רגינה פיינגרש
רגינה פיינגרש

כך תימנעו מכאבי כתפיים

עבודה לא נכונה על שרירי הכתפיים ועומס יתר עלולים לגרום לכתפיים, המפרק הפעיל ביותר, לפציעות רבות. כיצד נמנע מפציעות? כיצד נבחין ממה הכתפיים שלנו סובלות? רגינה פיינגרש עם כל הפרטים

פורסם בתאריך: 20.12.18 18:30

     

כאבי כתפיים הם כאבים שכיחים, אשר פוגעים באיכות החיים שלנו. מפרק הכתף הוא הפעיל ביותר מבין המפרקים וגם בעל טווח התנועה הגדול ביותר. תנועתיות המפרק מוגבלת על ידי הרקמות הרכות, הרצועות, הגידים והשרירים. מבנה הכתף מורכב מאוד ולכן גם חשוף לפציעות רבות: פציעות מכניות, פציעות דלקתיות ומחלות למיניהן.

הפגיעות הנפוצות ביותר:

דלקת מפרקים ניוונית:

מתרחשת כאשר הסחוס בין עצמות הכתף מתנוון(עשויה לקרות גם אצל צעירים). הדלקת תופיע ככאב בעת הזזת המפרק, עשויה גם להישמע נקישה, שנובעת משפשוף העצמות ולעיתים עלולה גם להופיע נפיחות ואדמומיות באזור. הדלקת אף יכולה להגביל את התנועה במפרק. ברוב המקרים, רופא יאפשר לגשת לצילום רנטגן או MRI לאבחון הפגיעה, ובהתאם לזאת ימליץ על מנוחה, כדורים לכאבים, כדורים אנטי דלקתיים, תוספי תזונה, פיזיותרפיה, דיקור סיני ובמקרים חמורים ישקול אפשרות לניתוח.

"כאבי כתפיים הם כאבים שכיחים, אשר פוגעים באיכות החיים שלנו". רגינה פיינגרש

דלקת בבורסה/בורסיטיס:

הבורסה היא שק מלא נוזלים שמצויה במפרקים שונים בגוף וכמובן נמצאת גם במפרק הכתף. תפקידה למנוע חיכוך בין הגידים והרצועות, ובנוסף יוצרת הפרדה בין השרירים לבין העצמות. הגורמים לדלקת זו הם: עומס יתר, לחץ על האזור, מחלות זיהומיות או דלקות פרקים. הכאב יורגש בעת מתיחת הזרועות וללא טיפול הכאב יחמיר ויורגש גם בזמן מנוחה. סימנים נוספים העשויים להופיע: נפיחות/אדמומיות ומגע העור יהיה חם באזור הכואב. עם הופעת הכאב חשוב להימנע מפעילות יתר, להניח על המקום קרח ואם הכאב לא חולף בעצמו, כדאי לפנות לרופא לאבחון ולמתן  טיפול מתאים. לפי הצורך יינתן טיפול בתרופות נוגדות דלקת/טיפול בקור או חום לפי התגובה הדלקתית ופיזיותרפיה.

דלקת גידים בכתף:

נגרמת עקב פעילות יתר של האזור בזמן תנועה שאינה טבעית לגוף. הדלקת בדרך כלל מתחילה באזור אחד, אך אם לא מטפלים בה בזמן עלולה להחמיר ולהוביל גם לקריעת גיד. הכאב מורגש לרוב בעת הרמת היד או בלילה כאשר היד ״נרדמת״. הטיפול הראשוני הניתן על ידי הרופא; קירור באמצעות קרח, מנוחה, תרופות אנטי דלקתיות. במידה ואין שיפור לאחר מספר שבועות מומלץ לבצע צילום או CT, להמשיך טיפול תרופתי ואולי גם להתחיל פיזיותרפיה.

קרע במסובבי הכתף/בשרוול המסובב:

שרירי 'מסובבי הכתף' הם קבוצת שרירים המורכבת מארבעה שרירים הממוקמים בחיבור שבין עצם השכם לבין עצם הזרוע. במידה ויקרעו נחוש בכאב וחולשה עם תזוזות הזרוע. רוב הפגיעות הן כתוצאה מניוון וחלק מהן מתרחשות גם בקרב צעירים עקב עומס יתר. בהופעת כאב באזור יש צורך לפנות לרופא ולבצע צילום רנטגן. יש לתת מנוחה לכתף, להוסיף טיפול תרופתי לכאב לרבות טיפול אנטי דלקתי. זמן ההחלמה הוא ארוך ועשויים לשקול אופציה לניתוח.

נקע בכתף/פריקת כתף:

אלו הם פגיעות טראומטיות בעקבות פעולה מסוימת שביצענו. כמו: אימון גופני, נפילה, תאונה ועוד. הנקע הוא המקרה בו העצם זזה וחוזרת ממקומה. הפריקה היא המקרה בו העצם יוצאת ממקומה ואינה חוזרת. ברגע שמתרחש הנקע/פריקה יופיע כאב, נפיחות ואף שטפי דם בחלקה העליון של הכתף ועצמות הבריח. יש לגשת לאורתופד/למיון ובמקרה של פריקה יחזיר הרופא את הכתף למקום,יעניק תרופות להקלת הכאב, יקבע את הכתף ובהמשך ייתן תרגילים למען החזרת טווח התנועה המלא לכתף.

כתף קפואה:

מצב משני שעלול להופיע במשך מספר חודשים ואף שנים לאחר פגיעה בכתף. מתאפיין בתחושת כאב גם בזמן מנוחה. לאחר פגיעה אנו נמנעים משימוש באזור, כך שהקופסית שעוטפת את מפרק הכתף מתעבה ומתכווצת. יש לזכור כי לאחר פציעה בכתף יש להישאר במעקב רפואי. הרופא ייעץ על מתיחות ותרגילים לאזור הכתף שבכך ימנעו חזרה של פציעות נוספות.

לשים לב!

יש לבצע חימום מתאים לפני כל אימון. כאשר יש כאבים בכתף יש להפסיק את הפעילות או להוריד משמעותית בעומסים עד שיטופלו ויחלפו. במקרה של פגיעה, חשוב להיוועץ עם רופא וכמו כן לעיתים נצטרך לעבור פיזיותרפיה שמותאמת לפגיעה. טכניקה נכונה באימון יכולה למנוע פציעות!

לסיכום:

כאשר יש כאבים בכתף יש לגשת לאבחון. יש להימנע מפעילות שכוללות הנפה/הרמה ממושכת מעל לגובה הכתפיים. אין להחזיר לבד כתף פרוקה!

 

לאימונים והכוונה חפשו אותי ברשתות החברתיות

https://www.facebook.com/FitnessRegina/
https://www.instagram.com/regina_zumba

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר