ד"ר אנדרה ויסמן. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי
ד"ר אנדרה ויסמן. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

סם החיים: גמילה מסמים תוך 4 שעות

בהתחלה קצת קשה להאמין לזה: ד”ר אנדרה וייסמן מצליח לגמול נרקומנים מהתמכרות לסמים בטיפול אחד בלבד של ארבע שעות. הוא מספר על 100 אחוזי הצלחה, ואלפי המטופלים, שמגיעים בחשאי גם ממדינות ערב, מעידים כי אכן מדובר בסיפור הצלחה. ואל תשאלו על איימי ויינהאוס או על גילי ארגוב, כי הוא לא מסגיר שמות של מטופלים

פורסם בתאריך: 17.5.18 11:54

     

ד”ר אנדרה וייסמן הוא פורץ דרך בכל מה שקשור לגמילה של מכורים לסמים או לחומרים אופיאטים אחרים הנמצאים במגוון רחב של משככי כאבים. בשנים האחרונות שמו הולך לפניו, והוא אף זכה לכינוי "מחולל הנסים" בשל שיטת הגמילה שפיתח המאפשרת התנקות מהסם בתוך טיפול אחד של כמה שעות. הוא מומחה בעל שם עולמי ומנהל את יחידת ה-ANR במרכז הרפואי ברזילי.

ד"ר אנדרה ויסמן. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי, ברזילי

הריאיון עם ד”ר וייסמן הוא טרנס-אטלנטי, היות שאת חייו הוא מחלק בין בית החולים ברזילי, ששם נמצאת המרפאה שלו, לשווייץ וגיאורגיה, ששם הוא מלמד את השיטה שפיתח, אחרי שכבר הדריך צוותים רפואיים ברחבי העולם במדינות כמו ארצות הברית, אוסטרליה, איטליה, אינדונזיה, הודו ועוד. “מטרת הטיפול היא לשחרר אנשים שהתמכרו לחומרים נרקוטיים. זה לאו דווקא רק מכורים לסמים, אלא גם אנשים שהתמכרו למשככי נרקוטיים מסוג קודאין או מורפיום. למעשה, יש שני סוגים של מטופלים, אלה שמשתמשים בסם הרחוב כדי להתמסטל ואלה שלוקחים כדור, שממסטל אותם גם כן, אבל עוזר להם להתגבר על כאבים כאלה ואחרים. בסופו של דבר, התהליך הוא אותו תהליך, הגוף מפתח תלות, הבן אדם הופך להיות חולה, והמצב רק הולך ומידרדר”, מסביר ד”ר וייסמן.

מורפיום, קודאין ומה שביניהם

ד”ר וייסמן החל לעסוק בתחום בשנת 1993, אז פיתח גישה חדשה בטכניקה הקרויה UROD – דיטוקסיפיקציה מהירה. הוא הרצה ברחבי העולם, לימד והציג את הטיפול המהפכני שפיתח תוך כדי שימוש בתרופת הנלטרקסון ובהרדמה. זמן קצר לאחר מכן וריאציות של הטיפול הופיעו ברחבי העולם. עד 1997 טיפל ד”ר וייסמן באלפי מטופלים וצבר ניסיון רב שאפשר לו למקד את הטיפול. הוא החליף את הטיפול הישן UROD בטיפול חדש שנקרא ANR, שבאמצעותו מעניק הצוות לכל פציינט טיפול פרטני תוך כדי התייחסות לרמת התמכרותו וההיסטוריה הרפואית שלו.

העיקרון שמאחורי הטיפול הוא זירוז הופעת תסמיני הגמילה במטופל כאשר הוא שרוי תחת הרדמה מלאה, ובכך הוא עובר את כל תהליך הגמילה בתוך שעות אחדות ללא כל סבל. הטיפול מייתר את כל הסבל הכרוך בתסמונת הגמילה, אשר עובר המטופל בשיטות הסטנדרטיות ומבטל את הכמיהה לחומרים אופיאטים והשפעתם.

סוכריות סמים שהופצו בחו"ל. אילוסטרציה: צילום מסך

האופיאטים, מלשון אופיום, הם חומרים שפועלים על מערכת העצבים ולהם השפעה ממכרת. קיימים חומרים אופיאטים טבעיים המופקים מפרג השינה: האופיום, כגון מורפיום וקודאין, אופיאטים שעברו שינוי כימי, דוגמת ההרואין, ואופיאטים סינתטיים, דוגמת המתאדון. חומרים אופיאטים קיימים גם במשככי כאבים שונים אשר נמצאים בשימוש יום-יומי, דוגמת פרקודן, פרקוסט, אוקסיקונטין, אקמול פורטה ועוד.

אסון לאומי בארצות הברית

“אני היחיד בעולם שמטפל היום בשיטה הזאת, ומגיעים אליי חולים מכל העולם”, אומר ד”ר וייסמן. “הטיפול הזה הפך לעוד יותר רלוונטי מכיוון שנשיא ארצות הברית הכריז על אסון לאומי בכל מה שקשור לנושא ההתמכרות לנרקוטיקה, ואין כלים אפקטיביים להתמודד עם האפידמיה הזאת. אילו הרופאים האמריקאים היו יודעים לעשות את זה, לא הייתה אפידמיה בארצות הברית”.

היה לך איזשהו עניין אישי עם התחום הזה?
“לא, זה פשוט היה משהו שהתגלגל. עבדתי בטיפול נמרץ ובפגיות וראיתי פגים שנולדו לאימהות נרקומניות. לא היו אז כלים, ואני ראיתי את הכאב והחולי ותמיד חיפשתי פתרונות. התחלתי להתעניין עוד ועוד וחיפשתי מה ניתן לעשות. התשובות היו שם, אני לא איזה גאון שחלם בלילה וקם עם פריצת דרך. זה בסך הכול ביו-טכנולוגיה ורפואה מתקדמת”.

מה קורה למי שמתמכר לחומרים הללו?
“התמכרות לאופיאטים היא הפרעה של מערכת העצבים המרכזית. השלב הראשון של המחלה מתבטא בתסמונת גמילה, המופיעה בהיעדר סם ונעלמת בעקבות צריכת הסם. כלומר נולד מרכיב חדש וחשוב: הכמיהה או הדחף לחומר. הכמיהה מובנת ברמה הפסיכולוגית כי הסם מצטייר כריפוי, אך יחד עם זאת, בעקבות שימוש קבוע באופיאט חלים שינויים בכמות הקולטנים, וגם להם תפקיד חשוב בכמיהה. מספר הסובלים מתלות באופיאטים הולך וגדל, בעוד קורבנותיה של תלות זו אינם נתפסים כחולים, אלא כפורעי חוק. החברה דחקה אותם לשוליים, לסמטאות האפלות של החיים, ואז גילתה כי היא צריכה להתגונן מפניהם”.

כלומר הטיפול במכורים לא יכול להיעשות רק באמצעות שיחות עם פסיכולוג או קבוצות תמיכה למיניהן?
“בוודאי שלא. התחום הזה היה במשך עשרות שנים בידיים של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, ולא התייחסו אל זה כאל משהו רפואי, אבל עזרה נפשית לא יכולה להיות פתרון לבעיה הזאת כי היא בשורש שלה רפואית-ביולוגית שמשפיעה על הפן הפסיכולוגי. אחרי הטיפול הבן אדם הופך להיות מאוזן, ואז אפשר לטפל גם בפן הפסיכולוגי-נפשי, אם יש בכך צורך”.

סמים מסוכנים. צילום: דוברות המשטרה

מה קורה בזמן הטיפול?
“הטיפול משחרר את החומרים האופיאטים מהקולטנים, מקטין את זמן תסמונת הגמילה למספר שעות במקום ימים. תהליך זה קורה בזמן שהחולה מורדם ולא נמצא בהכרה. מידת חסימת הקולטנים הדרושה תלויה ברמת התלות של כל חולה. דבר זה הופך את בעיית הכמיהה לסם ללא רלוונטית כאשר החולה חוזר להכרה. פציינטים יוצאים מהטיפול כאשר הם חופשיים מהתלות וחסומים לכל השפעה של אופיאטים. צריך להבין שתסמונת הגמילה היא מאוד כואבת. במקרים מסוימים היא אפילו קטלנית, במיוחד למי שכבר נמצא במצב בריאותי ירוד. זו הסיבה שטיפול ה-ANR תוכנן על מנת למנוע את ההשפעות הכואבות של תסמונת הגמילה. כך יכולים המטופלים המכורים לעבור בהצלחה ובלי הפחד את תופעות הלוואי. לחולים שבוחרים בדרך אחרת של טיפול, תסמיני הגמילה יימשכו בין שבוע לעשרה ימים, במידה שהאדם בריא והשתמש לזמן קצר. חולים שהשתמשו לטווח ארוך, תסמונת הגמילה יכולה לארוך אפילו חודש”.

“תמיד מגיעים אנשים מפורסמים”

שמו של ד”ר וייסמן הולך לפניו בכל העולם. בעבר דובר כי בנים של מנהיגים ממדינות ערב וכן נסיכים בעייתיים מהמפרץ הגיעו לטיפול הקסם אצלו באופן חשאי. שמו גם נקשר עם דמויות ידועות מישראל, כמו גילי ארגוב בנו של זוהר ארגוב. אבל את פרסומו העולמי הוא קיבל לאחר שאתרי הרכילות בעולם פרסמו את שמו בשנת 2008 כמי שצפוי להחזיר למוטב את הזמרת איימי ויינהאוס. “נכון, דובר על זה, אבל אני ממש לא חושף שמות של מטופלים שלי”, חותך ד”ר וייסמן. “תמיד מגיעים אנשים מפורסמים, עבורי זה שולי לחלוטין. ממש לא משנה לי הבן של מי שוכב במיטת הטיפולים, עבור כל אימא הילד שלה הוא הכוכב שלה. באופן אישי אני לא מתרגש מאנשים שמופיעים בטלוויזיה, וזה לא מעניין אותי, עבורי הם ככל פציינט אחר”.

קוקאין. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/ INGIMAGE

איך מתבצע הטיפול?
“קודם כול עוברים, כמובן, ייעוץ בקליניקה, ושם אני נותן הערכה רפואית והסבר מפורט. במידה שמחליטים ללכת על זה, הפציינט מגיע לקליניקה ועובר בדיקות, לאחר מכן הוא מורדם למשך ארבע שעות, במשך זמן זה הקולטנים האופיאטים ייחסמו, תופעת הגמילה תופיע ותהיה תחת שליטה ולבסוף תיעלם. לאחר שהפציינט יתעורר מההרדמה, אנו נאפשר לו לעבור את הלילה בשינה רגילה תחת פיקוח והשגחה רפואית. יום למחרת מקבלים תרופה השומרת על החסימה שבוצעה יום קודם. התרופה מפחיתה באופן מהותי את הכמיהה לסם והופכת כל שימוש אפשרי באופיאטים לחסר השפעה על מצב רוחו של החולה, כך שהתרופה מנטרלת את השפעת הסם המוכרת. כבר בצאתו הפציינט משוחרר לחלוטין מהתמכרותו, וברגע שהתרופה מתחילה להשפיע גם הדחף לסם ייעלם. החולה ממשיך בטיפול תרופתי למשך מספר חודשים, שבסופם לא יחוש בדחף גם ללא צריכת התרופה”.

אתם ממשיכים להיות בקשר עם המטופל?
“יומיים לאחר השחרור הפציינט יגיע לקליניקה במטרה לסכם את מהלך ההתאוששות ולתכנן את המשך השתלבותו בחיים תקינים. בפגישה אנחנו קובעים את כמות הפגישות העתידיות איתי או עם הצוות שלי. אנחנו שומרים על קשר עם החולים במשך כשנה ועורכים מעקב רפואי ופסיכולוגי על פי הצורך”.

כמה עולה טיפול כזה?
“הטיפול לא נמצא בסל הבריאות, ואני מאוד מקווה שזה ישתנה. בשנים האחרונות אני גם עושה הכול כדי שזה ישתנה וכל מי שצריך את הטיפול הזה יוכל לקבל אותו. כרגע משרד הביטחון מממן את הטיפול הזה עבור החולים שלו. מעבר לכך כל מי שצריך טיפול כזה ייאלץ לממן אותו בעצמו, מדובר בסכום של 28 אלף שקלים, עם מעקב של שנה. אם זה היה בסל הבריאות, זה היה עולה בסך הכול יום וחצי של אשפוז, סכום זניח ולא משמעותי. לצערי עדיין לא השכילו להבין זאת ומטפלים במכורים בדרכים לא אפקטיביות, שעולות למדינה הרבה יותר”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר