שרי קפלן – מנהלת בי"ס אדמה , גבעת ושינגטון
שרי קפלן – מנהלת בי"ס אדמה , גבעת ושינגטון

רפואה שלמה עם רפואה משלימה

אז בעוד החורף נמצא בעיצומו ועמו גל מחלות העונה, שפעת, צרידות, שיעולים וכו', ישבנו לשיחה צפופה עם שרי קפלן, מנהלת "אדמה"- ביה"ס לרפואה משלימה גבעת ושינגטון, כדי לדבר על השינוי שעברה ועל מגמת הרפואה הטבעית שהולכת וגוברת ולברר מה בעצם הבשורה שמביאה עמה הרפואה המשלימה?

פורסם בתאריך: 1.2.19 13:26

     

שרי קפלן, נשואה ואם ל- 6 ומתגוררת ביישוב קדרון ליד גדרה. בוגרת תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במינהל עסקים ושימשה כגזברית, חשבת שכר וכלכלנית בחברת הפחם, חברת בת של חברת חשמל. לפני מספר שנים החליטה לשנות את אורח חייה ואת עיסוקה וללמוד את תחום הרפואה האלטרנטיבית. כיום, שרי, נטורופתית מוסמכת ומנהלת את "אדמה"- בית הספר לרפואה משלימה גבעת ושינגטון.

אז איך בעצם הגעת לתחום הנטורופתיה?

"אמי ז"ל חלתה בסרטן השד בסוף שנות ה-40 לחייה. לאחר 10 שנים של מאבק אצילי ועיקש במחלה, איבדנו אותה. בתקופה האחרונה לחייה היא הייתה מאושפזת בבית חולים הרצפלד בגדרה.

"בלילות ששהיתי לצידה, היה חוזר על עצמו מידי לילה מחזה לא נעים. חולה היה נפטר/ת, אנשי צוות היו מגיעים ומפנים את מיטתו וחפציו ובאלונקה נושאים אותו לחדר המתים. התמונה של פינוי האלונקה עליה שוכב אדם ללא רוח חיים וסדין מכסה אותו מעל לראשו נחרטה בזיכרוני. אני זוכרת את עצמי, מדברת אל עצמי ומבטיחה מתוך מנגנון פנימי של הגנה- 'אני לא אהיה בסיטואציה הזו, אני אעשה הכול כדי שלי זה לא יקרה'.

"לימים, במהלך עבודתי בחברת הפחם כגזברית, יצאתי לחופשת לידה עם לידת בתי השלישית, חופשה שבדרך כלל מאפשרת לאישה להרהר לגבי הייעוד שלה בחיים, שביעות הרצון וההתנהלות, אז החלטתי שאני חייבת ללמוד תזונה.

"תוך כדי בירורים, התגלגלתי מהר ללימודי נטורופתיה (ריפוי טבעי באמצעות תזונה טבעית, צמחי מרפא ועוד מגוון שיטות וכלים) ונשבתי בקסמיה. הבחירה ללמוד נטורופתיה שינתה את חיי. בלימודים עברתי תהליך של התבוננות והתפתחות וסיימתי אותם הרבה יותר "עשירה" משהתחלתי. הלימודים פתחו לי צוהר לעולם קסום, שינו את ההתייחסות שלי לחיים, למערכות יחסים, לאורח החיים, לתזונה לגוף ולנפש. אני יכולה לסכם ולומר שכל הסביבה שלי הרוויחה מהבחירה הזו".

ואיך בעצם הגעת לניהול בית הספר "אדמה" בגבעת ושינגטון?

"לאחר לימודיי, החלום שלי היה ועודנו להנגיש לכולם את המודעות לכוחה של הרפואה המשלימה לשפר את איכות חיי כולנו. בעבר, ניתן היה לומר שתחום הרפואה המשלימה היה נחלתם של אנשי במרכז- של מדינת תל אביב. היום זה כבר לא כך. המטרה היא ליצור כאן בשפלה ובדרום , מרכז שיהווה אבן שואבת לסטודנטים, מטפלים ומטופלים שיבואו ללמוד, להתמקצע, להשתלם ולטפל בעצמם.

"המון ידע שהולך וצובר תמיכה מדעית צריך להגיע לכולם, מבלי צורך לנסוע רחוק, לעמוד בפקקים או לחפש חניה במשך שעות.

"גם באופן אישי, קסמה לי ההזדמנות לשלב את הידע וההכשרה שלי ככלכלנית עם עיסוק ברפואת המשלימה דרך ניהול בית ספר שמכשיר מטפלים ומטפלות. אני מודה על ההזדמנות שניתנה לי לעמוד בראש בית ספר עם מרצים כל כך איכותיים ומקצוענים וסטודנטים שצמאים ללמוד ולהתפתח".

אז מה זו בעצם רפואה משלימה?

"רפואה משלימה היא כל אותם הטיפולים שניתנים למניעת מחלות, חיזוק וריפוי הגוף והנפש, שלא על ידי רופאים ואחיות. בפן הפיזי: טיפולים בתחום התזונה, תוספי המזון, צמחי מרפא, שמנים אתרים; טיפולי מגע כמו רפלקסולוגיה, שיאצו, עיסוי שוודי ורקמות עמוק; טיפול בדיקור סיני; הידרותרפיה  – תרפיה במים. ובפן הנפשי/רגשי: טיפול בפרחי באך ודימיון מודרך; טיפול בשיטות כמו NLP, מיינדפולנס, שיטת העבודה של בירון קייטי, ריברסינג ועוד. כמו גם טיפולים שמשלבים התייחסות הן לגוף והן לנפש: הומאופתיה, טווינא ועוד".

וכיצד באה לידי ביטוי תופעת ההתגברות של הרפואה המשלימה?

"בעשור האחרון אנשים מצביעים ברגליים. רבים פוקדים את המטפלים ברפואה משלימה במטרה למצוא מזור למחלתם או לשפר את איכות חייהם. לראיה, קופות החולים פתחו עשרות סניפים/שלוחות של רפואה טבעית/משלימה בערים הגדולות בישראל. כל בית חולים מתהדר במחלקה לרפואה אינטגרטיבית, כזו המשלבת ידיים בין הרפואה הקונבציונאלית והטבעית.

"כך למשל בבית חולים שיבא פועל "מרכז טל" בניהולו של ד"ר רענן ברנר, באיכילוב פועל "המרכז לרפואה משלימה לחולי סרטן" בראשות ד"ר שחר לב ארי, בדוידוף פועלת "היחידה לרפואה משלימה" בראשות ד"ר עופר כספי וכך גם בבתי חולים אחרים ברחבי הארץ.כל אלה, מצביעים על הביקוש העצום שיש היום למטפלים בתחומי הרפואה המשלימה.

"בארץ מכשירים מטפלים במספר מכללות/בתי ספר. בתל אביב לדוגמה פועלים מכללת רידמן וקמפוס ברושים. כאן, בשפלת הדרום, בית ספר "אדמה", בית הספר לרפואה משלימה בגבעת ושינגטון, פועל מזה 15 שנים בהכשרת דורות של מטפלים במקצועות השונים והבוגרים שלנו עובדים בכל קופות החולים, בבתי החולים השונים ואף פותחים קליניקות מצליחות ברחבי הארץ ובעיקר באזורי השפלה והדרום".

אז מה בעצם לומדים בביה"ס "אדמה"?

"ניתן ללמוד במספר מסלולים. מסלול ארבע שנתי של לימודי נטורופתיה, מסלול תלת שנתי של לימודי צמחי מרפא, מסלולים דו שנתיים כמו רפלקסולוגיה, שיאצו והכשרת מורי יוגה ומסלולים שנתיים הכוללים קורסי  NLP, פרחי באך ודימון מודרך, ארומתרפיה, אירידיולוגיה ועוד. 'אדמה' גם פותח את שעריו לקהל הרחב שרוצה להעשיר את ידיעותיו ולהתפתח בתחום, בקורסי ערב כמו מיינדפולנס, שיטת העבודה של בירון קייטי, תזונה טבעית, ריברסינג ועוד".

סיור במסגרת :בית ספר "אדמה", מכללת גבעת וושינגטון

סיור במסגרת :בית ספר "אדמה", מכללת גבעת וושינגטון

והביקוש?

"ב'אדמה' ניכר ביקוש הולך ועולה ללימודים הן במסלולים מלאים והן בלימודי ערב בקורסים בודדים להעשרה והתפתחות. לשם המחשה, באוקטובר 2017 פתחנו את מחזור הלימודים הראשון להכשרת NLP Prctitioners. השנה, 2019, כבר פתחנו שני מחזורים במקביל בשל הביקוש הגובר. לאחרונה גם יצאנו בהרצאות ערב לקהל הרחב.

"בט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות,  התקיימה אצלנו הרצאתה של הנטורופתית אפרת רני בנושא "רגשות הגורמים למחלות" לקהל הרחב. לאחר ההרצאה ניגשו אלינו רבים, הודו לנו על ההרצאה וביקשו שנקיים עוד הרצאות כאלה. ואכן הרצאות כאלה יתקיימו מידי חודש וחצי. ההרצאה הבאה תתקיים ב-5/3/2019 ובה תרצה נועה אליאל, נטורופתית ומרצה לתזונה על מחלת הסוכרת והדרכים הטבעיות להתמודדות ולמניעה.

"בהמשך תרצה לילך ארז, ראש "רפואה מערבית" ב"אדמה" על התפתחות תינוקות ועל התקופה שלאחר הלידה. תהל עלמה זהר, מרצה לגוף ונפש ב"אדמה" תרצה על איך לעבור בשלום את גיל המעבר ובימים אלה מתארגנים על ההרצאות הבאות".

האם הלימודים הם תיאורטיים או מעשיים?

"הלימודים כמובן משלבים תיאוריה והתנסות בשטח. מלבד לימודי התיאוריה כמו אנטומיה פיזיולגיה וכדומה, יש לנו קליניקה ובה הסטודנטים שלנו מטפלים הן טיפולים נטורופתיים והן טיפולי מגע. ישנם גם סיורים מעשירים מאוד מחוץ לכותלי בית הספר.

"גולת הכותרת מבחינתנו, היא העובדה הלא טריוויאלית שבית החולים "קפלן", פתח השנה את שעריו לסטודנטים ובוגרים של "אדמה" במחלקה האונקולוגית ובמחלקת נשים. זה מרגש, פורץ דרך ומרחיב את הלב שהצוות הרפואי בשטח רואה את התועלת שיש בטיפול המשולב לחולה. אנחנו רוצים לשלב כוחות כדי להקל ולשפר את איכות חייהם של המטופלים. ברור לנו שזה לא פשוט ליישם את שיתוף הפעולה, אבל ישנם מחקרים לא מעטים ועדויות שהולכות ומצטברות המעידות על סינרגיה בין הטיפולים שמייצרת תוצאות אפקטיביות לאין שיעור, בהשוואה לטיפול קונבציונאלי רגיל.

בעשור האחרון נערכו מאות מחקרים על ההשפעות המטיבות של טיפולים טבעיים/משלימים, על התועלת שבמרכיבי מזון טבעי, תוספים וצמחי מרפא ויש כבר תשתית ראייתית מדעית, מה שקרוי Evidense based medicine עליה מתבססים ברפואה הקונבציונאלית.

אז לאן פני הרפואה המשלימה בישראל?

"נראה שאנחנו חוזרים לעידן שלפני גילוי הפינצילין, שסימן את הנטישה של הרפואה הטבעית והמעבר לרפואה הקונבנציונאלית. יותר ויותר אנשים מבינים שהתרופות אינן מרפאות מחלות. התרופות לרוב אינן מטפלות בשורש הבעיה, אלא מטפלות בסימפטומים. לעיתים משפרות מדד אחד ויוצרות בעיה אחרת או שרק שוחקות את איברי הפינוי, הכבד והכליות. נטילת תרופות לרוב גם יוצרת תלות ומחייבת את החולה, מעתה ואילך ליטול אותן וגם עם הזמן להגדיל את המינון כדי להשיג את אותה השפעה.

"לכן, יש נטייה לפנות לרפואה הטבעית שבבסיס שלה תמיד השאיפה לחקור מה שורש הבעיה ולנסות לפתור אותה וכן על הדרך גם להקל על הסימפטומים. אנו כבר רואים שהמחלקות האינטגרטיביות שהוקמו בבתי החולים השונים גדלות וקולטות יותר ויותר מטפלים, כדי להתמודד עם הביקוש. כך גם בקופות החולים, מרכזי הרפואה המשלימה גדלים בצורה משמעותית בכוח האדם.

"ככל שהרפואה הטבעית והמשלימה יכנסו יותר ויותר לממסד, כולי תקווה, שבית המחוקקים יפעל להכניס רגולציה לתחום ולהכיר בו. הכרה של המועצה להשכלה גבוהה בלימודי הרפואה המשלימה, תוך הסדרת תנאי קבלה/סף ללימודים, קביעת סטנדרטים גבוהים למרצים, למבחנים ארציים, לסטאז' מפוקח, כל אלה ימשיכו להעלות את אמון וביטחון הציבור ברפואה הטבעית המשלימה, וכולנו נצא נשכרים".

פרטי התקשרות:

אדמה בפייסבוק

אתר אדמה

טלפון- 073-3744149

לוגו בית ספר "אדמה", גבעת וושינגטון

לוגו בית ספר "אדמה", גבעת וושינגטון


כתבה שיווקית


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר