המיילדת שוש שלום עם אחת היולדות. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי
המיילדת שוש שלום עם אחת היולדות. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

"נשים, תאמינו בגוף שלכן": הכירו את הגישה החדשנית במחלקת היולדות בברזילי

המיילדת הראשית, אילנה פולט, מספרת על תוכנית 'אפס-הפרדה' שאושרה השבוע במרכז הרפואי ברזילי, ועל קידום הדגם החדשני והמיוחד במחלקה המשותפת 'אם-וילוד'. מפגש היסטורי בין האחות שמיילדת דור שני ברציפות, וחוות דעת של יולדת שהעדיפה להישאר לילה נוסף ביולדות, במקום להשתחרר הביתה

פורסם בתאריך: 4.6.18 16:39

מאת: נדב כהן (תוכן מקודם)

אילנה פולט, הכירה וראתה המון סיפורי לידות מרגשים בחייה בתור האחות והמיילדת הראשית של בית- החולים ברזילי. את הסיפור הבא, שזכור לה במיוחד, היא מתארת ישירות מחדר הלידה. "אישה בלידה החמישית שלה, רצתה מאוד ללדת לידה טבעית וללא משככים. כצוות, אפשרנו לה לבחור בעצמה, ונתנו לה את מלוא ההכלה והרגישות שהייתה צריכה. בסופו של דבר, היא ילדה תינוק בריא במשקל גבוה יחסית, 4 קילוגרם, וללא משככים, כמובן. זו היכולת ללדת, וזו האמונה בגוף שלנו", אומרת פולט וממשיכה לתאר ברגישות, "תחושה של הישגיות היא תחושה אדירה. התרגשתי שהייתי חלק מהחוויה הזו, ושיכולתי להעניק את החוויה האישית והמיוחדת לאישה הזו".

האחות והמיילדת הראשית אילנה פולט. צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

האחות והמיילדת הראשית אילנה פולט. צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

"הילוד צמוד ליולדת מהרגע הראשון"

מחלקת היולדות של ברזילי נמצאת החל מהשבוע במקום אחר מבחינת המדיניות המכילה את גישת האפס-הפרדה בין היולדת לילוד, "לפני מספר ימים, סיימנו לכתוב נוהל חדש במחלקה" פולט מעדכנת אותי פתאום על בשורה חשובה "הוחלט כי במחלקה תתקיים אפס-הפרדה מלאה בין האם לילוד. גם בלידות רגילות, אם ובלי משככי כאבים. אפס-הפרדה יתקיים גם בניתוח קיסרי-אלקטיבי אשר הוזמן מראש. זה אומר שהילוד יהיה צמוד ליולדת מהרגע הראשון, ביום ובלילה", פולט מסבירה, "כמובן בהתאם לשיקול הדעת של הצוות הרפואי, ולפי יכולת ההתאוששות ובחירתה של האם. אם מצב היולדת מאפשר, אנחנו מעודדים להמשיך את הקשר ואת התא-משפחתי החשוב של יולדת-ילוד. להוציא, במקרים חריגים של ניתוחים קיסריים ובמצבי חירום".

מחלקת יולדות בברזילי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

"אפס-הפרדה מלאה בין האם לילוד", מחלקת יולדות בברזילי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

"אם היולדת מבקשת, יש את כל סוגי ואפשרויות הביות בברזילי" מדגישה האחות והמיילדת הראשית, "בביות גמיש, היולדת מחליטה מתי להכניס את הילוד למחלקת 'יונקים' ומתי לא. ביות חלקי, מאפשר יכולות להשתנות במהלך השהות שלה במחלקה. הכל אפשרי ובר שינוי".

"חשוב לציין שכל החדרים ביולדות הם זהים ומוגדרים 'סוויטת-לידה'. יש לנו במחלקה 12 חדרי לידה כאלה. 2 מהם בנויים במבנה הממוגן, ואנחנו יודעים כמה זה נחוץ באזורנו. בתוך פחות משבועיים הכשרנו חדר ניתוח חירום ממוגן, לכל מקרה שלא נזדקק", פולט מידעת ומרגיעה את הציבור, "יש פה כל דבר שצריך, החל מערכת לידה, ערכה להרדמה אפידורלית, כפפות סטריליות לילוד, מקלחת ושירותים בכל חדר. כדורי פיזיו שאנחנו נותנים ליולדת שמאפשר לתרגל נשימות. מסדרון מבקרים נגיש שבעזרתו יכולה לבחור מי יהיה נוכח ושותף שלה לחוויית הלידה. כורסה לשינה עבור המלווה, טלוויזיה עם כל הערוצים, ושימוש במוסיקה שאנחנו מעודדים בעזרת רשימת השמעה לבחירה".

חדר במחלקת יולדות בברזילי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

חדר במחלקת יולדות בברזילי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

חדרי הניתוח נמצאים בתוך מתחם, ולא בכל בית-חולים זה מתקיים במבנה ובצורה הזו. "זו נגישות וקירבה נחוצה, גם הפגייה קרובה פיזית. יש זמינות של רופא ילדים שצמוד אלינו ונותן מענה כשצריך. הרופאים המרדימים נמצאים פה 24/7 כאופציה לשיכוך כאבים".

הטכנולוגיה בשירות המיילדות

פולט מסבירה כי גם מבחינה טכנולוגית נעשתה התקדמות ענקית ומספרת על הטכנולוגיה המאפשרת להם בזמן אמת לקבל מידע מכל המוניטורים שנמצאים בכל חדרי הלידה "מערכת CIVNET – היא השידור החי והעיניים שלנו מתוך חדר הבקרה" אומרת פולט בראש ובראשונה, "ניטור כל המוניטורים בכל החדרים, מנותב באמצעות שליטה מרכזית מהמשרד. מאפשר פיקוח והשגחה על כל הלידות, במרכז חדר הלידה שממוקם מול דלפק האחיות. בשימוש במוניטור אלחוטי, היולדת יכולה להיכנס למקלחת בנוחות. זה עוד אלמנט שעוזר בהתמודדות הטבעית. יש אפשרות מוכרת ומקובלת לקבלת זריקת אפידורל שניתן במכשיר PCA ומאפשרת שליטה של היולדת במינון ובעוצמה הנדרשת. לחלופין, טשטוש פטידין, מוזרק ישירות לווריד. יש נשים שחוששות מהתערבות חיצונית, וגם אנחנו פחות ממליצות על זה, כי היולדת הופכת למשתתפת פחות פעולה בלידה".

האחות והמיילדת הראשית אילנה פולט. צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

פולט: "אנחנו מאמינים בשילוב בין מיילדות ותיקות ובין מיילדות חדשות ואנרגטיות". צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

פולט, ממשיכה למנות את רשימת היתרונות הטכנולוגיים במחלקה, "יש בשירותינו, מכשיר נייטרוס שמספק גז צחוק, לחודש ניסיון, ומחכה לשלבי אישור אחרונים. האמצעי הזה ייתן מענה נוסף, לפני קבלת אפידורל או לאורך כל הלידה. במקרה של לידה אחרי ניתוח קיסרי קודם, פחות מומלץ לתת זירוז. נשים שרוצות ליצר צירים ולהתקדם באופן טבעי, יכולות להשתמש במשאבת החלב כדי ליצר צירים ספונטניים. למשל, משאבת הנקה, מאפשרת שימוש לאורך זמן ממושך בטיפול ברעלת הריון".

חדרי הלידה בברזילי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

חדרי הלידה בברזילי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

"הצוות המיומן שלנו כולל 30 מיילדות, מורכב מבוגרות קורס מיילדות. אנחנו מאמינים באינטגרציה, שילוב בין מיילדות ותיקות עם ותק וניסיון של 30 שנה ובין מיילדות חדשות רעננות ואנרגטיות. כל אחת לומדת ויחד הן מפתחות אחת את השנייה. אנחנו משמשים שדה קליני לבית-ספר לסיעוד, מכשירים דורות של מילדות ונותנים מענה עתידי".

לידה מדור לדור

כדאי לשמוע מה חושבת יולדת טרייה על מחלקת יולדות בברזילי. ולכן, פגשתי את אלינור, אמא שילדה לפני כחודש את בתה השנייה, במשקל 3.700 קילו. "קודם כל, חשוב לי לציין שיצאתי ללא תפרים, והיא לא היתה קטנה במיוחד. אומרים שזה הרבה בזכות המיילדת" מסבירה אלינור בהתרגשות "הגעתי למחלקת יולדות ב-22:00 בלילה, עם פתיחה של 2 וחצי. ישר אמרו לי: 'כנסי מיד לחדר לידה!' באיזשהו שלב הצירים הפסיקו והלידה לא התקדמה. אז למחרת שלחו אותי לנוח במחלקת נשים. אמרו לי, במידה ותהייה התקדמות תחזרי לחדר לידה, אבל בשום שלב, לא שלחו אותי הביתה. בסביבות השעה 14:00 חזרתי וילדתי יחסית מהר".

אלינור ושלומי רחמים עם ילדיהם

דור אחרי דור. אלינור ושלומי רחמים עם ילדיהם

לאלינור ושלומי רחמים, יש ילד בן 5, שגם אותו ילדה, האחות שוש שלום; ויותר מזה, אותה מיילדת, יילדה גם את האבא – שלומי, בעלה של אלינור. "זה הקשר המשפחתי שלנו עם ברזילי. יש לי מהמקום חוויה מאוד טובה, צוות חם עם המון סבלנות ואווירה נעימה. כל מה שהייתי צריכה – היה שם. בברזילי לא מתייחסים רק לתינוק אלא גם לאמא. יכולתי להשתחרר במוצאי שבת, אבל היה כבר מאוחר ובקשתי להישאר עוד לילה, אז יצאתי ביום ראשון בבוקר בנחת. ולמקום טוב, תמיד חוזרים".

מחלקת יולדות. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

"למקום טוב, תמיד חוזרים". מחלקת יולדות. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

מחלקת אם וילוד – גוף אחד

"מדובר באשפוז משותף, אצלנו מסתכלים על יולדת וילוד כיחידה אחת ולא בתור משהו נפרד", חוזרת ואומרת האחות הראשית של ברזילי ומתגאה "פיתחנו דגם ייחודי, ואנחנו מובילי דבר בכל הארץ. כל המיטות הוחלפו למיטות אשפוז עם מזרנים אורתופדים מתכוונים, מספקים נוחות ליולדת אחרי לידה, וחדרים יעודים ל'אפס-הפרדה' שיאפשרו למלווה להישאר ללון ליד היולדת. יש לנו בברזילי שתי יועצות הנקה, שהם חלק אינטגרלי מהצוות. כל המיילדות אצלנו עברו הכשרה מקיפה איך לכוון ולעזור ליולדת בחיבור הנקה ראשוני. בכלל, אנחנו מעודדים הנקה בחדר לידה".

חדר במחלקת יולדות בברזילי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

חדר במחלקת יולדות בברזילי. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

קורסי הכנה ללידה, נערכים באופן קבוע בימי שישי. בתוכנית מתקיימים שני מפגשים וכל אחד מהם נמשך כ-4 שעות. לטובת הציבור ניתן לבצע הרשמה בטלפון ישיר של המחלקה, אז כדאי שתרשמו: 08-6745327. אילנה פולט מציינת בחיוך את המספר המדויק ומוסיפה, "בנוסף, בימי חמישי מתקיימים סיורים במחלקה, ללא עלות, כמובן. הסיור המקיף נערך כשעה, ובו ניתן לראות את חדרי הלידה ולהתרשם ממחלקת אם-וילוד. כל שצריך הוא רצון והרשמה מראש".

מחלקת יולדות. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

מחלקת יולדות. צילום: דוד אביעוז, צילום רפואי ברזילי

"גם שירותי המזכירות שלנו השתפרו באופן משמעותי. כבר לא צריך לגשת קודם למיון הכללי כדי לקבל גיליון לידה. היום יש מזכירה במחלקת לידה בכדי לייעל את הקליטה ולחסוך מכם את הריצות המיותרות עם בטן של חודש תשיעי". ואם כבר הפתעות והצורך לשמוח מהדברים הקטנים, "לטובת היולדת ישנה חנייה חינם במתחם בית-החולים, וקרטיבים עבור כל יולדת לכל אורך תהליך הלידה בכדי לצנן את הגוף מהחום". בנוסף, באחד המפגשים, תקבלו תמונת הריון במתנה שצולמה על-ידי צלמת מקצועית, ולידיעת הציבור הדתי, האוכל מוגש בהשגחת בד"ץ מהדרין.

האחות והמיילדת הראשית אילנה פולט. צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

19 שנים בחדרי לידה. פולט. צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

לפני ארבעה חודשים נכנסה אילנה פולט לתפקיד המיילדת הראשית. היא החלה את דרכה כאחות מיון כללי, למדה תואר ראשון בסיעוד באוניברסיטה העברית. המשיכה את הכשרתה בתואר שני בסיעוד קליני וקורס מילדות באוניברסיטת בן-גוריון, ומשמשת כמדריכה קלינית מורשית. פולט, נשואה לאיש חיל האוויר, גרה בשיכון משפחות בבסיס תל-נוף ואמא לשלושה. "כשהייתי קצינה בחייל אוויר ומפקדת אגף אבטחה, התנדבתי במד"א לכיש, ומשם התפתחה אהבה לסיעוד. אני כבר 19 שנים בחדרי לידה ומכשירה דורות של מיילדות. המסר שלי לנשים ולצוות, הוא שתאמינו בגוף שלכן. אנחנו כאן לתת לכך את הכלים לעשות את זה בצורה שהכי תתאים לך כמו כפפה ליד. זה החזון האני מאמין שלי, ואנחנו נגרום לכל אחת שתצא עם התחושה הזו".

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר