איתמר שמעוני ויואל דוידי בבית המשפט

"ראש עיר של פעם במאה": אלה עדי האופי ששיבחו את איתמר שמעוני

אוסנת אלעזרא, יצחק בריגה, משה ג’רפי והרב שמואל גרוזמן אלו עדי האופי שהגיעו לדבר בשבחו של ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני במסגרת הטיעונים לפני מתן העונש שצפוי להיגזר עליו. שמעון לוגסי, עוזרו של שר הדתות, הגיע להעיד לטובת איש העסקים יואל דוידי

פורסם בתאריך: 28.5.20 12:11

     

גזר הדין במשפטו של ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, מתקרב. עד כה התקיים, דיון אחד, מתוך שניים, בשלב הטיעונים לעונש במסגרתו הגיעו עדי אופי וסיפרו בשבחם של המורשעים בתיק וזאת על מנת להביא את השופט להקל בעונשם.

ראשונת העדות בדיון שהתקיים לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הייתה אוסנת אלעזרא, מי שנבחרה לתפקיד מנהלת אגף השירות בתקופת שלטון שמעוני.

אוסנת אלעזרא

היא סיפרה שמה שאפיין את העבודה תחת שמעוני היה הקשר עם התושב. “מיתגנו את הנושא של התושב הוא המרכז. עבדתי בעירייה 17 שנים”, היא העידה על עצמה, “ולראשונה בשנות עבודתי בעירייה שיניתי תפיסה שהייתה לי מתושב שהיה סוג של מטרד, לתושב שהפך למשאב. וזה בזכותו של איתמר, ששם אותו בצורה מאוד ממוקדת בכל עבודת העירייה”.

עוד היא העידה כי “היו הרבה מקרים שראש העיר הגיע למשפחה במצוקה ומכיסו האישי נתן כסף למשפחה. יש גם מקרים, כמו ברמת אשכול, שם השכונות מאוד חלשות, נושא תשתית החשמל היא מאוד רעועה. היו המון שריפות במקומות האלה. ודירות היו נשרפות מחשמל שהיה פועל בצורה לא בהתאם לסטנדרט. איתמר היה מארגן תוך יממה עובדים, והיו מגיעים לשם עם כוחות וצובעים, וזה לא במסגרת הסטנדרט הרגיל והתקציב הרגיל של עיריית אשקלון”.

“ראה לנגד עיניו את טובת התושב”

אוסנת קשרה בעדותה גם בין הרצון של שמעוני לשפר את השירות לתושב לבין זה שהוא היה מאוים בכך שציינה כי שמעוני פיתח את רצועת החוף על מנת לשפר את השירותים במקום, “בין היתר, עם מפעילי חוף הים. אחד הספקים היה גורם פלילי באשקלון, שאיתמר לא נרתע ממנו, וראה לנגד עיניו את טובת התושב”.

היא הזכירה גם את תקופת צוק איתן וסיפרה כי למרות הכאוס הגדול ביום הראשון, מה שאפיין את אותה התקופה היה הסדר והשליטה. היא סיפרה כי שמעוני התעניין בכל יום בתלונות התושבים ובדרכי הטיפול בהם וכן דאג להתאווררות שלהם, “זה מאפיין את איתמר ואת דרכו”, סיכמה.

התובעת, עו”ד הילה גבאי שאלה אותה ממתי היא עובדת באגף השירות והיא השיבה: “ממרץ אפריל 2014. אני גיסתו של היזם אלי אלעזרא”.

התובעת שאלה אותה “את מכירה את הקשרים וניגוד העניינים שהצהיר איתמר בקשר ליזם?”, אך סנגורו של שמעוני, עו”ד שרון נהרי נזעק מיד והתנגד לשאלה בטענה כי זה לא קשור לעדות האופי.

התובעת עו"ד הילה גבאי

התובעת עו"ד הילה גבאי

התובעת השיבה וציינה את דו”ח מבקר המדינה שעסק במינוי של אוסנת אלעזרא לתפקיד מנהלת אגף השירות, “בגלל הקשר של העדה ליזם, גיסתו של אלי אלעזרא שהוא היזם איתו היה מצוי איתמר שמעוני בקשרים, יש קשר מאוד הדוק מבחינת ניגוד העניינים, ויש משמעות כשהעדה באה ומעידה לטובת הנאשם”, אמרה עו”ד גבאי.

השופט בני שגיא קיבל את טענת הסנגור ואמר כי אינו מתיר את השאלות בכיוון הזה, אך התובעת המשיכה באותו הקו ושאלה את אוסנת: “בקשר למועמדות שלך במכרז, מבקר המדינה קבע שתנאי הסף שלך הותאמו לכישורים שלך, ומכלול הליקויים בהליך המכרז”. השופט הגיב לכך ואמר: “אינני מתיר את השאלה. העדה אינה נמצאת בחקירת משטרה”.

“ראש עיר של פעם במאה”

אחריה עלה לעדות, יצחק בריגה, מי שהיה מנהל אגף חינוך בעירייה והיום הוא מנהל בית הספר רמב”ם. הוא הפליג בדברים על שמעוני ואמר: “אציין שאדם כזה כראש עיר, אני יכול לצפות שיהיה אחד למאה שנים, לא נתקלים בדמות כריזמטית, מובילה, יוזמת ומחוללת מהפכות. המבנה הארגוני של מערכת החינוך השתנה לחלוטין. התקבלו מכרזים של בעלי תפקיד במערכת החינוך, וכולם מקצועיים שחוללו מהפכה במערכת החינוך”.

יצחק בריגה

בריגה דיבר על השינוי בנראות מבחינת שיפוצים ובניית גני ילדים ומוסדות חינוך, “ראינו אדם נחוש, שאכפת לו מכל אזרח, אבל הכל בדרך המקצועית. זאת אומרת הוא ראה את הדברים הלכה למעשה, ומערכת החינוך יודעת לראות את הדברים הקטנים ולבנות מערכות הרבה יותר רציניות. ראינו מהפיכה עם אחוזי הזכאים לבגרות בעיר, שיפור בציוני המיצ”ב, מערכת שההורים מקבלים תשובות, דבר שלא היה בעבר”, העיד.

וזקף לזכותו של שמעוני את הארכת הצהרונים במה שסייע לראש שקט בקרב הורים עובדים. הוא דיבר על הישיבות שעסקו בנושאי חינוך, “המפגשים שאיתמר מקיים כראש עיר עם אנשי החינוך והצוות, מעלים רעיונות, יושבים בישיבות משותפות, ואיתמר הוא המוביל והיוזם. הוא קשוב, אמפטי לכולם, רואה את הדברים בצורה מאוד אחראית, ואינו נכנס לדברים המקצועיים אלא בשיתוף פעולה מגיעים להחלטות”, סיפר בריגה.

התובעת שאלה את בריגה: “הבן שלך ניהל את הקמפיין האחרון של נאשם 1?”
בריגה: “כן”.

תובעת: “ולפני כן הוא היה ראש מטה הצעירים של איתמר לפני שנבחרת לתפקיד?”
בריגה: “כן”.

תובעת: “הייתה ביקורת בדוח מבקר המדינה על הבחירה שלך”
בריגה: “כן, אבל לא נמצא שום דבר”.

“הביא לתפקיד נשמה יתרה”

העד הבא היה עו"ד משה ג’רפי מי שאף הוא נבחר, בתקופת איתמר שמעוני, למנהל אגף ניהול מערכות עירוניות. הוא סיפר על העבודה לצד שמעוני, “הדבר שהכי בלט בעיני אצל איתמר, זה הלהט והרצון שלו לעשות טוב לעיר. עבודה הייתה ממש סביב השעון 24/7. הוא התייחס לעניין האסטרטגי ולעניין הכי קטן, באותו אופן. יצא לי לעבוד במרוצת השנים עם מקבלי החלטות וראיתי שהוא הביא לתפקיד נשמה יתרה.

עו"ד משה ג'רפי

זה בא בדברים הכי קטנים והכי גדולים. הוא רץ על הרבה מאוד פרויקטים במקביל, אם זה פיתוח רצועת החוף, הסכם הגג ב-10/15, זה הרחבה של העיר בסדר של 20 אלף יחידות בעשור וחצי. הוא דחף את קידום תכנית זו עם כל המשרדים”, העיד ג’רפי.
הוא סיפר גם כי היה מקבל משמעוני טלפונים בשעות מוקדמות בבוקר ובשעות מאוחרות בלילה, “הוא חי את העיר בצורה בלתי רגילה”, אמר.

“חילק סלי מזון בעצמו”

העד הרביעי שעלה הוא הרב שמואל גרוזמן, מנכ”ל אגודת חב”ד באשקלון שסיפר כי עוד לפני ששמעוני התיישב על כיסא ראש העיר הוא היה מסייע ועוזר לקיים את אירועי בר המצווה למשפחות נזקקות שמארגנת חב”ד בעיר. הרב גרוזמן סיפר כי הליכים שנתקעו במשך עשרות שנים שוחררו תוך זמן קצר תחת שמעוני, זאת למרות ש”מדובר במי שלא תמכנו בו בבחירות”. הוא הביא לדוגמה את מערך מוסדות החינוך של חב”ד שהיו תחת מסגרות לא מפוקחות באופן רשמי, אך שמעוני דאג להכניס אותם תחת הפיקוח של ממ”ד.

הרב שמואל גרוזמן

הוא העיד כי שמעוני כראש עירייה היא קשוב ומעורב בכל הנושא של חלוקת מזון לנזקקים בחגי ישראל וסיפר כי פעם אחת “יום לפני פסח איתמר התקשר אלי ואמר שיש חמש משפחות שלא הגיעו, ושאכין את הארגזים ואני בא לקחת את זה. הוא כראש עיר הגיע למשפחות אלה ובידיו חילק את זה”.

“יואל הוא איש חסד וצנוע”

לאחר מכן החלו להעיד עדי האופי לטובתו של היזם יואל דוידי. ראשון העדים היה שמעון לוגסי, עוזרו האישי של שר הדתות ומי שעומד בראש ארגון החסד “נר דוד אבי”.

הוא העיד כי כבר למעלה משני עשורים שדוידי תומך בארגון שלו עם גישה מיוחדת שלפיה הוא לא עושה טובה לארגון בכך שהוא תורם לו אלא הארגון עושה לו טובה שהוא מקבל ממנו תרומות.

שמעון לוגסי

לוגסי, המכהן גם כראש סניף איחוד הצלה באשקלון, סיפר כי דוידי העניק לארגון מבנה ומשרד ולא רק שסירב לקחת דמי שכירות על המקום, אלא הוא אף עזר בצביעה ושיפוץ המקום. “התקשרתי שוב ליואל, אמר לי ‘זה המקום שלך, תיקח את המקום, הכל בסדר, לא צריך לשלם שום דבר, זה תרומה’. הייתי המום. בא לי לבכות מ’הרוח’ הזו. פשוט לא להאמין”, סיפר לוגסי.

באותו יום של מתן העדות בבית המשפט, סיפר לוגסי כי התרחשו מספר אירועים קשים באשקלון של התאבדות, כאשר המתנדבים של “איחוד הצלה” טיפלו בהם. “כשבאתי וראיתי את יואל ואמרתי לו שלום, הוא שאל אותי ‘מה קורה עם האמבולנס?’ וזה יום לא פשוט של משפט. אז אני לא יודע אם אדם כזה, גם בשעה כזו, עוסק באיך ואיפה לתת. ליהודי הזה פשוט מגיע הכל”.

יואל דוידי בבית המשפט. צילום: תומר אפלבאום

יואל דוידי בבית המשפט. צילום: תומר אפלבאום

מלבד לוגסי הגיעו להעיד שם בעלי מקצוע שעובדים עם דוידי וסיפרו על רוחב ליבו וצניעותו, “בגדול איש של חסד אמיתי, איש צנוע מאוד. אם זה יואל שעומד במדרחוב אז את כולם הוא מחבק, ואומר שלום. הצניעות שלו זה משהו שאני מאוד אוהב”, אמר אותו בעל מקצוע וסיפר על כך שיואל לקח לעבודה בפרויקטים שלו כמה קבלנים שהיו על סף קריסה ובעצם הציל אותם והרים אותם.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




אחד מהקבלנים הללו גם הגיע בעצמו והעיד בבית המשפט על המצב הקשה אליו הגיע, וסיפר כיצד דוידי העניק לו עבודות “הוא כל הזמן תמך. היום ברוך השם אני במקום אחר לגמרי, יש לי הרבה עזרה וחלק גדול מזה בזכותו”, סיפר.

עובדת בחברת ההפצה של דוידי, חברה שעוסקת בחלוקת דואר והפצת עיתונים, סיפרה כי דוידי דואג לשלב בחברה בעלי מוגבלויות וכי תמיד הוא פתוח לעזור לעובדים שזקוקים לעזרה, כמו מפרעות או הלוואות. “אני חושבת שיש לו שליחות בעולם הזה בלעזור לאנשים”, אמרה אותה עובדת, “הוא תמיד מרים אותם למעלה בכל דרך אפשרית. לא פעם ולא פעמיים היה מצלצל אלי ושואל אותי – אני צריך לשלב מישהו בעבודה, תראי איך אפשר לעזור לו ובואי נשלב אותו. אין דבר שאתה יכול לפנות אליו בלעזור אל החלש, ולא יעשה את זה”.

המשך הדיונים בטיעונים לעונש אמורים להתקיים באמצע חודש יולי וגזר הדין צפוי להינתן במהלך חודש אוגוסט.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר