עובדי הניקיון של העירייה. ינקו לבד. צילום: אורה לוי
עובדי ניקיון החופים של העירייה. ינקו לבד. צילום: אורה לוי

מחדל: כך הפסידה עיריית אשקלון מימון לתגבור האכיפה בחופים

14 רשויות יקבלו מימון להגברת אכיפת הניקיון בחופי הים. מי לא תקבל? אשקלון. למה? כי בעירייה, כך נראה, החליטו שאין צורך ולא הגישו אפילו בקשה למימון

פורסם בתאריך: 16.7.20 19:45

     

זה לא סוד שהחופים באשקלון לא ממש נקיים. המבלים הרבים שמגיעים מידי יום לחופים משתמשים בפחים המוצבים בהם אבל לכל כלל יש יוצא מן הכלל וכמעט בכל יום ניתן לראות מקומות שבהם הושארה פסולת שמזהמת את הים וגורמת לפגיעה בערכי טבע חשובים.

בבדיקה של קרקעית הים החולית שקיים המכון לחקר ימים ואגמים, נמצא כי בעומקים שבין 20 ל-80 מטר וגם בעומקים של בין 200 ל-1,400 מטר יש בעיקר שקיות פלסטיק ואריזות מזון בכלל הפסולת שנאספה. ממצאים אלה מדאיגים במיוחד, מפני שחתיכות קטנות של פלסטיק (מיקרו-פלסטיק) מושכות בעלי חיים שבולעים אותן. מהבדיקה עולה, כי כמות השקיות והאריזות השלמות שנמצאו גדלה ככל שדגמו בעומק רב יותר.

זבל בחוף. צילום: אלירם משה

זבל בחוף. צילום: אלירם משה

כדי למגר את זיהום מי הים נערכים מידי פעם מבצעי ניקיון על ידי תלמידים ופעילי איכות הסביבה מהאזור. אבל מעבר למבצעי הניקיון ישנה גם חשיבות לפעילות מניעתית שמתחילה בחינוך ובהסברה ונגמרת באכיפה ובהטלת קנסות על מי שנתפס מותיר אחריו לכלוך ופסולת.

פסולת שהושארה בחוף. צילום: אורה לוי

פסולת שהושארה בחוף. צילום: אורה לוי

השבוע הודיעה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל כי משרדה יממן תגבור של שוטרים אשר ילוו את פקחי העירייה בפעולות הפיקוח ואכיפה, במטרה ליצור הרתעה מול עברייני פסולת בחופי הים ולצמצם את הנזק לסביבה החופית והימית.

"יזמנו סיוע לרשויות החופיות באמצעות שוטרי משטרת ישראל שילוו את פקחי הרשות. נייצר הרתעה מול משליכי הפסולת בחופי הים ונצמצם את הנזק לסביבה החופית" אמרה השרה גמליאל והוסיפה: "חשוב לזכור: ציבור המבקר בחופים הוא המקור העיקרי לזיהום בפסולת ימית ולכן הוא גם הפתרון. פשוט משאירים את האזור נקי אחרי ביקור בחוף ובים ומונעים סיכונים מהאוכלוסייה ומהסביבה".

המזהם העיקרי הוא האדם. פסולת שנשכחה על ידי מבלים בחוף אשקלון. צילום?: אורה לוי

המזהם העיקרי הוא האדם. פסולת שנשכחה על ידי מבלים בחוף אשקלון. צילום?: אורה לוי

חשבתם שגם אשקלון תתוקצב כמו 14 רשויות אחרות? טעיתם. מסתבר שעיריית אשקלון לא הגישה כלל בקשה לקבלת התקצוב ובכך הפסידה העירייה, הפסידו תושביה והפסידו ערכי הטבע בעוד נדבך במאבק הארוך על איכות הסביבה ואיכות החיים בעיר.

מישל בוסקילה, חבר המועצה הממונה על איכות הסביבה טען כי מדובר בקול קורא שעדיין ניתן להגיש את הבקשות למימון, אשקלון תגיש בקשה וגם תקבל מימון. אלא שמהמשרד להגנת הסביבה הובהר שבוצעה פניה בתחילת חודש יוני לכלל הרשיות שיש בשטחן חופי ים ובוצע תיאום מול משטרת ישראל על בסיס הבקשות שנתקבלו. "המשרד נענה לכל הפניות. הפעילות כבר יצאה לדרך לרשויות שרצו בכך" מסרו מהמשרד.

אורה לוי היא פעילת סביבה שמידי פעם מנקה מיוזמתה וללא תשלום את חופי אשקלון. אבל יותר מכך היא לקחה לעצמה תפקיד להסתובב בחופים ולהזכיר לאנשים לא ללכלך ולהשליך בסוף הבילוי בחוף את הפסולת לפחים. "צריך תקציב בשביל הסברה" אומרת לוי ומוסיפה: "החופים יחסית נקיים כי עובדי הניקיון שם עובדים קשה. אבל יש דברים שהם לא יכולים לאסוף כמו קשי שתיה וכוסות חד פעמיות מפלסטיק. מאוד קשה לראות אותם ולאסוף אותם".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




14 הרשויות שיזכו לתגבור של כ-3,000 שעות שיטור הן: אשדוד, בת-ים, חדרה, חוף הכרמל, חוף השרון, חיפה, טירת כרמל, מטה אשר, נהריה, נתניה, עכו, עמק חפר, תל אביב יפו ואיגוד ערים כנרת.

במסגרת פעילות האכיפה, הנופשים המלכלכים בחוף עלולים להיקנס ב-750 שקל על השלכת פסולת וזאת בשל הרגישות הגבוהה של החופים. בשנת 2019 בוצעו במסגרת תמיכה דומה 136 פעילויות שהסתכמו ב-940 שעות שיטור. בסך הכול חולקו 285 קנסות על ניקיון.

מבצע משטרתי בחופי אשקלון. צילום: דוברות המשטרה

מהמשרד להגנת הסביבה ביקשו השבוע להזכיר: "שליש מהפסולת בחופים מורכב מהכלים החד-פעמיים והאריזות המושארים בחוף על-ידי ציבור המתרחצים. על-פי מחקרים בארץ ובעולם, חופי ישראל מובילים לרעה באחוז הפלסטיק גם בהשוואה לים התיכון וגם בהשוואה לממוצע העולמי. המשרד להגנת הסביבה קורא לנופשים, למטיילים ולחוגגים להשאיר את הכלים החד-פעמיים בבית, לא להשאיר פסולת בחופים וליהנות מחופים וים נקיים מפלסטיק!".

מעיריית אשקלון נמסר: "הגשת הקול הקורא נמצאת בעיצומה בימים אלה על ידי עיריית אשקלון. נוסיף כי העירייה משקיעה משאבים רבים בניקיון החופים ולראייה, בחודש יוני האחרון במסגרת מדד ׳חוף נקי׳ של המשרד להגנת הסביבה, נמצאו חופי אשקלון, מחוף חופית ועד לחוף המוכרז, כנקיים מאוד. כמו כן, מתבצעת אכיפה משמעותית בחופי העיר לטובת שמירה על הסדר הציבורי ובמטרה לאפשר למבלים בהם חוויה בטוחה ונעימה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר