קצא"א

חוסר שקיפות: למה עיריית אשקלון מסתירה מידע על ועדת הארנונה?

למרות בקשות חוזרות ונשנות של עורכי דינה של קצא"א, בעיריית אשקלון סירבו למסור מידע הנוגע להרכב ועדת הארנונה ודרך מינוי חבריה. זה נגמר לאחר שבית המשפט חייב את העירייה לחשוף את המידע

פורסם בתאריך: 4.10.20 12:06

     

יחסיהן של עיריית אשקלון וחברת קצא"א המפעילה בדרום אשקלון מתחם בגודל 4,000 דונם לקליטת ואחסון מוצרי נפט וגז יודעים עליות ומורדות. לאחרונה ניטש מאבק משפטי בין העירייה לבין עורכי דינה של קצא"א שעשוי לאלץ את העירייה לחשוף מידע שאותו היא מתעקשת להסתיר ולא למסור – מידע על הרכב הוועדה שדנה בעררים והשגות על חיובי ארנונה.

מיכל נפט במתחם קצא"א

מיכל נפט במתחם קצא"א

באוקטובר 2019 פנה משרד עורכי דין כץ, גבע, איצקוביץ המייצגים את קצא"א לעיריית אשקלון בבקשה לקבלת מידע אודות מינויה של ועדת הערר לענייני ארנונה. הבקשה הוגשה מבלי לקשור אותה לחברת קצא"א. העירייה הודיעה שקיבלה את הבקשה אך התעלמה ממנה ולא מסרה את המידע לעורכי הדין של קצא"א. בתגובה החליטו עורכי הדין להגיש עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בבאר שבע שתחייב את העירייה למסור להם את המידע שביקשו. עורכי הדין טענו כי זכותם לקבל את המידע שביקשו מכוח חוק חופש המידע, ובין היתר מנת לגלות כיצד ממנה העירייה את חברי ועדת הערר. לטענתם המידע נדרש על מנת לגלות האם ועדת הערר פועלת בסמכות או לא, והאם מינוי חבריה נעשה בצורה תקינה.

עיריית אשקלון

עיריית אשקלון

העירייה שיוצגה על ידי עורכי הדין אופיר ארגמן ומישאל שרעבי ממשרד אברהם בר טענה בין היתר, כי יש לדחות את העתירה, כיוון שעורכי הדין שהגישו את העתירה, מבקשים את המידע שלא בתום לב ומי שעומדת מאחורי העתירה היא בעצם חברת קצא"א המנהלת הליכים בפני וועדת הערר, אותה מייצג משרד עורכי הדין. עוד טענה העירייה טענה כי מטרת הבקשה לקבלת המידע היא להשפיע על עררי הארנונה שהגישה קצא"א ושממתינים להחלטה של ועדת הערר לענייני ארנונה. "העתירה נועדה להטיל מורא על ועדת הערר", נכתב בתגובה של העירייה. בנוסף טענה העירייה כדי להצדיק את התנגדותה כי חלק מהמידע אותו דורש משרד עורכי הדין מידע שאין למסרו בהתאם לסעיף 9 לחוק חופש המידע.

בפסק דין שניתן בסוף השבוע, קיבלה השופטת גאולה לוין חלק גדול מטענות עורכי הדין של קצא"א וקבעה כי על העירייה למסור למשרד חמישה מסמכים שביקשו, ביניהם מסמך המלצה לתשלום לחברי ועדת הערר, החלטת מועצת העיר ותמלול דברי היועצת המשפטית של העירייה דאז בפני מועצת העיר. יחד עם זאת, פסקה השופטת כי העירייה לא מחויבת להעביר למשרד עורכי הדין פרטים אישיים של המועמדים לכהן בוועדה.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע

בית המשפט המחוזי בבאר שבע

השופטת דחתה את טענת העירייה כי לפניית עורכי הדין יש קשר לחברת קצא"א וקבעה כי גם אם החברה עצמה הייתה מגישה את העתירה, הרי לא היה בכך להביא לסילוקה על הסף "עצם העובדה כי קצא"א חויבה בארנונה והיא מנהלת הליכים בפני ועדת הערר, אינה חוסמת אותה מלבקש מידע לפי חוק חופש המידע, בנוגע להליך מינויה של ועדת הערר", נכתב בפסק הדין.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




השופטת אף כתבה בהחלטתה כי ככל שהליכי המינוי של ועדת הערר ותפקודה כשרים ותקינים, אז אין לעירייה "כל עילה להסתיר מעיני הציבור מידע כלשהו בנוגע לוועדה וחבריה. לטעמי, מסירת המידע, להבדיל מהסתרתו, תחזק את אמון הציבור בוועדת הערר ותתרום להליכים בפני הוועדה" והוסיפה כי גם דרישתה של העירייה כי קצא"א תקבל את המידע "אך לא תעשה בו שימוש, תמוהה. המדובר במידע ציבורי אשר שייך לציבור, והגבלות על מסירתו או על אופן השימוש בו, אינן עולות בקנה אחד עם תכליות חוק חופש המידע, היוצא מנקודת המוצא לפיה זכותו של הציבור לקבל מידע על אופן פעולתן של רשויות ציבוריות".

עוד קבעה השופטת, כי גם אם העותרת סבורה שהמידע שיתקבל יוכל לסייע לה ספציפית בהליכים מול העירייה, אין בכך כדי להצביע על חוסר תום לב. "העותרת אמנם לא ציינה בעתירה כי היא מייצגת את קצא"א, ולא פירטה את ההליכים המשפטיים המתנהלים בין הצדדים, אולם חוק חופש המידע אינו מחייב אותה לעשות כן", כן קבעה השופטת, כי "גם אם לקצא"א יש אינטרס לקבל את המידע וחשיפתו תקדם אינטרס שלה בהתדיינות בין הצדדים, היא עשויה לקדם גם את ערך השקיפות והבקרה על פעולת הרשות. מדובר במידע הנוגע ישירות להליכי מינוי של גוף מעין שיפוטי".

מעיריית אשקלון טרם נמסרה תגובה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר