קריעת ים סוף. מאת קוזימו רוסלי, תמשיח בקפלה הסיסטינית, 1482

שביעי של פסח: על קריעת ים סוף האישית

מדוע ביקש אלוהים ממשה שבני ישראל לא יתפללו אליו? ומה הקשר בין יציאת מצרים ליציאת הניצולים מאושוויץ? אייל חסאן עם פרפראות לשביעי של פסח

פורסם בתאריך: 24.4.19 20:48

בשביעי של פסח התרחש הנס הגדול של קריעת ים סוף. הים נבקע, "ובני ישראל עוברים ביבשה בתוך הים", והמים עומדים משני צדדיהם כמו חומה, וכפי שהפסוק מתאר את זה פעמיים: "והמים להם חומה מימינם ומשמאלם",

הנס הענק של קריעת ים סוף ברור, ואולם הפעם אפשר לומר כי האדם מקרב את הנס.

אייל חסאן. צילום: אורי קריספין

אייל חסאן. צילום: אורי קריספין

משה ועם ישראל, שרגילים ליציאת מצרים, להתערבות אלוקית תמידית שתשאיר אותם בצד נפעמים ומסתכלים איך ה' מכה בבכורים וגורם למצרים להעיף אותם משם במהירות הגדולה ביותר, פתאום רואים את המצרים רודפים, ואז, באופן טבעי פוחדים ופונים לה' שיעזור.

אבל פתאום ה' אומר להם, מה אתם מתפללים ומחכים? תעשו משהו: "מה תצעק אלי, דבר אל בני ישראל ויסעו".

האל מבהיר: זה לא רק אני, זה גם אתם. אתם עכשיו צריכים לפעול ולעשות, לא אני (כמובן שיש פרשנויות הפוכות). קריעת ים סוף לא הגיעה על ידי נס אלוקי שקרע את הים מעצמו, כמו ביציאת מצרים, אלא התחילה על ידי נסיעה של בני ישראל לתוך הים, קפיצה לתוך הים של נחשון.

פתאום לא הכול מגיע מלמעלה, אלא צריך לעשות משהו בשביל לקבל את הנס! ומה נלמד? לכל אחד יש את ים הסוף שלו, את החיים שהוא צריך לשנות ולקרוע.

זה בדיוק מה שאנחנו צריכים גם לעשות אחרי שביעי של פסח: עברנו את ליל הסדר, לילה חווייתי ומיוחד, מן הסתם עמדנו וראינו דברים מיוחדים וניסינו לחזור על יציאת מצרים.

עכשיו, כשפסח עומד לעבור, זה הזמן לקרוע את ים סוף שלנו, לקחת את כל הכוחות שעמדו לרשותנו מכל הפסח ולקפוץ לתוך הים: לאתגרים חדשים, לחשוב איך אנחנו לוקחים משהו מההגדה ומהיחד, מהניקיון ומהלימוד המשותף כדי להתקדם, להשתפר ולהיות בני אדם טובים יותר במדינה מאוחדת יותר.

יציאת מצרים וקריעת ים סוף החינוכית שלנו חייבות לדאוג לכך שישראל תהיה אחרת, מקדשת את עברה, אבל גם מורדת במוסכמות ובתובנות מחשבתיות שפג תוקפן, רגישה לכל מי שחי כאן ופועלת בנחרצות נגד עוולות חברתיות.

ומכאן ליום השואה המגיע בשבוע הבא. בשבוע שעבר קראנו "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". "בכל דור ודור", ראוי וחשוב להוסיף את דברי אבא קובנר מגטו וילנה, "חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא מאושוויץ".

ועדיין, בכל דור ודור, על אחת כמה וכמה בדורנו אנו, חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא מגיא ההריגה והצלמוות של יהדות אירופה. במילים אחרות, חובה עליו לזכור כי המין האנושי אינו חסין משנאת חינם, מהתלקחות יצרים, מאובדן כל רסן. חובה עליו להכיר בגילויי הצביעות המוסרית בסביבתו הקרובה והרחוקה ולהתקומם נגדם. חובה עליו לזכור כי גם בעידן הגלובלי, על כל הפתיחות שלו, אין ערובה לקיומו של עם בלי בסיס ריבוני וכוח מגן משלו, ובלי מידה נאותה של סולידריות ואהבת ישראל.

הכותב הוא מנהל בית הספר בית יחזקאל, מרצה לתנ"ך ויו"ר הסתדרות המורים מרחב אשקלון 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר