דולות מומלצות בדרום. תמונה ממאגר shutterstock, צילום: Pixel-Shot
דולות מומלצות בדרום. תמונה ממאגר shutterstock, צילום: Pixel-Shot

דולות מומלצות בדרום: התינוק שלך בידיים טובות

תקופת ההריון הנגמרת בלידה יכולה להיות תקופה קשה ומאתגרת, אך זה לא חייב להיות ככה. דולה, או תומכת לידה בעברית, תלווה אותך לאורך כל הדרך ותעניק לך תמיכה נפשית ופיזית ובעיקר הרבה רוגע. אלו הן הדולות הטובות ביותר בדרום

פורסם בתאריך: 3.9.19 15:47

     

מיכל אוזן 

מיכל אוזן, דולה מוסמכת, משמשת כדולה באזור הדרום מזה כעשור. היא למדה והוסמכה כדולה לפני כעשר שנים בבית הספר 'ללדת' ברחובות, ומאז מלווה הורים חדשים בתהליך המופלא של היריון ולידה.

"דולה מיומנת מאפשרת לאישה לתקשר את צרכיה ורצונותיה מתהליך הלידה ולממש את חלומה על חווית לידה בריאה ומרגשת", אומרת מיכל אוזן. "נשים שימשו כדולות כבר לפני מאות שנים, ומחקרים הוכיחו בהתמדה שלתמיכה מידי דולה יש השפעה חיובית על תהליך הלידה במידה כזו שהיא תורמת להפחתת סיבוכים וללידה תקינה ובריאה יותר".

מהי דולה?

"דולה היא תומכת לידה מיומנת ומקצועית המעניקה מידע וידע, תמיכה פיזית ורגשית ליולדת במטרה לסייע לה לעבור את תהליך הלידה כפי שייחלה לו ולוודא שהחוויה תהיה חיובית ונפלאה. הדולה מהווה מקור של עידוד ותמיכה כבר משלב ההיריון ועד לאחר הלידה. היא מספקת להורים הטריים את כל המידע הרלוונטי לתהליך הלידה וההיריון, וכן משמשת כ'מתווכת' בין ההורים ובין הצוות הרפואי לצד הסבר ופישוט מונחים רפואיים מקצועיים להורים הטריים, מרגע ההגעה לחדר הלידה".

מהו תפקיד הדולה במהלך ההיריון?

"התפקיד שלי מתחיל במפגש עם בני הזוג כשהם בשבוע 25 (ומעלה) של ההיריון. אנו משוחחים על חוויית ההיריון וכיצד הם רוצים שתהיה הלידה – לידה טבעית, לידה ביתית, בבית חולים עם אפידורל או ללא, וכד'. אני לומדת את תחושות האישה ואת הצרכים והרצונות שלה, אם היתה לה טראומה מלידה קודמת או ניתוח קיסרי, מהם הפחדים שלה ושל בן הזוג ומהן הציפיות שלהם מהלידה עצמה. אני מציעה אפשרויות שונות ללידה ומספקת להם מידע חשוב ורלוונטי. את כל מה שעלה בשיחה ואת המצב הרפואי אני רושמת באופן מסודר, ומכינה 'תיק לידה' מלא שכולל את כל המידע החשוב הרלוונטי.

"אני מעבירה קורס הכנה ללידה בשיטת אמית. זו הדרכה מקיפה של כשלוש שעות בה אנו עוברים יחד על כל התנועות, ומלמדת את האישה לעבוד נכון עם הגוף שלה. בשיטת אמית, כאבי הלידה מופחתים בכ- 80% והיא נחשבת שיטה יעילה ומצוינת. בנוסף, אני מקבלת אצלי בקליניקה לטיפולי איזון והנעה ללידה במידת הרצון והצורך".

מה תפקיד הדולה בחדר הלידה?

"את תפקיד הדולה ניתן להגדיר בשתי מילים שמבטאות את הכל: התמסרות מוחלטת. דולה מנוסה ומקצועית, מקדישה את עצמה בחדר הלידה ליולדת, מתוך מטרה מרכזית ספציפית: שהלידה תהיה חוויה מדהימה ומיוחדת, שתעבור בקלות ככל האפשר ושכל צרכיה של היולדת ימולאו בתהליך.

"התפקיד כולל את הפרטים הקטנים ביותר ועד המהותיים ביותר בתליך הלידה – לסגור את דלת חדר הלידה כדי לשמור על הפרטיות והאינטימיות, לכסות את היולדת בשמיכה עד קצות האצבעות, לתת יד ולחבק, לעסות את כפות הרגליים כדי לעורר ולהמריץ את הדם, ללוות את היולדת בכל נשימה דרך הצירים, לעודד אותה לשאול את כל השאלות שהיא רוצה, לקרוא לצוות הרפואי במידה והיא רוצה לשאול אותם גם. להרגיע, למתן ולחזק כשהצירים מתגברים וזה כואב וקצת מפחיד, לחזור שוב על מה שלמדנו בקורס הכנה ללידה, על הנשימות והתנוחות. להזכיר לבן הזוג שלה את תפקידו ולוודא שהוא חלק מעורב בתהליך כולו. להציע לה לקום ולהסתובב בחדר, להחליף תנוחה, לייצב אותה על כדור הפיזיו, להגיש לה מים, לדאוג שהטמפרטורה בחדר נעימה לה ולשנות במידת הצורך. כל אלו הם חלק טבעי מעבודתה של דולה בחדר הלידה, שתפקידה לעשות הכל בכדי שיהיה ליולדת נעים, טוב ונוח.

"הדולה צריכה לדעת את כל מה שרלוונטי לתהליך הלידה והמשמעויות השונות, ולהתייחס אליהן בהתאם. אם לדוגמה היולדת קיבלה אפידורל, חשוב להניע את הגוף שלה כשהיא שכובה כדי שהגוף ימשיך להיות בתנועה, זה מסייע ומקדם את הלידה. הדולה מספקת עיסוי תומך, שינוי פוזיציות, רפלקסולוגיה, וכמובן תמיכה רגשית לאורך כל הדרך.

"בזמן הלידה הפעילה, כשהמיילדת מנהלת את האירוע, הדולה עומדת לצדה של היולדת, מחזיקה את ידה, מעודדת אותה, מזכירה לה לנשום נכון, ותומכת בה כל הזמן".

"לאחר הלידה אני נשארת עם היולדת ואם היא צריכה סיוע בהנקה או בכל דבר, אני שם עבורה. התוצאה היא לידה חיובית ומרגשת כפי שבני הזוג חלמו עליה. זהו רגע אותו הם יזכרו כל החיים וחשוב שהוא יהיה חיובי ונפלא.

בתקופת הקורונה, אני מספקת תמיכה וליווי לנשים הרות וכן קורס הכנה ללידה בסקייפ או בזום".

 

מיכל אוזן דולה

כתובת הקליניקה: הרקפת 1 בני עייש (וכן באזור המרכז)

קישור לאתר

קישור לעמוד הפייסבוק

טלפון: 050-8914372

מיכל אוזן. צילום: מור יעקובוביץ

מיכל אוזן. צילום: מור יעקובוביץ


יעל לייבוביץ

תפקידה של דולה כרוך בהרבה יותר מאשר החזקת ידה של היולדת ומילות עידוד: מתן ביטוי לקול הפנימי; הענקת כלים להתנהלות נכונה בזמן הלידה; העצמת בן הזוג והתמודדות עם החששות לקראת היום הגדול הם רק חלק מתהליך הליווי שמציעה יעל לייבוביץ, דולה ומאמנת אישית, לנשים הרות.

יעל לייבוביץ (42) מאשקלון ואם לשלושה, היא תומכת לידה (דולה) בעלת הסמכה ומאמנת אישית. אם חשבתם להיעזר בדולה שתלווה אתכם בתקופת ההיריון ובלידה, יעל היא בדיוק האדם הנכון לכך. היא תסייע לכם להגיע מוכנים כמה שיותר לרגע המרגש – הבאת חיים חדשים לעולם. יעל מלווה זוגות ואמהות יחידניות מאזור הדרום עד המרכז: מסורוקה, ברזילי, אסותא, קפלן, תל השומר, אסף הרופא ועד איכילוב.

מדוע מומלץ להסתייע בדולה?

"ישנה חשיבות גדולה בהכנה של ההריונית ובן זוגה ללידה הצפויה", אומרת יעל. "חשוב להבין שהיריון הוא תהליך משנה חיים שלא משפיע רק על גוף האישה, אלא גם על היחסים בין בני הזוג ועל שגרת החיים. את תקופת ההיריון מלווה קשת של תחושות: ציפייה והתרגשות לקראת הבאות לצד חששות ודאגה, וליווי של דולה מנוסה ומקצועית יכול לעשות פלאים בהכנת בני הזוג ללידה ולשינוי המשמעותי שתינוק יכניס לחייהם. עבורי, ליווי בני הזוג והכנתם לקראת הלידה הינה זכות ושליחות. אני משלבת בתהליך מגוון שיטות וגישות – כלים מתחום האימון האישי, דמיון מודרך, תקשורת מקרבת, ואף שיאצו ורפלקסולוגיה".

מה כולל תהליך הליווי?

"בניגוד למה שרבים חושבים, תפקידה של הדולה אינו מתחיל ונגמר בחדר הלידה. התהליך שאני עושה עם בני הזוג אותם אני מלווה, מתחיל הרבה קודם.

"תהליך הליווי שלי מתחיל בשיחת היכרות טלפונית נעימה ומקרבת עם ההריונית והבנת צרכיה ורצונותיה, האופן שבו היא מדמיינת את חווית הלידה. לאחר מכן אני נפגשת עם שני בני הזוג (או עם האם) למפגש ראשוני בן שלוש שעות, מלא בידע וכלים (כל קרוב נוסף שצפוי להיות נוכח בלידה מוזמן אף הוא לפגישה זו).

הפגישה נחלקת לשלוש: בחלק הראשון אני מסבירה לבני הזוג על תהליך הלידה, תוך מתן מידע על האנטומיה של גוף האישה ושלבי הלידה השונים, בנוסף אנו לומדים לזהות סימנים מבשרי לידה.
בחלקה השני של הפגישה אני מעניקה לבני הזוג כלים להתמודדות מיטיבה בזמן הלידה, החל מנשימות ותנועות אשר מקדמות את הלידה ומסייעות לתינוק לעשות את דרכו בצורה המיטבית ועד לשימוש בדמיון מודרך לצורך התמודדות מיטבית עם החששות המלוות את רגעי הלידה. חשוב לי להעצים גם את בן הזוג, שרוצה לעזור בלידה ובפעמים רבות מרגיש חסר אונים, ולהעניק לו כלים נכונים להתנהלות בלידה.
חלקו השלישי של המפגש כולל תרגול תנועות ונשימות נכונות להקלה על הצירים ועידוד מגע מרגיע בין בני הזוג.

"המפגש השלישי שלי עם ההריונית, מבוסס על שיטת ספינינג בייביז (Spinning Babies) – גישה המתייחסת למיקום העובר באגן, תוך אמונה כי רקמות אגן האם יכולות להשפיע על מנח העובר והתקדמותו בתעלת הלידה. ההריונית לומדת על התנועות שניתן לעשות בכל שלב בלידה כדי לסייע לעובר להתקדם בתעלת הלידה.
"חשוב לי להדגיש כי לכל אורך תהליך הליווי אני זמינה בכל שאלה ועניין. השבועות הסמוכים ללידה עשויים להיות מלאי חששות ואני תמיד זמינה להתייעצות על תחושות וסימנים פיזיולוגיים ולבירורים הנוגעים לסימנים מבשרי לידה".

"הפעם הבאה שאנו נפגשות תהיה בחדר הלידה. אני מלווה את היולדת ואת בן זוגה בכל משך הלידה, בין אם באמצעות הקלה על הצירים על ידי עיסוי ומקלחת, שימוש ברפלקסולוגיה ושיאצו, יצירת תנועה בחדר הלידה, שימוש בדמיון מודרך, צחוק וריקוד כדי לשחרר את הגוף וכמובן תמיכה נפשית. אני משמשת גם "כצומת מידע" בין הצוות הרפואי ליולדת, שלא פעם זקוקה להסברים פשוטים וברורים לגבי מצב הלידה ומה נדרש, בשל הסיטואציה המרגשת".

תוכלי לספק מספר טיפים להורים שבדרך?

"בהחלט. דברו ביניכם על איך הייתם רוצים שתראה הלידה ומצאו את הדרכים המתאימות עבורכם להתנהלות זוגית מיטבית בחדר הלידה. בייחוד אם מדובר בלידה ראשונה – חשוב שבני הזוג ישתפו זה את זה במחשבות, ברצונות ובחששות. אם ישנן דרכים באמצעותן בן הזוג יכול לסייע, וגם אם יש דברים שעלולים להפריע – חשוב לדבר על כך עם בן הזוג".

טלפון: 050-2777449
כתובת: גדעון בן יואש 40, אשקלון

למעבר לפייסבוק
למעבר לאתר

יעל לייבוביץ תומכת לידה. צילום: אלבום בייתי

יעל לייבוביץ תומכת לידה. צילום: אלבום בייתי


חוי בלך

חוי בלך, אמא לעשרה ילדים מבני ברק, היא תומכת לידה כבר למעלה מעשר שנים. היא מלווה זוגות בכל הארץ בתהליך המרגש של הבאת חיים חדשים לעולם ומשתפת בחוויות המדהימות שהיא עוברת לכל אורך הדרך עם הורים חדשים ותינוקות קטנטנים שזה עתה הגיחו לאוויר לעולם.

כיצד את מסייעת להריוניות?

תומכת לידה היא פעמים רבות ההבדל שבין לידה ארוכה ומלאת קשיים רגשיים ופיזיים, לבין לידה נעימה שבה היולדת רגועה ומאוזנת", אומרת חוי. "מבחינתי, מטרת הליווי שלי היא להעניק להריונית ולבן זוגה את כל הכלים כדי שחוויית הלידה תהיה חיובית ושמחה עבור שני בני הזוג. בשנים האחרונות ליוויתי עשרות זוגות בדרך ללידה ואני יכולה להעיד שאני מתרגשת בכל לידה מחדש. עם השנים הפכתי לדולה בכירה, אני לא מפספסת אף הזדמנות ללמידה ולהשתלמות בנושא, ורוכשת כל הזמן כלים נוספים שמסייעים להריוניות. כיום אני משלבת בתהליך רפלקסולוגיה, סו ג'וק (שיטת טיפול אלטרנטיבית קוריאנית), עיסויים, לצד ארומתרפיה וטיפול בפרחי באך. לצד זאת אני נעזרת במגוון שיטות שמטרתן טיפול רגשי והכנה נפשית ללידה, ובין היתר נעזרת בדמיון מודרך. לא פעם אני פוגשת נשים שמוצפות בחששות מהלידה הקרבה, וככל שאנחנו משוחחות, עולים זכרונות מחוויות שליליות שההריונית חוותה במהלך חייה, שההיריון מציף אותם בשנית. בתהליך המשותף ההריונית מקבלת כלים להתמודד עמם.

מה כולל תהליך הליווי?

"תחילתו של הליווי היא בפגישת היכרות שלי יחד עם ההריונות ולעתים גם עם בן זוגה, כאשר בפגישה זו אנו מכירות זו את זו, חשוב לי לשמוע על הציפיות מהלידה, מי יהיה נוכח בחדר הלידה והיכן ההריונית תרצה ללדת. המשך התהליך כולל מספר פגישות נוספות, בהתאם לרצון ולצורך של ההריונית. במפגשים אלו אני מספרת לבני הזוג על תהליך הלידה ואנו מתרגלים יחד נשימות ותנועות, לצד מגע מרגיע בין בני הזוג. אני מעניקה להריונית כלים שיסייעו להפוך את הלידה לחוויה חיובית ועוצמתית. כמו כן, אני שמה דגש גדול על הכנה נפשית לקראת הלידה, ומעודדת את ההריונית לתת ביטוי לחששות שלה. אם ישנן לידת קודמות, אנו משוחחות על החוויות מהלידה הקודמת. חשוב להבין כי חוויות שליליות שההריונית חוותה בלידות קודמות ובכלל במהלך חייה, לרבות הטרדה מינית, עלולות לצוף בלידה ולהשפיע לרעה על תהליך הלידה. לכן חשוב לי לשוחח על כך עם ההריונית, לעבד את החוויות האלו וללמוד מהן כיצד נרצה שתראה הלידה הנוכחית".

לאור ניסיונך הרב, מהן עצות הזהב שלך להריוניות?

העצה הכי גדולה שלי היא להקשיב לעצמך ולדאוג לעצמך, וזה נכון לכל מצב. היריון הוא דבר מבורך, אך יש לו השפעה נפשית וגופנית. לכן, אם את מרגישה עייפה – אפשרי לעצמך לנוח. אם חלילה את מרגישה שמשהו לא כשורה – אל תתעלמי ופני במהירות האפשרית לרופא. חשוב לקחת בחשבון שסטרס הוא גורם לא מיטיב בהיריון – השתדלתי להמנע ממנו ככל האפשר. להקשיב לעצמך זה גם לאפשר לעצמך לאכול מה שמתחשק לך, גם אם תעלי כמה קילוגרמים במהלך ההיריון. לצד זאת, אני ממליצה לכל הריונית לשמור על תזונה בריאה ולקחת תוספים בהתאם לצורך.

בנוסף, אני ממליצה לכל הריונית להתחיל לתקשר עם העובר שלה, ככל שיותר מוקדם – יותר טוב. העובר שומע את קולך וחש את מגעך. דברי איתו ולטפי אותו, וכך תוכלי לצור ביניכם קשר עוד כשהוא ברחם, ולפתח אהבה אליו עוד לפני שנולד.

עצתי האחרונה היא לבחור בתבונה עם מי להתייעץ בכל מה שקשור להיריון. כיום יש הרבה קבוצות ברשתות החברתיות המציעות מידע ותמיכה לנשים בהיריון, זה נחמד לשתף ולקרוא בהן מדי פעם, אך חשוב לזכור שזה לא מחליף ייעוץ מאיש מקצוע. בכל שאלה או חשש רפואי שעולה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל או עם הדולה שמלווה אותך.

טלפון: 052-6678310

למעבר לפייסבוק

דואגת לאורך כל הדרך (צילום: חוי בלך)

דואגת לאורך כל הדרך (צילום: חוי בלך)


כתבה שיווקית


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר