נתניהו ומנדלבליט. צילום: אוהד צויגנברג
נתניהו ומנדלבליט. צילום: אוהד צויגנברג

"ביבי, איפה היית עד עכשיו?": פיני ביטון בטור לא שגרתי

פיני ביטון הוא אמנם ביביסט מוצהר וידוע, אבל הוא לא מצליח להבין למה ראש הממשלה, שמכהן בתפקיד כבר עשר שנים רצוף, נזכר רק עכשיו, אחרי שהתחילו חקירותיו, לדרוש סדר במערכת המשפט? "איפה היית עד עכשיו?" הוא כותב

פורסם בתאריך: 28.11.19 18:29

     

מעולם לא הסתרתי את אהדתי ותמיכתי ועד כמה אני אוהב את ראש הממשלה שלנו. אני מחזיק ממנו כאחד המנהיגים הגדולים בעולם. ביבי הוא אחד ואין שני לו. לא בניהול מדינה, לא בניהול קמפיין ובטח לא בקריאת המפה וביצוע מהלכים צעד אחד לפני כולם. האיש ענק, הוא לא מכאן, הוא פשוט מהחלל, אמרתי וכתבתי בכל הזדמנות. התקוממתי כשערוצי התקשורת המרכזיים בישראל פשוט לא מסוגלים יותר לדווח באובייקטיביות – לפחות בכל הנוגע לראש הממשלה ולליכוד – ולתת לציבור לשפוט בעצמו את העובדות. וכשכל כותרת וכל ציטוט בתקשורת חייבים לעבור קודם כול דרך מסנני האג’נדה של המערכת לפני שהם מופצים לעם, ולא הייתי נאיבי להבין למה הם עושים זאת. מתוך מה? תאוות נקם על שלטון ימין לאורך עשורים שלמים. מה רע לכם? כלום אתם לא נהנים גם מחיי רווחה במדינה המתקדמת ביותר באזור? אתם הרי מתגאים בתקשורת חופשית ודמוקרטית, בזמן שאתם עצמכם מתנהגים כמו חברים בכת אנטי דמוקרטית. איך זה מסתדר?

פיני ביטון. צילום: פבל

פיני ביטון. צילום: פבל

והיום אני בוחר לפנות אליך ישירות כדי לשאול אותך אדוני ראש הממשלה, איפה היית במשך 13 שנה?

על הקלקולים במשטרה ובפרקליטות אין הרי עוררין. גם המתנגדים הכי גדולים שלך, כולל אנשי משפט ושופטים, מאשרים את הבעייתיות הקיימת גם באופי החקירות וגם באופן סגירת תיקים לאנשים כאלה ואחרים. מקרה כמו רות דוד בתיק שיש בו עד מדינה שהורשע ומרצה את עונשו בן שבע שנות מאסר (ערן מלכה) מקשה עליי ועל הציבור הרחב להתעלם מהסבר אפשרי לחוסר המעשה: שמא תיבת הפנדורה של רות דוד טומנת בתוכה לא רק פשעים, חטאים ועבירות של הפרקליטות, אלא אולי גם כאלה של פוליטיקאים שמעדיפים לשמור על אותה תיבה נעולה היטב. הלוואי שאני טועה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. צילום: אילן אסייג

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. צילום: אילן אסייג

אבל הנה היום אני קורא שדווקא אתה מתלונן על טיוח פרשת הפרקליטה הבכירה רות דוד. ואני תוהה מדוע נמנעת מלבדוק את הפרשה עד היום? הרי הפרשה הזאת זעקה לשמיים. היו בה את כל הסממנים של פשיעה מאורגנת על ידי מי שאמון על האכיפה! וזה אינו המקרה היחיד שבעקבותיו עלו שאלות ותהיות. היו תיקים אחרים שלא קשורים רק לפוליטיקה. בתיק של רות דוד עלו שאלות מטרידות ברמה כמעט לאומית.

שאלות כגון:

על סמך מה החליטה הפרקליטות לסגור דיל חלומות עם האחים דדוש בעסקת הסמים מהגדולות שידעה ישראל?

כיצד הפך שוקי משעול מאדם שהתלונן על שחיתות ברשות המיסים לאדם נרדף?

האם נחקרו כמו שצריך תלונות חוזרות ונשנות של חוקרים ברשות המיסים?

מדוע נסגרה החקירה נגד יואל לביא, ראש עיריית רמלה לשעבר, בניגוד להמלצות המשטרה להעמידו לדין?

שאלות שבדיעבד מסתבר שהן רק קצה קצהו של קרחון. שאלות שאילו נתנו  עליהן את הדעת כבר אז, אולי היינו היום במציאות אחרת.

רות דוד. צילום: אוליבייה פיטוסי

רות דוד. צילום: אוליבייה פיטוסי

מה שהיה אמור להדליק נורה אדומה אצלך, אדוני ראש הממשלה, כבר אז הייתה סגירת התיק של רות דוד על ידי מנדלבליט, כשהוא מסתמך על חוות הדעת של קודמו בתפקיד יהודה ויינשטיין ושל פרקליט המדינה שי ניצן וסגנו רן נזרי. זה קרה במרץ 2016. וזה קרה אחרי שבחודש פברואר באותה שנה קבעה נציבת הביקורת על מערכי התביעה הגב’ הילה גרסטל כי בפרקליטות "טייחו" חקירות נגד רות דוד הרבה לפני מעצרה – מה שיכול למוטט את הטיעונים להתיישנות העבירות כפי שקבע אז היועץ המשפטי לממשלה. אם כבר, אז לא הבחנתם – לא אתה, לא שרת המשפטים ולא השר לביטחון פנים דאז – בחומרת הכשל ברובד הגבוה ביותר במערכות האכיפה, אזי יש לכם חלק בתוצאות הרעות של החולי הזה.

גם אם נדלג על תיקיהם של השר יעקב נאמן ז"ל, הנשיא ראובן ריבלין יבדל"א, ואפילו על המקרה של היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי בעצמו, שהצביע כבר אז על ניסיון לתפור לו תיק, לא ניתן להבין כיצד זה נרדמתם בשמירה, אדוני ראש הממשלה. וכדי להשלים את תמונת החידלון בפרקליטות כגוף שאמור להגן בעיקר עלינו האזרחים הקטנים השבוע התברר כי כ-80% מהתיקים בעבירות המין נסגרים ללא עילה מוצדקת. למה? כי כנראה זכויותיהם של אזרחים ואזרחיות לא עומדות בראש סדר העדיפויות של הפרקליטות. אין להם זמן ל"קטנות".

אדוני ראש הממשלה, אם כל אלה לא גרמו למישהו מטעמך, כפי שציינתי כבר (המשפטים, ביטחון הפנים ועוד), להרים גבה ולתהות, אז הבעיה היא קודם כול שלך ואחר כך שלנו. ואם עלו תהיות ואחרי התהייה וההבנה שמשהו רע קורה לא נעשה דבר, מה לך ולנו כי נלין? הרי הצטברות המקרים הפכה לסוג של מפלצת הולכת וגדלה ככל שהשנים עוברות.

אתה אדוני ראש הממשלה, יכולת לזהות שהגל העכור מתקדם לעברך כבר מזמן. מרגע שהתחילו לבחוש סביבך. משגע אותי, איפה היית כל השנים האלה? למה לא נתת הוראה לבדוק ולהתחיל לבצע תיקונים? אדוני ראש הממשלה, כל החולאים האלה גדלו וצמחו במשמרת שלך, מה עוזר לנו לזעוק עכשיו כשהגולם שלא יציית. אבל גם לא עצרת, קם עליך? אולי זה כבר מאוחר מדי? אולי המחיר של טיפול בגולם כעת עלול להיות גדול מדי? אולי.

נתניהו ומנדלבליט. צילום: אוהד צויגנברג

נתניהו ומנדלבליט. צילום: אוהד צויגנברג

הרי כידוע, במקרים כאלה, אין טיפולים של זבנג וגמרנו. נשאר רק להביט קדימה אדוני ראש הממשלה. ואם להביט קדימה, אז הייתי רוצה להאמין שהמהלך הבא של כל ממשלה שתקום יהיה התחלה של תיקון! איני בקיא ברזי הדברים, אין לי גם ידע מספיק לגבי חוקים ותקנות שאותם צריכים להתאים או לתקן בדרך ליצירת מערך אכיפה ופרקליטות נטולי פניות.

בדבר אחד אני בטוח: שכל שינוי שיבוצע יהיה טוב יותר מהמצב הקיים. ואם תהיינה בחירות אדוני ראש הממשלה, הייתי רוצה שהנושא הזה יהיה על סדר היום של הליכוד, לא כתגובה להאשמות נגדך, אלא כמהלך שמטרתו להציל את הדמוקרטיה ואת המדינה (ממש כך). הרי מלבדך אדוני ראש הממשלה, יש כאן ציבור גדול, שסבל, סובל וכנראה ימשיך לסבול, ממערכת משפט חולה. התיקון מתחייב עבורנו עבור כולנו. וכפי שצוטט הסנדלר בסיפורו של רבי ישראל מסלנט אומר, "כל זמן שהנר דולק אפשר לתקן".

אדוני ראש הממשלה, הנר (שלך) עוד דולק, מקווה שתהיה אתה זה שמתקן.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר