טיפול הפרעות אכילה ברזילי
עובדי היחידה לטיפול בהפרעות אכילה. צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

לראשונה באשקלון והסביבה: יחידה לטיפול יום בהפרעות אכילה

צעד נוסף לצמצום הפערים בשירותי הרפואה בין אזור המרכז לפריפריה - טיפול רפואי, תזונתי, רגשי, סוציאלי ושיקומי: המרכז הרפואי ברזילי מעניק מעטפת שירותים מלאה למטופלים הסובלים מהפרעות אכילה

פורסם בתאריך: 3.6.22 13:37

מאת: שרה שוורץ | תוכן מקודם

שנתיים של מגפת הקורונה הובילו להצטברות בו-זמנית של גורמי סיכון רבים לפיתוח הפרעות אכילה. הגורמים לכך רבים ומגוונים – החל מבידוד חברתי, חוסר ביטחון תזונתי, דרך שיבוש השגרה ופגיעה בנגישות של שירותי הבריאות.

על פי דו"ח הכנסת לשנת 2022 שחקר את הנושא עולה כי בעקבות מגפת הקורונה גדל באופן ניכר הפער בין הביקוש לבין ההיצע הטיפולי, וכתוצאה מכך נפגעה היכולת להעניק מענה מיטבי למטופלים.

הפרעת אכילה

הפרעת אכילה. צילום: freepik.com

לדברי הכללית, מאז תחילת מגפת הקורונה חלה עלייה דרמטית בכמות הפניות בכל רחבי הארץ המוערכת בשיעור של 20%–100%, בהתאם לסוג המסגרת הטיפולי. הנתון הדרמטי ביותר הוא משך ההמתנה לטיפול, שהיה בעבר בין כמה שבועות לשלושה חודשים, יכול להגיע מאז פרוץ המגפה ל-4 עד 12 חודשים!

ברחבי הארץ קיימות 32 מרפאות שבהן מתקיימות פגישות טיפוליות בתדירות המותאמת למצב הקליני. אולם אין אף מרפאה מדרום לבאר שבע. מנהלת המערך הפסיכיאטרי, ד"ר דניאלה עמיטל: "מדובר בבשורה של ממש. עד פתיחת היחידה להפרעות אכילה במרכז הרפואי ברזילי נאלצו רבים לנסוע בכל יום הלוך ושוב לערי המרכז, שעות של נסיעה בכדי לקבל טיפול למצבם. למעשה, הבעיה מורכבת עוד יותר כאשר מסתכלים על זמני ההמתנה לקבלת טיפול – חודשים עד שנה חולפת מאז קביעת תור ועד התרחשותו בפועל, פרק זמן משמעותי כאשר המתמודדים עם המחלה סובלים ונדרשים למענה יום יום".

טיפול הפרעות אכילה ברזילי

מנהלת המערך הפסיכיאטרי, ד"ר דניאלה עמיטל. צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

היחידה להפרעות אכילה במרכז הרפואי ברזילי נפתחה זה עתה מתוך חזון להעניק תמיכה רפואית ונפשית לסובלים מבעיות אכילה שונות ומורכבות. צוות היחידה כולל מטפלים רב התמחותיים ביניהם רופאים פסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, אחיות, פיזיותרפיסטים, אנשי מקצועות הסיעוד ודיאטניות. הטיפול מותאם אישית לכל מטופל/ת ומתבסס על צרכיו/ה, אופי ההפרעה וחומרתה.

הזמן כמדד להצלחת הטיפול

מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק ומצא כי סיכויי ההחלמה העצמיים, ללא התערבות טיפולית מאנורקסיה ומבולימיה נמוכים יחסית (%35 ו- %45 בהתאמה), והמומחים מציינים כי ככל שחולף הזמן מזיהוי הפרעת האכילה ועד לקבלת הטיפול, קטנים סיכויי ההחלמה. לפיכך, יש חשיבות אקוטית בקיצור התורים לקבלת הטיפול.

טיפול הפרעות אכילה ברזילי

עובדי היחידה לטיפול בהפרעות אכילה. צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

על פי נתוני קופת החולים כללית לשנה הנוכחית: "טיפול בהפרעות האכילה הוא בעל סיכויי הצלחה טובים למדי, ולכן יש חשיבות של ממש לפנות לטיפול. ככל שההתערבות הטיפולית מוקדמת יותר והפרעת האכילה 'צעירה' יותר, סיכויי ההחלמה גבוהים יותר", נכתב בדו"ח.

"אנו ביחידה שמנו לנו למטרה לתת מענה איכותי ומהיר תוך הנגשה של השירותים לכלל תושבי האזור", אומרת ד"ר דניאלה עמיטל, "פרק הזמן לקביעת תור לא יעלה על ימים בודדים. בנוסף, היות והפרעות אכילה לרוב מלוות בבעיה נפשית נוספת, כגון דיכאון או חרדה, אנו מעניקים טיפול ובמעקב מלא של פסיכיאטר במקביל לטיפול הרגשי והתזונתי. שירות זה נועד להביא לאיזון נפשי, גופני ותפקודי של מטופלים הסובלים מהפרעת אכילה, אשר מצבם הקליני מחייב טיפול אינטנסיבי שכזה כדי למנוע אשפוז פסיכיאטרי ו/או גופני מלא, ולאפשר למטופל ככל האפשר המשך חיים בקהילה. טיפול היום פועל כסביבה טיפולית, המציעה תהליך של טיפול אינטגרטיבי במודל ביו-פסיכו סוציאלי, ותוך קיום קשר הדוק עם גורמי הטיפול והשיקום בקהילה להבטחת רציפות טיפול ושיקום.הטיפול יינתן למטופלות/ים מעל גיל 18, הסובלים מהפרעות אכילה, שלאחר תהליך הערכה, הומלץ על מסגרת זו".

טיפול בהפרעות אכילה ברזילי

היחידה לטיפול בהפרעות אכילה. צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' חזי לוי: "הפרעת אכילה היא פתולוגיה מאוד מטרידה ויכולה אף לסכן חיים. חובה עלינו להקדיש את כל המשאבים המקצועיים הראויים על מנת לטפל בהפרעה ולהחזיר את הלוקים במחלה למסלול חיים רגיל ונורמטיבי. אני שמח על כך שנמצאו משאבים וכוח האדם על מנת לפתח את השירות החשוב הזה להתמודד עם ההפרעה הזו. אני מאחל הצלחה למנהלת המערך הפסיכיאטרי ולעוסקים בנושא".


בשיתוף המרכז הרפואי ברזילי


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר