דימה דרבקין. צילום: פבל
דימה דרבקין. צילום: פבל

הנסיך הירוק: הכירו את כוכב הסנוקר המקומי

אולי לא ידעתם, אבל יש לנו באשקלון מועדון ביליארד שכבר הצמיח את אחד מבכירי הענף בארץ - דימה דרבקין, סגן אלוף הארץ בסנוקר. בריאיון משותף עם דרבקין ועם מנהל המועדון יאשה שאשוא הם מספרים על התחרויות, על הלחץ ועל כך שהם לא דורשים עולם ומלואו מהעירייה - רק תמיכה קטנה

פורסם בתאריך: 1.9.19 12:54

     

לא רבים הם ענפי ספורט שבהם אשקלון נמצאת ממש על המפה. ספורטאים בכירים צמחו פה בעיר שלנו, ומי שמככבת כעת היא האצנית דיאנה ויסמן, תושבת העיר. אלא שיש ענף שהוא פחות מסוקר ונתפס כפחות יוקרתי. מדובר בתחום הביליארד. אז הנה חדשות טריות: ממש לאחרונה רשם דימה דרבקין, תושב העיר, הישג מרשים במיוחד כאשר סיים כסגן אלוף הארץ בסנוקר 6 אדומים והגיע למקום הברייק הגבוה.

דרבקין משחק קרוב לשנה אחרי שלקח הפסקה של ארבע שנים, אבל חזר בכל הכוח בשנה הזו ושיחק בשתי תחרויות של רבע גמר ועוד תחרות גמר באליפות ישראל. בגמר כאמור הוא סיים במקום השני בתחרות 6 אדומים והפסיד לשחר רוברג בתוצאה 5:1 אך זכה במקום הברייק הגבוה בתחרות. ברייק למעשה זהו רצף הטבעות כדורים. כרגע השאיפה שלו לצאת לאליפות אירופה בעוד כמה חודשים באוקראינה שבה נולד לסגירת מעגל.

דימה דרבקין. צילום: פבל

וזהו איננו ההישג הראשון של דרבקין. הפעם הראשונה שבלט בתחום הייתה בשנת 2006 כשכבש את המקום ראשון בליגה הלאומית בסנוקר. הוא גם היה במקום השלישי בגביע המדינה בסנוקר, במקום השלישי בליגת העל בסנוקר וזכה מקום שני בטורניר והרוויח את מקומו ליציאה לאליפות אירופה.

דרבקין כבר יצא ארבע פעמים לאליפויות אירופה, בין היתר באילת, מלטה, בלגיה והאחרונה בפולין, ששם הגיע לטופ 64.

דימה דרבקין ויאשה שאשוא עם עמיתים לתחום, ביניהם אלוף ישראל דוד וייצמן. צילום: פבל

ביליארד, אגב, זה שם כולל למשחקי כדור על שולחן, שהידוע שבהם הוא הסנוקר.

דימה דרבקין עלה לארץ בגיל 15 וחזר לשחק סנוקר בגיל 18 כשהגיע לראשונה למועדון הביליארד של יאשה שאשוא, מי שלימים הפך למאמן שלו ובפועל מאמן הנבחרת. "משחקים במועדון, סתם משחקים עם חברים, ואז מתחילים להתמכר ככל שמתקדמים ברמה".

דימה דרבקין ויאשה שאשוא. צילום: פבל

דרבקין נזכר איך הוא הגיע לשחק סנוקר, "זה היה עוד באוקראינה, כילד הייתי משחק ביליארד רוסי, זה משהו אחר מסנוקר". למעשה, דרבקין התפתח כמקצוען אצל שאשוא מאמן הנבחרת.

הסנוקר מוגדר כספורט תובעני שדורש הרבה זמן, סבלנות וכסף, ודרבקין אומר כי יש שלושה מועדונים בארץ שיש להם את הציוד הדרוש, ובהם המועדון של שאשוא, שנמצא בבניין הדר בעיר ליד הדואר המרכזי. שאשוא מקיים תחרויות ארציות של גיל 40 ומעלה, כאשר כל השחקנים שמגיעים למקומות הגבוהים – ממקום רביעי עד ראשון – הולכים לייצג את המדינה בתחרויות בינלאומיות. זה נקבע בתחרויות מקדימות שיאשה מקיים במועדון. "אני קיבלתי שלוש פעמים פרסים מאיגוד הספורט על ההישגים של הנבחרת בתחרויות בינלאומיות", הוא מספר.

מעבר להישגים על הנייר, יאשה מספר שהיה מאמן בפנימייה לנוער בסיכון בכפר סבא ודרך השולחן, המקלות והכדורים ידע להשיב אותם לדרך הישר. "הבאתי אותם למצב שאמרו סליחה, תודה ובבקשה", הוא מספר, "עשו לי מסיבת פרידה בסוף, הביאו לי מכתב פרידה וירדו לי דמעות מרוב התרגשות".

יאשה שאשוא. צילום: פבל

אין ספק שיש המון סטיגמות על ענף הספורט סנוקר וקונוטציות שליליות לכך שהוא שייך לעבריינים, אך היום יש מודעות מעבר לכך. כשדימה מספר שהוא משחק ומשתתף בתחרויות סנוקר, הוא לא מקבל תגובות שליליות, "החברים שלי ורוב האנשים שאני איתם יודעים מה זה סנוקר, אז זה לא בא לידי ביטוי". הוא מודה כי הספורט משחק על האינטילגנציה הרגשית והמון פסיכולוגיה, וכשהוא עצבני הוא לא יכול לבוא לשחק. לעומת זאת, את יאשה המשחק מאוד מרגיע.

הסנוקר הוא לא משחק טקטי אחד מול השני, כמו ענפי ספורט אחרים, למשל כדורגל, טניס, כדורעף. בסנוקר השחקן מתמודד עם עצמו. "מגיע התור שלי ורק אני עובד מול השולחן, אף אחד לא נוגע בכלום".

לפני כל משחק, אם זה בסנוקר או בענפי ספורט אחרים, זה לא סוד שיש הרבה לחץ אישי וחיצוני מהסביבה. דרבקין מספר לנו את הסוד שלו להרגעה, "לפני המשחק אי אפשר להרגיע את עצמי, רק בזמן המשחק. מנסה לא לחשוב על המשחק לפני שאני עולה, עד כמה שאפשר כמובן, אבל במזמן המשחק יש הרבה טריקים: אני נזכר במקומות יפים שהייתי, זיכרונות טובים, רגועים, כמו הים, לא מסיבות או חתונות".

סנוקר ביליאר. צילום: פבל

שאשוא מספר שהטריק הכי טוב שהוא יכול להציע בזמן לחץ, "בתור שלך, כשאתה יושב על הכיסא, אתה יכול לעבוד על עצמך בדמיון, לעשות לעצמך מדיטציה, עוצם עיניים ומדבר לעצמך ומאמין לעצמך או נזכר במשחק הכי טוב שהיה לך ועובד על עצמך".

הסנוקר הוא ספורט לא מתוקשר בעיר, ומי שנותן מימון ומתקצב אותו זה האיגוד לביליארד עצמו ולא העירייה. "מעיריית אשקלון אנחנו כרגע לא מקבלים שום מימון".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




שאשוא מספר שבזמנו הייתה לו שיחה עם מחזיק הספורט דאז יוסי כהן. הוא סיפר לו על הישגיו בסנוקר ועל עצם היותו מוכר בעולם בזכות התחרויות. "תביא לי תקציב, אני יכול להביא לך את אליפות העולם, אליפות אירופה. אתה יודע מה זה באשקלון אליפות העולם? כמה תיירים יבואו?"

דרבקין התערב ואמר כי לפני שנים גם כן היה דיבור שאליפות אירופה תתקיים באשקלון, ובסוף הדבר לא יצא לפועל. כיום הוא מקווה שמאחר שההנהגה בעירייה התחלפה, הענף יקבל את מלוא התמיכה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר