תזונה בהיריון
צילום אילוסטרציה: freepik.com

שבוע התזונה | טור מיוחד על תזונה בהריון

פורסם בתאריך: 8.6.22 14:43

     

כרופא נשים, אני נשאל הרבה על ידי מטופלו:. מה עם תזונה בהריון? על אף שיש לא מעט פרסומים ומידע בנושא, נשים רבות נשארות עם הרבה סימני שאלה ובעיקר חוסר וודאות.

אז בואו נעשה סדר בבלגן:

בזמן ההיריון, הגוף צריך להיות מוכן לתמוך בגדילת העובר, השיליה ושינויים הפיזיולוגים שקורים בהריון. כל אלה דורשים את אבני הבניין שמקורם במזון. על כן נדרשת תזונה נכונה הכוללת מספר תוספים ובכך לספק לגוף את חומר הגלם לקיום הריון מוצלח.

אספר לכן עובדה מעניינת, מספר מחקרים הראו כי מצב התזונתי של האם במהלך ההיריון קשור להתפתחות הילד ונטייתו להשמנת יתר במהלך חייו.

כולנו שונים ועל כן צריך ליידע את הרופא שלך לגבי מצבים ספציפיים שלך כגון טבעונות, צליאק, בעיות עיכול או ספיגה.ההמלצות הבאות נועדו לנשים בריאות. במצבים מיוחדים כמו סוכרת מומלץ להתייעץ עם תזונאי והרופא המטפל.

ד"ר איתן לויטס

ד"ר איתן לויטס

אז בואו נדבר,

אכילה מסודרת – יש לקיים ארוחות מסודרות שזה בעצם אומר, ארוחות עיקריות וארוחות ביניים. כמו כן חשוב מאוד לשלב סוגים שונים של מאכלים בארוחות.
במקרה ואת סובלת מבחילות והקאות וכמו כן צרבות (מאוד שכיח בהריון) ההמלצה היא ארוחות קטנות ותכופות. הימנעות ממזון מטוגן או בעל חומציות.

כמה לאכול? תלוי. תלוי בגילך, תלוי בכמות הפעילות הגופנית שלך ובמצבך הבריאותי. אין פה תשובה אחת שמתאימה לכולן, על כן התשובה תמונה בפגישה אצל תזונאי.

מה לאכול? ההמלצה היא כמו שלא בהריון. לבדוק מה את אוכלת. מה מכיל מוצר המזון.

אז מה חשוב? מים. מים. לשתות הרבה במהלך ההיריון. כלל האצבע מדבר על 2 ליטר ליממה. כמו כן לשתות בזמן הארוחה ובין הארוחות. המלצתי למטופלות שלי הינה תמיד להסבוב עם בקבוק ולהיות בבקשה לכמות המים שאת שותה ולצבע השתן – בהיר זה הכיוון. כהה אומר שאת לא שותה מספיק.

  • סידן – נחוץ לבניות השיניים והעצמות. חשוב לתפקוד שרירים. בהריון עולה הדרישה עוד יותר. סידן ניתן למצוא בחלב ומוצרי חלב ומאכלים מסויה, טחינה ועוד.
  • יוד – מומלץ לצרוך 150 עד 250 מיקרוגרם עוד לפני ההיריון עצמו ובמהלך כל ההיריון. (חודש לפני) . יוד נדרש לפעילות בלוטת התריס והתפתחות המוחית של העובר.
  • ויטמין D – בזמן ההיריון וההנקה מומלץ 200 עד 400 יחידות בינלאומיות. ויטמין זה נוצר בעקבות חשיפה לשמש- לקרינת UV. קיים בדגים, בשר אדום וביצים.
  • חומצה פולית – המלצה גורפת לכל אישה בגיל הפריון יש ליטול 400 מק"ג' יומי. מיון יותר גובה יומלץ על ידי הרופא שלך בהתאם למצבים מסוימים. וכן גם במהלך ההיריון את צריכה להמשיך לקחת. חומצה פולית לא מפסיקים. חומצה הפולית מפחיתה את הסיכון למומים בתעלה העצבית. נשמע רע, כי זה רע. מומם בתעלה העצבית יכול להוביל לנכות משמעותית עצבית. אז בבקשה להקפיד.
  • ברזל – ברזל מתחילים סביב שבוע 10-12 וממשיכים עד אחרי הלידה ותוך ההנקה. המינון המומלץ הוא 30 מג' יומי. היום יש תכשירים משולבים אז שווה לבדוק מה נותן כל תוסף. תשמרי על רמות ברזל טובות על ידי דיאטה עשירה בשר אדום והודו. למי שפחות רוצה בשר אז שעועית, טחינה, אגוזים. חלב, תה, קפה פוגעים בספיגה של ברזל אז לא לשלב באותה ארוחה.
תזונה בהיריון

חשוב לשתות הרבה מים. צילום אילוסטרציה: freepik.com

עליה במשקל, שאלה שכיחה.

משקל תקין לפני ההיריון וזה בהתאם ל BMI שלך יוביל לתוצאות הריון יותר טובות. משקל עודף קשור ביתר לחץ דם, רעלת הריון, סוכרת בהריון ובמהלך החיים ואף ללידה בניתוח קיסרי.

נשים מאוד רזות (BMI 18.5 ומטה) צריכות לעלות עד 18 קג בהריון ועם העלייה ב BMI ישנו יחס הפוך בעליה במשקל כש-BMI מעל 30 נצפה לכ-7 ק"ג.

ומה לא לאכול?

אז אין דבר כזה. מותר הכל. יש יותר מומלץ. יש פחות מומלץ.

מה פחות מומלץ? וכמה?

  • קפה – קפאין, זה כולל משקאות אנרגיה וקפה. אישה בהריון מפנה קפאין יותר לאט והקפאין חוצה שלייה. יש אפילו מחקר שמדבר על יותר הפלות עם עליה בצריכת קפאין בנוסף למשקל לידה נמוך. כמה מותר לי? עד 150 מ"ג ביום. שזה כוס וחצי של קפה, 3 כוסות תה ו-4 פחיות קולה.
  • ממתקים – מכיל הרבה סוכר, מלח ושומן. יכול לגרום לעלית יתר במשקל גוף שבתורה יכולה להביל לתחלואה יתרה.
  • ממתיקים מלאכותיים – מה שיש במשקאות דייאט ותחליפי סוכר לקפה. מומלץ להפחית.
  • מלח – הגבול היומי עומד כפית מלח ביום (שזה בערך 5 גרם). וזה כולל מזון קנוי, מבושל וכו'. במקרה וצורכים מלח מומלץ לבדוק האם ישנה תוספת יוד במלח ובכך לאזן את הצריכה היומית.

אבל מה באמת אסור?

קודם בואו נבין למה. התשובה הקצרה היא זיהומים.

התשובה המלאה, ליסטריה. חיידק שחי בבשרים ודגים לא מבושלים או במידת עשיה נמוכה. זה כולל גם משטחי הכנה מזוהמים לא רק הבשר עצמו. סלמונה כולנו מכירים וגם הוא קיים במזון שלא בושל מספיק. המצאות E COLI בעיקר בביצים במוצרים לא מפוסטרים או ללא בישול מספק. טוקסופלזמה – טפיל בחי בבשרים שלא בושלו היטב ופירות וירקות שלא נשטפו מספיק.

המסקנה היא שיש להימנע ממזון לא מבושל היטב וזה כולל סטייק מדיום ומטה, סושי ודגים לא מבושלים וכמו גם משטחי הכנה לא נקיים שבאו במגע עם מזון זה. פירות ים לא מבושלים כמו שרימפס. ממרחי בשר וכבד. ביצים לא מבושלות ומוצרי חלב לא מפוסטרים.

לגבי נקניקים ונקניקיות – רק אם בושל היטב.

נקודה נוספת הינה סלטים קנויים כמו חומוס וטחינה בעיקר ממעדניות.

אלכוהול – ברור לכולם שאסור. אבל למה? אלכוהול מגיע למוח העובר המתפתח ומקיים בו נזק בלתי הפיך. לפעמים הנזק לא נצפה מיד אלא רק במהלך ההתפתחות של הילד. על כן יש להימנע מאלכוהול לחלוטין במהלך ההיריון. וכן גם כוס אחת לא. לא קיים מינון "בטיחותי" אז לא לגעת. המלצה זו תקפה גם להנקה.

ומה לגבי תוספים? אז כן, כדאי ומומלץ לקחת. אבל לא תמיד זה מספיק ועל כן יש לבדוק שאותו תוסף שבחרת מכיל הכל.

הכותב הוא רופא מומחה ברפואת נשים ופריון בכללית מחוז דרום ורופא בכיר ביחידת הפריון בית החולים בילינסון

*המידע בכתבה אינו מחליף ייעוץ אישי ע"י רופא

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר