ד"ר דז'ברוב עם ד"ר פיוטר וינקלר. צילום: רפואי/דוברות ברזילי
ד"ר דז'ברוב עם ד"ר פיוטר וינקלר. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

יש לכם גב: המרכז הרפואי ברזילי פורץ דרך עם ניתוחי גב זעירים בטכנולוגיה חדשנית

בשורה לסובלים מפריצת דיסק או היצרות בתעלת עמוד השדרה - שיתוף פעולה חוצה מדינות בין המרכז הרפואי ברזילי למומחים מחו"ל מוביל להישג משמעותי: לראשונה יבוצעו ניתוחי גב זעירים פולשניים בשיטה חדשנית המאפשרת חדירה מינימאלית לגב ושדה ראייה רחב. ד"ר רוסטם דז'ברוב, מנהל תחום עמוד השדרה במחלקה האורתופדית: "מאחורינו עשרות ניתוחים מוצלחים עם משך החלמה קצר משמעותית מהחלופה הקיימת"

פורסם בתאריך: 25.9.22 13:27

מאת: שרה שוורץ | תוכן מקודם

כבר שנים שמהפכת הניתוחים האנדוסקופיים, המאפשרים גישה ישירה לחללי הגוף דרך חתכים זעירים על ידי החדרת מצלמת וידיאו זעירה לתוך האזור המנותח, משנה את העולם הכירורגי. הטכנולוגיה החדשנית זוכה להישגים של ממש גם בתחום עמוד השדרה.

אלא שהשיטה החדשנית דורשת למידה רבה ותרגול משמעותי. לכן, בשונה מאזורים אחרים בהם ניתוח אנדוסקופי הפך שכיח, בעמוד השדרה אין חלל פנוי, כך שמדובר בהליך מורכב ועדין הדורש מומחיות. אם כך, כיצד הפכה המחלקה האורתופדית במרכז הרפואי ברזילי לחלוצה בתחום החדשנות בניתוחים האנדוסקופיים בישראל? התשובה היא שילוב של חזון, השקעת משאבים והתמדה.

ד"ר דז'ברוב עם ד"ר פיוטר וינקלר. צילום: רפואי/דוברות ברזילי

ד"ר דז'ברוב עם ד"ר פיוטר וינקלר. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

ד"ר רוסטם דז'ברוב, מנהל תחום עמוד השדרה במחלקה האורתופדית: "החלוציות בתחום מתבטאת בהשקעה לאורך שנים של כוח אדם, הבאה של טכנולוגיה מתקדמת וקניית ציוד יקר. המרכז הרפואי ברזילי, בראשותו של פרופ' חזי לוי, חרט על דגלו להיות מוביל בתחום הרפואה המודרנית, וכך הדבר. שיתוף הפעולה המקצועי שנוצר בינינו לבין מומחים מהעולם מאפשר לנו להיות מובילים בתחום הכירורגי-אורתופדי ולהביא לשיפור באיכות החיים למטופלים הסובלים מבעיות גב – חזרה מהירה לשגרה והחלמה קצרה".

לאחרונה, שיתוף הפעולה הוביל להישג פורץ דרך עם הגעתו של ד"ר וינקלר פיוטר, מומחה עולמי מפולין, למרכז הרפואי ברזילי. יחד ד"ר רוסטם דז'ברוב, מנהל תחום עמוד השדרה וד"ר יבגני לי, מומחה בניתוחי גב זעירים פולשניים, נערכו ניתוחי גב שהסתיימו בהצלחה. השיטה החדשנית הפכה לחלק מהפרוטוקול הרפואי המוצע למטופלים.

ד"ר יבגני לי עם ד"ר דז'ברוב. צילום: רפואי/דוברות ברזילי

ד"ר יבגני לי עם ד"ר דז'ברוב. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

בניתוח אנדוסקופי מחדירים צינור בעובי של עט לחוליות בעמוד השדרה ולאחר זיהוי המיקום המדויק, בעזרת מכשיר שיקוף, מתחיל הניתוח עצמו שבו מוחדרת מצלמה לתוך תעלת השדרה ואז ניתן להוציא את פריצת הדיסק או לטפל בהיצרות תעלת השדרה. בסוף הפעולה ניתן לזהות אם שק העצבים משוחרר ולסיים את הניתוח.

שיתוף הפעולה עם ד"ר פיוטר וינקלר התחיל בשנת 2019 ונעצר זמנית בשל משבר הקורונה. הקשר חודש בשנה האחרונה.

בשלב הראשון, הרופאים (ד"ר רוסטם וד"ר לי) למדו לטפל אנדוסקופית בפריצות דיסק וכעת, לאחר התמדה בשיטה והדרכה צמודה, הלמידה התקדמה גם לטיפול בהיצרות התעלה (לחץ על שק העצבים) שגורמת לקושי בהליכה לאוכלוסייה המבוגרת.

ב-2019 בוצעו עשרות ניתוחים מתקדמים על ידי ד"ר דז'ברוב. בהובלת המנטור ד"ר וינקלר פיטר מפולין, החלו להתבצע ניתוחי גב זעירים פולשניים בשיטה האנדוסקופית לפריצות דיסק מותניות L5-S1. לאחר שלוש שנים מוצלחות בהם התבצעו הניתוחים בהצלחה יתרה ומטופלים רבים, הסובלים מפריצת דיסק או היצרות תעלת עמוד השדרה, חזרו לשגרה במהירות ובמינימום התערבות כירורגית, כעת, הבשורה מתרחבת ומטופלים במצב מורכב יותר יוכלו לקבל מענה במרכז הרפואי ברזילי. "השיטה המסורתית הקיימת דורשת לבצע חתך של 3 ס"מ, כעת ניתן לעשות זאת בחתך של 8 מ"מ עם אפשרות לחדירה מינימאלית לגב, הצלקות כמעט בלתי מורגשות וההחלמה מהירה יותר", מסביר ד"ר רוסטם דז'ברוב, מנהל תחום עמוד השדרה במחלקה האורתופדית. המטופלים מעידים על ניתוח פשוט עם תוצאות מצוינות.

לא דרך אגב: מצוינות כערך

ד"ר רוסטם דז'ברוב הינו אורטופד מומחה לבעיות עמוד השדרה, בוגר התמחות אורטופדיה מטעם ביה"ח "וולפסון", תת התמחות בניתוחי גב באוסטרליה וקנדה. ד"ר יבגני לי הינו בוגר התמחות באורתופדיה בביה"ח קפלן ותת התמתחות בניתוחי גב זעירים פולשניים בדרום קוריאה. בעשרים השנים האחרונות הם עברו הכשרות רבות בתחום האורתופדיה ביעדים המובילים בעולם, במטרה ללמוד את רזי המקצוע מטובי המוחות.

ד"ר רוסטם דז'ברוב. צילום: רפואי/דוברות ברזילי

ד"ר רוסטם דז'ברוב. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

המערך האורתופדי במרכז הרפואי ברזילי עוסק במגוון רחב של כל תחומי האורתופדיה, הכולל החלפת מפרקים, פגיעות טראומה ושברים מורכבים, רפואת ספורט, כתף, מחלות כף הרגל והקרסול וטיפול בכף רגל סוכרתית, מחלות ופגיעות בידיים ובגפיים העליונות, טיפול בבעיות אורתופדיות בילדים ובבעיות עמוד השדרה. למחלקה ניסיון עשיר בהחלפות מפרקים מורכבות ובשחזור מפרקים תוך שימוש בציוד החדיש ביותר, ולעיתים הבלעדי בארץ.

WAZE בחדר הניתוח – דיוק רב, התערבות מינימלית, מזעור חתכים חיצוניים והחלמה מהירה יותר גם בניתוחי קיבוע החוליות, המרכז הרפואי ברזילי מציג שימוש בשיטות חדשניות וחידושים טכנולוגיים, המאפשרים קיבוע של החוליות תוך שמירה על הרקמות והכנה מדויקת של המשתלים. וכך, במצבים בהם נדרש קיבוע לעמוד השדרה בגלל שבר בחוליה או לחץ מתמשך על מבניים עצביים ניתן לנתח בשיטה המסורתית – בו נחשף עמוד השדרה והקיבוע מוחדר כאשר שטח הפנים של החוליות פתוח מול המנתח, ושיטה חדשנית העושה שימוש במערכות מחשב מתקדמות היוצרות תמונה מרחבית תלת מימדית של עמוד השדרה. באמצעות שיטת הניווט, המנתח יכול לנווט עד כדי הכנסה מדויקת של הקיבוע.

ד"ר דז'ברוב עם ד"ר פיוטר וינקלר. צילום: רפואי/דוברות ברזילי

ד"ר דז'ברוב עם ד"ר פיוטר וינקלר. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

במהלך הניתוח, המנתח נעזר בצג מתקדם המציג את המראה הווירטואלי של שדה הניתוח המאפשר לדעת "בזמן אמת" היכן הוא ממוקם ביחס לחוליות עמוד השדרה. "הודות לשיטה זאת אנו יכולים לבצע את ההליך בחתך קטן המפחית את הנזק לשרירי הגב, מיקום מדויק של ברגי הקיבוע למעשה מבטיח את הצלחת הניתוח. כל זאת תוך חשיפה מזערית של החוליות המנותחות, בדומה למערכת ה-GPS המאפשרת ניווט בכביש. בסיום ההליך אנו מוודאים באמצעות CT את הצלחתו כך שהמטופל משוחרר רק לאחר שההליך הסתיים על הצד הטוב ביותר".


בשיתוף המרכז הרפואי ברזילי


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

2 תגובות
  1. דניאל לוי

    דוקטור רוסתם מספר אחד בארץ…אין עליו.
    אני עברתי אצלו ניתוח לפני 7 שנים בהצלחה ..רופא בעל חסד עליון ..אין רופאים כאלה במדינת ישראל לצערי

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר