האחות האחראית, אסנת לוי וד"ר רימון ערטול. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי / דוברות ברזילי
האחות האחראית, אסנת לוי וד"ר רימון ערטול. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי / דוברות ברזילי

"הם לא יזכרו איזה אנטיביוטיקה הם קיבלו, אבל הם לא ישכחו את האכפתיות": המחלקה הגריאטרית ברזילי

הם ההורים והסבתא והסבא שלנו, וכשהם מגיעים לאשפוז בבית החולים - כדאי שתדעו שהם בידיים טובות. במחלקה הגריאטרית במרכז הרפואי ברזילי, פועלים לילות כימים להעניק טיפול איכותי, מקצועי, אנושי ומכבד לכל מטופל כדי לשפר את בריאותו תוך מתן מענה הוליסטי - מענה לבעיות נפשיות, בעיות זיכרון, בעיות רפואיות, בעיות תפקודיות ובעיות סוציאליות

פורסם בתאריך: 11.6.23 17:24

מאת: מערכת כאן דרום | תוכן מקודם

תוחלת החיים של אזרחי ישראל עולה בהתמדה כאשר לפי דוח של ארגון ה-OECD שבוחן מדי שנה את נתוני הבריאות של 38 המדינות החברות בארגון עולה כי תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי גבוהה בהשוואה לממוצע בקרב גברים במדינות ה-OECD (בישראל 81 לעומת ממוצע של 78.3). בקרב נשים תוחלת החיים גבוהה אף יותר (84.8 לעומת 83.6).

קשישה בבית חולים. צילום אילוסטרציה: freepik

צילום אילוסטרציה: freepik

לצד זאת, נתוני משרד הבריאות הישראלי משקפים כי שיעורי האשפוז של הקשישים במחלקות האשפוז הכלליות הם פי-שלושה ויותר משיעורי האשפוז בקרב כלל האוכלוסייה. בשנת 2009 נרשמו 505 אשפוזים ל1,000 קשישים במחלקות האשפוז הכלליות, לעומת 147 אשפוזים ל-1,000 איש בקרב כלל האוכלוסייה (על פי דו"ח לכנסת בנושא).

לאור נתונים אלו, חשיבותה של המחלקה הגריאטרית המתמקדת בטיפול וקידום הבריאות בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, חשובה וחיונית. בגיל זה עולה ההסתברות למגוון מחלות , זאת לצד קשיים ושינויים שעשויים להתרחש בחייו של האדם במישור הגופני, החברתי, התפקודי והנפשי.

במחלקה הגריאטרית במרכז הרפואי ברזילי, המספקת מענה איכותי ומקצועי לכל תושבי האזור, קיימות 36 מיטות ומתקבלים אליה חולים מהמחלקה לרפואה דחופה וממחלקות אחרות בבית החולים. המחלקה מיועדת לטיפול בנשים מעל גיל 60 ובגברים מעל גיל 65 הסובלים ממחלות פנימיות ומחלות כרוניות האופייניות לקשישים.

במחלקה צוות רב-מקצועי אשר מתייחס למטופל המבוגר והקשיש בראיה כוללנית של כל ההיבטים השונים, הגופניים , התפקודיים, הנפשיים והסוציאליים.

ד"ר רימון ערטול. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי / דוברות ברזילי

ד"ר רימון ערטול. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי / דוברות ברזילי

ד"ר רימון ערטול: "המחלקה הגריאטרית מהווה כתובת לקשיש ולבני משפחתו. הטיפול במחלקה הגריאטרית כולל, בנוסף לטיפול במחלה החריפה, הערכה תפקודית וקוגנטיבית של הקשיש, פעולות אבחון ואיזון הטיפול התרופתי כשמטרה היא להחזיר את הקשיש לעצמאות תפקודית מרבית תוך זמן קצר ובהתאם ליכולתו.

"כיוון שהשינויים בגוף האדם המבוגר תלויים במידה רבה באורח חייו הקודמים ובאירועים שעברו עליו, ניתן למצוא שוני רב במצבם הבריאותי הגופני והנפשי של אנשים שונים בגילאי הזקנה, בהתפתחות של מחלות שונות, בקצב הירידה בתפקוד המערכות ובהופעת התסמינים הטיפול במחלקה הוא טיפול רב מקצועי, המשלב רופא המומחה בתחום (גריאטר), ומטפלים מתחום הסיעוד, הפיזיותרפיה, הריפוי בעיסוק, הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית (טיפול רגשי-חברתי).

"קביעת הדרך הטיפולית הטובה ביותר לחולה הקשיש נקבעת בישיבות הצוות הרב-מקצועי של המחלקה בהן משתתפים רופאים, אחות אחראית, עובדת סוציאלית, פיזיותרפיסטית, מרפאה בעיסוק ותזונאית. במקרה הצורך נותנת המחלקה טיפול פליאטיבי בתאום עם החולה ומשפחתו. הרופאים הבכירים של המחלקה משמשים יועצים במחלקות השונות בתוך בית החולים בכל מה שקשור לרפואה גריאטרית ואפוטרופסות ויעוץ לבתי אבות".

האחות האחראית, אסנת לוי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי / דוברות ברזילי

האחות האחראית, אסנת לוי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי / דוברות ברזילי

אסנת לוי, אחות אחראית: "השליחות שלנו היא מתן טיפול איכותי ושיפור מצבו של החולה מתוך אכפתיות, אנושיות, וחמלה למטופל ומשפחתו. אנחנו משתדלים להזכיר זה לזה – המטופלים שלנו אולי לא יזכרו איזה סוג אנטיביוטיקה הם קיבלו, אבל הם בהחלט לא ישכחו את המגע, המבט והאכפתיות הכנה שלנו.

"אחד היתרונות המשמעותיים של הצוות במחלקה היא האהבה האמיתית לבני אדם, מה שמוביל להתעניינות כנה בכל מטופל. פרק זמן ממוצע של אשפוז הוא כ- 7 ימים, לכן חשוב לנו להכיר לא רק את הרקע הרפואי המורכב של כל מטופל ומטופלת אלא את כל המכלול – גוף ונפש, מיהו האדם שמולי? הוא סבא לנכדים? היא גננת שזה עתה יצאה לפנסיה? ההיכרות עם המטופלים מאפשרות לנו לזהות סימני מצוקה ולפעול בהתאם ברגע הנכון ולהעניק טיפול איכותי ומקצועי, בדיוק כמו שהיינו רוצים שיטפלו בהורים שלנו.

"תכלית הטיפול במחלקה היא להגדיל את עצמאות החולה ולהקטין את התלות בזולתו לקראת חזרתו לאורח חיים פעיל ובריא, לכן המענה הוא גם מול המשפחה, רופא הקהילה וכו – על מנת לתת מענה כוללני וארוך טווח".


בשיתוף המרכז הרפואי ברזילי


אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר