הפגנת תמיכה בנתניהו. צילום: מגד גוזני
הפגנת תמיכה בנתניהו. צילום: מגד גוזני

פיני ביטון בטוח שתפרו תיק לביבי ויש לו גם הסבר למה

פיני ביטון בטוח. הוא בטוח שתיקי האלפים נגד נתניהו הם תפירה של מערכת המשפט. והוא גם בטוח שאם דוד ביטן היה מנהל את המשא ומתן, כבר הייתה ממשלה

פורסם בתאריך: 24.10.19 21:46

     

תיק 10,000

כשאני כותב שכתבי החשדות נגד ראש הממשלה מתחילים להחוויר ככל שמתגלים פרטים מתוך השימוע שהתקיים, אני בוודאי לא מחדש לכם כלום. למי שהאמין, כמוני, כבר בתחילת הדרך, כש"החשיפות המרעישות" של גיא פלג מדי ערב נראו מתאימות יותר לטורי הרכילות מהתכנית של גיא פינס מאשר לתכנית חדשות רצינית קשה להיות מופתע ממה שמתחיל להיראות כ"תפירת המאה". המספר 10,000 לא מייצג כלום, הוא בסך הכול תוצאה של חיבור כל התיקים שיוחסו/נתפרו לראש ממשלה מכהן במטרה אחת ברורה: לבצע הפיכה שלטונית. לא פחות, לא יותר.

קוראיי היקרים, אני מניח שעייפתם מגודש הפרטים, העדויות לכאורה, הראיות והרמיזות שליוו וממשיכים ללוות את חיינו מאז החליטו בחלונות הגבוהים להיפטר מביבי. לא אלאה אתכם אם כן בבליל הראיות לכאורה, הראיות החזקות שהולכות ומחווירות ככל שנחשפים פרטים מהשימוע. התקשורת מלאה מזה בכל מקרה, אז למה לי?

כיוון שכך, אתמקד ברשותכם במה שהולך ונחשף לנגד עינינו:  תפירת המאה של מערכת המשפט.

פיני ביטון. צילום: פבל

פיני ביטון. צילום: פבל

למה זה קורה? למה מישהו שם למעלה במערכת המשפט והתקשורת, שאגב ניזונות זו מזו לצערנו, ירצה לעשות מהלך שאפשר להגדירו רק במילה אחת: חיסול?

אז ככה, מן הידועות היא שכשם שהמרחק בין אהבה לשנאה הוא אפסי, כך המרחק בין שמירה על שלטון החוק לרמיסתו באותן רגליים ממש. בכל מקום שבו יצר האדם, על שלל תאוותיו וגחמותיו, מהווה סכנה לעצמו, כך הוא מהווה סכנה לסביבה כולה.

משפטנים הם בני אדם, לא יותר, לא פחות. הם בוודאי אינם חפים מכל התאוות, ובפרט תאוות הכוח. כשמערכת מורכבת מרכזת בתוכה כוח כמעט אינסופי (כן חברים, למערכת המשפט בישראל יש כוח כמעט אינסופי), הכוח הזה נמצא בידי בני אדם, לא מכונות. על הכוח הזה יכול לאיים רק כוח נגדי, שווה ערך או מתקרב לזה לכל הפחות. מערכת המשפט בישראל נוסדה וקיבלה את כוחה עוד משחר קום המדינה. החיבור הטבעי בין מערכת המשפט לגוף המחוקק היה בעל משקל רב ככל שבהגה השלטון אחזו אלה שהעניקו את הכוח לגוף המשפטי. מן הסתם נוצרת זיקה טבעית בעלת נופך כמעט היסטורי רב שנים כשאלה וגם אלה מזינים זה את זה או ניזונים זה מזה. מה יכול לאיים על זה? שינוי תפיסת עולם או החלפת מערכת אחת לפחות. ברגע שמגיעה מערכת חדשה למרחב העשייה ומביאה איתה תפיסת עולם שונה או בלתי מתיישרת עם הקו המנחה, שהיה עד כה מפא"י וגרורותיה, כאן מתחיל להיות איום קטן, שעם הזמן הולך ומתעצם.

בהתחלה שלטון ליכוד שממשיך להיות כנוע לכל החלטה של בית המשפט, גם אם היא נשענת על תפישת עולם שמאלנית לחלוטין. אחר כך שלטון ליכוד (ביבי!) שכבר לא ממש מיישר קו עם התפישה הקודמת. וכך לאט לאט, ככל שהשנים נוקפות והאיש נותר על כיסאו, מישהו במערכת המקבילה השלטת הכוחנית שעליה אין לערער מתחיל לנוע באי נוחות. המישהו הזה חייב להיות במעגל הראשון הגבוה יותר של המערכת. המישהו הזה זה כמה אנשי משפט וכמה אנשי תקשורת במעגלים הגבוהים ביותר שמתחילים "להזין" את התהליכים לא בפומבי ולא באמירות, אלא בהחלטות שמטרתן העיקרית לסרס את המהלכים של המערכת הקיימת וכך לאט לאט לשדר למעגלים היותר נמוכים ש"השלטון הקיים לא מתאים לנו" פשוט. עכשיו תחברו לזה את התקשורת ה"מסורתית", זאת שקוראת לעצמה כלב השמירה של הדמוקרטיה ושמחוברת כמעט בעטינים לאליטה הוותיקה והממוסדת, והרי לכם מעגל שני ושלישי שמוביל מהלכים הצבועים ביעני שמירה על החוק, כשהם הם תמצית העבריינות גרידא.

כפי שאמרתי בהתחלה, בטח עייפתם מנתונים ודוגמאות. כמעט הכול כבר נכתב ונאמר. על דבר אחד איש עדיין לא מדבר: מה יהיה ביום שאחרי במידה שביבי יורשע. מה יקרה? במידה שיזוכה מה יקרה? ואם יורשע רק בזוטות, מה יקרה? ואם בשוחד, מה יקרה?

לי ברור דבר אחד כבר עתה: רעידת האדמה בכל מקרה בדרך! רעידת אדמה שכולי תקווה שלא תכלה כאן כל חלקה טובה לפחות ברמת היחסים בין איש לרעהו משמאל ומימין. הסימנים לכך כבר כאן. הם מדאיגים מאוד, אבל יש בהם גם תקווה. תקווה שיום אחד השבר הגדול יתחיל כאן סדר חדש. אולי זה יחייב שורת חוקים חדשים שימנעו מצבור של כוח בלתי מבוקר בידי מערכות החוק והמשפט כמו גם בידי המערכת הפוליטית. משהו חייב לקרות שיעשה כאן קצת "בלאנס". נשאר רק להתפלל שעוד ניתן הדבר. לו יהי.

יוחזר ביטן

לא יודע מה אתכם, אבל יש לי תחושה שדוד ביטן, מי שהיה יושב ראש הקואליציה הכי מוערך אצלי, הופך לאט לאט להחמצה של הליכוד. ההתבטאויות שלו לאחרונה מראות שהוא לא שבע רצון מהמהלכים של ביבי. מותר לו ואף רצוי שיהיה כזה שאומר מה שנדרש. אני מניח שבליכוד לא אוהבים את זה שהוא לא מיישר קו. אני גם בטוח שיש לו בבטן על ביבי ובצדק. עם כל ההערכה שלי לביבי, אבל הלו חברים, האיש הזה הוא אמן בניהול מערכת פוליטית. אם היו שמים אותו בקדמת הבמה, אני בטוח שבתוך פחות משבועיים הייתה קואליציה עם כל הגוש, כולל ליברמן.

זו דעתי.

תודה קטנה, גדולה

לא יודע אם מותר לי לנצל במה זו לענייניי האישיים (אם זה לא ירד בעריכה, אז כנראה שזה נסבל…) ובכל זאת אני מרגיש חייב. הזדקנתי בשבוע שעבר בשנה אחת נוספת. מה שלא ידעתי זה שבגילי המופלג עוד ניתן להביך אותי. אז על מנת לא לפספס איש, תודה לכל מי שעמל טרח ודאג שיהיה לי מפתיע עד כדי מביך. וחיבוק מלב אוהב לכל מי שבירך. תודה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר