הגירית התקועה רגע לפני שחולצה. צילום: מיזם צבא ההגנה לטבע

בזכות הגששים: הגירית שנתקעה בגדר המערכת שוחררה וניצלה

גששי צה"ל המסיירים בגבול ישראל והרצועה בגזרת החטיבה הצפונית הצליחו להציל גירית שנתקעה בגדר המערכת והתחילה לפצוע את עצמה. הגששים החברים במיזם צבא ההגנה לטבע מסיירים לאורך הגבולות ושומרים על ביטחוננו, אולם הערנות וההכרות שלהם עם הסביבה והטבע מסייעת גם לעולם החי ועוזרת לשמירה על הטבע הישראלי

פורסם בתאריך: 3.6.19 16:45

     

כולנו שמענו על יחידת הגששים של צה"ל, שמורכבת מכמה מאות לוחמים שבכל יום ובכל מזג אוויר יוצאים למשימה חמושים באפוד, נשק ובעיקר בחוש ראייה מפותח, אבל לא רבים מכירים את תרומתם בשמירה על בעלי החיים הנדירים החיים לאורך גבולות מדינת ישראל. במסגרת המיזם יוצאים מעת לעת חיילי היחידה למבצעי איתור מלכודות ציד ומדווחים על תצפיות של בעלי חיים ובכך מגדילים את מאגר הנתונים אודות תנועת חיות הבר באזורים אשר לגביהם כמעט ולא קיים מידע. אולם, כפי שקרה הבוקר, תרומתם של הגששים בשמירה על ערכי הטבע בישראל לא נגמרת רק בדיווח, ולעיתים הם נדרשים לפעולה אקטיבית יותר של טיפול בחיות בר הנמצאות במצוקה.

"היינו באמצע הסיור לאורך הגבול, כשפתאום ראיתי אותה תקועה בגדר. התקרבתי, היא נרתעה בהתחלה ואז התחילה לזוז ולפצוע את עצמה, לכן הייתי חייב לפעול מהר", מספר רס"ר גאלב אלעביד, גשש צה"לי שעבר הכשרה של "גשש שומר טבע" מטעם מיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", המובל על ידי חיל הטכנולוגיה והאחזקה בצה"ל ונעשה בשיתוף עם צה"ל, משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות, שסייע  לגירית מצויה שנתקעה בגדר.

הגירית התקועה על גדר המערכת. לא מדובר במסתננת… צילום: מיזם צבא ההגנה לטבע

"בעלי החיים שותפים איתנו לחיים בישראל ובעולם, בלעדיהם לא יהיה טבע" הוסיף אלעביד.

אלדד פלד, מחטיבת אכיפה ברשות הטבע והגנים, מוסיף כי "במסגרת שיתוף הפעולה בין רשות הטבע והגנים חברה להגנת הטבע ומערך הגששים במיזם צבא ההגנה לטבע, הבחין היום בגשש גזרת נחל עוז בגירית אשר נלכדה על גדר המערכת. הגשש אשר הוכשר כמטפל בחיות בר במסגרת קורס הכשרה ייעודי שעבר ברשות הטבע והגנים שיחרר את הגירית הלכודה בחזרה לטבע. מעורבות הגששים ותרומתם לשמירת הטבע רבה מאוד והם שותפים משמעותיים למאמצי שמירת הטבע. בעבר מקרים כאלו היו מסתיימים במוות של החיה ההכשרה הזאת מצילה חיים של חיות בר רבות".


קבוצת ה-WhatsApp של "כאן דרום"

רק חדשות ועדכונים, בלי דיבורים ובלי חפירות. הקליקו להצטרפות: https://bit.ly/2Xc39PK


"בזכות נוכחותם המתמדת בשטח, עירנותם והיכרותם המעמיקה עם הסביבה, יכולים הגששים לספק מידע רב ערך על אודות עולם החי ולסייע באיסוף מידע הנחוץ לאכיפת חוקי השמירה על הטבע", מרחיב גיא סלעי, מנהל המיזם.

סלעי מסביר כי חיילי היחידה מגדילים את מעגלי ההשפעה בקרב בני משפחותיהם דרך פעולות הסברתיות ובכך מעבירים את הידע והמודעות החשובים לדורות הבאים. "בנוסף, נבנתה עבורם תכנית הכשרה המקנה לגששים כלים מקצועיים בזיהוי ובגששות בטבע, שכוללת היכרות עם תכני שמירת טבע בצפונה ובדרומה של הארץ ומחזקת את הזיקה בין הגשש לגזרתו, מעבר לעיסוקו המבצעי. מידע זה מאפשר לגששים להכיר את דפוסי התנועה והייחודיות של חיות הבר ובכך לסייע בידיהם בהבנת תנועת החיות והתנהגותן. באמצעות המדיה החברתית נשמר קשר רציף עם הגששים ונפתח ערוץ תקשורת להעברת מידע ועדכונים מקצועיים, שמאפשר לגששים לדווח בזמן אמת על תצפיות בעלי חיים ועל אירועים המתרחשים בגזרותיהם. שיתוף הפעולה שכולל בין היתר גם היכרות של הגששים עם פקחי רשות הטבע והגנים מביא לסיורים משותפים בין הפקחים לגששים ותורם מאד לשמירת הטבע בכלל מדינת ישראל", הוא מסכם.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר