"עונש נדב ואביהוא", ציור מעשה ידי ג'יימס טיסו משנת 1896
"עונש נדב ואביהוא", ציור מעשה ידי ג'יימס טיסו משנת 1896

פרשת שמיני: על טרגדיה נוראית, ברכת אהרן, אהבה וצמחונות

למה אהרון הכהן הגיב בדממה לטרגדיות שלו? במה שגו נדב ואביהוא? ולמה בעלי החיים הכשרים הם כאלה שאינם טורפים? אייל חסאן עם פרשת השבוע מזווית קצת אחרת

פורסם בתאריך: 28.3.19 11:09

בפרשת השבוע מתרחשת טרגדיה נוראית לאהרן, כאשר שני בניו נשרפים בעת כהונתם ככהנים.

הסבל של אהרן, אחיו הבכור של משה ודמות מזהירה בפני עצמה, החלה באירוע שהיה אמור להיות אירוע השיא שלו.

היום השמיני הגיע, ואיתו חנוכת המשכן והשראת השכינה בו. לראשונה אהרן – ולא משה – מבצע את עבודת הקודש. הוא עושה הכול לפי הספר, כפי שהורה לו משה, מסיים את המשימה המורכבת, נושא את ידו אל העם, נושא ברכה – ושכינת האל לא מופיעה. הדממה של אהרן (שתהיה הפעולה הכי חזקה גם בהמשך הפרשה) כואבת, ולדעת רבים גם זועקת.

אייל חסאן. צילום: אורי קריספין

אייל חסאן. צילום: אורי קריספין

האל לא נגלה לאהרן. בפאוזה הזו משה מצטרף אליו. או אז, רק אז: “וירא כבוד ה’ אל כל העם“. הטרגדיה הראשונה של אהרן – דווקא בפעם הראשונה שהוא ניתק ממשה ועושה הכול כראוי – האל לא נגלה אל העם. והטרגדיה מתעצמת בהמשך.

ברגע השראת השכינה על המשכן נדב ואביהוא, בני אהרן, חטאו: “וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה’ אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם”. הם נשרפו מיד: “וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה’ וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה’". מהי אש זרה? הפשט מפרש: אש שהשניים לא נצטוו עליה. אבל אפשר לפרש גם: אש פרטית. אש מטעם עצמה. אש שבאה לספק את המבעיר אותה בלבד.

ניתן לראות בכך רמז נוסף: בכל פעם שמנהיג או כל אדם דלוק על משהו ובוערת בו אש, עליו לבדוק שהאש אינה פרטית ושיש עוד דמות אחת לפחות שהולכת להרוויח, להתחמם וליהנות מהדבר שבוער בו. מיד לאחר הרגע הטראגי, מות בני אהרן, משה נושא נאום ומחזיר את העניינים למסלולם, ואהרן, שזה הרגע שכל את שני בניו, שותק: “וידם אהרן”. שוב דממה שפוצעת את הלב. אהרן, שאוהב את בניו, שותק. המסר הנרמז כאן הוא שבעולם מוגבל כשלנו לא כל דבר יכול להיות מובן ונתפס כאן ועכשיו. אהרן אינו בוכה, אינו מוחה, אלא מקבל עליו את הדין באהבה. ואת האהבה הגדולה הזו יעניק לנו אהרן בנשיאת הכפיים שבברכת הכהנים. השתיקה יכולה להדגיש שתי כוונות: תשתוק כי יש דברים שנשגבים מבינתך להבין, או תשתוק (כמו בשיעורים) ואז תוכל להקשיב ולהבין.

ברכת הכהנים כוללת ברכה לשמירה חומרית, רוחנית וברכת השלום בין אדם לעצמו ולסביבתו: “וישם לך שלום”.

אהרן, שנשא ידיו אל העם, יצר מצווה לדורות ששמה “נשיאת כפים”, מצווה שתוליד בהמשך את ברכת הכהנים.

בברכת הכהנים יש עוד מרכיב: “וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה” – מצווה שחובה לעשות אותה מתוך אהבה.

הכהן המברך יוצא מעצמו, פושט את ידיו באהבה לכל אחד מישראל ומברך את כולם ביחד – שתהיה ביניהם אהבה ושלום, ושאחדות תחול עליהם.

שילוב התיאור בין חטא נדב ואביהוא לברכת הכהנים מציג שתי תנועות הפוכות: מצד אחד, נדב ואביהוא, שבאו לקדש עצמם ולהתקרב לקב”ה באופן פרטי ואישי; ומצד שני, הכהנים משתמשים בקדושתם כדי לברך, לרומם ולברך את כל העם.

כשהדאגה לעצמך זזה הצדה ומפנה מקומה לאהבת ישראל ולמען עם ישראל, מתקרבים לאלוקים. כמה חבל שמנהיגנו שכחו את המסרים הללו. הם מתקוטטים מי וכמה ינאמו בטקסי העצמאות, מי יקטול יותר את יריביו הפוליטיים, מדברים על ואל כל העם ולא ימין או שמאל. איפה משה ואהרון? איפה האהבה בברכת הכהנים? חבל!

ולסיום ברובד אישי: לאחר 50 שנות אכילת בשר, בהשראת בני ורעייתי, הפסקתי לפני ארבע שנים לאכול בשר וכו’.

איני מהמטיפים לצמחונות, אבל הפרשה רומזת לנו שזהו המצב הרצוי. בפרשת השבוע, לאחר חנוכת המשכן ועשן הקרבנות, מציינים מה מותר לאדם לאכול. ומה רואים? שהאדם אוכל את החיות שאינן טורפות. כל אלה המותרות באכילה הן חיות צמחוניות. אנשים לא ירצו לשמוע, אבל כאן קובעת התורה תודעה: מצד אחד, הגבלה וריסון לאדם המבקש להשתלט ולאכול מה שלבו חפץ; ומצד שני, בשונה מהבהמות הטהורות הצמחוניות שהוא אוכל, הוא שייך למשפחת הטורפים. אם החיה הצמחונית נחשבת טובה יותר מהטורפת, האין רמז לכך שאכילת בשר הינה פחות מוסרית?! לדעתי יש. ואגב,
הרב קוק (הרב הראשי בארץ בשנים 1921-1935) במאמרו “אפיקים בנגב” כתב כי נקודת המוצא היא כי אכן שישנו עוול בכך שהאנושות נוטלת את חייהם של יצורים אחרים למען צרכיה.

לסיכום, מהאירועים בפרשה נלמד שלפעמים עושים הכול נכון והתוצאה מאכזבת. זה טיבו של עולם. אסור להתייאש. “אולי בסוף הדרך מחכה תשובה לי” (כמו בשירו המצוין של אריק איינשטיין). וכמובן, מי ייתן והאהבה של ברכת אהרן תשרה בנו, במעשינו ובהתנהגותנו.

ברוח ההתנהגות הפוליטית הלא מכבדת ובהשראת אהרן, אנו אנשי החינוך נטיף לאהבת האחר, אהבת הרע וגם אהבת השונה ממך. או אז ננוע לכיוון חברת המופת אליה כיוונו מייסדי המדינה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר