נמל קצא"א
נמל קצא"א

הפתרון לתופעת מסיגי הגבול בקצא"א: הסדר מותנה

במשטרה אומרים שעשרות דייגים מסכנים את עצמם מדי שבוע כשהם נכנסים למקומות אסורים כמו מתחם קצא"א תוך כדי הסגת גבול וסיכון ביטחוני. חקירתם ושילוב עם יחידת "הסדר מותנה" בחטיבת התביעות הביאה באחרונה להגשת כ-30 הסדרים עם מבצעי העבירות במסגרת הליך שיפוטי מיוחד

פורסם בתאריך: 21.12.17 21:47

     

שוב ושוב מתקבלים דיווחים על דייגים שחודרים למתחם קצא"א ומסכנים את עצמם וגם אחרים. מדובר בתופעה נרחבת שעושה רושם שגם הולכת ומחריפה ולא רק בקצא"א.

שניים מהמוקדים המרכזיים במרחב לכיש הם מתקן קצא”א באשקלון ונמל אשדוד. שוטרים מוזעקים אליהם בעקבות דייגים רבים המסיגים גבול ונכנסים אל שטח אסור למטרות דיג.

מרכז הבקרה של קצאא. צילום: יח"צ.

במשטרה מציינים שחדירה אל מקומות אלו מסכנת לא אחת את חייהם של אותם דייגים, שמטפסים על סלעים בגובה רב, פוערים חורים בגדרי התיל ומסבים נזק רב. הסגת גבול של אזרחים לנמל קצא”א ונמל אשדוד מקפיצה בעקבותיה מערך אבטחה שמתקשה להבחין בין אזרח תמים לגורם עוין, בעיקר במציאות הביטחונית הקיימת. נוסף לכך, אותם דייגים שחודרים לנמל אשדוד מסבים נזק כלכלי ופגיעה בפרנסת בעליהם של כלובי הדגים הנמצאים במקום.

לאחר שזיהו במשטרה יחד עם גורמי התביעה המשטרתית שלוחה דרומית ביחידת “הסדר מותנה” בראשות רפ”ק שרית אלישע אל-עמי כי מדובר בתופעה רווחת, הוחלט על טיפול במסגרת הליך שמאפשר הרתעה מהירה – ולמעשה מיידית – לאותם דייגים.

“כך”, אומרים במשטרה, “אנחנו, מצד אחד, נלחמים נגד תופעה פסולה, מסכנת חיים, באופן מהיר, אפקטיבי ומרתיע; ומאידך, בהליך ההולם את הנורמטיביות של עוברי העבירה”.

מהו למעשה אותו “הסדר מותנה”? זהו הליך שנעשה מול חשודים ללא עבר פלילי, וניתן לקיימו לאחר עמידה בתנאים מצטברים של אי-קיום הסדר כזה בחמש השנים האחרונות עם החשוד ובתנאי שאין לו עבר פלילי בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה. החשוד מודה בביצוע העבירה, מתחייב שלא לבצע עבירות פליליות בתקופה שעליה נקבע בחוזה ההסדר ועל תשלום קנס כספי בגובה עד 30 אלף שקלים. ואילו התביעה מתחייבת שלא להגיש כתב אישום נגד החשוד, ובמידה שהוא יעמוד בתנאים שנקבעו בהסדר, היא מתחייבת כי התיק הפלילי ייסגר בעילת סגירה הנקראת "סגירה בהסדר”.

הליך כזה, אומרים במשטרה, משיג “מניעה מצבית” ומונע חזרתיות על העבירה, הגעה אל רף ענישה הולם של התובע אל מול החשוד במסגרת הסדר מעין שיפוטי, והחשוב מכול – הימנעות מהליך שבו מוכתם עברו של הנאשם.

אנשי השיטור הימי. צילום: דוברות המשטרה

במהלך החודשים האחרונים הגישה שלוחת “הסדר מותנה” דרום כ-30 חוזי הסכם, מעין כתבי אישום, כנגד נאשמים בעבירת הסגת כגבול. בין אלו הוגש הסכם “הסדר מותנה” נגד אדם שנכנס לנמל אשדוד על אף קיומו של שילוט המורה “שטח פרטי, סכנת חיים, הכניסה אסורה”. במסגרת ההסכם, נאשם זה שילם קנס בגובה 750 שקלים וחתם על התחייבות להימנע מביצוע העבירה.

במקרה נוסף נכנס נאשם לנמל קצא”א באשקלון בהליכה רגלית דרך החוף וחצה גשר שעליו שילוט בדבר איסור כניסה. נאשם זה התחייב במסגרת ההסכם עמו לשלם קנס בגובה 1,500 שקלים וחתם על התחייבות להימנע מביצוע העבירה בשנית.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר