קלפי. צילום אילוסטרציה: AP

עוד כ-150 יום: כך נראית לעת עתה מפת הבחירות לראשות העירייה

קרוב ל-10,000 קולות נזרקו לפח בבחירות הקודמות בגלל רשימות שלא נכנסו למועצה. למרות זאת, הפעם ירוצו 22 מפלגות, והיד עוד נטויה. מי החדשים? מי מנסים שוב? ומי התייאשו? נכון לעכשיו

פורסם בתאריך: 1.6.18 11:54

     

בהנחה שלא יחול שינוי של הרגע האחרון – כמו הקדמת הבחירות לכנסת, שתגרור שינוי גם ברמה המוניציפאלית – ב-30 באוקטובר יקבעו תושבי אשקלון לא רק מי יהיה ראש העירייה שלהם, אלא גם כיצד תיראה מועצת העיר בחמש השנים הקרובות.

כך זה נראה בבחירות 2013. האם הנבחר אז יתמודד שוב? צילום ארכיון

חזרנו למתמודדים בבחירות 2013 ובדקנו מי ירוץ גם הפעם, מי יצטרף למערכה בפעם הראשונה ומי אלה שחוזרים לזירה. יש להדגיש שהדברים נכונים לשעת כתיבתם, ובפוליטיקה – כמו בפוליטיקה – הכול יכול להשתנות, גם חמישה חודשים הם הרבה זמן.


ממשיכים קדימה


צדק חברתי לאשקלון

הסיעה של ממלאת מקום ראש העירייה סופיה ביילין קיבלה בבחירות 2013 3,403 קולות ושני מנדטים. בבחירות הקרובות תתאחד הסיעה של ביילין עם חלק מחבריה של סיעת "אשקלון ביתנו", ויחד הם הרכיבו את הסיעה החדשה "ישראל ביתנו", שביילין עומד בראשה.

סופה ביילין. צילום: דוד לוי

"ב-20 שנותיי בפוליטיקה המוניציפלית, יחד עם הצוות שסביבי, הספקנו לא מעט, ואנחנו מתכוונים להמשיך בכל הכוח", אומרת ביילין. "אני שמחה לבשר על כך שסיעתי 'צדק חברתי' התמזגה עם סיעת 'אשקלון ביתנו', והיום יש לי את הכבוד לעמוד בראש סניף 'ישראל ביתנו' באשקלון. איחוד זה יציג בבחירות הקרובות רשימה חזקה אשר תורכב מטובי האנשים שהיו חלק משתי הסיעות בשנים האחרונות, ולהם ניסיון מוניציפלי עשיר. אליהם יצטרפו כוחות חדשים, צעירים ורעננים אשר החליטו להצטרף לפוליטיקה המקומית ולתרום מזמנם למען תושבי אשקלון. לפני האיחוד היינו סיעה דומיננטית אשר ייצגה נאמנה את בוחריה, והעשייה שלנו תרמה לכלל תושבי העיר. אני בטוחה שהסיעה המאוחדת תהיה חזקה פי כמה ותמשיך את הקו אשר הנחה אותנו כל השנים, והוא דלת פתוחה, טיפול פרטני בתושבי העיר וקידום התכניות שלנו למען אשקלון, תוך דגש על עיר חופשית, מתקדמת ומותאמת לעתידנו ולעתיד ילדינו".

אחדות בתכלית

סיעת "אחדות בתכלית" בראשות ראש העירייה בפועל תומר גלאם קיבלה בבחירות 2013 4,551 קולות ושלושה מנדטים, שהכניסו למועצה גם את יורם שפר והרב שר שלום כהן ובהמשך גם את מספר ארבע ברשימה חי דהרי.

עדיין לא ברור מי ירכיב את הרשימה לבחירות השנה, ואם גלאם ושפר ימשיכו לצעוד יחד תחת עינו הפקוחה של הרב ברדא. גלאם גם עדיין לא הכריז באופן רשמי על התמודדות לראשות העירייה.

יורם שפר, הרב יצחק ברדא ותומר גלאם.

איש יחסי הציבור תומר זכריה מסר בשמו של גלאם: “ראש העיר בפועל תומר גלאם עושה ימים כלילות למען תושבי העיר ושיפור איכות חייהם ומתכוון להמשיך להוביל את אשקלון להמשך עשייה פורה והצלחה. בבוא העת, כשיגיע הזמן, הוא יכריז על התמודדותו לראשות העיר ויעמוד בראש רשימה מגוונת המייצגת רבדים רחבים בעיר”.

צעירי אשקלון

בבחירות 2013 נכנס שחקן חדש ומפתיע לזירה הפוליטית: העיתונאי לשעבר וההנדסאי בהווה משה אטיאס. אטיאס הביא עם הרשימה שלו "צעירי אשקלון" רוח חדשה ותקווה לצעירים תושבי העיר.

הוא אמר אז: “תסתכלו על הרשימה, תראו לנגד עיניכם נבחרת חדשה, צעירה, מוצלחת. אנשים שמגיעים נטו לעבוד, לשנות, לעשות למען התושבים, שליחי ציבור במלוא מובן המילה. אפשר לומר לבטח שאנחנו הצעירים האמיתיים, אנחנו אלה שמבינים באמת את הצרכים של קהל הבוחרים הצעיר, את מצוקותיהם, מה הם באמת צריכים”.

חבר המועצה משה אטיאס. צילום: דוד לוי

סיעת "צעירי אשקלון" קיבלה בבחירות הקודמות 2,454 קולות ושני מנדטים, שהכניסו גם את מספר שתיים ברשימה יוסי כהן למועצת העיר. בקדנציה שחלפה הוכיח אטיאס שהוא אכן בא לעבוד, עמד על שלו ויצא לא פעם נגד דברים שלא היו מקובלים עליו, גם אם זה העכיר את מערכת היחסים בינו ובין ראש העירייה המושעה איתמר שמעוני או ראש העירייה בפועל תומר גלאם. רק לפני כשבועיים נעדר אטיאס, שנחשב בעבר לאיש אמונו של גלאם, מישיבת המועצה, ומקורביו סיפרו כי הסיבה להיעדרות היא האכזבה הגדולה שלו מגלאם ומכך שהוא אינו מקיים את ההבטחות שלו כלפיו.

בשבועות האחרונים נראה שאטיאס מחמם מנועים לקראת הכרזה על התמודדות לראשות העירייה, אולם זאת לא ניתנה עדיין באופן רשמי. “כרגע כל האפשרויות על השולחן, והתמונה תתבהר בימים הקרובים”, הוא אמר. מה שבטוח שרשימת "צעירי אשקלון" חיה ובועטת יותר מתמיד, והיא תתמודד על מקומה במועצת העיר. “אחרי העבודה המאומצת שאנחנו עושים בשטח, בעוד כעשרה ימים אמור לעלות הקמפיין שלנו”, אומר אטיאס, “אנחנו נמצאים עכשיו בשיאה של העבודה, עושים סדר ברשימות ומדברים על חלוקת תפקידים”.

הכח לגמלאים

בבחירות 2013 קיבלה רשימת "הכח לגמלאים" (בראשות שרה זכריה, גמלאית עיריית אשקלון ויו”ר ארגון הגמלאים באשקלון) 2,181 קולות וזכתה במנדט אחד.

“היו חסרים לנו 58 קולות כדי לקבל שני מנדטים, ובסוף רק אני נכנסתי”, אומרת יו”ר הרשימה שרה זכריה. “בארבע השנים האחרונות הגמלאים באשקלון נמצאים על סדר היום. העיר אשקלון מונה כ-150 אלף תושבים, מהם 17,500 גמלאים, כאשר מתוכם 4,500 הינם סיעודיים. ארגון הגמלאים העירוני משרת כיום אוכלוסייה של כ-10,000 גמלאים פעילים. ארגון הגמלאים עבורי הוא מפעל חיים, ואני משקיעה בו את כל זמני ומרצי והכול בהתנדבות למען הציבור. אני אומרת בצניעות רבה שעשינו כל כך הרבה פעילויות, שהיריעה קצרה מלהכיל. ראשית אבשר כי קידום חוק עזר עירוני לחניה חינם ברחבי העיר עבור גמלאים בני 67 ומעלה נמצא כיום בשלב חתימה סופי של שר הפנים. ישנם 60 חוגי העשרה שמתקיימים בשעות הבוקר והערב, ובהם משתתפים 2,500 גמלאים באופן קבוע מדי שבוע. אנו נותנים דגש לחיבור בין הסבים והסבתות לבין הנכדים ומקיימים המון פעילויות בנושא. בנוסף, בארגון קיים מערך מתנדבים, ובו אלפי גמלאים שמתנדבים לפעול בכל מוסדות הציבור בעיר במגוון תפקידים. אנו יוצאים לטיולים בארץ ובעולם, נהנים מימי כיף וגיבוש ומוכיחים בכל פעם מחדש שהיום אשקלון היא עיר שכיף להזדקן בה”.

חברת המועצה שרה זכריה

למרות העשייה הרבה, לזכריה יש עוד הרבה תכנית לעתיד בכל מה שקשור לגמלאים בעיר. “ראשית כמובן, אפעל לקידום תחילת הבנייה של בית הגמלאי. כידוע, מדובר במהלך היסטורי שעבר את שלב הוועדה המקומית שנתנה לנו את ברכתה, וכעת שלב האישורים הסופי עבר לפתחה של הוועדה המחוזית. בנוסף, בכוונתי להמשיך ולפעול להגדלת מספר חברי הארגון על מנת שנוכל להגיע ולשתף כמה שיותר גמלאים בפעילות הענפה של הארגון. התכנון המרכזי שלי ברמה האישית הוא להמשיך לפעול על מנת להיטיב את חייהם של תושבי אשקלון ולמצב את אשקלון כעיר הטובה ביותר לבני הגיל השלישי. עבורנו, השמיים הם באמת הגבול”.

הליכוד

בבחירות 2013 עמד שבתאי צור בראש רשימת הליכוד בעיר, שקיבלה 2,126 קולות ומנדט אחד במועצת העיר.  בחודש יולי 2016 מונה צור, שנחשב לאחד ממקורביו של ראש הממשלה, לשגריר ישראל בגיאורגיה, ואת מקומו במועצת העיר תפס מספר שתיים ברשימה מישל בוסקילה. בוסקילה גם הוא ידוע כמי שמקושר לשרי הליכוד, והוא נבחר השבוע בפריימריז של המפלגה להוביל את הליכוד בעיר. עוד קודם לכן התרחשה דרמה לא קטנה מאחורי הקלעים שהובילה להסרת מועמדותו של יו”ר מועצת הסניף שמעון אסולין. מספר שתיים ברשימה הוא יעקב חוטבלי, מספר שלוש ברשימה הוא עמי חכמון, מספר ארבע אבי ברששת, מספר חמש דוד אדרי, ומספר שש הוא הרצל ברזילי.

בוסקילה. צילום דוד לוי

“רגע לפני היה שם איזשהו משא ומתן פוליטי, במסגרתו ניסו ללחוץ עליי על דברים שלא סיכמנו”, אומר בוסקילה, “הוכחתי שאני לא לחיץ ואמרתי להם שאני לא רוצה לנצח ולהיות מובל ומושפל, אני מעדיף להפסיד בראש מורם. ברוך השם, נתתי פייט, ואני עושה את הכול בצורה דמוקרטית וחוקית כי אני מאמין שזאת הדרך. עכשיו, כמי שמוביל את הנהגת הליכוד בעיר, יש לי הסמכות להחליט כיצד נפעל במערכת הבחירות הקרובה, אם אתמודד לראשות העיר או רק למועצה. שום דבר עדיין לא סגור, ואנחנו מתחילים לעבוד בשטח, במטרה להביא את הליכוד למעמד חזק וריבוי מנדטים במועצת העיר, כדי שהמצב לא יישאר כמו שהוא היום. אם אחליט להתמודד, המטרה היא להביא בסופו של דבר גם את הניצחון, ולכן זה נשקל בכובד ראש”.

ש”ס, אגודת ישראל והבית היהודי

הסיעות הדתיות-חרדיות החליטו לאחד כוחות בבחירות הקרובות, ומסתמן שמי שיעמוד בראש הרשימה יהיה הרב יעקב אביטן. הרב אביטן רץ בבחירות 2013 מטעם ש”ס, וסיעתו קיבלה 5,000 קולות, מה שזיכה אותה בשלושה מנדטים, ומי שנכנסו עם אביטן היו הרב יורם מכלוף, ראש הכולל נר מאיר, והרב שמעון לוגסי, יו”ר עמותת נר דוד אבי.

נסים כלפון והרב יעקב אביטן. אחד פורש אחד ממשיך. צילום יוסי את עוזי

"אגודת ישראל", בראשותו של הרב ניסים כלפון, קיבלה 2,110 קולות ומנדט אחד. וסיעת "הבית היהודי", שאותה הובילו עמרם בן דוד ועמיחי סיבוני, נשארה מחוץ למועצת העיר, לאחר שקיבלה 1,216 קולות ולא עברה את אחוז החסימה.

“אנחנו, בעזרת השם, מתכוונים לרוץ ביחד”, אומר הרב אביטן, “זאת כרגע השאיפה שלנו, מתוך הבנה שאנחנו בלאו הכי מדברים על אותם דברים ובאותה השפה, וזה מתאים לכולנו. עדיין לא גיבשנו שום דבר סופי, אבל ככל הנראה, אני זה שיעמוד בראש הרשימה”.

הרב ניסים כלפון בחר לפרוש מהחיים הפוליטיים ואמר: “אני לא רץ, כי אני חושב שאחרי 24 שנים זה מספיק. הרשימה שלנו תרוץ בראשותו של מישהו אחר, ויהיה בסדר, בעזרת השם”.

אשקלון ביתנו

הרשימה בראשות ד”ר אליק סולטנוביץ’ קיבלה בבחירות 2013 3,020 קולות וזכתה בשני מנדטים. סולטנוביץ’ קיבל את התפקיד סגן ראש העירייה, אולם לפני כשנתיים וחצי עזב את הארץ באופן מפתיע. לפני כשבועיים הוא כינס מסיבת עיתונאים, ובה הודיע באופן רשמי על חזרתו לזירה הפוליטית עם רשימה חדשה "קודם כל, אשקלון".

הוא התייחס לעזיבה הפתאומית שלו את הארץ ורמז שמדובר בעניינים משפחתיים. ברשימה של סולטנוביץ’ חבר המועצה דוד בן אברהם וגורו הכושר והתזונה טניטה פבר. במסיבת העיתונאים דיבר סולטנוביץ’ על יחסי חרדים-חילונים באשקלון ואמר שיש להפעיל תחבורה ציבורית לים בשבת ולפתוח את המתנ”סים.

הסטטוס קוו יישמר? בן אברהם, סולטנוביץ' ופבר במסיבת העיתונאים בה הכריזו על ריצתם המשותפת.

“משהו שפשוט כל הזמן מפריע זה הסטטוס קוו. אין לי שום ספק שהוא יישמר. אנחנו ביחסים טובים עם המפלגות החרדיות, ונראה שכל מה שיש באשקלון יישמר. גם הם רוצים שיהיה פה איכות חיים ומינוף העיר, ואין כל ספק בזה. מה שכן, אנחנו מכניסים לתכנית שלנו קודם כול שיהיה שאטלים בשבתות לבית החולים ולחוף הים לאלה שאין להם רכבים. אנחנו מאוד רוצים שכל המתנ”סים ייפתחו בשבת. לכל מתנ”ס יש שעון שבת, אין שום בעיה לפתוח את זה. כמו שבית כנסת שפתוח בשבת, וילדים באים ומשחקים ולומדים תורה, למה שחילונים לא יבואו למתנ”סים לשחק שם? לשחק טניס שולחן”.

סולטנוביץ’ התייחס גם לכך שיש להם מטרה שהנוער והצעירים יישארו פה. וכן התייחס לעניין התיירות, “הפתרונות שלנו כדי לפתח איכות חיים ומינוף עיר זה באמצעות תיירות. אני גדלתי בים השחור, איפה שיש תיירות, ואני יודע איך להביא תיירים. נכון להיום, חוץ מ-12 ק”מ של נוף יפה, אין פה כלום, וצריך לפתח את זה. עשו את המרינה, והיא יפה, אבל זה לא מספיק”.


לא נכנסו ב-2013 ומנסים שוב


האיחוד

713 קולות קיבלה "האיחוד" של עו”ד אבי עייש בבחירות 2013 ולא הצליחה להיכנס למועצת העיר. בכל מערכות הבחירות שבהן השתתף עייש הוא רץ תחת השם "האיחוד’". השנה החליט לשנות את שמה של הרשימה ל"לב אשקלון" ולנסות שוב את מזלו, הפעם נחוש מתמיד.

עייש גם מתמודד לראשות העירייה. “מצאתי לנכון לשנות את השם בגלל הרבה אנשים חדשים שהצטרפו אליי, והחלטנו לצאת תחת מסגרת אחרת. השם הוא לא באמת משנה, גם ככה הציבור מתקשה לזכור את כל השמות הללו, מה שחשוב אלה האותיות ששמים בקלפי, ואנחנו נדאג שאנשים ידעו מה לשים”, אומר עייש.

לא הפסקתי לרוץ. עו"ד אבי עייש

הרשימה הסופית של עייש עדיין לא גובשה, ולכן אין לדעת מי יתפוס את המקומות הראשונים, אולם עייש מבטיח: “יש למעלה מ-100 אנשים פוטנציאליים, אנשים טובים ואיכותיים”. על השאלה אם ייכנס למועצת העיר אם לא ייבחר לראשות העירייה עייש עדיין לא עונה באופן חד משמעי. “הכול יכול להיות ותלוי בנסיבות שייווצרו”, הוא אומר, “לצערי הרב, לחבר מועצה אין היום השפעה במסגרת החוק, ואני גם פניתי לחברי כנסת במטרה לעשות שינויים בחקיקה בעניין הזה. נכון להיום חבר מועצה הוא בעצם כלום, ואני לא בא על תקן סטטיסט שמרים יד. יחד עם זאת, הכול פתוח, אני בא לעבוד, לשנות ולהשפיע, וזה לא משנה תחת איזה כובע. אם ארגיש שאוכל לתת מעצמי ולתרום גם כחבר מועצה, אעשה זאת”.

אשקלון חדשה

בבחירות 2013 קיבלה רשימת "אשקלון חדשה" של פרוספר וקנין, מנכ”ל אגד תעבורה בדרום ולשעבר יו”ר קבוצת הכדורגל הפועל אשקלון, 1,389 קולות ולא זכתה להכניס למועצת העיר אף לא נציג אחד. וקנין אמר אז כי המצע של המפלגה מתמקד בין היתר בקידום הצרכים של התושב, על מנת להשיב את האמון של התושבים בהנהגה.

פרוספר וקנין

“המטרה שלנו היא להוביל את העיר אשקלון לעיר איכותית עם תושבים איכותיים שיוכלו ליהנות מהמגורים באשקלון. כתושב אשקלון שאכפת לו מהעיר, טובת העיר ותושביה היא לנגד עיניי”, אמר אז וקנין. הוא אמנם עדיין לא החליט באופן סופי אם ירוץ גם בבחירות הקרובות, אך מרוח דבריו ניתן להבין שהכיוון הוא בהחלט חיובי. “אני שוקל את דרכי, ויש משא ומתן עם אנשים כאלה ואחרים, אך עדיין אין החלטה סופית. יש מספיק זמן לגבש את הכול בצורה מסודרת, אין לנו שום סיבה למהר ולצאת בהצהרות בשלב זה”.

אשקלון מתחדשת

בבחירות 2013 קיבלה רשימת "אשקלון מתחדשת" בראשות יורי זמושצ’יק 719 קולות ולא זכתה למושב. עד לפני חודשים מספר נראה היה שזמושצ’יק זנח את הזירה הפוליטית, אולם לאחרונה הוא עשה חושבים מחדש והחליט להישאר.

סגן ראש העירייה לשעבר, יורי זמושצ'ק. צילום: אילן אסייג

“החלטתי להתמודד”, הוא מצהיר, “אני עדיין לא יודע באיזו פונקציה ואיך זה ייראה, אבל ברור שאקח חלק פעיל”. לדברי זמושצ’יק, הוא חש לאחרונה מותקף לאחר שממלאת מקום ראש העירייה סופה ביילין הגישה נגדו תביעת לשון הרע בעקבות פוסט שפרסם בפייסבוק. “בגלל התקיפה הזאת החלטתי לשנות את דעתי ולהתמודד. יש לי עוד חמישה חודשים להחליט באיזה אופן אני אעשה את זה”.

אור לאשקלון

אמנם עדיין לא גובשה הרשימה הסופית, אך התנועה שבראשה עומד יניב וובט תתמודד שוב בבחירות הקרובות. בבחירות 2013 קיבלה הרשימה 1,233 מקולות הבוחרים ולא נכנסה למועצה.

יניב וובט

“היה חסר לנו ממש מעט בכדי להיכנס”, אומר וובט, “הפעם הכיוון הוא בהחלט טוב, ואנחנו נתמודד שוב. אנחנו מגבשים כרגע את הרשימה ונעסוק, כמו בפעם הקודמת, בקידום תחום התעסוקה בעיר וחינוך וקידום בני הנוער. אנחנו באים מהעם ויודעים מה הצרכים של הציבור, באים לייצג אותו, מאמינים שהוא ייתן לנו את קולו”.

אקצנט

הרשימה של איציק הרמן תחגוג בחודש הבא 15 שנים של פעילות משותפת. הרמן היה בעברו חבר מועצה, אולם בבחירות הקודמות הצליחה רשימתו להשיג 942 מקולות הבוחרים ונשארה מחוץ למועצת העיר. למרות זאת, לדבריו, חברי הרשימה ממשיכים לשתף פעולה ולפעול למען העיר.

“אנחנו קבוצה של אנשים שהולכת ביחד כבר הרבה שנים למען העיר. ואנחנו פועלים ועושים גם בלי להיות חברי מועצה. לצערי, בבחירות הקודמות הייתי בחו”ל והגעתי לארץ רק חודש לפני הבחירות, ולכן לא היה לי זמן להתכונן כמו שצריך, אז לא נכנסו”.

הייתי בחו"ל אז לא נכנסנו. איציק הרמן

בבחירות הקרובות נחוש הרמן לעשות את זה שוב ולגרוף את מספר הקולות הדרוש על מנת לזכות בכיסא במועצת העיר.“אני מרכיב הפעם רשימה קצת שונה, אבל מוקדם מדי לדבר על זה. יהיו ברשימה גם צברים וגם יוצאי ברית המועצות, אני חושב שכל השיח הזה על ‘עולים’ כבר אינו רלוונטי, כי רוב העולים האלה כבר 30 שנה בארץ. הם כבר לא עולים חדשים, והצרכים שלהם זהים לצרכים של כלל התושבים בעיר. היה לי חשוב לרוץ שוב כי אני לא יכול לשבת ולראות מהצד איך העיר נהרסת ואף אחד לא עושה כלום. לעשות קונצרטים וללכת כעיוור אחרי ראש העיר, זאת התנהלות שאני לא אוהב. יש פה הרבה מה לעשות, ואף אחד לא עושה כי הציבור לא מעניין את הנבחרים, ואת זה חייב לשנות”.

הנהגת הורים

התנועה בראשותו של ינון ג’יבלי, מי שהיה בעברו יושב ראש ועד ההורים העירוני, לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה בבחירות 2013, כאשר קיבלה 619 קולות. אמנם ג’יבלי לא מוסר עדיין תשובה רשמית, אך נראה שרשימת "הנהגת הורים" בראשותו תרוץ שוב בבחירות הקרובות.

רזומה בחינוך. ינון ג'יבלי. צילום: יח"צ

“יש דרישה שנרוץ, ואנחנו שוקלים זאת בחיוב, בבוא העת נצא בהצהרה רשמית ומסודרת”, הוא אומר, “את הרזומה שיש לנו בתחום החינוך אף אחד לא יכול לקחת מאיתנו, ולכן זה יהיה הכיוון שלנו גם הפעם. חשוב לי להבהיר ששום דבר עדיין לא סגור ומוקדם מדי לתת תשובות סופיות. אני יכול לומר שבהחלט יש תחושה שהפעם אנחנו יכולים”.

 


רצו בבחירות הקודמות, הפעם לא


תקווה לאשקלון

בבחירות הקודמות קיבלה רשימת "תקווה לאשקלון" בראשות יו”ר ההסתדרות במרחב אשקלון רמי גואטה 975 קולות ולא נכנסה למועצת העיר. לפני חמש שנים, כשהכריז גואטה על ההתמודדות, אמר שבכוונתו בין היתר לקדם את העסקים הקטנים בעיר ולהביא לאשקלון מפעלים גדולים במטרה לדאוג למקומות עבודה עבור תושבי העיר.

רמי גואטה, אבי ניסנקורן

היו"ר המיתולוגי. גואטה וניסנקורן

הפעם גואטה פחות אופטימי והחליט שלא להתמודד בבחירות הקרובות. “היינו קרובים לקבל מנדט אחד, אבל בסוף לא נכנסו”, הוא אומר, “בשלב זה ההחלטה שלי היא לא להתמודד. אם יהיו שינויים, נשמח לעדכן”.

תפנית לאשקלון – רשימת הצעירים

התנועה התמודדה בבחירות 2013, ובראשה עמד אורן שני, שהיה חבר מועצה בעברו. הרשימה קיבלה 1,108 קולות ולא זכתה במושב במועצת העיר.

לא יתמודד. אורן שני. צילום: יח"צ

שני, שדיבר בעבר על קידום החינוך, התרבות והספורט בעיר וטיפוח השכונות החלשות, נשמע היום לגמרי אחרת ובחר שלא להתמודד. “אני לוקח הפסקה מהחיים הפוליטיים והחלטתי שלא לקחת חלק במערכת הבחירות”, אמר.

דור העתיד

בבחירות 2013 קיבלה "דור העתיד", הרשימה של איתן קסנטיני, 3,086 קולות וזכתה בשני מנדטים, מה שהכניס גם את מירי אלטיט למועצת העיר. בהתחלה הכול נראה מבטיח, קסנטיני קיבל את תפקיד יו"ר קבוצת הכדורגל הפועל אשקלון והתמודד על תפקיד סגן ראש העירייה, שאותו לא קיבל בסופו של דבר. בחודש נובמבר 2016 הודיע במפתיע כי הוא פורש ממועצת העיר בתום שמונה שנים של עשייה ציבורית, אך נשאר בתפקיד יו”ר קבוצת הכדורגל. בריאיון שהעניק ל"כאן דרום" התייחס לשמועות על כך שחתול שחור עבר בינו ובין איתמר שמעוני ואמר: “אני התמודדתי לבחירות, אני הבאתי שני מנדטים למועצה, ואני עשיתי עבודה. איתמר לא סתם לקח אותי לקואליציה, הוא רצה שאני אעבוד. עבדתי בשבילו והוא גם קיבל נקודות זכות על העבודה שאני עשיתי. זה היה הדדי, ככה זה בפוליטיקה”.

איתן קסנטיני. צילום דוד לוי

קסנטיני בשולחן מועצת העיר. צילום: דוד לוי

הוא גם התייחס להמשך דרכו בקבוצה ואמר: “קודם נסיים את העונה, ונראה אם בכלל הצלחנו לגרום לאיזה עתיד להפועל אשקלון. אנחנו כל הזמן מנסים לעשות את הדברים על הצד הטוב ביותר, אבל אם הפועל אשקלון לא תמשיך בדרך שלה, אז זה כבר לא יהיה באשמתנו”.

כחודשיים לאחר מכן הודיע קסנטיני שהוא עוזב את המועדון. הוא כתב פוסט זועם, ובו הטיח אשמה בממלא מקום ראש העירייה תומר גלאם והממונה על הספורט יוסי כהן, שהודיעו לו שהוא אינו מתאים להיות יו”ר המועדון והרסו, לדבריו, כל חלקה טובה בספורט. קסנטיני בחר להפסיק את ההתנדבות שלו במועדון על מנת שלא לפגוע בו. “החיים הם גלגל. יש את יום הבוחר”, הוא כתב אז.

לאחרונה עזב קסנטיני את העיר ועבר לגור באילת. נכון לעכשיו הזירה הפוליטית היא ממנו והלאה. “פרשתי בשיא”, הוא צוחק, “אני גר באילת, עובד פה באזור וטוב לי. אני לא מתעסק יותר בפוליטיקה”.

מבט לאשקלון

סיעה שכיוונה לבני העדה האתיופית ורצה בבחירות 2013 בראשות אזמראו סהלו. הרשימה קיבלה 574 קולות בבחירות הקודמות ונשארה מחוץ למועצת העיר.

אזמראו. הירוץ שוב?

מה יעלה בגורלה בבחירות הקרובות? עדיין לא ממש ברור כי את ראש הסיעה לא ניתן היה להשיג.


חדשים בזירה


מופת בראשות עו”ד איתי סהר

רשימת "מופת" החדשה, בראשותו של עו”ד איתי סהר, המתמודד גם לראשות העירייה, יזם ואיש עסקים. הרשימה הסופית והדירוג לא נקבעו עדיין, הם ייקבעו תוך כדי הקמפיין בהמשך. בשלב זה ניתן להצביע על כמה דמויות מפתח ברשימה, בהן: אווה טוטאי מנהלת בתי ספר, בעלת תארים מתקדמים בחינוך וניסיון ניהולי של עשרות שנים; רוני אליאב, איש עסקים, בעל בתי ספר לאבטחה בארץ ובחו”ל; אורי קיסרי, מרצה לכלכלה; ד”ר קובי מיכאל, סא”ל במיל’ במודיעין וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון; נאווה אליאב, אשת עסקים ובעלים של חברת כוח אדם.

איתי סהר. צילום: ראובן קפוצינסקי

“איתי סהר ורשימת 'מופת' שואפים להפוך את אשקלון למרכז כלכלי ותרבותי בדרום השפלה ועוטף עזה. עיר של הזדמנויות, חדשנות וקדמה ברמה מקומית ובינלאומית, בית לקהילה חזקה, צומחת ומקבלת שמהווה מוקד משיכה לבאים מחוץ, המובלת על ידי הנהגה הנחושה לפעול אך ורק לטובת העיר ותושביה. קידום יזמות וצמצום ביורוקרטיה; יצירת תעסוקה והגדלת הכנסות העירייה; הרחבת אפשרויות החינוך מגנים עד אוניברסיטה אזורית; הקמת אקדמיה לספורט; פיתוח רצועת החוף לפנאי, בילוי ומסחר; מינוף ההיסטוריה העירונית, כולל מגדל והגן הלאומי; העצמת החינוך הלא פורמלי ותנועות הנוער; חיזוק התשתיות העירוניות; התרחבות מדודה ומושכלת תוך דגש על התחדשות עירונית, חינוך ותעסוקה”, אומרים במטה של סהר.

הרשימה של משה ניסימפור

גם משה ניסימפור, שעסק במשך 45 שנה בתחום תשתיות מים, ביוב ובניין, הכריז על מועמדותו לראשות העיר אשקלון ומריץ רשימה למועצה בראשותו. נכון לעכשיו גם הוא אינו חושף את השמות, אולם מבטיח ייצוג נשי הולם. “אני במשא ומתן עם אשת חינוך מובילה, שתהיה ככל הנראה מספר שתיים שלי, ואני גם מבטיח שאת כל המקומות הראשונים תתפוסנה נשים. אני מסתכל מסביב ולא מבין איך יכול להיות שיש כל כך מעט נשים חברות מועצה. יש המון נשים מובילות, חזקות וראויות, ואני רוצה לתת להן מקום של כבוד”.

משה ניסימפור

בשל תחום העיסוק של ניסימפור, הדבר הראשון שבוער בו הוא נושא הצפיפות, העומסים ומצוקת החניה שיש בעיר, ולדבריו, יש לעשות חישוב מסלול מחדש בתחום הזה. על הפרק גם תחום החינוך, ולכן, לדבריו, מספר שתיים שלו יהיה אדם שמבין בתחום ותחום התעסוקה.

נכון לעכשיו הוא מכוון לכיסא ראש העירייה ולא בטוח אם ירצה להיכנס כחבר מועצה. “ראיתי איך המועצה מתנהלת, אין כבוד, אין יראת שמיים, וחבריה מצביעים בעד גם על דברים שהם מתנגדים להם. אני אכנס למועצה רק במידה וארגיש שיש ביכולתי להשפיע ולשנות באמת, לא אהיה עוד יד מורמת כי לעולם לא אתמוך בשחיתות וחוסר צדק”.

הרשימה של ויקטור בן עמי

התנועה בראשות ויקטור בן עמי, המתמודד לראשות העירייה, קורמת בימים אלה עור וגידים. “בשלב זה אנחנו עדיין לא מוסרים פרטים לגבי חברי הרשימה”, אומר בן עמי, “אני יכול להגיד שמדובר באנשים שמגיעים מעולם החינוך, הטכנולוגיה, העסקים ואיכות הסביבה. אלה התחומים העיקריים שאנחנו נעסוק בהם ונקדם אותם, ולכן חשוב לי שיהיו סביבי אנשי מקצוע שמבחינים בהם. יש כמובן גם כיוונים נוספים שנעסוק בהם, אבל אלה הראשונים בסדר העדיפויות”.

ויקטור בן עמי

בן עמי אמנם מכוון לראשות העירייה, אולם לדבריו, גם אם לא ייבחר ותהיה לו אפשרות לכהן כחבר מועצה, הוא אכן יעשה זאת.


רשימות חדשות


יד ביד

רשימת "יד ביד" בראשות שמואל נמסדזה הוקמה במטרה לתת ייצוג הולם לבני העדה הגיאורגית בעיר. נמסדזה הוא מאמן קרב מגע ואמנויות לחימה ומדריך כבר כמה שנים בני נוער. מספר שתיים ברשימה הוא שבתאי שאל, עובד בשטראוס ופעיל חברתי; ומספר שלוש מישל גוריאשוילי, זמר ויוצר. “אנחנו פועלים ביחד כבר מספר שנים, מקדמים את קהילה ואת בני הנוער, והפעם החלטנו לעשות עם זה משהו יותר משמעותי”, אומר נמסדזה. “יש בעיר למעלה מ-12 אלף חברי הקהילה הגיאורגית, ובשנים האחרונות יש דעיכה בכל מה שקשור לטיפול בקהילה הזאת בעיקר בפן התרבותי והחברתי. יש לנו ברשימה אנשים צעירים ומוכשרים, שמגיעים ממגוון תחומים, ויש להם הרבה מה לתרום לעיר ולעדה”.

“במשך שנים אנחנו דואגים לבני הקהילה בדברים הכי בסיסיים, כמו לתרגם להם דואר או אפילו מרשמים שהם מקבלים מקופת החולים, ועד לדברים גדולים יותר כמו לארגן עבור בני קהילה אירועי תרבות ופנאי”, מוסיף שאל. “אף אחד לא השכיל להרים את הכפפה ולהבין שיש פה ציבור שלם שהוא כמעט מנותק, מתעלמים ממנו לגמרי, מהצרכים ומהקשיים שלו. אנחנו רוצים שהקהל הגיאורגי ידע שיש לו כתובת ומישהו לפנות אליו. יחד עם זאת, אנחנו לא פונים רק אליו. כל תחום הנוער מאוד חשוב לנו. אין בעיר השקעה מספקת בדור העתיד, יש כאן ספורטאים צעירים מצליחים, אלופי עולם ואלופי אירופה, שאף אחד לא שמע עליהם ולא דואג לקדם אותם כראוי. אנחנו נילחם שיהיה פה מרכז יום ספורטיבי, אליו יתקבלו ילדים ובני נוער בעלי תכונות הישגיות, והעירייה תדאג לפתח אותם במגוון תחומים ולהצעיד אותם קדימה”.

אשקלון שלנו

“זאת תנועה שהחלטתי להקים לפני כשנתיים, יחד עם מספר חברים”, אומר ראש הרשימה דני רחמים, מנהל אס"א אשקלון בכדורסל. “ראינו את התנהלות העירייה ואת סדרי העדיפויות, ראינו שלא חושבים צעד אחד קדימה וככה לא מנהלים עיר. לקראת הבחירות הקרובות החלטנו לעשות מעשה, הכול מתגבש בימים אלה ממש, ויש תכונה מאוד חיובית. אני מקווה שנבוא עם כוח חזק למועצה ונוכל להביא לשינוי”.

אני רץ. דני רחמים

לדברי רחמים, בראש סדר העדיפויות של הרשימה יעמדו תחומי החינוך והתרבות. “בלי קומבינות ובמטרה לשים את האינטרס הציבורי מעל לכול, שזה משהו שלא קיים בהתנהלות העיר כבר הרבה שנים. הרשימה שלי מורכבת מאנשים לא מוכרים בשדה הפוליטי האשקלוני, כולם פנים חדשות ואנשים איכותיים, רציניים ומוכשרים, כאלה שיודעים להשיג דברים, עומדים על שלהם ולא מפחדים להביע דעה בצורה אסרטיבית. אנחנו בחרנו כיוון קצת אחר, ויש לי הרגשה שאנחנו הולכים להפתיע”.

הרשימה של אפי מור

בבחירות הקודמות התמודד אפי מור, קצין משטרה בכיר בעברו, במסגרת רשימת “אשקלון תנצח” כמספר שתיים של איתמר שמעוני. לאחר הבחירות ועם בחירתו של שמעוני לתפקיד ראש העירייה, מונה מור לסגנו. השניים הלכו יד ביד לאורך השנתיים הראשונות של הכהונה, שבהן אף מונה מור לממלא מקומו של שמעוני.

לאחר המעצר המתוקשר של שמעוני, המשיך מור, למרות עברו במשטרה, לשמור אמונים לשמעוני ויצא להגנתו בכל עת, אפשר לומר שהוא נשכב עבורו על הגדר. מור אף נכנס והתיישב בלשכתו של שמעוני ושמר על הפיקדון, גם לאחר שחווה טרגדיה משפחתית קשה שבה איבד את בנו, עד ששמעוני חזר לתפקיד.

אפי מור. צילום: אורי קריספין

אפי מור. צילום: אורי קריספין

הדרמה האמיתית החלה כאשר שמעוני הושעה מתפקידו, ומור ביקש את תמיכתו של שמעוני לתפקיד ראש העירייה בפועל. שמעוני סירב בטענה שעם מור לא ניתן לנצח והעביר את תמיכתו לגלאם. הדבר יצר קרע בין השניים, קרע שעד היום לא התאחה.

הפעם, לקראת הבחירות הקרובות, יכריז מור בשבוע הבא על ריצה לראשות העירייה לצד רשימה שתרוץ למועצת העיר, “אני מתכוון לרוץ עם רשימה חדשה, תוך כמה ימים תהיה הכרזה, ואני מתכוון לרוץ לראשותה עירייה”, אומר מור.

ההתלבטות של מור נמשכה לא מעט זמן, והוא מסביר: “ההתלבטות נבעה מסיבות אישיות ומשפחתיות, עברו עליי שלוש וחצי שנים לא פשוטות. אבל אחרי הרבה התלבטויות, בעזרת השם, בשבוע הבא נכריז”.

לרשימה עדיין אין שם, אבל בקרוב מאוד יכנס מור את אנשיו ומקורביו, ושם הם יחליטו יחד על שמות, על מצע ועל המסר הכללי.

הבית החברתי

רשימת "הבית החברתי" התחילה, למעשה, את דרכה ברשת הפייסבוק. מקימיה דורון נקשרי, העוסק בייבוא מסין, ומייק אטדגי, קבלן חשמל, עקבו מקרוב אחר התנהלות העירייה והעומד בראשה, לא חסכו בביקורת וחשפו לא פעם פרשיות מטרידות מעל דפי הפייסבוק.

“כבר בתחילת השלטון ראינו את השחיתויות ואת ההתנהלות הקלוקלת והרגשנו שיש צורך להתערב ולחשוף בפני הציבור את התמונה המלאה”, אומר נקשרי, “מהר מאוד נשאבנו פנימה, כי כשאתה מגלה שיש כל כך הרבה דברים שצריך לתקן, אז אי אפשר לעצור. הרגשנו שגם הציבור כמה לזה, רוצה לדעת ומבקש הגינות וטוהר השלטון, ואז התחילו להפעיל עלינו לחץ כדי שנרוץ למועצה”.

דורון נקשרי ומייק אטדגי. צילום: אבי אלפסי, אומנות הצילום

“לא יכולנו לשבת בצד ולראות התנהלות לא תקינה, אז יצאנו לדרך”, מוסיף אטדגי, “יש סביבנו הרבה אנשים שתומכים בנו, והקמנו רשימה של אנשים מאוד איכותיים שאכפת להם מהעיר ונמאס להם משחיתות”.

“מעבר לזה, חינוך, נוער בסיכון ותעסוקה אלה הנושאים שמעסיקים אותנו יותר מכול”, מוסיף נקשרי, “הנוער בכלל, ונוער בסיכון בפרט, זה משהו שנוגע בי באופן אישי, ואני אדאג לתחום הזה, לתקציבים ולתכניות טיפול ושיקום. נכון לעכשיו אין משאבים, והעירייה לא מקצה לנושא הזה שקל אחד יותר ממה שהיא מקבלת מהמדינה”.

 


חדש-ישן


דרך חדשה

הרשימה של ראש העירייה לשעבר רוני מהצרי, שגם מתמודד לראשות העירייה, גם היא נמצאת בימים אלה בשלבי גיבוש אחרונים. רוני סופר, היועץ של מהצרי, מסר מטעמו: “מדובר ברשימה של אנשי חינוך ואנשי עירייה, אנשים שיש להם יכולות ניהול מוכחות, והם אלה שמקיפים אותנו. בימים אלה מתגבשת הקבוצה הסופית מתוך הרבה מאוד תומכים שיש לנו.

רוני מהצרי. צילום: אילן אסייג

בשלב זה אנחנו יכולים לומר שזאת תהיה רשימה חזקה ומפתיעה בעצמה שלה, ביכולות הניהול, הביצוע והחזון שמביאות הדמויות. הנושאים המרכזיים שעומדים על הפרק הם טיפול בבעיות הכלכליות שאליהן נקלעה העירייה, ניהול אחראי של השירות לתושב וכמובן בראש הרשימה תחום החינוך. המטרה היא שאשקלון תחזור להוביל בתחום הזה. עוד על הפרק להשיב אלינו את הילדים שלנו שעזבו את העיר ולשלב בין העיר הישנה לשכונות החדשות”.

אשקלון מנצחת

סיעת "אשקלון מנצחת" בראשות המועמדת לראשות העירייה ד”ר ריקי שי, שהייתה בבחירות 2013 מספר שלוש ברשימת "אשקלון תנצח" של איתמר שמעוני. שי התחילה כחברת מועצה מהקואליציה, אולם פרשה לבסוף לספסלי האופוזיציה. לדבריה, תנועת "אשקלון מנצחת" היא תנועה חברתית ששמה לה למטרה את שיפור חיי החברה ואיכות החיים באשקלון. הנושאים המרכזיים הם: חינוך, תעסוקה ותיירות בדגש על איכות שירות לתושב.

ריקי שי. צילום: דוד לוי

“התנועה מורכבת מאנשי ציבור, אנשי חינוך, כלכלה, איכות הסביבה וביטחון. “כולם יחד חברו למען קידום העיר אשקלון ותושביה, שגשוגה והפיכתה לעיר המובילה במישור החוף הדרומי. איננו רואים בפוליטיקה 'מקצוע', אך הגענו למסקנה ש'לזניחת הזירה' יש מחיר יקר מדי לחיינו וחיי ילדנו”, אמרה שי. “עוצמתה של העיר אשקלון והבטחת עתידה תלויים ביכולתנו לייצר אסטרטגיה אשר מציבה חזון עם יעדים ומציגה את הדרך להגשמתם. אשקלון צריכה להיות עיר בעלת כלכלה חזקה, חינוך איכותי, איכות חיים וביטחון אישי לכל תושב. על מנת להגשים את החזון, חשוב להבין את המצב הנוכחי של עירנו, לתכנן תכנית הבראה ולהציב יעדים לשיפור”.
צילום דוד לוי


המתנדנדים (לא נתנו תשובה חד משמעית)


אשקלון תנצח

"אשקלון תנצח" של איתמר שמעוני גרפה בבחירות 2013 5,200 קולות ושלושה מנדטים, מה שהכניס למועצת העיר גם את אפי מור וריקי שי. ההתחלה של שמעוני כראש עירייה נראתה מבטיחה, אולם אז הוא הסתבך, הושעה, וכיום עומד כנגדו כתב אישום. עדיין לא ברור מה יהיה המשך עתידו הפוליטי, אם ירוץ שוב לראשות העירייה ויריץ רשימה מטעמו למועצה.

אפי מור ואיתמר שמעוני. צילום דוד לוי

מור ושמעוני

“יש התארגנויות של תושבים רבים ופעילים, וזה מחמם את הלב”, אמר שמעוני, “בשלב זה עדיין לא קיבלתי החלטה, נחליט בימים הקרובים”.

אשקלון בתנופה

בבחירות 2013 קיבלה רשימתו של ראש העירייה לשעבר בני וקנין 3,605 קולות ושני מנדטים, מה שהכניס ביחד עם וקנין למועצה גם את שלמה כהן, שהיה ממלא מקומו כשכיהן כראש עירייה. וקנין התמודד בבחירות הקודמות גם לראשות העירייה, אולם הפסיד לאיתמר שמעוני כשקיבל 19,971 מקולות המצביעים, לעומת 25,932 תושבים שהצביעו לאיתמר שמעוני, והשניים נכנסו למועצה כחברי אופוזיציה.

בני וקנין. צילום דוד לוי

בשלב זה בחר וקנין שלא לענות על שאלות בדבר המשך עתידו הפוליטי ושמר על עמימות מוחלטת. גם עתידה של "אשקלון בתנופה" נכון לעת הזאת לא ממש ברור.

אופק חדש לאשקלון

הרשימה קיבלה בבחירות 2013 867 קולות בלבד. ומה לגבי הבחירות הקרובות? “הכול עדיין פתוח, ולא גיבשתי החלטה סופית”, אומר ראש הרשימה עו”ד שי רובין. “מי שעושה איתי יחד חושבים הוא מאיר אברג’ל מבית הספר אסף מימון, ובמידה ונחליט לרוץ – נעשה את זה ביחד”.

* ד”ר שלמה סויסה מוכר בעיר כעורך דין. בקמפיין הבחירות של שנת 2008 הוא היה קרוב למאוד לאיתמר שמעוני שהתמודד אז לראשות העירייה. בשנים האחרונות הוא קנה לעצמו מוניטין ככותב טורים פובליציסטיים ולמרות שהוא כבר פרסם כי הוא מתכוון לרוץ לראשות עיריית אשקלון, הוא סירב לשוחח על כך בטענה כי זה מוקדם מדי.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר