוני בעיר אשקלון… ובהתנהלות הפסולה והבלתי חוקית של הנתבעות (העירייה והחכ"ל; ד"ל) בקשר עם המגרש לאחר מכן, אשר יזמו והקימו פרויקט מסחרי במגרש לצורך רווח כספי אסור…".

אלי אלעזרא

אלי אלעזרא

בתביעה מדובר בתוכנית שיזמה העירייה לפני עשרות שנים, תוכנית שבמסגרתה תוכננה הטיילת מצפון העיר ועד דרומה. חלק משטחה של הטיילת כלל אז מגרשים השייכים לחברת אפרידר והעירייה הודיעה כי היא מפקיעה את השטחים הללו לצורכי ציבור, כגון טיילת, קיוסקים ומסעדות. ב־1993 בוצעה הפקעה על ידי העירייה. לדברי חברת אפרידר הם לא קיבלו כל פיצוי עבור ההפקעה וכי עד היום הקרקע רשומה על שם חברת אפרידר. ב־2011 החלה העירייה בתוכנית להקמת מסעדה בטיילת על המגרש שהופקע מידי אפרידר. חברת אפרידר מיהרה להוציא מכתב לעירייה ובו דרשה שלא לקיים דיון בנושא, אלא רק לאחר דיון מסודר בין הצדדים. העירייה אכן הסירה את הנושא מסדר היום, אך בהמשך, בשנת 2012, התייחסה לכך במכתב וכתבה לחברה כי המגרש שהופקע ממנה נמצא בשטח להקמת קיוסק או מסעדה. מכאן ואילך החלה העירייה בהליכים לבניית מסעדה במקום.

מסעדת זיארה. צילום: אילן אסייג

מסעדת זיארה. צילום: אילן אסייג

"ביוני 2014 הסתיימה הקמת מסעדה מפוארת במגרש בשם מסעדת Ziara", נכתב בכתב התביעה, "אשר על פי הפרסומים הקיימים הינה מסעדת שף המציעה אוכל גורמה ונחשבת לאחת המסעדות הגדולות והיוקרתיות בעיר. המסעדה, הממוקמת במיקום אטרקטיבי, משתרעת על פני שטח בנוי של 300 מ"ר וכוללת מאות מקומות ישיבה. המסעדה פועלת באופן רציף 24 שעות ביממה, למעט בשבתות ובחגים, ומתוכננים להתקיים בה הופעות ואירועים שונים. סמוך למסעדה ישנו שטח חניה נרחב המשרת אותה. על פי אותם פרסומים, המסעדה הוקמה מטעמה וביוזמתה של החכ"ל, על ידי חברת ח.א.ש מערכות ושירותים בע"מ, שבבעלות איש העסקים צביקה בן שבת, תושב העיר אשקלון. לא ידוע לתובעת האם המסעדה הוקמה מכוח היתר בנייה כדין. ניסיונה של התובעת לעיין בתיק הבניין המצוי בוועדה המקומית לא צלח, שכן נמסר לה כי התיק מצוי במשטרת ישראל לצורכי חקירה. בדומה, לא ידוע לתובעת האם בוצע הליך תחרותי בעניין, האם זה תאם את דיני המכרזים שלהם כפופות הנתבעות, האם ניתן אישור שר הפנים להתקשרות וכיו"ב. מכל מקום ועל פי מידע שבידי התובעת, מפעילי המסעדה משלמים לחכ"ל תמורה בגין זכות השימוש הנתונה להם במסעדה". לדברי חברת אפרידר נפלו פגמים מהותיים בהתנהלות של העירייה והחכ"ל בכלל הליכים, החל בהליכי הפקעת המגרש, דרך הקמת המסעדה וכלה בהפעלתה, "המנוגדים לכל דין".

"אין ליזם עדיפות על התובעת"

בתוך כך, בחודשים האחרונים נערכו ישיבות בין נציגי העירייה לנציגי חברת אפרידר בעניין זה, אך הצדדים לא הגיעו לכדי הסכמות. ובחברת אפרידר טוענים כי הגיע לידיהם מידע שלפיו המגרש כלל לא הופקע וגם לא ניתן היה להפקיע אותו. החברה טוענת כי עצם הפעלת המסעדה במגרש המיועד לצורכי ציבור מנוגדת לחוק. "גם אילו היה ניתן להפקיע את המגרש… הרי שהקמת המסעדה והפעילות המבוצעת בה חורגת באופן ברור ומובהק מהייעוד הציבורי האמור ולכן היא בלתי חוקית", נכתב.

צביקה בן שבת

צביקה בן שבת

עמדת העירייה היא כי ניתן להקים את המסעדה במגרש זה, מאחר ומדובר בשימוש מסחרי הנלווה לשטח הציבור של הטיילת, בדומה לכל קיוסק ומסעדה המוקמים בטיילות בכל הארץ. אלא שגם בנקודה זאת תוקפת חברת אפרידר. "המסעדה, נשוא התביעה, מסעדה יוקרתית ומפוארת המשרתת מאות אנשים ונהנית מדרך גישה נפרדת ומחניון צמוד וייעודי, עומדת בזכות עצמה ובשום אופן אינה טפלה לשימוש הנעשה בשטח הציבור הפתוח. ההיגיון מחייב כי מסעדה כגון דא משרתת (לרוב) ציבור שמגיע במיוחד עבורה, ולא את הרוחצים בים או הצועדים בטיילת. אף העובדה כי המסעדה אינה פועלת בשבתות ובחגים מעידה כי יש לה קיום עצמאי שאינו תלוי בשעות העומס בטיילת. לפיכך לא מתקיימת כל זיקה למטרה הציבורית לשמה הופקעה הקרקע. מדובר בשימוש מסחרי ברור ומובהק, אשר יש לו קיום עסקי עצמאי ונפרד ללא כל קשר לטיילת", נכתב בתביעה.

עיריית אשקלון

עוד טוענת חברת אפרידר כי היא היתה יכולה להפעיל את מסעדת זיארה בעצמה. "התובעת (חברת אפרידר) הינה חברת בנייה אשר הקימה ובנתה (מלבד אלפי יח"ד למגורים) שטחי מסחר נרחבים, בנוסף לעיסוקה כחברה המספקת שירותי ניהול ותפעול של שטחי מסחר. לאור ניסיונה ומומחיותה של התובעת כאמור ברי כי היתה יכולה להקים ולתפעל את המסעדה בעצמה. ומבחינה זו כי אין ליזם הפרטי מטעם החכ"ל (צביקה בן שבת) כל עדיפות על התובעת", נכתב.

מעל לשלושה מיליון שקלים פיצוי

חברת אפרידר דורשת מהעירייה פיצויים גבוהים בטענה כי הקמת המסעדה והפעלתה במגרש מהווה התעשרות על גבה, שלא כדין. "מעשיהן הבלתי חוקיים ומחדליהן של הנתבעות הביאו לכך שבמגרש מתנהלת באין מפריע מסעדה מסחרית משגשגת, המזרימה באופן שוטף כספים לכיסיהן של מי מהנתבעות. מעשים ומחדלים אלו הביאו להתעשרותן על חשבון התובעת שלא על פי זכות שבדין… למותר לציין כי לתובעת (חברת אפרידר) נגרם נזק ממוני רב, בכך שנלקחו ממנה זכויותיה במגרש ונמנע ממנה לנהוג מנהג בעלים במגרש אשר היה בבעלותה, וליהנות מפירותיו, לרבות בדרך של מכירת המקרקעין, השבחתם, בניית מבנים ומכירתם, הפעלת עסקים במגרש וכיוצא בזה", נכתב. בנוסף, הוצגה חוות דעת שמאית הקובעת כי סכום הפיצוי שהעירייה נתבעת לשלם לחברת אפרידר עומד על 3,232,125 שקל. הסכום הזה מורכב מ־2.925 מיליון שקלים, שווי המגרש כולל מע"מ, ובנוסף דורשת חברת אפרידר תשלום עבור דמי השימוש במגרש מיוני 2014. הסכום הנדרש הוא 150 אלף שקל לשנה, ובסך הכל 307,125 שקל כולל מע"מ.

לחלופין, חברת אפרידר מבקשת מבית המשפט שיצהיר כי אפרידר היא בעלת המגרש וכי החברה "זכאית לנהוג בהן מנהג בעלים, ובהתאמה להורות לנתבעות (העירייה והחכ"ל) לפנות את המגרש ולהשיב את החזקה בו לידי התובעת, חברת אפרידר. זאת, בנוסף לחיוב הנתבעות בדמי שימוש", נכתב.

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "העירייה אינה מגיבה על הליכים משפטיים בתקשורת. תגובתנו תינתן, כמקובל, בבית המשפט".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר