אתר הקראווילות בניצן. צילום: אלון רון

15 שנה להתנתקות: תביעה של עשרות מיליוני שקלים על אתר הקראווילות

פורסם בתאריך: 21.10.20 20:48

     

לפני 15 שנה התבצעה תוכנית ההתנתקות מחבל עזה ואו אז הוחלט על הקמת אתר זמני ליד ניצן, בו יתגוררו חלק מתושבי גוש קטיף שפונו מבתיהם. אחת ההבטחות של המדינה הייתה כי בתוך 4 שנים יפונה האתר ממקומו. כמו שאנחנו יודעים, זה לא קרה.

לאור זאת, הגישה המועצה האזורית חוף אשקלון, לבית המשפט תביעה ובה היא דורשת ממנהל מקרקעי ישראל לפצות אותה בלמעלה מ-34 מיליוני שקלים. ליתר ביטחון נוספו לרשימת הנתבעים גם משרד הפנים, משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר ואפילו מרכז המועצות האזוריות.

בבסיס התביעה עומדת דרישה לתשלום היטל השבחה. היטל השבחה הוא רעיון של צדק חברתי וכפי שהסביר זאת בית המשפט בתביעה דומה בעבר: “הרשות הציבורית השקיעה בתכנון ובפיתוח. כתוצאה מכך עלה ערכם של המקרקעין. בעל המקרקעין מתעשר מכך. מן הראוי שבעל המקרקעין יישא בהוצאות התכנון והפיתוח”.

אתר הקראווילות בניצן. צילום אלון רון

המועצה טוענת כי על פי חוק ההתנתקות והוראות השעה שנקבעו אחריו, השטחים שעליהם הוקם אתר הקראווילות בניצן הם שטחים חקלאיים. על פי החוק לאחר ארבע שנים (בשנת 2009) ההיתר לשימוש חורג בשטחים הללו פג ועל המדינה, כך נקבע, היה לפרק את כל המבנים שהוקמו ולהחזירו לייעודו המקורי – חקלאות. שהאתר עדיין קיים ומשפג ההיתר לשימוש חורג, טוענת המועצה כי על בעלת שטחים – רשות מקרקעי ישראל לשלם את היטל ההשבחה לרשות המקומית, מערכו המקורי כשטח חקלאי לערך שבו היא משתמשת בו משנת 2009 למגורים ועל פי חוות דעת שמאי עומד על 29,500,000 שקלים.

שכונת ההרחבה בנתיב העשרה

במושב נתיב העשרה הוקמה בשנים האחרונות שכונת הרחבה על קרקע שיעודה המקורי הוא שטח חקלאי. רשות מקרקעי ישראל מכרה בשכונה הזו 71 מגרשים. על פי דו”ח השמאי המועצה, כך היא תובעת, זכאית להיטל השבחה בגובה 3,695,957 שקלים.

התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע על ידי עורכי הדין דודו זהבי וחגית ויינשטוק. התביעה מסתכמת כאמור בכ-34,834,957 שקלים עבור הקרן בלבד.

הארנונה בבסיסי צה”ל

אבל מתברר שלא די בתביעת מיליונים אחת ובחוף אשקלון, כך נראה, החליטו ללכת על כל הקופה והגישו תביעה נוספת בגובה של 17 מיליון ש”ח.

כל מי שמחזיק ברשותו נכס יודע שממש לא כדאי להתעלם מדרישות תשלומי הארנונה לרשות המקומית, שכן החוב לא יעלם ובסופו של דבר יתפח עדי כדי תביעות משפטיות ועיקולים.

במקרה של המועצה האזורית חוף אשקלון לא מדובר בעוד לקוח פשוט שמתגורר באחד מיישוביה אלא על משרד הביטחון בעל התקציבים הכי גדולים מבין משרדי הממשלה, האמור לפעול על פי חוק ולהוות דוגמא ומופת לאזרחים.

השבוע מסתבר כי כבר עשר שנים ניטש בין המועצה לבין המשרד מאבק על מיליוני שקלים.

כידוע, ברחבי המועצה ישנם לא מעט מחנות ובסיסים צבאיים כמו: מחנה יפתח, מחנה זיקים, בסיס הטירונים בניצנים ומחנה חסה יהודית. מיותר לציין את המתקנים הסודיים יותר שפזורים בתחומי המועצה.

בסיס ניצנים. צילום: דובר צה"ל

בסיס ניצנים. צילום: דובר צה"ל

המחלוקת בין המועצה למשרד ניטש כאמור כבר שנים רבות. כבר שנת 2013 נחתם בין הצדדים הסכם פשרה במסגרתו התחייב המשרד לדווח למועצה על כל שינוי שנעשה במבנים שבבסיסים הצבאיים. כשביקשה המועצה לקבל מידע על המבנים וסיווגם בתוך הבסיסים היא זכתה להתעלמות ממשרד הביטחון. לאחר שההתעלמות נמשכה פנתה המועצה לבית המשפט בבקשה ל’המרצת פתיחה’ שגרם למשרד הביטחון להגיע להסכם ובו התחייב לספק למועצה את כל המידע שדרשה בתנאי שהמרצת הפתיחה תימחק. אלא שלאחר מכן, כך טוענת המועצה, נקט המשרד בסחבת ורק אחרי זמן ממושך סיפק לה נתונים חלקיים ולא מדויקים ואף השמיט מספר מתקנים שבשטח המועצה.

הסחבת הביאה את המועצה לפתיחתה של המרצת פתיחה שניה שבזכותה ניאות המשרד לספק למועצה את המידע המלא על כל המבנים והנכסים שמצויים בבסיסי צה”ל בשטחה, חוץ מבסיס אחד. בעקבות כך הסכימה המועצה שוב למחוק את המרצת הפתיחה השניה.

בעקבות המידע החדש חישבה המועצה את שומת הארנונה על השנים 2015-2019 שלא שולמו בסך 28,608,193 שקלים ובתחילת השנה שלחה את שומת הארנונה לשנת 2020 לתשלום. מאז הספיק משרד הביטחון לשלם למועצה רק חלק מהסכום כשהוא משאיר יתרת חוב של 15,259,790 שקלים. ככל הנראה סירובו של המשרד לשלם את היתרה היא משום שהמשרד מפעיל חברה קבלנית לפינוי האשפה מהבסיסים וטוען כי אם המועצה אינה מבצעת את הפינוי, אזי היא חבה לו סכום כסף שאותו הוא מקזז מהתשלום. אלא שהמועצה טוענת כי הארנונה מוגדרת כ”מס” שעל פי הפסיקה אינה ניתנת לקיזוז.

אלוף פיקוד הדרום, הרצי הלוי וראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו

אלוף פיקוד הדרום, הרצי הלוי וראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו

התביעה הוגשה לבית משפט המחוזי בבאר שבע על ידי עורך דין עודד מהצרי והיא עומדת על סכום של 17,139,546 שקלים לאחר שנוספה לסכום הקרן גם הריבית כנהוג.

ממנהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: “ביום 14.9.2020 הומצאה לרשות מקרקעי ישראל התביעה שהגישה מוא”ז חוף אשקלון כנגד רשות מקרקעי ישראל ואח’ שמהותה תשלום חלף היטל השבחה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"


"הרשות בוחנת את עמדתה ובכלל זה את סמכות בית המשפט הנכבד לדון בתביעה זו, זאת לאור ההסכם מיום 21.10.2012 בין המדינה לבין שורה של רשויות מקומיות ומועצות אזוריות, ביניהן מוא”ז חוף אשקלון, אשר קיבל תוקף של פסק דין והקובע בין הוראותיו את המנגנון ליישוב סכסוכים בכל הנוגע לתשלום חלף היטל השבחה בפני ועדת החלף”.

ממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר