חדשנות בחדר הלידה

בדיקת האולטרסאונד הייחודית והחדשנית למרכז הרפואי קפלן

פורסם בתאריך: 13.8.21 09:10

     

המרכז הרפואי קפלן הוא בית החולים היחיד כיום בארץ שהכניס לשימוש בדיקת אולטרסאונד חדשנית ולא פולשנית, שמטרתה לצמצם את בדיקות הפתיחה הידניות, ובכך מונעת כאבים. הבדיקה הייחודית גם מאפשרת ליולדת לראות בזמן אמת את התקדמות הלידה וכך לייעל את שלב הלחיצות שלה. בנוסף, מחקרים הוכיחו כי הבדיקה מצמצמת את שיעור הזיהומים בלידה, ומפחיתה את הצורך במתן אנטיביוטיקה ליולדת וליילוד. מדובר בבדיקה שנפוצה מאוד בחדרי לידה ברחבי העולם, ובארץ היא מיושמת כיום במרכז הרפואי קפלן בלבד.

"אנחנו במרכז הרפואי קפלן חושבים כל העת איך להפוך את חווית הלידה של היולדת למיטבית, תוך הסתכלות מירבית על בריאותה של היולדת והיילוד לצד מימוש רצונותיה בלידה. לכן, החלטנו להכניס את השימוש באולטרסאונד בחדר לידה המאפשר מעקב חיצוני ולא מתערב אחרי התקדמות הלידה" מסביר ד"ר רוני לוי מנהל מחלקת יולדת במרכז הרפואי קפלן. "כך, במקום בדיקה פולשנית לבדיקת פתיחה אנחנו משתמשים באולטרסאונד המכוון לצוואר הרחם מבחוץ, מדובר בבדיקה אובייקטיבית ואמינה, היא אינה פולשנית ולא גורמת לכאבים או אי נוחות ומפחיתה סכנה לזיהום"

מחלקת היולדות במרכז הרפואי קפלן הידועה בגישה הפתוחה, הליברלית והמתקדמת שלה ממשיכה לייעל את חווית תהליך הלידה עבור היולדות הבוחרות ללדת בשעריה. הפעם שימוש טכנולוגי בעזרת מכשיר אולטרסאונד מתקדם מאפשר להחליף בדיקות פולשניות החל מבדיקת פתיחת צוואר הרחם ועד מעקב התקדמות אחר העובר בתעלת הלידה, וחוסך כאב, אי נוחות וסכנת זיהומים מהיולדות.

"בתקופה האחרונה התחלנו להשתמש באולטרסאונד לתהליך הלידה, שימוש במכשיר זה מפחית בצורה משמעותית את שיעור הבדיקות הפנימיות שהיו עושים לעיתים תכופות, יש כאן דיוק, אמינות ויותר נעים ליולדת, ובמקביל, מבחינה רפואית זה מפחית דרמטית את כמות זיהומים. במהלך הלידה אנחנו יכולים לראות בדיוק איך העובר שוכב ולהטיב באופן משמעותי את חווית הלידה".

תמונה פנורמית של חדרי הלידה בקפלן | צילום: גלעד שעבני שופן

חדרי הלידה בקפלן | צילום: גלעד שעבני שופן

אילו בדיקות פולשניות מחליפה בדיקת האולטרסאונד?

"במקום הבדיקה הידנית הפולשנית לבדיקת פתיחה, אנו משתמשים באולטרסאונד המכוון לצוואר הרחם מבחוץ. בדיקת האולטרסאונד מאפשרת לנו גם לעקוב אחר התקדמות העובר בתעלת הלידה בזמן הלחיצות. המיילדת והיולדת יוכלו לראות במוניטור, בזמן אמת, איך ראש העובר מתקדם בתעלת הלידה וכך היולדת תוכל לראות שהיא לוחצת בצורה טובה ואפקטיבית. כמו כן באמצעות האולטרסאונד ניתן לראות האם העובר שוכב בצורה הרגילה המתאימה ללידה, או שצריך לתת לו עוד זמן והזדמנות להסתובב לצורה הנכונה. בסופו של דבר המכשיר מעניק ליולדת ולצוות הרפואי יותר מידע על הלידה ועל ההתקדמות, ומאפשר ליולדת רגיעה עם כמה שפחות בדיקות פולשניות וסכנות זיהומיות".

מה החשיבות של האולטרה צ'ק מבחינה רפואית?

"בעזרת האולטרה צ'ק אנו יכולים לבצע מדידות שיאפשרו לנו להעריך את הסיכויים להצלחת לידה מכשירנית, ובכך לחסוך ניתוח מיותר. למעשה, שימוש בשיטה זו יכול להקטין את שכיחות כישלון לידה מכשירנית בהשוואה ללידות בהן לא נעשה שימוש באולטרסאונד. לעתים קורה שיולדות, בעיקר בלידה ראשונה, מגיעות לפתיחה מלאה אך הלידה אינה מתקדמת ויש צורך לקבל החלטה כיצד להמשיך אותה, כלידה מכשירנית או באמצעות ניתוח קיסרי. מחקרים הראו שבשלב זה של הלידה בדיקה ידנית אינה מדויקת, לכן השימוש שלנו במכשיר האולטרסאונד מעניק לנו את היכולת לקבל החלטות קריטיות ומהירות בזמן אמת"

האם לא מתבצעות בכלל בדיקות ידניות?

"בדיקת האולטרסאונד מחליפה את הבדיקה הידנית אבל לא בכל המקרים. לעתים, לפי שיקול הצוות, יהיה צורך בבדיקה ידנית אבל בדיקות האולטרסאונד יפחיתו משמעותית את ביצוע הבדיקות הידניות. אנחנו תמיד נמצאים עם יד על הדופק ומקבלים את ההחלטות הטובות ביותר עבור כל יולדת ויולדת".

ולסיום?

"אנחנו ממשיכים לפעול בכמה חזיתות על מנת לשפר את החווית הלידה עבור היולדות שלנו, תוך שימת דגש על שימוש בטכנולוגיה מתקדמת בתוספת יחסי אנוש והקשבה לרצונותיה. מכשיר האולטרה צ'ק הוא עוד כלי חשוב בדרך לחוויית לידה טובה ובטוחה המהווה קפיצת מדרגה נוספת לכל החידושים הקיימים שלנו".

לצפייה בסרטון לחצו כאן

לסיורי הכרות בחדרי הלידה – לפרטים ותיאום ניתן לפנות למועדון היולדות של קפלן – מאמיk בטלפון 6977*

לאתר: אגף יולדות | מרכז רפואי קפלן (clalit.co.il)


תוכן מקודם


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר