דר שלמן ובן חמו. צילום רפואי ברזילי
דר שלמן ובן חמו. צילום רפואי ברזילי

החלמה מהירה – מחלקת אשפוז יום כירורגי במרכז הרפואי ברזילי משתדרגת

הדרישה ההולכת וגוברת לפעולות ניתוחיות שאינן דורשות אשפוז מביאה איתה שלל יתרונות, ביניהם קיצור תורים, יעילות הטיפול, בטיחות המטופל, מניעת זיהומים וצמצום ימי האשפוז. מחלקת אשפוז יום כירורגי במרכז הרפואי ברזילי מוכיחה בכל יום מחדש שזה אפשרי, ובגדול

פורסם בתאריך: 15.7.19 08:50

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

בכל יום חוזרת הביתה אסנת בן חמו, אחות אחראית מחלקת אשפוז יום כירורגי במרכז הרפואי ברזילי, עם מחשבות. היא סוקרת את היום שהיה, מהרהרת על המטופלים שעברו באותו יום במחלקה, מסיקה מסקנות וחושבת מה עוד צריך לחדש ומה אפשר לעשות כדי שהשהייה במחלקה תהיה הרבה יותר נעימה וחווייתית. יחד עם ד"ר מיכאל שלמן, מנהל היחידה, השניים מיישמים את הלקחים, מייעלים את דרכי העבודה ולא מוותרים גם על הפרטים הקטנים. עם המעבר של היחידה למקום חדש ומרווח הרבה יותר, העבודה הקשה של ד"ר שלמן ואסנת משתלמת הרבה יותר.

בשנים האחרונות ניכרת מגמת עלייה בארץ ובעולם בביצוע פעולות ניתוחיות שאינן דורשות אשפוז, ואשר מרביתן דורשות שהייה של מספר שעות במחלקת אשפוז יום כירורגי בסופן משוחררים המטופלים לביתם. הדרישה ההולכת וגוברת ביחידה ויתרונותיה באים לידי ביטוי בשני תחומים עיקריים: בתחום הרפואי היא מביאה לשיפור עצום באיכות ויעילות הטיפול, בבטיחות המטופל, בשמירה על הרצף הטיפולי ובקיצור תורים משמעותי. ואילו מצד המטופל נחסכים ימי אשפוז ארוכים ומיותרים, החששות והפחדים מצטמצמים והחוויה נתפסת כחיובית הרבה יותר.

"שינוי הקונספט הביא לשינוי התפיסה הן אצל הצוות הרפואי והן אצל המטופל", אומרת אסנת. "במרבית המקרים המטופלים מגיעים אלינו אחרי שינה טובה בבית וחוזרים אליו כדי להחלים במקום הכי בטוח שלהם. מעבר לעובדה כי זה חוסך ימי אשפוז, מה שמפחית בצורה דרסטית גם את הסיכון להיות חשופים לזיהומים, זה בעיקר משפיע על מצבו של המטופל מבחינה נפשית. עם הגעתו הוא מקבל הדרכה ופירוט על שלבי הניתוח, הוא נפגש עם הצוות הרפואי שמלווה אותו עד לחדר הניתוח ולאחר התאוששות קלה הוא משתחרר עם הוראות מפורטות. עצם העובדה שכל ההליך שקוף ושהמטופל מלווה יד ביד לכל אורך הדרך מפחיתה אצלו את החרדה ומקלה עליו להתמודד עם החוויה".

ד"ר אוסנת בן חמו. צילום רפואי ברזילי

ד"ר אוסנת בן חמו. צילום רפואי ברזילי

מחלקת ניתוחי יום מחויבת למצוינות כירורגית המאופיינת בסטנדרטים גבוהים. ביחידה מבוצעים כ-3,000 ניתוחים בשנה, בהרדמה מקומית, אזורית או כללית, בשיטות טכנולוגיות חדשניות. הרופאים המומחים, המנתחים, המרדימים, אחיות חדר הניתוח והתאוששות – כולם מיומנים, מנוסים ובעלי הכשרות מיוחדות וקורסים על בסיסיים.

לאחרונה עברה מחלקת אשפוז יום כירורגי למקום מרווח וגדול יותר המכיל את כל התנאים האופטימליים לטובת הצוות הרפואי, המטופלים ובני משפחותיהם. היחידה כוללת חדר המתנה למשפחות, חדר קבלה בו מתבצעות ההכנות הטרום ניתוחיות, שלושה חדרי ניתוח פעילים שחלקם ממוגנים וחדר התאוששות המאובזרים ברמה הגבוהה ביותר בציוד מהמתקדמים בעולם.

ביחידה מתבצעים ניתוחים וטיפולים במגוון תחומים, בהם-טיפולי שיניים ממושכים לחולים בסיכון גבוה וילדים המתבצעים תחת הרדמה ככללית, כירורגיית אף-אוזן-גרון, ניתוחי עיניים על כל סוגיהם, כירורגיה אורתופדית, פלסטית, גניקולוגית, אורולוגית, פרוקטולוגית וכן ניתוחי ילדים ופגים. בנוסף, המעבדה להפריה חוץ גופית (IVF) נמצאת אף היא במתחם חדרי הניתוח על מנת להקל על נשים המגיעות לצורך שאיבת ביציות או החזרת עוברים. ההליך עצמו מבוצע תחת פיקוח צמוד של מרדים ואחות חדר ניתוח.

"מדובר בחלק הארי של הפרוצדורות הניתוחיות המתקיימות במרכז הרפואי ברזילי", אומר ד"ר שלמן מנהל היחידה. "כשני שליש מהניתוחים מתבצעים במחלקה שבעצם נותנת מענה לכל הצרכים תחת קורת גג אחת. זה אומנם מקל על העבודה, משפר את המיומנויות שלנו ואת השירות אבל מבחינתנו הכי חשוב היא ההרגשה איתה מגיע ויוצא המטופל. מרביתם מגיעים כשהם מפחדים מההרדמה ומהניתוח, חלקם חוו בעבר ניתוח והתאוששות לא פשוטים וסוחבים את הטראומה הזו איתם ואחרים מפתחים סימפטומים בעקבות הלחץ מהלא נודע כמו כאבי בטן, לחץ דם גבוה ודופק מהיר. אצלנו הם מקבלים הדרכה לפני הניתוח מפי צוות מקצועי ומשפחתי. מי שראה אותו בבוקר והדריך אותו הוא מי שילווה אותו לניתוח, יהיה שם כשהוא יתעורר ויצייד אותו בהוראות להמשך טיפול בבית. הרצף הזה מגדיל בצורה ניכרת את הצלחת הניתוחים ומשפר לאין שיעור את חוויית האשפוז. כל זה לא היה קורה כמובן לולא קבלנו תמיכה אדירה מהנהלת בית החולים בראשותו של פרופ' חזי לוי. קל לדבר על אנושיות עם מי שזה במהות שלו. בזכות מדיניות הדלת הפתוחה והאוזן הקשבת הצלחנו להפוך את היחידה למה שהיא".

היתרונות העצומים באים לידי ביטוי עוד יותר כשמדובר בניתוחי ילדים. הלחץ בו נמצא כל אחד מאתנו באופן טבעי, מועצם פי כמה אצל ילדים שלרבים מהם זו הפעם הראשונה. במקרה הזה נערכת המחלקה במיוחד. הילדים, יחד עם הוריהם, מוזמנים ליחידה יום לפני הניתוח לפגישה עם המרדים והצוות הרפואי לצורך הדרכה, הפגת חששות ומענה על כל השאלות. ביום הניתוח עצמו אותו צוות שהילד פגש לפני כן מלווה אותו ותומך בו. בעת ההרדמה ההורה נמצא כל העת עם הילד וההרדמה עצמה מתבצעת בעזרת מסכה. רק לאחר שהילד רדום וההורה יוצא לחדר ההמתנה, מתחיל הצוות הטיפולי בהזרקת החומרים וההליך הניתוחי. בתום הניתוח יוצא הילד להתאוששות כשההורה נמצא כל העת לידו, כך שברגע שיפתח את העיניים הוא יראה את האדם הקרוב לו ביותר. "המטרה שלנו היא שהילד יכנס בצורה רגועה ושלווה לניתוח", מסבירה אסנת. "בדרך זו גם ההורים רגועים יותר. כולם מקבלים את ההרגשה שהם בידיים טובות, מקצועיות ובטוחות. מדובר בחוויה לא פשוטה, אך אנחנו בדעה שאם אתה כבר נאלץ לעבור אותה זו תהיה בצורה הקלה ביותר. כל הצוות המסור של היחידה אמפתי מאוד למטופלים, אכפתי, חם ועוטף. יחסי אנוש הם האלף-בית של הצוות שלנו וזה בא לידי ביטוי בפידבקים שאנחנו מקבלים".

ד"ר שלמן שידוע כרופא מרדים שמטפל בעיקר בילדים מודה שהרגישות שלו למטופלים עולה עוד יותר ככל שגיל המטופל יורד. צוות היחידה יודע שברגע שמגיע ילד מפוחד, הוא יפסיק לבכות ויתחיל לחייך כאשר יפגוש את ד"ר שלמן. הוא מדבר איתם בגובה העיניים, לוקח אותם בידיים אל חדר הניתוח ומשגיח עליהם לכל אורך ההליך. לדבריו, לילדים יש אינטואיציה חזקה והם נרגעים ברגע שמישהו סמכותי לידם נראה רגוע בעצמו.

ד"ר שלמן הוא בעל ניסיון רב של עשרות שנים בתחום הרפואה כרופא ילדים, מרדים כללי ומרדים ילדים. למרכז הרפואי ברזילי הוא הגיע לפני 20 שנה, ומזה כשש שנים שהוא מנהל את המחלקת לאשפוז יום כירורגי יחד עם אסנת בן חמו. גם היא, בעלת ניסיון של יותר מ-30 שנה כאחות טיפול נמרץ כללי ואשפוז יום כירורגי במקביל להיותה יו"ר ועד האחיות. יחד הם שילוב מנצח שעובד בצורה אידיאלית והופך בעזרתם של כלל אנשי הצוות ליחידה עילית.

דר מיכאל שלמן. צילום רפואי ברזילי

דר מיכאל שלמן. צילום רפואי ברזילי

כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר