חדש בברזילי: שחזורי ראש-צוואר ביחידת כירורגיית פה ולסתות. צילום רפואי ברזילי
חדש בברזילי: שחזורי ראש-צוואר ביחידת כירורגיית פה ולסתות. צילום רפואי ברזילי

חדש בברזילי: שחזורי ראש-צוואר ביחידת כירורגיית פה ולסתות

יחידת כירורגיית פה ולסתות במרכז הרפואי ברזילי משיקה שירות חדשני וראשון מסוגו בדרום - שחזורי ראש צוואר לחולים שנאלצו לעבור כריתות של גידולים בעקבות מחלת הסרטן. השירות החדש והמתקדם נותן מענה לעשרות חולים שעד כה נאלצו להרחיק עד לאזור המרכז, וממצב את בית החולים בחזית הטכנולוגיה הרפואית

פורסם בתאריך: 20.2.20 12:38

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

חולים אונקולוגיים שנאלצו לעבור הסרה של גידולים באזור הראש והצוואר מתעוררים למציאות כמעט בלתי אפשרית. לצד המאבק במחלת הסרטן הם נותרים נכים רגשית ופיזית בשתי חזיתות: הראשונה היא התמודדות חדשה מבחינה תפקודית בעקבות האיבר החסר, והשנייה מבחינה אסתטית שפגמה באיכות חייהם ובביטחונם העצמי. מי שעוד היה לו הכוח, כיתת רגליו עד לבתי החולים במרכז הארץ על-מנת לעבור ניתוח נוסף לשחזור האיבר שנכרת, אבל רבים מהם פשוט הרימו ידיים וויתרו בדרך. במרכז הרפואי ברזילי זיהו את המצוקה והחליטו לתת מענה מקצועי, מהפכני וחשוב יותר – קרוב לבית.

גידולי ראש-צוואר מהווים חלק לא מבוטל מכלל מקרי הסרטן המתגלים מדי שנה, וכוללים בעיקר גידולים בלשון, בשפתיים, בלסת העליונה והתחתונה וברצפת הפה. במסגרת המאבק במחלה נאלצים הרופאים לא אחת לנתח את המטופל במטרה להוציא את הגידול, וכפועל יוצא מכך גם לכרות את האיבר בכדי למנוע את התפשטות התאים הסרטניים. הפגיעה באחד מהאיברים החיוניים כל-כך לאיכות חיינו מקשה על מאבקם של החולים בדרך להחלמה. במהלך הטיפול אונקולוגי, ופעמים רבות גם אחריו, סובלים המטופלים מקושי תפקודי משמעותי כגון הפרעות תחושתיות, כאבים מקומיים, קשיי לעיסה, בליעה ודיבור ופגיעות מוטוריות קשות. האתגר הופך גדול עוד יותר כשלצד השיקום מתלווה גם פגיעה אסתטית חמורה שגורמת לחולה להרגיש לא שלם.

ביחידה לכירורגיית פה, פנים ולסתות במרכז הרפואי ברזילי רואים בניתוחי ראש-צוואר כמצילי חיים, אך מודעים לפגיעה הקשה והטראומטית של החולים הן בפן הכירורגי והן בפן האסתטי. לשם כך נשלח ד"ר אלכס אברמסון, רופא מומחה לכירורגיית פה ולסת בברזילי, לתת התמחות בשחזורי ראש-צוואר בבית החולים באוניברסיטת מישיגן שנחשב המוביל בתחום. במשך שנתיים התמקצע ד"ר אברמסון בהליכים הכירורגיים, ביצע ולקח חלק במאות ניתוחים לכריתת הגידולים ושחזורים מיקרו-כירורגים. עם סיום ההתמחות חזר לבית החולים ברזילי והביא עמו את הבשורה החדשנית והמתקדמת ביותר בתחום ראש-צוואר אונקולוגי.

"היות ומדובר באיברים חיוניים בעלי מבנה אנטומי מורכב נדרשת מומחיות מקצועית בביצוע ההליך באופן מדויק", אומר ד"ר אברמסון. "המטרה שלנו כרופאים כירורגיים, וכמי שמבינים את הרגישות והשבריריות של החולה, היא להקטין עד כמה שאפשר את הפגיעה הפיזית והאסתטית של המטופל, הנגרמת לו בעקבות הכריתה והטיפולים המשלימים.

"ניתוחי שחזור ראש-צוואר מאפשרים לנו לשלב באופן מדויק בין הצורך הרפואי לצורך התפקודי והאסתטי. בעוד שהפעולה הכירורגית לוקחת בחשבון את האנטומיה הייחודית של האזור אותו אנחנו מסירים בעקבות הגידול, הפעולה המשחזרת שמה דגש על התוצאה הפונקציונלית והאסתטית הסופית במראה החיצוני של המטופל באופן אישי. הפנים הם האזור הראשוני שכולנו שמים אליו לב. מחסור באחד מהאיברים הללו, צלקות או פגמים עלולים להביא לפגיעה בביטחון העצמי ולהידרדרות במצב הנפשי של המטופל המשפיעות, בסופו של דבר, גם על מצבו הפיזי. שירות שכזה מעניק למטופל את כל הכלים הנדרשים בדרך להחלמה מלאה, פיזית ורגשית גם יחד".

לצורך השחזור משתמש ד"ר אברמסון פעמים רבות ברקמה מאזור אחר בגוף המורכבת מעור, תת עור, שריר או עצם יחד עם כלי הדם המזינים אותם, ומחבר אותם בעזרת פעולות מיקרו-כירורגיות להשלמת הרקמה או האיבר החסרים. ניתוח השחזור מתבצע מיד עם סיום הניתוח הכירורגי להוצאת הגידול והאיבר החולה, דבר שחוסך מהמטופל ניתוח נוסף ומביא להתאוששות מהירה יותר. בטרם הניתוח, במהלכו ולאחריו עובד ד"ר אברמסון בתיאום מושלם עם צוות מולטי-דיציפלינרי של בית החולים הכולל רופאים מומחים בתחום ניתוחי ראש-צוואר, אונקולוגיה, פתולוגיה, קלינאיות תקשורת ומערכות לשיקום מוסדי וביתי. ניתוחי שחזור ראש-צוואר נחשבים לחוד החנית בתחום הכירורגיה האונקולוגית ונותנים מענה גם למקרים שבעבר נחשבו לבלתי אפשריים, תוך השבת המטופל לתפקוד מלא בזמן קצר הרבה יותר.

"מדובר בשירות עם אחוזי הצלחה גבוהים, ושעד כה לא ניתן למטופלים באזור. זו בשורה חדשנית לא רק בתחום הכירורגי אלא גם במענה השלם שאנחנו נותנים למטופלים. חולים אונקולוגיים נאלצים לבצע עשרות פעולות במאבקם במחלה, ובכלל זה אבחנות, צילומים, בירורים, ניתוחים, טיפולים, ביקורות וטיפולים משלימים. יש מי שעד עכשיו טורטרו מבית חולים אחד לאחר, יש מי שוויתרו על כמה שלבים בדרך ויש מי שפשוט השלימו עם גזירת הגורל", אומר ד"ר אברמסון. "מדובר במטופלים שמלכתחילה חלשים מהמחלה, מרביתם מבוגרים, חלקם לא ניידים, אחרים ללא אמצעים ובלית ברירה הם נאלצים להזניח את הטיפול. העובדה שיוכלו לעבור ניתוח איכותי ומקצועי להצלת חיים וגם לבצע את כל המעקבים קרוב לבית, תעזור להם להתמודד טוב יותר עם המחלה. הם ירגישו שלמים יותר וחזקים יותר להילחם".

ד"ר אברמסון למד תחילה רפואת שיניים בהדסה והתמחה ביחידה לכירורגיית פה, פנים ולסתות בבית החולים ברזילי. מנהל היחידה, פרופ' עודד נחליאלי המאמין בהון האנושי שלו ודואג לעודד ולקדם את רופאיו, ראה את הפוטנציאל במתמחה הצעיר והמוכשר ושכנע את ד"ר אברמסון להשלים גם את לימודי הרפואה הכללית על מנת להרחיב את אופקיו ולקבל את ההכרה הדרושה בעולם הרפואה.

לפני כשנתיים, כאמור, יצא ד"ר אברמסון להתמחות בשחזור ראש-צוואר בארה"ב ממנה חזר לאחרונה. בנוסף, השתלם ד"ר אברמסון בתחום זה גם בבית החולים לניתוחי ראש צוואר בשאנגחאי שבסין, שם מבוצעים מדי שנה כ-1,500 ניתוחים מסוג זה. כעת, אחראי ד"ר אברמסון על תחום האונקולוגיה, שחזורים ואסתטיקה של הפנים ביחידת כירורגיית פה ולסתות במרכז הרפואי ברזילי. מי שמלווים אותו לאורך כל הדרך הם פרופ' נחליאלי ומנהל המערך לשעבר לשחזורי ראש-צוואר מבית החולים של אוניברסיטת מישיגן.

מטופליו של ד"ר אברמסון מעידים עליו שהוא רופא מקצועי, סבלני ורגיש המסתכל ומדבר אל מטופליו בגובה העיניים. גישתו נותנת לחולים תחושה של ביטחון ובית. בעזרת צוות היחידה זוכים המטופלים לליווי אישי ואנושי מרגע גילוי המחלה ועד להחלמה המלאה. עבור מטופל אונקולוגי שחייו משתנים ללא הכר באלפית שנייה, מדובר בעולם ומלואו החשוב לא פחות מההיבט הרפואי.

"אצלנו המטופל האונקולוגי מקבל עדיפות עליונה, ומהיום הראשון ועד השחרור נבחר בקפדנות הצוות הרפואי והמנהלתי שמלווה אותו לאורך כל הדרך. חשוב לנו מאוד לתת לחולים מענה זמין ומהיר בטווח המידי מגילוי המחלה, ההדמיות, האבחונים, הבירורים, הטיפול ועד שבועות, חודשים ושנים אחרי הניתוח.

מיד עם קבלת ההפניה מרופא המשפחה, המסמך מועבר לבדיקה של רופא בכיר, ובמידה ומתגלה ממצא אונקולוגי חשוד כבר באותו היום נקבע למטופל תור לבדיקה. היותנו בית חולים גדול עם אווירה משפחתית מאפשרת לנו לא לדחות מטופלים עד הגבול שבו אפשר לנתח או עד למצבים בלתי הפיכים. חשוב לנו להקל על החולים ככל האפשר ולטפל בהם בתוך ימים ספורים".

היחידה לכירורגיית הפה, הפנים והלסתות בניהולו של פרופ' נחליאלי היא יחידה ותיקה מאוד בבית החולים ובעלת מוניטין ייחודי כמרכז מצוינות פורץ דרך בתחום הכירורגיה המזערית בארץ ובעולם כולו. היחידה נותנת שרות לעשרות אנשים ביום ושומרת על מובילות בכל הקשור לזמני ההמתנה הקצרים ביותר, החל מרגע ההפניה ועד לקבלת הטיפול.

היחידה מטפלת בין היתר במקרי טראומה וחבלות בעצמות הפנים והלסתות, גידולים שפירים וממאירים של הלסתות ובלוטות הרוק, עקירות שיני בינה מסובכות, שתלים דנטליים וניתוחים לעיבוי עצם הלסת לפני ביצוע השתלים, גילוי סרטן הפה, ביצוע ביופסיות מחלל הפה, ניתוחים לשחזור עצמות הלסתות והפנים בטכניקות מתקדמות ועוד.

במקביל לפיתוחים והחידושים בתחום האונקולוגי, מתכנן בעתיד ד"ר אברמסון גם לפתח את היחידה בתחום הטיפולים האסתטיים שקשורים בכירורגית פה ולסת ובתחום הטיפולים בטוקסין הבוטולינום )בוטוקס(.

"אנחנו נולדים כל יום מחדש מבחינה רפואית ויש לנו את כל הכלים והיכולות מבחינה מקצועית ואנושית לתת את המענה הדרוש לתושבי האזור", מסכם ד"ר אברמסון. "וזו הבשורה האמיתית של בית החולים ברזילי – אנשים לפני הכל".

ד"ר אלכס אברמסון. צילום רפואי ברזילי


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר