ד"ר פבלו בוקסנבוים והאחות הראשית רחל אשכנזי חוגגים שנה לחדרי הניתוח בברזילי. בתמונה: צוות חדר ניתוח - צולם טרם הקורונה. צילום רפואי המרכז הרפואי ברזילי
ד"ר פבלו בוקסנבוים והאחות הראשית רחל אשכנזי חוגגים שנה לחדרי הניתוח בברזילי. בתמונה: צוות חדר ניתוח - צולם טרם הקורונה. צילום רפואי המרכז הרפואי ברזילי

ד"ר פבלו בוקסנבוים והאחות הראשית רחל אשכנזי חוגגים שנה לחדרי הניתוח בברזילי

בדיוק לפני שנה נערך הניתוח הראשון במתחם החדש והממוגן של חדרי הניתוח החדשים במרכז הרפואי ברזילי. ד"ר פבלו בוקסנבוים מנהל מחלקת ההרדמה, והאחות הראשית רחל אשכנזי, מסכמים 365 ימים של טיפול מסביב לשעון תוך הטמעת חידושים טכנולוגיים, נהלי עבודה בינלאומיים ובראש ובראשונה - מלחמה בלתי פוסקת בהצלת חיים. מכאן, לדבריהם, השמיים הם הגבול

פורסם בתאריך: 19.7.20 14:01

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

המבחן הראשון שבו עמד מתחם חדרי הניתוח החדשים במרכז הרפואי ברזילי הוכיח עד כמה המעבר היה נחוץ וקריטי. זו הייתה תקופה שבה עוד סבב בדרום הוביל לעשרות טילים ששוגרו אל עבר העיר אשקלון. חדרי הניתוח שעברו לבניין הממוגן אפשרו לצוות הרפואי ולמטופלים להרגיש בטוחים מאי פעם. למרות האזעקות, נפילות הטילים בשטח העיר ומצב החירום שהוכרז בדרום – חדרי הניתוח פעלו כבשגרה וללא לאות. וזה לא היה המבחן היחידי שבו עמדו הצוותים הרפואיים במתחם החדש. במשך שנה הם גברו על אין ספור אתגרים, שינו תוך כדי תנועה ושדרגו את חווית הטיפול לסטנדרט בינלאומי. והעבודה הקשה השתלמה, כעת ד"ר פבלו בוקסנבוים מנהל מחלקת ההרדמה והאחות הראשית רחל אשכנזי קוצרים את פירות המאמץ.

מעבר חדרי הניתוח בברזילי למתחם החדש הביא איתו בשורה משמחת ומשמעותית. כבר לא מסדרונות צרים, חללים קטנים וחדרי ניתוח שניתן לספור על כף יד אחת, אלא מתיחת פנים של 180 מעלות, הכפלת מספר חדרי הניתוח, אמצעי טכנולוגיה חדשניים, הטמעת תהליכי עבודה חדשים ואינטגרציה מלאה עם כלל מערכות ויחידות בית החולים. ההבדל הוא עצום וניתן להבחין בו כבר מהצעד הראשון שעושים אל תוך המתחם. למרות השינויים שעדיין מתבצעים בשטח, כבר עכשיו אפשר לומר בביטחון מלא שהשמיים הם הגבול.

"זו חוויה שעדיין מרגשת אותי בכל יום מחדש", אומר ד"ר בוקסנבוים שהיה חלק מהקמת חדרי הניתוח החדשים. "נסעתי בזמנו עם מנהל המרכז הרפואי לשעבר, פרופ' חזי לוי, אל בתי חולים באירופה כשהמטרה שלנו היא אחת – להביא את שיא הטכנולוגיה והאיכות אל בית החולים ברזילי. כבית חולים פריפרי אין לנו יכולת בכל כמה שנים לשדרג את חדרי הניתוחים, לכן היה חשוב לנו להביא את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שהוכחה כמחזיקה לטווח ארוך. ראינו למרחוק, אל עבר העתיד, השקענו מחשבה, הסתכלנו על מה שמים המרכזים הגדולים בעולם דגש ורכשנו ציוד טכנולוגי מהמתקדמים שיש על מנת לתת מענה ראוי וטיפול מיטבי לתושבי אשקלון והסביבה. היום, גם אחרי שנה, ההשקעה הזו מוכיחה את עצמה".

הדגש הושם בראש ובראשונה במניעת זיהומים. המרכז הרפואי ברזילי נמצא בין המקומות הראשונים בארץ בתחום מניעת הזיהומים. על מנת לשמור על ההישג הזה ואף לשאוף ליותר, נבנו חדרי הניתוח החדשים מחומרים אנטי בקטריאליים בהתאם לסטנדרטים הנוקשים ביותר. החדרים כולם מעוגלים, כך שגם מבחינת ניקיון וחיטוי החדר לא תהיה פינה אחת אליה לא ניתן יהיה להגיע. המתחם עצמו חולק לאשכולות כך שחדרי הניתוח הופרדו לשני אזורים. באזור אחד מתבצעים ניתוחים פולשניים וחודרניים בעלי פוטנציאל להפצת חיידקים ונגיפים, ובצד השני ניתוחים 'נקיים' יותר כגון החלפת מפרקים, כירורגיה פלסטית וכלי דם. בהתאמה, גם חדרי ההתאוששות לאחר הניתוחים הופרדו, וחולה המתאושש מניתוח פולשני לא שוהה לצד מנותח המתעורר מניתוח 'נקי' יותר.

יתרה מכך, המרכז הרפואי ברזילי הוא בין בתי החולים היחידים בארץ שבו מופעל חדר חיטוי ברמה גבוהה, וכך נותן מענה לחיטוי ציוד חדר ניתוח והנשמה בטכנולוגיה של שימוש בריכוז גבוהה של מי חמצן. על מנת לשמור על עקרונות של ניקיון וסטריליות מרבית הוחלט כי לא תהיה כניסה של ציוד מחוץ למתחם חדרי הניתוח. זאת ועוד, מיטות ממחלקות פנימיות ואלונקות עליהן מובילים את המטופלים לחדרי הניתוח נותרות מחוץ למתחם, ואלה עוברים לשינוע הנמצא בתוך חדר הניתוח.

החדרים עצמם צוידו בטכנולוגיה המתקדמת, החדשנית והמובילה ביותר בתחום ההנשמה, ההרדמה והמכשור הרפואי. מעבר ליכולת לתת מענה ראוי הן בעתות חירום והן בשגרה, הוגדל במקביל גם היצע השירותים המוענקים למטופל בתחומי האורתופדיה, כירורגיה, פה ולסת, גניקולוגיה, אורולוגיה, פלסטיקה  ועוד. כמו כן, שוכללו אמצעי העזר שנותנים לצוות הרפואי ולמנותחים ערך מוסף בכל הקשור לכאב לאחר הרדמה, אולטרסאונד, דימות, לייזר ועוד. בקרוב, אף עתיד להיפתח חדר היברידי שיאפשר ביצוע ניתוחים משולבים מתקדמים בעזרת ציוד רובוטי מתקדם.

"החלפנו את מכונות ההרדמה וההנשמה ודאגנו שתהיה לנו יכולת ניטור של החולים בכל רגע ורגע, כולל עומק השינה של המטופלים", מסביר ד"ר בוקסנבוים. "מבחינתו, משמעות ההרדמה היא לא רק כשהחולה יוצא מניתוח. חשוב לנו עוד הרבה לפני כן לשוחח עם החולה, לבדוק ולהכין אותו כראוי לניתוח ולהסביר לו על מתן שיכוכי הכאבים שהוא יקבל לאחר הניתוח. המבחן שלנו הוא תמיד בהתאוששות. יש מי שחושבים שכל עוד החולה נאנק מכאבים אחרי הניתוח זה סימן טוב להתאוששות, אבל אני דווקא חושב ההיפך. השקט במחלקות ההתאוששות הוא שמוכיח כי המטופל לא סובל. זאת, הודות לטיפול בחסמי כאב שאנחנו מבצעים כהכנה לניתוח. אנחנו משתמשים בשיטה חדשנית החוסמת עצבים פריפריים שאחראיים על תחושת הכאב ומונחות אולטרסאונד. בכך, החולה מתאושש ללא כאבים, בצורה מהירה יותר ומשתפרת יכולת הריפוי שלו במאת אחוזים. גישה חדשנית זו לא רק מפחיתה את כמות הזיהומים, אלא גם מייתרת בעשרות אחוזים שימוש בתרופות נרקוטיות. מדובר בעצם בקונספט חדש המאפשר איזון בין חומרי ההרדמה המסוכנים. אנחנו משלבים את כל שיטות ההרדמה ומנצלים רק את היתרונות של כל חומר. אין ספק כי השינוי המשמעותי מבחינה טכנולוגית הביא גם לשינוי משמעותי בתפיסה. העבודה מתבצעת בסביבה נוחה, עוטפת וחמה, ואין תענוג גדול מזה".

מתחם חדרי הניתוח מונה כעת 9 חדרים, כאשר בקרוב מאוד יכנסו לפעולה שני חדרים נוספים. שטחו של כל חדר נע בין 50 מ"ר ל-70 מ"ר, והחדרים כולם נבנו ברמה הגבוהה ביותר מה שמאפשר לצוות הרפואי לבצע ניתוחים מורכבים בתנאים אופטימאליים, ולמצב את המרכז הרפואי ברזילי בחזית הטכנולוגיה. בין כל שני חדרי ניתוח ישנו מחסן ציוד רפואי שמותאם על פי תחומי הניתוח, ובתוך החדרים עצמם הונח ציוד במקומות ייעודיים ולפי הצרכים שעלו מהשטח, כך שהוא יהיה נגיש ככל הניתן עבור הצוות הרפואי וייתן מענה מידי במהלך הניתוח מבלי לבזבז זמן מיותר.

במחסן הראשי המספק את הציוד הרפואי, הוחלט על מתן ברקוד עבור כל סט הנפתח לכל חולה וחולה, וזאת על מנת שיהיה תיעוד ומעקב על הרשומה הרפואית של החולה. בתום הניתוח המטופל מקבל לידיו תעודה אישית ובתוכה סוגי השתלים שעבר כדי שבמידה ויהיה צורך בניתוח חוזר או ריקול, צוות בית החולים יוכל לאתר בקלות את המנותח.

עוד כולל מתחם חדרי הניתוח אגף קבלה עם 15 עמדות ומחלקת התאוששות עם 17 עמדות. ישנה הקפדה יתרה על כך שעמדות הקבלה ועמדות ההתאוששות יהיו בשני אולמות נפרדים על מנת שתהיה מינימום אינטראקציה לטובת שמירת בריאותם של המטופלים. בחדרי ההתאוששות ישנה אפשרות לכניסת קרוב משפחה שיוכל לשהות לצד יקירו לאחר הניתוח. כמו כן, במהלך הניתוח יוכלו הקרובים לחכות בחדר המתנה מרווח ובו מטבחון עם שתייה קרה וחמה ומערכת ממוחשבת הנותנת מידע און-ליין על השלב בו נמצא המנותח. בכניסה לחדר נמצאים כל העת מתנדבים שתפקידם לתת מידע ומענה לקהל הממתינים. החדר פונה למרפסת חיצונית בה יוכלו הממתינים להתאוורר ולהקל מעט על הלחץ והדאגה בהם הם נתונים.

מענה דומה ניתן גם לצוות הרפואי והם נהנים מחדר תורנים גדול, חדר אוכל ומלתחות. כמו כן, סטודנטים לרפואה ומתמחים זוכים לחדר צפייה במעגל סגור בו הם יכולים לראות ניתוחים המתבצעים בשידור חי. בחדר זה גם נבנו עמדות למידה ומועברים בו הדרכות והרצאות החשובות כל כך לשלב השדה הקליני של אותם סטודנטים ומתמחים.

גם מספר האחיות וצוות הסיעוד בחדרי הניתוח הוכפל ועומד על כ-40 אחים ואחיות הלוקחים חלק בכ-50 ניתוחים ביום המתבצעים במרכז הרפואי ברזילי. יתרה מכך, מאז פתיחת המתחם עלה הביקוש מצד צוותי חדרי הניתוח מבתי חולים אחרים באזור המבקשים להתמחות בברזילי, ומצד מומחים המבקשים להגיע להשתלמויות במרכז הרפואי.

"המעבר בהחלט היווה עבורנו, צוות האחיות, אתגר לא פשוט", מספרת רחל אשכנזי, האחות הראשית ומי שלקחה חלק בתכנון ובעשייה לקראת המעבר. "נכנסנו למתחם גדול, משודרג ועם טכנולוגיה חדשנית שלא הכרנו קודם. ממקום אינטימי עברנו להתנהל בתוך מתחם של 3,000 מטרים. אבל ההלם הראשוני עבר מהר מאוד להסתגלות מיטבית בשטח. אנחנו מרגישים בבית ונושמים לרווחה. הטמענו תהליכי עבודה ברורים, אך עם זאת גמישים על מנת שנוכל כל העת לשנות ולתת מענה לצרכים שעולים מהשטח. אנחנו עדיין לא נחים על זרי הדפנה, אך בהחלט ניתן לומר שבתום שנה של עבודה אינטנסיבית אנחנו נהנים מפירות המאמץ. השינוי מורגש בשטח גם מצד המטופלים ומשפחותיהם. הושקעה חשיבה עמוקה בשדרוג חווית המטופל ואנחנו מקבלים מחמאות ופרגונים מכל עבר. רק לפני שנה דיברתי על פתיחת המתחם החדש בעיניים נוצצות, אך גם כעת אני עדיין מאוהבת לגמרי בעבודתי ובתוצר המוגמר. התעקשתי שאמי, שהייתה צריכה לעבור ניתוח מורכב לפני כמה חודשים, תועבר למרכז הרפואי ברזילי. ידעתי שכאן היא תהיה בידיים הטובות ביותר. אני יודעת שמכאן יצמחו רק דברים טובים, ואנחנו מצדנו לעולם לא נפסיק לפעול על מנת שזה יקרה".

חוגגים שנה לחדרי הניתוח. צילום רפואי המרכז הרפואי ברזילי

חוגגים שנה לחדרי הניתוח. צילום רפואי המרכז הרפואי ברזילי


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

תגובה אחת
  1. נדיה אזואלוס

    בת חולים ברזילי כול אכבוד למנהל חזי לוי אן עלב בת חולים מאוד נקי ראופים אכי מיקצעי בסכות חזי לוי צלש

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר