מרוץ אופניים בשפיר. צילום: דוברות מוא"ז שפיר

שפיר: מאות במסע אופניים לזכר חסיד אומות העולם, ג'ינו ברטלי

את המסע, שנערך בשיתוף עמותת תיירות יהודה, אירחה המועצה האזורית שפיר ובסיומו נערך הפנינג חגיגי, יריד משפחות ופעילות ספורט אתגרי על אופניים. ראש המועצה: "שמח שנפלה בחלקנו הזכות לארח את המסע הזה, שבו אנחנו מוקירים טובה לאדם יקר, שהציל מאות יהודים מהתופת ומהשואה האיומה"

פורסם בתאריך: 26.3.18 18:00

     

מועצה אזורית שפיר אירחה ביום שישי האחרון את אירוע השיא בפסטיבל 'ירוק ולא רחוק' – מסע אופניים שהוקדש לזכרו של ג'ינו ברטלי, רוכב אופניים איטלקי אשר זכה פעמיים בתחרות הטור דה פראנס, לפני מלחמת העולם השנייה ב-1938 ומיד אחריה ב-1948. והוכר בשנת 2013 כחסיד אומות העולם.

פעילות לילדים ולמשפחות. צילום: דוברות מוא"ז שפיר

ראש המועצה, אשר אברג'ל, יחד עם שגריר איטליה, בתו של בארטלי, ביאנקה מריה ונכדו ג'אקומו, הזניקו את מסע האופניים שבו התקיימו שני מסלולי המיועדים למשפחות ולרוכבים מקצועיים: קל ומתקדמים. לאורך המסלול הוצבו שלוש תחנות מידע ומים. בכל תחנה כזו קיבלו הרוכבים מבנות שירות, הדרכה חווייתית על סיפורו של ג'ינו ברטלי, באמצעות משחקים המותאמים למשפחות.

הפעלות לילדים. צילום: דוברות מוא"ז שפיר

בני משפחתו של ברטלי הוטסו במיוחד לארץ והשתתפו יחד עם השגריר בטקס מרגש שנערך לכבודם ב'בית העדות' בניר גלים, שם העניק נכדו ג'אקומו, ל'בית העדות', תמונה נדירה של ברטלי, מהבודדות שנותרו עוד בעולם, חתומה בחתימת ידו ובהקדשה אישית.

הזנקת המירוץ. צילום: דוברות מוא"ז שפיר

בזמן המלחמה, השתמש ברטלי באופניו על מנת להעביר מסמכים מזויפים ליהודים, שבעזרתם הצליחו לחלץ יהודים מאיטליה בזמן השואה. המסמכים הוחבאו בשלדת האופניים שלו. ברטלי ניצל את עובדת היותו מפורסם, מתוך ידיעה שהסיכוי שיבצעו אצלו חיפוש הוא נמוך ביותר והעביר מאות מסמכים בדרך זו. פעולותיו האמיצות הביאו להצלת כ-800 יהודים איטלקים.

ברטלי לא סיפר על מעשיו לאיש ואף לא לבני משפחתו. רק לאחר מותו, בשנת 2000 החלו להתגלות עדויות בדבר גבורתו הרבה – ילדיו ואנשים שהציל, הצליחו לחשוף את הסיפור. בשנת 2013 הוכר ג'ינו ברטלי כחסיד אומות עולם.

מסע האופניים לזכרו, בו השתתפו מאות רוכבים מקצועיים וחובבנים, התקיים כחלק מאירועי פסטיבל 'ירוק ולא רחוק', ובחיבור ישיר לחגיגות העצמאות 70 למדינת ישראל. בתום שני המקצים, התקיים הפנינג בשלולית החורף של המועצה האזורית שפיר. בהפנינג השתתפו מאות מתושבי המועצה שנהינו מהופעות קרקס לילדים, סדנאות, פארק האופניים הנייד של קבוצת Israel Cycling Academy, דוכני מכירה ואוכל, והכל באווירה חגיגית ומהנה.

אשר אברג'ל ובני משפחתו של ג'ינו ברטלי בטקס. צילום: דוברות מוא"ז שפיר

"ערב חג הפסח אנו קוראים את סיפור יציאת מצרים ולמדים משם מהו ערך הכרת הטוב, כאשר משה רבנו מעביר את משימת הכאת היאור לאחיו, מאחר והיאור היה זה ששמר עליו כשהיה תינוק בתיבה" אמר ראש המועצה האזורית שפיר, אשר אברג'ל והוסיף "גם אנחנו מתכנסים כאן היום כדי להוקיר תודה לאדם דגול, מי שסיכן את חייו שלו וחיי בני משפחתו כדי להציל יהודים מציפורני הנאצים. גדולתו של ברטלי נמדדת לא רק מעצם המעשה האצילי והאמיץ שעשה אלא מהעובדה ששמר על כך בסוד משך עשרות שנים, שמא סיפור גבורתו האישי יאפיל על מבצע ההצלה הגדול שבו לקח חלק. רק לאחר מותו נחשף חלקו המשמעותי בהצלת היהודים בשואה והיום יש לנו הזדמנות להודות לבני משפחתו בשם עם ישראל כולו. על פי האמונה היהודית, קיים העולם הבא ובטוחני שלברטלי יש שם מקום של כבוד.
אני שמח על שנפלה בחלקנו הזכות לארח את המסע הזה, שבו אנחנו מוקירים טובה לאדם יקר, שהציל מאות יהודים מהתופת ומהשואה האיומה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר