ביצוע הצנתור בברזילי. צילום: טל בן דוד/צילום רפואי ברזילי
ד"ר סקגיו עושה היסטוריה עם הצנתור הראשון בברזילי. צילום: טל בן דוד/צילום רפואי ברזילי

לראשונה: יחידה חדשנית תעניק שירות רפואי מציל חיים לחצי מיליון אזרחים במרכז הרפואי ברזילי

בזמן שבץ מוחי תוך דקות ספורות נגרם נזק בלתי הפיך. טיפול מהיר באמצעות צנתור יכול למנוע נכות ואף מוות. לאחר ארבע שנים - זה קורה. יחידה מצילת חיים לצנתורי מוח נפתחה בברזילי. ראש היחידה, ד"ר צביקה סקגיו, רופא נוירולוג מומחה בצנתורי מוח: "במטופלים עם ארוע מוחי עקב חסימה של כלי דם מרכזי הסיכויים להחלמה גבוהים פי 3.3 אצל מי שעבר צנתור מוח לעומת מי שטופל שמרנית" 

פורסם בתאריך: 21.12.22 10:52

מאת: שרה שוורץ | תוכן מקודם

בישראל, לוקים בשבץ מוחי כ-14,000 בני אדם בשנה, כאשר למעלה ממחצית מהם יסבלו מפגיעה או נכות ו-15% ימותו. למעשה, לפי ארגון הבריאות העולמי – שבץ מוחי הוא גורם המוות מספר 2 בעולם והגורם מספר 1 בעולם המערבי לנכות. בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות האוכלוסייה לשבץ מוחי ולסיבוכים של שבץ, כאשר רבים ידעו לזהות כי הפרעה פתאומית בדיבור, קושי בהבנה ובתקשורת סביבתית, שיתוק בפלג גוף עליון או תחתון או עיוות במראה הפנים הם סימנים לשבץ מוחי.

במצבים של שבץ מוחי, הגעה מיידית לבית החולים, הינה קריטית. מתן טיפול בסמוך לאירוע יכול לשנות מהקצה לקצה את המהלך הקליני של השבץ המוחי ואת חומרת הנכות הקבועה שתיוותר בעקבותיו.

צנתור מוח

כך נראה הצנתור עצמו בתוך מוחו של המטופל. צילום: טל בן דוד/צילום רפואי ברזילי

ראש היחידה, ד"ר צביקה סקגיו, רופא נוירולוג מומחה בצנתורי מוח: "במקרים של אירועי שבץ מוחי – כל דקה חשובה. ברגע שמתחילה החסימה נפתח חלון זמנים צר ויקר, שבמהלכו ניתן עוד להציל רקמת מוח לפני מותה הסופי. ככל שהזמן חולף ללא טיפול כך גדל הסיכוי שהפגיעה תהיה בלתי הפיכה או חמורה. הסיבה ל-85% ממקרי השבץ היא שבץ איסכמי (חסימתי) הנגרם בשל חסימה של כלי דם מוחי על ידי קריש דם. במקרים של חסימה, לא מגיע חמצן לאותו אזור מסוים במוח, כך שהתאים שנפגעים – מתים. דבר העלול לגרום נזק בלתי הפיך. טיפול מהיר וממוקד בקריש הדם באמצעות צנתור מעלה את סיכוי הצלחת ההליך ל-80%".

על מנת להבין את גודל הבשורה, על פתיחת היחידה כבר בימים אלו נותנת מענה לתושבי אשקלון והסביבה, יש להכיר את המספרים. עד עתה, מידי שנה הופנו כ-70 מטופלים שנזקקו לצנתור מוח למרכז רפואי אחר, בדרך כלל לסורוקה בבאר שבע או לשיבא בתל השומר היות ובברזילי, העברה של חולה במצב קריטי לוקחת בין 3 ל-5 שעות כדי שיוכל לקבל טיפול, זאת למרות שהמרכז הרפואי ברזילי כבר הכיל צוות מיומן ומחלקה נוירולוגית חדישה לא היה היתר לביצוע ההליך.

ביצוע הצנתור בברזילי. צילום: טל בן דוד/צילום רפואי ברזילי

ביצוע הצנתור הראשון בברזילי. צילום: טל בן דוד/צילום רפואי ברזילי

כמענה ניתן טיפול שמרני בלבד באמצעות טיפול תרופתי תרומבוליטי באמצעות טיפות tPA שניתנות בעירוי לווריד ומגיעה למוח דרך מחזור הדם. לטיפול השמרני יעילות מוגבלת הנאמדת ב3-5% בלבד במקרה של חסימת כלי דם מרכזי.

כעת התמונה משתנה, המרכז הרפואי ברזילי שכבר קיבל הכרה על הישגים משמעותיים בטיפול בשבץ מוח ומוביל בכך ברמה הארצית על פי מדדי האיכות קיבל אישו רשמי לביצוע צנתורי מוח. במסגרת ההיערכות, נפתחה מחלקה נוירולוגית עם יחידת שבץ מוחי בעלת 6 מיטות ובנוסף מחלקה נוירולוגית חדשה ומודרנית.

בראש היחידה לצנתורי מח עומד ד"ר צביקה סקגיו, רופא נוירולוג מומחה בצנתורי מוח שעבר התמחות בצינתורי מוח בניו יורק וצרפת. כדי לשמור על כשירות במהלך השנים האחרונות הוא הקפיד לנסוע לבית החולים רמב"ם בחיפה ולבצע צנתורים באופן רציף.

ביצוע הצנתור בברזילי. צילום: טל בן דוד/צילום רפואי ברזילי

ד"ר סקגיו בעת ביצוע הצנתור הראשון בברזילי. צילום: טל בן דוד/צילום רפואי ברזילי

יחד עם פרופ' חזי לוי, מנכ"ל ברזילי הובילו את המהלך כאשר טובת המטופלים תושבי אשקלון והסביבה עומדת לנגד עיניהם. כאשר את פירות המאמץ, כבר כעת הם זוכים לראות עם הבאת הבשורה והטיפול החדשני. מטופלים שהגיעו החל מחודש נובמבר זוכים לקבל מענה איכותי ומקיף. רק לאחרונה הובא מטופל בשנות ה-80 לחייו אשר פיתח חולשה קשה בפלג גוף שמאל למחלקה לרפואה דחופה בברזילי עם חסימה בכלי דם מוחי לאחר צנתור מוצלח הוא שוחרר במצב יציב, כאשר נחסך הזמן היקר שהיה נדרש העברתו לבתי חולים אחר תוך אפשרות סבירה להחמרה במצבו.

הנחה זאת מתבססת על מחקר שנעשה בישראל בשנים האחרונות שבחן את הטיפול בשבץ מוחי בפריפריות.  מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה לחולים שפונו מיידית והחלו טיפול בצנתור לשליפת קריש הדם תוך שעתיים בלבד מהאירוע המוחי, כל עיכוב של שעה בביצוע הצנתור המוחי הוביל לירידה של 16% בסיכויים להחלמה מהירה, ירידה של 20% בסיכוי לשחרור של נפגע השבץ הביתה וירידה של 20% בסיכויים להעדר נכות קבועה בעת שחרור הנפגע.

ביצוע הצנתור בברזילי. צילום: טל בן דוד/צילום רפואי ברזילי

ביצוע הצנתור בברזילי. צילום: טל בן דוד/צילום רפואי ברזילי

הבשורה הינה גם בתחום האבחנתי, יחד עם מנהלת יחידת שבץ ד"ר גלפנד הפך בית החולים ברזילי למרכז ידע בנושא, המטפל ומשקם את החולים בטכנולוגיות מתקדמות ביותר. כך למשל מטופל בגיל 45 שחווה בתוך חודש שלושה אירועים מוחיים אובחן ע"י צנתור כבעל דלקת בכלי הדם המוחיים. טיפול בנוגדי תסיות, סטרואידים ומדללים הביא לשיפור משמעותי במצבו.

פרופ' חזי לוי: "משמח מאוד שמשרד הבריאות התיר לנו לבצע צינתורי מוח לחולים שלקו בשבץ מוחי. הדבר יכול לסייע רבות בהצלת חיים והחשת השיקום לחולים שלקו בשבץ מוחי , כאשר בזמן נתון ומוגבל צריך לצנתר את מוחם ולפתוח את החסימה בכלי הדם וכך להציל את תאי המוח מהרס בגלל היעדר חמצן. אני רוצה להודות למשרד הבריאות על הבקרה המקצועית על הסיוע וההירתמות".


בשיתוף המרכז הרפואי ברזילי


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר