ויקטור בן עמי

ויקטור בן עמי: “המציאות הרבה יותר מלהיבה מ’פאודה’”

אחרי שנים ארוכות במחשכים, כולל במבצעים עלומים נגד ראשי החמאס והג’יהאד, יצא איש השב”כ ויקטור בן עמי לאור. בריאיון נרחב הוא מספר גם מדוע הסיר את המועמדות לראשות העירייה ולמה הסכים להיות מספר 3 ברשימה של משה אטיאס, שבניגוד אליו בן עמי מצהיר: “אנחנו לא נשב בקואליציה עם שמעוני”

פורסם בתאריך: 19.10.18 01:38

     

לפני כשנה הודיע ויקטור בן עמי שהוא מתמודד לראשות עיריית אשקלון, זאת לאחר שהרגיש שנוצר בעיר "ואקום מנהיגותי", כפי שהוא מכנה זאת. “חסרה מנהיגות ערכית, אתית ומוסרית, וזאת המנהיגות שאני מכוון אליה” הוא מסביר. "העם היהודי מלא במנהיגים, אבל את הטובים אני יכול לספור על יד אחת, לצערי. זה בא לידי ביטוי ברמה הארצית, כשאנחנו חווים שוב ושוב חקירות נגד ראש ממשלה ושרים בכירים. וברמה המקומית, כאשר יש כ-60 ראשי רשויות שנמצאים בכל מיני הליכים משפטיים. זה לא נגמר כי משהו רקוב בשיטה”.

ולא הפריע לך לקחת חלק בשיטה הרקובה הזאת?
“באתי לשנות אותה ולהוכיח שאפשר אחרת. באתי לעבוד מתוך הבטן, מתוך אידיאולוגיה ורצון לתרום ולנהל את המלחמה בשחיתות מבפנים. אין לי אינטרס אישי, אני לא מחפש ג’וב או משכורת. אני מאמין שהצלחה שלי תכניס פנימה אנשים טובים נוספים. כמי ששירת את המדינה 30 שנה, זה חורה לי שאנשים טובים וראויים יושבים בצד ונותנים לאנשים פחות טובים, אפילו רעים, להמשיך לנהל את העיר הזאת”.

“אשקלוני צנוע ושקט”

הוא הפשיל שרוולים ונכנס לתוך המערכת הפוליטית הסוערת והמורכבת שמתנהלת באשקלון בחודשים האחרונים. בן עמי החל בעבודת שטח, נפגש עם אנשים, הציג את עצמו וערך חוגי בית. “עשיתי כל מה שיכולתי כדי להגיע לחשיפה מקסימלית”, מספר בן עמי. “הייתי המועמד היחיד שהתחיל את המערכה הזאת מאפס. שנים רבות פעלתי ועשיתי למען המדינה, אבל בשל אופי העבודה עשיתי את הכול מתחת לרדאר. אנשים מכירים את הכותרות של הדברים הגדולים, אבל לא יודעים שמאחורי הכותרות עומד אשקלוני צנוע ושקט, שיוצא בכל בוקר מוקדם מאוד לעבודה וחוזר בשעות הקטנות של הלילה. בסופו של דבר כן הצלחתי להיכנס לתודעה ואפילו עברתי בסקרים אנשים שהם הרבה יותר מוכרים, וזה די החמיא לי”.

על אף העבודה הבין בן עמי לפני כשלושה חודשים שאין לו סיכוי ריאלי להיות ראש העירייה הבא של אשקלון והתחיל לעשות חישוב מסלול מחדש. “הבנתי בשלב הזה שההתמודדות שלי לא רלוונטית, ושהיא רק מפריעה למועמדים אחרים. הבנתי שאם רוצים בכל זאת להוביל לשינוי בעיר, צריך לעשות פה משהו אחר”, הוא מסביר את החלטתו לפרוש מהמרוץ.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




על מה חשבת?
“ניתחתי את המפה והבנתי שנוצרו כאן, למעשה, שלושה גושים. הגוש של שמעוני, הגוש של גלאם, והגוש של כל שאר המתמודדים. הבנתי שאנחנו צריכים לייצר ביחד אלטרנטיבה ראויה ומאוחדת, וכך נשפר את הסיכויים להחליף את השלטון. אם נצליח להעמיד על הרגליים קבוצה איכותית של אנשים מוכשרים, נוכל להכפיל את הכוח ולעשות מהפך במערכת הבחירות הזאת”.

“איתי סהר נסוג”

בהתאם לאסטרטגיה הזאת פנה בן עמי לכל שאר המתמודדים וניסה ליצור את החיבור המיוחל. “הרעיון היה לערוך סקר ולשים בראש הרשימה הזאת את מי שנראה שיש לו את הסיכויים הטובים ביותר להוביל את הנהגת העיר. נפגשתי מספר פעמים גם עם משה אטיאס וגם עם איתי סהר במטרה לאחד כוחות, ואפילו הייתה שם לחיצת יד. בסופו של דבר איתי נסוג מסיבותיו שלו, ואני מכבד את ההחלטה שלו. חברתי למשה כי הוא חזק יותר אלקטורלית, ואני מאמין שהוא האלטרנטיבה הראויה שאני מדבר עליה”.

אטיאס ובן עמי הערב

התאכזבת שלא הצלחת ליצור את האיחוד?
“כן. אני די מצטער על זה שקבוצה שאנשים שמדברים על כמה שאכפת להם מהעיר בסופו של דבר לא מוכנים להוריד את הראש ולוותר. זה לימד אותי שאני היחיד שמונע מאידיאולוגיה אמיתית. רציתי את האיחוד הזה עם משה והסכמתי להיות מספר 2, לא כי אני חושב שאני לא מתאים להיות ראש עיר. אני מכיר את האיכויות שלי ויודע למה אני מסוגל. אין לי ספק שאני יכול לעמוד בראש המערכת ולהוביל אותה, אבל הבנתי שאין לי סיכוי. לכן בחרתי לקחת צעד אחד אחורה ולהתייצב לצדו של משה. אז אני לא אהיה ראש עיר בשלב הזה, אבל אפעל גם ממקום שני”.

יש עדיין ניסיונות להתחבר?
“כן, גם בימים אלה אנחנו עורכים פגישות ובודקים אופציות של חיבורים נוספים. אני רוצה להאמין שעוד יהיו כאלה. כרגע יש את שמעוני, גלאם ואותנו. כל מי שנמצא מאחור וזוכה לאחוזי תמיכה בודדים, הולך להתרסק לקיר. ואני אומר שחבל לי על ההתרסקות הזאת, בעיקר אם אני מסתכל על אבי עייש, שמתמודד כבר בפעם הרביעית, ועבורו זה עלול להיות באמת טראגי. לצערי הרב, ההבנה מגיעה לאנשים קצת מאוחר, אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם. אנחנו לא שוקטים על השמרים וממשיכים בכל הכוח ביצירת גוש שלישי חזק”.

איך קרה שהצהרת שאתה מספר 2 של משה, כשבפועל אתה מספר 3?
“עד עכשיו לא נתתי הסברים לעניין הזה, אבל הגיע הזמן לעשות כאן סדר. אני סגן יושב ראש הסיעה, מספר 2 של משה אטיאס, וכאשר הוא ייבחר, אני אהיה סגן ראש העיר. לגבי המועצה, יוחאי יפרח ואני עושים רוטציה. כלומר, אם נקבל רק שני מנדטים יוחאי יכהן כחבר מועצתה למשך שנתיים וחצי, ואז אני אחליף אותו. אנחנו כמובן מכוונים ליותר משני מנדטים. משה הוכיח את עצמו בחמש השנים האחרונות ופעל רבות למען הצעירים, החיילים והסטודנטים. זאת הייתה קדנציה מאוד מורכבת והוא היחיד שיצא נקי כפיים וערכי. יוחאי יפרח כיהן גם הוא כחבר מועצה ופעל רבות. אפרת מימון, יו”ר ועד הגנים באשקלון, אשת חינוך בכל רמ”ח אבריה. מיכל ברעם מביאה איתה ראייה חדשנית בכל נושא החינוך ואת הבשורה של החינוך הדמוקרטי לעיר. את לירון עטיה מ'הפיל הכחול' כולם מכירים ומעריכים את התרומה הרבה שלו לעיר בתחום התרבות. ויש גם את יאריק זרצקי, איש עסקים מחבר העמים. רשימת ‘צעירי אשקלון’ היא טובה ואיכותית, וכל אחד מחבריה נותן מענה בתחום שלו”.

השבוע בכנס של התנועה לאיכות השלטון משה לא שלל ישיבה בקואליציה של שמעוני. מה דעתך על כך?
“אנחנו לא נשב בקואליציה עם שמעוני, שזאת תהיה הכותרת של הכתבה הזאת. אם זה לא היה מספיק ברור אני אומר את זה עכשיו, בצורה שלא משתמעת לשני פנים. חשוב להבהיר זאת וחשוב שכולם יידעו את זה, גם שמעוני עצמו. את זה אני אומר גם על דעתו של משה. מעבר לזה אני לא מאמין ששמעוני ייבחר, אני מאמין בשפיות של תושבי העיר אשקלון שלא יצביעו לשחיתות”.

לא שולל ישיבה עם שמעוני. משה אטיאס בכנס נגד השחיתות בתחיילת השבוע.  צילום: אלירם משה

“התאהבתי באשקלון”

בן עמי (55) גרוש ומנהל זוגיות פרק ב’. הוא אבא לשלושה ילדים (22.5 ,21 ,14) שגרים גם הם באשקלון. הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסיטת בר אילן ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב. את שני התארים הוא סיים בהצטיינות. כיום הוא הבעלים של חברת הבית הירוק, שמתעסקת בבנייה ואנרגיה ירוקה ובונה חוות סולריות בארץ ובחו”ל. בנוסף, הוא נותן יעוץ בענייני טרור וביטחון לשירותי הביטחון האיטלקיים.

צעירי אשקלון: יוחאי יפרח, בן עמי, מיכל ברעם, משה אטיאס

הוא נולד וגדל בעכו, אחד משבעה ילדים להוריו סוזן וחיים, שעלו ארצה ממרוקו בשנת 60. “אבא היה פעיל עלייה והבריח ארצה אלפי יהודי ממרוקו עד שנחשף ועלה בעצמו לישראל. אימא והוא יכלו להישאר בצרפת, אבל בחרו כמובן לבנות את ביתם כאן בארץ”, מספר בן עמי. “גדלתי במשפחה שמחה וטובה. אבא עבד מאוד קשה בתחום הבנייה, וראינו אותו רק בסופי שבוע. אימא הייתה מופקדת על הבית ועל החינוך שלנו. זה היה בית שדיברו בו צרפתית, ואני זוכר את עצמי מגיל הגן מתעקש לענות בעברית”.

בן עמי מעיד על עצמו שהיה תלמיד טוב וילד טוב ומגיל צעיר לקח את הדברים ברצינות תהומית ובכובד ראש. “עד היום חברים שלי מזכירים לי את הרצינות הזאת שבה שהתייחסתי לדברים. למרות שלא הייתה לי שליטה על זה, היום אני קצת מצטער על זה. ילדים לא צריכים להיות רציניים, הם צריכים להיות ילדים”.

ויקטור בן עמי בכיתה י"ב

הוא התגייס לחיל השריון, היה מפקד פלוגה בחטיבה 7 ולחם במלחמת שלום גליל בשנת 1982. מיד אחרי שחרורו מצה”ל התגייס לשירות הביטחון הכללי. “לא אהבתי את הקונפורמיזם הצבאי והרגשתי שאני לא מצליח להביא את עצמי לידי ביטוי עד הסוף במסגרת הזאת. בשב”כ מצאתי מערכת אחרת, שבה יכולתי לשבת לדיונים עם ראש הארגון, להביע את דעתי ולזכות לאוזן קשבת”.

את השירות בשב”כ הוא החל בתפקיד רכז מודיעין, שהיה אחראי על הכיסוי המודיעיני של מדינת ישראל. בשנת 1988, בתום ההכשרה, הגיע להתגורר באשקלון. “נאלצתי לעבוד בעזה והייתה חשיבות רבה למגורים בקרבת השטח. עבדנו לילות כימים, ללא מנוחה כמעט בכלל. עבודה מאוד סיזיפית ואינטנסיבית מסביב לשעון. כשהגעתי לאשקלון היא הייתה עיר קטנה, עם קצת יותר מ-30 אלף תושבים. לא היה הרבה מה לעשות כאן, אבל למען האמת גם לא היה לי זמן פנוי לבילויים. התאהבתי בעיר, עיר יפיפייה ועם פוטנציאל רב, וכך קרה שגם בתום השירות המשכתי לגור כאן”.

בן עמי התקדם בסולם הדרגות והגיע לתפקיד שבמסגרתו היה אחראי על גזרת הדרום, והוביל את הלחימה של מדינת ישראל בג’יהאד ובחמאס בתקופת האינתיפאדה השנייה.

מה אתה יכול לספר על התקופה הזאת?
“אני יכול להגיד שניהלתי מבצעי סיכול מאוד משמעותיים, שגרמו בסופו של דבר לחמאס להרים דגל לבן. אמנם זה לא היה בצורה פורמלית, אבל אחרי שחיסלנו להם את כל המנהיגות הם פנו למצרים וביקשו שנפסיק לחסל להם את הצמרת, והם יפסיקו עם הפיגועים. החמאס הוכרע”.

אם נסתכל על המצב היום הוא לא ממש הוכרע.
“הוא הוכרע אז וזכינו לשקט. הכרעה טוטלית אכן לא הייתה, ואם לא מכריעים אויב עד הסוף, הוא חוזר לסורו וממשיך לפעול בדרך לא דרך. אני מקווה שמתישהו הם יוכרעו או שיקבלו החלטה לפעול בדרך אחרת. מה שכן, אי אפשר להמשיך לחיות כמו שאנחנו חיים, זה בלתי מתקבל על הדעת. הם צריכים להבין שאו שהם יורדים מהטרור או שהם יהיו כלואים ותקועים ללא יכולת לזוז. כרגע מדינת ישראל נמצאת בצפון וערוכה למלחמה בסוריה נגד האיראנים, ולכן זה לא יהיה נכון לפתוח מלחמה בדרום. יחד עם זאת, חייבים להגיב בצורה תקיפה. אלה לא בלונים ולא עפיפונים, משגרים לכיוונינו מטעני נפץ שיכולים להרוג אזרחים וחיילים. ברגע שכך יתייחסו לזה, הכול ייראה אחרת”.

המנגנון שהוצמד לבלון שחלף בשמי אשקלון. צילום: דוברות המשטרה

באילו מבצעים לקחת חלק?
“מי שרוצה לדעת באילו מבצעים השתתפתי שיקרא את הספר ‘סיכול ממוקד’. יש כאן דברים מאוד משמעותיים שלא מדברים עליהם, כי הם עדיין מהווים סיכון לביטחון המדינה. אני לא יכול לדבר מעבר לזה וגם מעדיף להישאר צנוע. אני רק יכול להגיד שמי שמתרגש מהסדרה ‘פאודה’, שיידע שהמציאות היא הרבה יותר מלהיבה ומעניינת”.

“פרס ראש הממשלה להישג מודיעיני”

30 שנה שירת בן עמי בשירות המדינה. בשנת 2008 קיבל את פרס ראש הממשלה להישג מודיעיני-מבצעי על הפעילות שלו. לפני כשש שנים פרש והחל לעשות לביתו, והעבודה החשאית אליה הורגל במשך שנים ארוכות הפכה לפומבית וציבורית.

מה אתה מרגיש היום בשטח?
“יש פה איזשהו שקט לא ברור בתקופה האחרונה. ציפיתי לסערה גדולה יותר בשלב הזה, וזה קצת מוזר לי. ברגע ששמעוני וגלאם מתנהגים כאילו מערכת הבחירות כבר הוכרעה לטובתם ומרגישים ביטחון מסוים, אותי זה מטריד. אני מגיע מעולם המודיעין ותמיד חינכו אותי להטיל ספק, אז אני מטיל ספק גם בשקט הזה. אם קורה פה משהו מתחת לפני השטח, אנחנו לא נופתע ונהיה מוכנים”.

מה הנושאים שחשוב לך לטפל בהם כשתיכנס למועצה?
“משה ואני סימנו לעצמנו יעדים וסדרי עדיפויות. ראשית תחום החינוך, הפורמלי והבלתי פורמלי, שאנחנו יוצקים לתוכו את התוכן של עולם הצעירים שמשה מביא. בניגוד למה שמציגים, תמונת החינוך באשקלון היא לגמרי לא הצלחה. יש תוצאות קטסטרופליות בבחינות המיצב, כשהממוצע עומד על 46 והממוצע במתמטיקה על 39. איפה נראה דבר כזה? איך יכול להיות שאלה הציונים, ואף אחד לא מניד עפעף? מה עוד צריך לקרות כדי שיבינו שמשהו פה קלוקל וצריך לטפל בבעיה מהשורש? גם הנתונים של הבגרויות לא מדויקים, ומוציאים את האוכלוסיות החלשות על מנת לעלות את אחוז הזכאים ולהקפיץ את הממוצע. מעבר לזה שאנחנו רוצים לראות תעודות בגרות איכותיות, עם פיזיקה, אנגלית ומתמטיקה של 5 יחידות לימוד. מדינת ישראל מובילה היום בתחום הטכנולוגי, איפה אשקלון בתוך מעצמת הטכנולוגיה הזאת? רק בין 7 ל-10 אחוז מהתלמידים יוצאים עם תעודת בגרות איכותית. אותי זה לא מספק”.

ויקטור בן עמי

הדבר השני שבן עמי מסמן אותו כיעד הוא אחד הדברים המטרידים את תושבי העיר – תעסוקה. “אני מגייס כספים לאשקלון במטרה להקים כאן מיזם היי-טק”, הוא מספר. “בקרוב נעמיד כאן על הרגליים אחד מהדברים הכי ייחודיים שנראו כאן. בתחום התיירות יש לי חלום אישי, לשחזר את העיר הכנענית בפארק הלאומי ולהביא לכאן אלפי תיירים. אנחנו שמים דגש גם על עניין איכות הסביבה, אשקלון במקום השני בתחלואה במחלת הסרטן, ואם לא נתערב, הולכות לצמוח כאן תחנות כוח נוספות, שמזהמות ומסכנות את בריאות התושבים. חייבים לעשות כאן מלחמה נגד הדבר הזה. תחום הרווחה חייב לצעוד מספר צעדים קדימה ולתת מענה ראוי ונכון. אני יכול להמשיך עם הרשימה הזאת עוד ועוד. השורה התחתונה היא שיש הרבה עשייה על הפרק ואנחנו הולכים לחולל מהפכה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר