הרפואה הטובה ביותר למטופלים. דר שטופמן ויובל כהן. קרדיט: צילום רפואי ברזילי
הרפואה הטובה ביותר למטופלים. דר שטופמן ויובל כהן. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

לראשונה בישראל: טיפול ברפואה משלימה במחלקת הילדים בברזילי

הרפואה המשלימה נכנסה לאחרונה לפרוטוקול הרפואי ונחשבת כחלק בלתי נפרד מהרפואה הקונבנציונלית. במרכז הרפואי ברזילי החליטו לראשונה בארץ להכניס את הטיפול המשלים גם בילדים המאושפזים במחלקות בית החולים, ובחינם

פורסם בתאריך: 21.1.20 21:23

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

תחום הרפואה המשלימה, ובעיקר הרפואה הסינית על כל גווניה, החלה בשנים האחרונות להפוך יותר ויותר לגורם המחזק את הרפואה הקונבנציונאלית. פרופ' חזי לוי, מנהל המרכז הרפואי ברזילי, פועל בתקופה האחרונה להכניס את הטיפולים המשלימים למחלקות השונות בבית החולים ולהפוך אותם לחלק בלתי נפרד מהפרוטוקול הרפואי. המחלקה הראשונה שנבחרה להוביל את הפרויקט היא מחלקת הילדים בעזרתה של ד"ר גלי שטופמן, מנהלת המרכז לטיפול משלים בבית החולים ורופאה המומחית לרפואה סינית לתינוקות, ילדים ומבוגרים. זאת הפעם הראשונה בארץ ובעולם בה ניתנים טיפולים משלימים לילדים במסגרת אשפוזם במחלקה, ובחינם.

בעשורים האחרונים בוצעו עשרות מחקרים בנושא הרפואה המשלימה שהעלו מסקנה אחת ועיקרית – הרפואה המשלימה מסייעת לרפואה המערבית להשלים את הטיפול בחולה באופן המיטבי. ייחודה של הרפואה המשלימה מתייחסת למצבו הבריאותי הכללי של המטופל ולא רק לבעיה הנקודתית ממנה הוא סובל. היא משקללת את האבחנות הרפואיות שלו, את אורח חייו, התזונה שלו ודפוסי ההתנהגות המאפיינים אותו. יתרה מזאת, הרפואה המשלימה לא רק עוזרת בהקלה וריפוי של בעיות רפואיות, אלא גם פועלת למניעת חולי. יתרונותיה הרבים הובילו את ארגון הבריאות העולמי לאמץ בחום את הרפואה הסינית כחלק בלתי נפרד מהרפואה המערבית והעלה את הצורך בשירות שכזה לא רק במסגרות הקהילתיות, אלא גם בתוך מחלקות בתי החולים.

דר גלי שטופמן, מנהלת המרכז לטיפול משלים בבית החולים. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

דר גלי שטופמן, מנהלת המרכז לטיפול משלים בבית החולים. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

לדבריה של ד"ר שטופמן, הרפואה הסינית היא שיטת טיפול בטוחה ולא חודרנית לילדים ולתינוקות, כמעט ללא תופעות לוואי. מדובר בטיפול טבעי שמטרתו לאפשר לילדים למצות את פוטנציאל הבריאות הגלום בהם ולמונע התפתחותן של מחלות כרוניות מורכבות בהמשך. הטיפול כולל בין היתר דיקור, ייעוץ תזונתי, טיפול במגע (טווינא), צמחי מרפא, טאי צ'י ושיאצו בשילוב עם הרפואה המערבית. השיטה מתאימה לילדים בכל הגילים ומטפלת במצבים בריאותיים שונים, כגון מחלות חום, דלקות אוזניים וריאות, אסטמה, מערכת חיסונית חלשה, נזלת אלרגית, כאבי בטן, עצירות, בחילות ועוד.

"היותי רופאה ומטפלת ברפואה סינית מאפשר לי להבין את תהליכי המחלה בילדים בצורה עמוקה ולטפל באופן המשלב את עקרונות הרפואה הקונבנציונאלית עם תפיסתה של הרפואה הסינית. רפואה אינטגרטיבית מסוג זה היא, להבנתי, הרפואה הטובה והמתאימה ביותר לילדים", אומרת ד"ר שטופמן. "הבנה זו, כמו גם אמונתי הבסיסית, כי התבוננות משולבת, מתוך תפיסות שונות, בקשייו של הילד, מאפשרת את מציאת הפתרונות הטובים ביותר עבורו".

ד"ר שטופמן היא בוגרת לימודי רפואה מאוניברסיטת ת"א. התנסויותיה בבית החולים כסטאז'רית ובהמשך כמתמחה, העלו בה רצון עז להבין תהליכי בריאות ומחלה בראייה רחבה ועמוקה יותר. בשל כך, היא פנתה ללימודי רפואה סינית במסגרת לימודי המשך לרופאים, והתמחתה ברפואה סינית לילדים ותינוקות.

טיפול טבעי כחלק בלתי נפרד מהפרוטוקול הטיפולי. דר שטופמן ויובל כהן. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

טיפול טבעי כחלק בלתי נפרד מהפרוטוקול הטיפולי. דר שטופמן ויובל כהן. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

"ככל שהשנים עוברות אנחנו רואים עד כמה אינטגרציה של שיטות רפואיות וגישות בריאותיות תורמות לרפואה טובה יותר. ההבנה שברפואה יש צורך בשיתוף פעולה של דיסציפלינות שונות הולכת ומתרחבת עם השנים, והרפואה המשלימה היא עוד נדבך חשוב, מבורך ואפקטיבי", מסכמת ד"ר שטופמן. "כבר בימים הראשונים קיבלנו רשמים חיוביים מההורים, הילדים הגיבו לטיפולים בצורה מדהימה וזה מחמם את הלב. הם הופתעו לטובה עוד יותר כשהבינו שהשירות הזה ניתן להם בחינם במסגרת סל השירותים של המחלקה. המטרה שלנו היא להפוך את המטפלים לחלק בלתי נפרד מצוות המחלקה. משמח אותי מאוד שיש לנו את היכולת לתת את השירות הזה עבור תושבי האזור. זה צעד מאוד מרשים מצד פרופ' לוי. מדובר בחזון מרחיק לכת, עם זווית ראייה רחבה הנשענת על ההבנה שהרפואה האיכותית ביותר היא זו המשלבת גישות טיפוליות שונות, לרווחתו של החולה. זו ללא ספק החלטה מבורכת ומרגשת".

במחלקת הילדים של המרכז הרפואי ברזילי, בניהולה של ד"ר זהר לנדאו, מאושפזים ילדים מכל הגילים ועם מגוון מחלות, החל במחלות דרכי הנשימה והעיכול, שהן השכיחות ביותר, וכלה במחלות זיהומיות שונות. נוסף על כך מאושפזים ילדים אחרי ניתוחים שונים כגון ניתוח בטן, דלקת התוספת ובקעים, ניתוחי אף אוזן וגרון, וילדים אחרי תאונות דרכים ופעולות איבה. במחלקת הילדים גם יחידה לטיפול נמרץ המיועד לטיפול אינטנסיבי בילדים הנמצאים במצבי חולי קשים.

צמוד למחלקת הילדים נמצא גן משחקים עם מגלשות וציוד גן. בנוסף, פועלת במשך היום כיתה המצוידת במחשבים וגישה לאינטרנט, טלוויזיה ווידאו, משחקי יצירה ועוד. חלק בלתי נפרד מהנוף של מחלקת הילדים הוא הליצן הרפואי שנמצא יום-יום במחלקה ומנעים את זמנם של הילדים, מצחיק ומפעיל אותם, דבר שתורם רבות להבראה של הילד. צוות מחלקת הילדים לא חוסך אף הוא כדי לתת לילדים המאושפזים תחושה של בית חם.

יובל כהן מטפל ברפואה סינית ילדים. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

יובל כהן מטפל ברפואה סינית ילדים. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר