מחלקת ivf הפריה ברזילי
צילום אילוסטרציה: freepik.com

"ביחידת ה-IVF בברזילי נתנו לי את התקווה, והיום אני מתקשרת לספר לכם שזה קרה, אני אמא!"

מי שחלם: כנס חדשנות בתחום הפוריות נערך בסימן שנה לזכרו של פרופ' אבי הרלב, שניהל את יחידת פוריות והפרייה חוץ גופית (IVF) במרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי והוביל לתנופת פיתוח מרשימה עם חזון להביא את הרפואה המתקדמת ביותר למטופלי הפוריות בדרום

פורסם בתאריך: 29.4.22 15:30

מאת: שרה שוורץ | תוכן מקודם

במלאות שנה למותו של פרופ' אבי הרלב, מנהל יחידת פוריות והפרייה חוץ גופית (IVF), התקיים כנס במרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי לזכרו. פרופ' הרלב שימש כרופא בכיר ביחידה לפוריות ו-IVF במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה. לאחר שהשתלם במרכז המוביל בעולם באנדרולוגיה (Cleveland Clinic Foundation) בקליבלנד, אוהיו נבחר ב-2019 לנהל את יחידת IVF במרכז הרפואי ברזילי. בתפקידו זה הוא הוביל סדרת צעדים פורצי דרך בתחום הפוריות. ביניהם נזכיר אבחון טרום־השרשתי (Preimplantation Genetic Diagnosis ובקיצור: PGD) – בדיקה גנטית שמאפשרת למנוע לידת ילד חולה במחלה גנטית. אך שלא כמו בדיקת סיסי שליה ובדיקת מי שפיר, בדיקת PGD לא נעשית במהלך ההיריון, אלא מיד לאחר הפריה חוץ־גופית, ועוד לפני שהעובר הוחזר לרחם.

ד"ר אבי הרלב ז"ל. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי, דוברות ברזילי

פרופ' אבי הרלב ז"ל. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי, דוברות ברזילי

"פרופ' אבי הרלב היה מהפכן, הוא האמין בכל ליבו וחתר להבאת ההליכים המתקדמים ביותר בתחום הפוריות ליחידה בברזילי", כך מספרת ד"ר בוז'נה סער ריס, מי שעומדת כיום בראש היחידה, "הוא קידם את תחום שימור הפוריות הן הרפואי והן הסוציאלי. את פירות העשייה שלו אפשר לראות כעת – ממעבדה קטנה עברנו לקדמת הבמה עם מעבדה חדשנית העומדת בסטנדרטים בינלאומיים וכוללת את הציוד המתקדם ביותר בתחום".

מחלקת ivf הפריה ברזילי

פרופ' חזי לוי נואם בטקס. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

כאשר ד"ר סער ריס מדברת על פרופ' הרלב ניתן לשמוע בקולה את הגעגוע למי שהיה ואינו עוד. מותו הטרגי הוביל את עמיתיו למקצוע ואת צוות המחלקה לקחת את משימת חיו – הובלת יחידת IVF לחדשנות ומצוינות. "אומרים שבלתי ניתן שכולם יאהבו אותך, אבל פרופ' הרלב הצליח לחדור ללבבות של כולם – מטופלים, רופאים, עמיתים, אין מי שלא נכבש בקסמיו וראה את הטוב שבעינו. בזכותו אני כאן, במרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי".

אין ספק שמי שנבחרה להוביל את היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי ברזילי אשר קיימת מעל 25 שנה וכוללת מרפאות פוריות, המעבדה לפוריות הגבר, הפריה חוץ גופית כולל מעבדה וחדר ניתוח, קורצה בעצמה מחומר של מהפכנים. נכון להיום ד"ר סער ריס הינה המומחית לפוריות הצעירה בארץ, ובין הנשים היחידות העומדות בראש יחידות הפוריות, ומובילות את התחום.

"קורים פה כל הזמן ניסים מופלאים"

"פרופ' הרלב התווה מדיניות לפיה לא מחכים יותר משבועיים לתור", מציינת ד"ר סער ריס, "מי שמכיר את העומסים על מחלקות IVF מבין את הסטנדרט, ואיך עושים את זה? עם התייעלות אינסופית של ניהול הזמן ונתינה מעצמך של 200 אחוז, בכל שעה. כדי שזה יצליח, והמטופלים הללו יזכו להגשים את החלום על הצד הטוב ביותר ולהיות הורים. בתקופה הקצרה שבה הוא ניהל את היחידה, הפכנו למשפחה אחת גדולה, לא כסיסמא, אלה באמת, וזה מה שעושה את כל ההבדל. קורים פה ניסים מופלאים כל הזמן, אולי זה הסוד".

מחלקת ivf הפריה ברזילי

ד"ר בוז'נה סער ריס. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

הניסים עליהם ד"ר סער ריס מדברת הם בין היתר סיפורי ההצלחה המרשימים של המחלקה, כך למשל רק לאחרונה זוג הורים – האב בן 62 והאם בת 44 לילדה בת 4 מטיפולי פוריות מוצלחים קודמים במחלקה, חזרו שוב אלינו לטיפול. משאלתם היתה "שזה יצליח בטיפול הראשון". האופטימיות של הזוג בשילוב עם המצוינות ביחידה הובילו ל"נס", ובימים אלו האם חובקת בטן הריונית מרגשת במיוחד.

"לאישה יכולת מיוחדת להבין מה זאת תשובת בטא שלילית"

מי שנכנסה לנעליו הגדולות של פרופ' אבי הרלב היא כאמור, ד"ר בוז'נה סער ריס, מי ששמה הולך לפניה לא רק כמומחית בתחום אלא כרופאה מקצועית ואנושית אשר מחוללת מהפכה של ממש בתחום הפוריות. תחום זה נחשב גברי באופן מובהק כאשר למעלה מ-90 אחוז מהרופאים בתחום הם גברים.

ד"ר סער ריס, נשואה ואם לשלושה בעלת וותק של 17 שנים בתחום הגניקולוגיה נחשבת לאחת הכוכבות העולות בתחום הפוריות, אך אם תשאלו את המטופלות במחלקה, עצם היותה אישה, הוא השינוי.

"כאישה, אני מבינה את מנעד הרגשות שמתלווים לתהליך הזה, שהוא לעיתים ארוך ודורש סבלנות רבה. ובסוף היום, לאישה יכולת מיוחדת להבין מה זאת תשובת בטא שלילית", אומרת ד"ר סער ריס, "הרופאים מומחי הפוריות ביחידה ד"ר מלצר, פרופ' פרידלר, ד"ר רבינזון, ד"ר לצר, ד"ר גרין וד"ר זקס מהווים צוות מסור המקדיש מאמצים ומגיע ביחד עם צוות האחיות, האמבריולוגיות והמזכירות להישגים מצויינים. כולנו התרגשנו עד מאד כאשר המטופלת האחרונה של פרופ' אבי הרלב התקשרה השבוע וסיפרה פרופסור אבי הרלב נתן לי את התקווה. והיום בדמעות אני מתקשרת לספר לכם שזה קרה, אני אמא!"

מחלקת ivf הפריה ברזילי

צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

היחידה ידועה  באיכות  השירות הגבוהה וכן ביכולות להתמודד עם בעיות קשות של פוריות הגבר. היחידה פועלת בשילוב עם היחידה לאולטרסאונד, מכון הרנטגן, היחידה האנדוסקופית, הייעוץ הגנטי בשיתוף ביה"ח שערי צדק, המעבדה לפוריות הגבר. כאשר כל זוג עובר אבחון מלא ומדויק לבעיית הפוריות שלו. בהתאם לאבחון מבוצע טיפול בהגברת ביוץ והזרעה או הפריה חוץ גופית.

ואכן, תושבי הדרום כבר יודעים כי מערך מיילדות וגניקולוגיה במרכז הרפואי ברזילי מהווה מזה שנים מוקד מצוינות לטיפול בכל הקשור לבריאות האישה וביטחונה האישי.

פרופ' אייל ענתבי מומחה במיילדות וגינקולוגיה, מנהל מערך נשים ויולדות במרכז הרפואי שופך אור על השינויים שנעשו במערך כחלק מהקדמה ומתוך הרצון לעמוד בראש החדשנות הרפואית בתחום: "החדשנות במחלקת IVF היא חלק ממערך כולל של הובלת חטיבת הנשים, כך למשל נפתחה מרפאת אנדומטריוזיס שמטרתה להעלות את המודעות למחלה ממנה סובלות כ-10% מהנשים בגיל הפוריות ומרביתן לא מאובחנות כלל. מטרת המרפאה שבזמן קצר הפכה לשם דבר הינה לשפר את מהירות ויכולת האבחון ולתת טיפול מיטבי ונכון לנשים הללו".

מחלקת ivf הפריה ברזילי

פרופ' אייל ענתבי נואם בטקס. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

זאת ועוד, המרכז הרפואי ברזילי מסתמן כמוביל בהטמעת טכנולוגיה חדשנית (vNOTES) המאפשרת כריתת רחם דרך הפתחים הטבעיים של הגוף (הנרתיק), בגישה לפרוסקופית חדשנית ואסתטית שנותנת מענה בטוח למאות נשים בארץ . בשלוש השנים האחרונות בוצעו עשרות ניתוחים בגישה לפרוסקופית חדשנית זו בניצוחו של פרופ' עופר גמר. גישה זו נותנת מענה בטוח למאות נשים בארץ בהליך המאפשר צמצום משמעותי בסיכון לזיהומים, הפחתה ניכרת בכאבים, קיצור זמן האשפוז וההתאוששות מהירה.

בברזילי שוקדים בימים אילו על הרחבת השירותים המיוחדים הניתנים במערך וכוללים בין היתר הקמת מרפאת מתבגרות.


בשיתוף המרכז הרפואי ברזילי


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר