עמותת ידידים. צילום: פבל
עמותת ידידים. צילום: פבל

מזיזים הרים: עמותת הידידים

פורסם בתאריך: 26.9.19 14:58

מאת: שרית ליבנה אשכנזי, תוכן שיווקי

הם פועלים בהתנדבות ללא כל תמורה. מגייסים תרומות מהארץ והעולם ולא מהססים לשלוח את היד גם לכיסם הפרטי. הם מפעילים קשרים, פותחים דלתות וצועדים לצידה של הנהלת המרכז הרפואי ברזילי והעומד בראשו, פרופ' חזי לוי, כשמטרה אחת מנחה אותם: להפוך את בית החולים לטוב ביותר לטובת המטופלים, הקהילה והצוותים המסורים שפועלים ללא לאות שכולם יחזרו לביתם בשלום. הכירו את חברי עמותת הידידים של ברזילי.

הם עזבו את עיסוקיהם והגיעו בשעת אחר הצהריים למרכז הרפואי 'ברזילי'. ניגשו בזה אחר זה למנהל בית החולים, פרופ' חזי לוי, בירכו אותו לשלום בטפיחה עזה על הכתף ובמילים חמות. פה ושם גם נזרקה איזו בדיחה לאוויר.כולם אנשיםעסוקים שחולשים על עסקים ופרויקטים גדולים, ובכל זאת בכל פעם מחדש שהם נקראים לדגל לטובת הפעילות בעמותת הידידים של ברזילי, הם מתייצבים. ככה זה כשמדוברבחבורה של אנשים עם מכנה משותף כה מובהק – מחויבות לבית החולים המשרת למעלה מחצי מיליון תושבים מאשקלון והסביבה.

את מה שהם עושים, וחלקם כבר עושים זאת במשך שנים ארוכות, רבים לא יודעים, אבל רואים מדי יום בכל ביקור במקום. "אני גאה שיש למרכז הרפואי ולי כאלה חברים לדרך, שבכל עת יעמדו לצידי, יתמכו, יסייעו ויתנו לי רוח גבית", אומר פרופ' חזי לוי. "לאורך שנים רבות בית החולים לא קיבל את היחס הראוי לו בכל הנוגע לתקצוב וטיפול ממשלתי. כשלצדי פועלים חברי עמותה נאמנים שערים לצרכים ולבעיות, עוזרים במציאת הפתרונות ושותפים לשינוי הענק שמתחולל אצלנו, זה יתרון ענק".

רוח של התחדשות

עמותת הידידים, שפועלת במתכונתה הנוכחית משנת 1992, מונה 40 חברי עמותה, רובם המוחלט אנשי עסקים מאשקלון. לראיון הגיעו יו"ר העמותה, רוני  מהצרי שמכהן בתפקידו משנת 2003; דוד רוזנר, מזכיר העמותה; עובד נדיבי, גזבר העמותה; עו"ד בני הנר, הממלא את תפקיד ועדת הביקורת; שמעון כהן, ממלא מקום יו"ר העמותה; וחברי העמותה פיני סבח ויורם יפרח. אלי אלעזרא תרם את חלקו בשיחה טלפונית.

מטרת העל של העמותה היא לעזור לבית החולים בגיוס תורמים ותרומות מהארץ ומחו"ל,לטובת שיפור תנאי האשפוז של המטופלים, לדאוג לרווחת בני המשפחה והמלווים, שיפוץ ובנייה של מבנים, שדרוג ורכישת ציוד מתקדם. והמלאכה לא קלה, בלשון המעטה.

כל מי שמזדמן לאחד מהמרכזים הרפואיים הגדולים במרכז הארץ (או לרמב"ם בחיפה) לא יכול להתעלם ממגדלי האשפוז המפוארים עליהם מתנוססים שלטים באותיות של קידוש לבנה עם שמותיהם של התורמים. דבר ידוע הוא שהתורמים הגדולים, כמו גם מיזמי הדגל של משרד הבריאות מגיעים למרכז הארץ או למרכזים רפואיים גדולים, כיוון ששם הם זוכים להילה ומקבלים בולטות. יתרה מכך, תקציב משרד הבריאות נעדר סעיפים משמעותיים ייעודיים לפיתוח או ל'תחזוקת שבר' ועל אחת כמה וכמה חסרים בו משאבים להצעיד את בתי החולים לקדמת המאה ה- 21 או להתמודדות עם העלייה בתוחלת החיים. שלא תטעו, אין באמירות הללו משום התקרבנות או הרמת ידיים, להיפך. זה לא מה שירפה את ידיה של הנהלת בית החולים או את חברי עמותת הידידים של ברזילי.

"פרופ' לוי עושה מעל ומעבר על מנת לגייס את משרדי הבריאות והאוצר לטובת ברזילי", מסביר פיני סבח. "מהיום הראשון שהוא נכנס לברזילי, הוא הביא עימו רוח חדשה, שמנשבת בכל פינה בבית החולים ומבשרת טובות. הוא החייה את העמותה, החדיר בנו חמצן, אדרנלין ונחישות לייצר יש מאין ואת התוצאות רואים בכל האספקטים: איכות השירות, איכות הטיפול ואיכות המלונאות, שהשתפרו פלאים. פרופ' לוי ויו"ר העמותה מהצרי עושים לילות כימים כדי להמשיך ולהביא את בית החולים לקדמת הרפואה בישראל ומי שנהנים מכך הם תושבי אשקלון והסביבה".

בצנעה ובחסד

המסע הממושך והסזיפי לעיתים לגיוס כספים הוא ארוך ותמידי, אך גזבר העמותה נדיבי מציין שבשנת 2018 לבדה הם הצליחו לגייס למעלה מ- 5 מיליון שקלים ועל-פי התחזיות, שנת 2019 תסתיים באופן דומה. "הרבה מההישגים ניתן לזקוף למי שיושבים כאן בחדר הזה", אומר סבח, אך חבריו ממהרים להסותו. הם אינם רוצים לחשוף את המספרים שהם תרמו מכיסם. כן, מכיסם. "אין ספק שאנחנו נתקלים בקשיים בגיוס כספים לטובת ברזילי, אבל איש מאיתנו לא מפסיק לנסות ולפעול בדרכים מגוונות, כולל תרומה אישית שלנו לפרויקטים מסוימים. כך למשל, אחת לשנתיים אנחנו מקיימים ערב התרמה במטרה לחשוף את מוקדי המצוינות של בית החולים, כמו גם את התוכניות לפיתוח, בפני אנשי עסקים ופילנתרופים. השנה נקיים ערב שכזה בחנוכה וזו הזדמנות נהדרת להזמין את כל מי שברזילי יקר לליבו ואנשי עסקים להגיע ולהרים תרומה".

חברי העמותה מבקשים להמשיך לתרום מבלי לקבל תמורה ואינם מרבים להתהדר במה שהם עושים, אך מסיור קצר בברזילי רואים היטב את השינוי שהתאפשר לא מעט בזכות עבודתם המסורה – החל משדרת הכניסה והספסלים בכניסה לבניין ההנהלה, הלובי, הפטיו שבמרכזו הוקמה 'מאפיית נאמן', חדר הכושר החדיש, ובימים אלה ממש נעשה שיפוץ במחלקת היולדות,כשחלק גדול מזה התאפשר בזכות תרומות של חברי העמותה עצמם.

"אני יליד אשקלון ומתגורר בה עד היום", אומר אלי אלעזרא. "עיקר הפעילות העסקית שלי היא אמנם מחוץ לאשקלון, אך בכל הנוגע לתרומה לקהילה, הפעילות באשקלון היא המועדפת עליי ובעיקר בכל מה שנוגע לברזילי. בברזילי יש צוות מדהים ומקצועי, שעובד תחת הנהגתו של פרופ' לוי במסירות אין קץ, וחלק מהתרומה לבית החולים נעשית במטרה להעצים את הצוות, שראוי לכל הוקרה והערכה, לצד הרצון הכן והאמיתי להעלות את קרנו של בית החולים ואת המוניטין שלו, במקביל לטיפול ושיפור סביבתו של המטופל".

יו"ר העמותה, רוני מהצרי מוסיף: "העמותה מחוברת בכל נימיה למרכז הרפואי ופועלת לא פעם כאגף ביצועי בבית החולים. אנחנו יכולים לקבל ערב אחד טלפון מפרופ' לוי או מהדוברת איילת קדר שחסרות טלוויזיות במחלקת נשים וזה ברור לנו לגמרי שאנחנו מתגייסים למשימה ומשיגים את מה שדרוש. חלק ניכר מהפעילות שלנו, בשיתוף פעולה של פרופ' לוי, הוא לשפר את הנראות של בית החולים, כחלק מתהליך של שיפור הסטיגמה שדבקה בבית החולים. היום אנחנו יכולים לומר בפה מלא, שהמוניטין של בית החולים נמצא בנסיקה ויש שאומרים לנו, שאנחנו כבר "משחקים במגרש של הגדולים", אך התרומות לצערי לא מגיעות הנה ביחס ישיר לפיתוח הנדרש או למחמאות שבית החולים זוכה להן בזכות ולא בחסד".

לפעמים חלומות מתגשמים

אחד הדברים שהזניק את ברזילי למודעות הציבורית, היה ללא ספק המצב הביטחוני הרגיש והיותו ממוקם בקו האש. כעת, משנפתח בניין האשפוז החדש והמחלקה לרפואה דחופה הועברה למבנה ממוגן נראה שהוא זוכה לעדנה. "היום מיצבנו את עצמנו במקום גבוה בכל מה שקשור לשירות, תשתיות מודרניות, מכשור וטכנולוגיות מהחדישים שיש, חדרי ניתוח משוכללים, מרכז דימות מעולה וגולת הכותרת – מרכז השיקום החדש, ששינה את המציאות של המטופלים בכל אזור הדרום", אומר בסיפוק רב פרופ' לוי. "הגשמנו לא מעט חלומות בזכות עבודה קשה ומאומצת של כל השותפים, ביניהם שמור מקום מיוחד לחברי העמותה, שצועדים איתנו יד ביד, עוזרים לפתוח דלתות אצל מובילי דעה וחברי כנסת וכעת אנחנו משלימים לא מעט פרויקטים עליהם שקדנו בשנים האחרונות".

בימים אלה מקודמות במקביל מספר תוכניות עבודה, שימקמו את ברזילי בשורה אחת עם מרכזים רפואיים גדולים ויוקרתיים, ביניהן: השלמת הקמה של מחלקה נוירולוגית חדשה, טיפול נמרץ ללוקים בשבץ מוחי, בנייה של פגייה חדשה, מחלקת דיאליזה חדשה ומכון לב חדש.

ואם נדמה לכם שבזה תמו התוכניות, חשבו שוב. פרופ' לוי וחברי עמותת הידידים כבר מתכוננים לדבר הגדול הבא. בעצם, כמה דברים. "החלומות הגדולים הבאים הם: הרחבה של המחלקה האונקולוגית וה- PET-CT, הקמת בניין מרכזי חדש לטובת מעבדות חדשות, מכון פתולוגי ומכון גנטי, שנמצאים כיום במבנה מיושן, צפוף ולא ממוגן, שאנשי הצוות שלהם לא מתפנים מהם גם כשיש אזעקות והאדמה רועשת".

חלום נוסף שנרקם בימים אלה הוא הקמת "מלונית", שתשרת נשים לאחר לידה ומטופלים שמתאוששים מפרוצדורות רפואיות מורכבות ומבקשים לשהות עוד מספר ימים בסביבה תומכת ועוטפת לפני שהם חוזרים לביתם. "מדובר בגיוס של עשרות מיליוני דולרים כדי לבצע הכל, אבל אני סמוך ובטוח שיחד נצליח", אומר פרופ' לוי.

גם ים עשוי מטיפות

המלאכה של ניהול בית חולים אינה משימה פשוטה, לא כל שכן כשהוא ממוקם בפריפרייה. אבל זה לא מה שישבור את רוחם של חברי עמותת הידידים או את רוחו של פרופ' חזי לוי. בשנים האחרונות, בזכות דבקות במטרה, מסירות,נחישות ובעיקר אמונה בדרך, זוכה המרכז הרפואי ברזילי לשבחים הן מהקהילה הרפואית והן ממוסדות הממשלה. "מוקדי המצוינות בבתי החולים שלנו הפכו לשם דבר בכל הארץ. יש אצלנו מחלקות שנחשבות למצוינות בקנה מידה בינלאומי ועל כך גאוותנו", אומר פרופ' לוי וניכר עליו שהוא נרגש. "אני מודה בכל יום על הזכות שנפלה בחלקי לקיים מרכז רפואי כמו שלנו ולשרת אנשים על-פי האידיאה – ללמוד רפואה ולהיות רופא. לו הייתי שוב עול ימים הייתי בוחר שוב לעסוק ברפואה. זוהי זכות גדולה לטפל באנשים בשעת שבר, זכות שאינה משתווה כמעט לשום מקצוע או עיסוק בעולם. עמותת הידידים היא חלק בלתי נפרד מבית החולים. בצר לי אני נעזר בהם ללא היסוס. ניהול בית חולים משול לדרך מלאה במהמורות, ללא חברי ההנהלה וחברי העמותה הדרך הייתה קשה הרבה יותר. אנחנו צועדים יחד בדרך אל המטרה, עוברים בכל פעם עוד משוכה, וכובשים עוד פסגה ויוצאים מחוזקים בכל פעם שמצליחים להתגבר על מחסום. כל משימה ויעד שהצבנו לפנינו הם חשובים מאין כמוהם ואין לי ספק שבכוחות משולבים נוכל להגשים הכל.

"אני מבקש להודות לכל העוסקים במלאכה, מאחל לכולנו שהשפיות תחזור למחוזותינו, שאהבת העם והאדם תשרה בנו ושנמשיך להתפתח ולטפח את האנשים אותם אנחנו משרתים מכל הלב".


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

2 תגובות
  1. ניקול מיכל גלר

    כאנל הכבוד ויישר כח לנפשות הפועלות אני גם מעוניינת להתנדב בברזילי למי פונים

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר