עופר אמסלם נואם. צילום: אבי נישניבר

מנכ"ל התזמורת האנדלוסית: "נעשו הרבה דברים טיפשיים באשקלון"

לפני 12 שנים הגיע עופר אמסלם לתזמורת האנדלוסית הישראלית ומונה למנכ"ל שלה. מאז הוא הספיק להקים על חורבותיה תזמורת חדשה, שהתגלגלה לאשקלון ובהמשך, לאחר סכסוך עם איתמר שמעוני, עזבה לירושלים. עכשיו הוא פורש ומדבר על הכול

פורסם בתאריך: 13.12.19 09:20

     

ב-2009 פרץ משבר עמוק בתזמורת, עובדים פוטרו, התזמורת התפצלה, והמנכ"ל עופר אמסלם עזב עם עשרות מהנגנים והעובדים לאשקלון. התזמורת התגלגלה ונקראה האנדלוסית אשקלון, האנדלוסית הים התיכונית אשקלון ולאחר שנקלעה גם שם למשבר קשה עקב ביטול התמיכה, העתיקה את מקומה שוב, הפעם לירושלים. שם התייצבה תחת השם תזמורת ירושלים מזרח ומערב.

בראש כל הגופים הללו עמד אמסלם. הוא היה המנכ"ל באופן רשמי עד לפני כשבועיים. ביום שני ערכה התזמורת קונצרט פרידה חגיגי שבו נפרדה מאמסלם, 47, תושב ויליד אשדוד, במרכז הכנסים שבמכללת אשקלון. את אמסלם החליפה מנכ"לית חדשה: איסי וינטר אבקסיס מזיכרון יעקב.

תזמורת ירושלים מזרח ומערב בקונצרט הפרידה מאמסלם. צילום: שמעון בוהדנה

משקעי העבר שיחקו תפקיד מכריע, ועד לפני כשנה התזמורת בגלגוליה השונים לא הורשתה להופיע באשדוד. אחרי שאמסלם התפייס עם ד"ר יחיאל לסרי (ולפני כחצי שנה גם עם מוטי מלכא) הדברים החלו להשתנות. למי שלא יודע או זוכר, לסרי ומלכא הם ממייסדי התזמורת באשדוד והם גם קיבלו בשמה את פרס ישראל בשנת 2006. המהלכים שעשה אמסלם לאורך השנים היו לצנינים בעיניהם.

למה בעצם אתה פורש?
"אני חושב שהגעתי למספר שיאים שכבר אי אפשר מבחינתי לשבור אותם והחלטתי להמשיך הלאה. היה, טוב שהיה, וטוב שנגמר".

סיימת בתזמורת בלב שלם?
"בלב כבד אך בלב שלם, כמו שאמר איש חכם, וגם כתבתי את זה במכתב הפרידה ששלחתי. אחרי הכול, זאת משפחה שבילינו בה למעלה מעשור שנים ואלף קונצרטים".

עופר אמסלם

"בלב שלם". אמסלם

היו דיבורים שניסו לעשות לך פוטש.
"שום פוטש ושום נעליים. אני קמתי לפני חצי שנה ואמרתי, ‘חברים, אני עוזב'. הגעתי למיצוי, כתבתי מכתב לעובדים והנגנים שיש רגעים בחיים שצריך להמשיך הלאה, במיוחד אם אתה מרגיש שהספקת כל כך הרבה".

יש שמועות שהעזיבה שלך קשורה לתום כהן, המנהל האמנותי והמנצח.
"ממש לא, ביני לבין תום יש מערכת יחסים ארוכת שנים. הוא בן אדם מוכשר, ועל רוב הדברים אנחנו מסכימים. אגב, הוא הנחה את ערב הפרידה ממני השבוע. דינמיקה בתוך ארגון היא דינמיקה, ואף פעם לא תכננתי לעבוד בתזמורת עד הפנסיה. מסרתי לאיסי מחליפתי תזמורת מצוינת ובמצב כלכלי מצוין".

עופר אמסלם ותום כהן. צילום: אבי נישינבר

"על רוב הדברים אנחנו מסכימים". אמסלם ותום כהן. צילום: אבי נישניבר

מה תעשה עכשיו?
"קודם כול, אני ממשיך ללמד במכללה האקדמית אשקלון כמרצה מן החוץ וכיועץ למנכ"ל המכללה פנחס חליווה, שעזר ותמך בתזמורת לאורך כל התקופה. בנוסף, נכנסתי לעמותת ‘קהילות שרות פיוט' מירושלים, שנקלעה לקשיים, וכמו שאתה יודע, יש לי נטייה לעזור למי שבקשיים. מתחילת החודש אני מנהל אותה. העמותה מנהלת מספר קהילות ברחבי הארץ, בהן לומדים את רזי הפיוט, כולל שירה בפועל".

אם כך, נשארת באותו תחום – המוזיקה והתרבות?
"נכון, אני גם עוזר לעוד עמותה שנקראת ‘פלמנקו רמאנגר', שיושבת בקיבוץ רמת רחל. שני הגופים הם נתמכי משרד התרבות".

אני רואה מכתב מחודש פברואר השנה שלך לסולן אמיל זריהן, שימוע לפני פיטורין, ומכתב שהוא שלח לשרה רגב, ובו הוא מלין על הכוונה לפטר עובדים.
"בתחילת השנה היה דיון מה עושים הלאה בעקבות גירעון שנוצר בגין אי הפרשה מספקת לפיצויים על פי חוק הפנסיה. ב-2018 הייתה עליית שכר משמעותית וגורפת לכל הנגנים והעובדים, שסבלו במשך שנים מתת שכר. היה דיון האם הולכים לקיצוץ רוחבי או פרטיקולרי של עובדים פחות משמעותיים באותה נקודת זמן. לשמחתי, אמיל נשאר, עובדים נוספים – חלקם פוטרו וחלקם הושארו".

"לשמחתי אמיל נשאר". אמיל זריהן

כמה קיבלת בפרישה?
"קיבלתי מה שמגיע לי כפיצויים על פי חוק, קיבלתי גם מענק פרישה מכובד וראוי של כמה מאות אלפים על תרומתי לתזמורת ובדגש ויתור על שכר בהיקף שני מיליון שקלים במשך עשור, עשיתי זאת ביוזמתי כי רציתי שכל העובדים והנגנים יקבלו קצת יותר ממה שמגיע. 10 שנים הרווחתי משכורת בסיסית ביותר. רק בשנתיים האחרונות הרווחתי שכר שקרוב לשכר מנכ"ל תזמורת".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תחזיר אותנו למה שקרה עם התזמורת באשקלון.
"הגענו לאשקלון, ובני וקנין קיבל אותנו יחד עם פנחס חליווה, שאימץ אותנו לחיק המכללה. ואז הגיע שמעוני, הוא העמיד אותנו בפני שוקת שבורה, כמעט סגרנו את התזמורת. עד עכשיו מתנהלת תביעה בבית משפט, תבענו את העירייה להחזיר לנו תמיכה שהובטחה ולא ניתנה על 930 אלף שקל. אומרים ‘הכול מכתוב' – לא היה בא שמעוני, לא היינו עולים לירושלים. צריך לראות את הטוב בכל דבר. נעשו הרבה דברים טיפשיים באשקלון, וביניהם גם עם התזמורת. אני בטוח שלשמעוני יש גם צדדים טובים, אבל אנחנו לא פגשנו אותם. מה לא עברתי בתזמורת לאורך תריסר שנים? היה גם בג"ץ נגד משרד התרבות, החלפנו את שם התזמורת, הורדנו את המילה אנדלוסית כי שינינו את הקו האמנותי, והחלטנו להתחשב באשדוד כדי לסיים את הסכסוך איתם".

למה התזמורת כבר לא מופיעה במכללת אשקלון, אלא בהיכל התרבות?
"זו כבר שאלה להנהלת התזמורת הנוכחית, לפי מיטב הבנתי, רוצים להביא יותר אנשים לקונצרטים, בהיכל התרבות באשקלון למעלה מ-800 מקומות לעומת המכללה, 500 מושבים".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר