המגרש המדובר ברחוב הטייסים
המגרש המדובר ברחוב הטייסים

על חודו של קול: כך ניצלה עיריית אשקלון מהפסד של עשרות מיליוני שקלים

שביב מידע שהגיע לאוזניו של חבר המועצה שלמה כהן הביא אותו לצאת למאבק במכרז שכבר פורסם, שבמסגרתו העירייה התכוונה למכור מגרש שמוערך כיום בכ-16 מיליון שקל, אך עם מעט סבלנות יאמיר שוויו לבין 50 ל-80 מיליון שקל. בישיבת המועצה האחרונה החליט ראש העירייה בפועל תומר גלאם לתמוך בכהן והמכרז בוטל. “יש לנו אחריות ציבורית”, אמר גלאם

פורסם בתאריך: 17.8.18 08:13

     

זה לא קורה הרבה, אבל בישיבת המועצה האחרונה ירדה הצעה של היועצת המשפטית של העירייה עו”ד הילה רווח לאשר מכרז למכירת מגרש ברחוב הטייסים. לכאורה, מדובר בעוד סעיף טריוויאלי שלא אמור לעורר עניין רב, אלא שבמקרה הזה הוא עורר עניין רב במיוחד.

מדובר במגרש שנכון להיום נועד לבניית בית מלון. כך הוא הוצג לחברי המועצה לפני כשנה כשנדרשו לאשר את מכירתו, וכך הוא הוצג גם בעת המכרז. אל המכרז הזה ניגשו שלושה, וההצעה הגבוהה הייתה של חברת “מבנים ונתיבים”. האומדן של העירייה על שווי המגרש עמד על 16 מיליון שקל, ואילו ההצעה הגבוהה עמדה על מעט יותר מ-18.5 מיליון שקל.

שלמה כהן

"ההיגיון ינצח". שלמה כהן

ההצעות הללו הובאו לאישורם של חברי ועדת המכרזים, אלא שמי שהסב את תשומת לבם של חברי הוועדה לעניין מסוים היה חבר המועצה שלמה כהן, ששאל שאלה שנראית תמימה על פניה, אך אין ספק כי הוא ידע על מה הוא מדבר: “אני מבין שהייעוד של המגרש הוא מלונאות. למה לא לשנות ייעוד למגורים, כך ערכו יעלה ויותר כסף ייכנס לקופת העירייה? המגרש נמצא במיקום שמתאים למגורים יותר מאשר למלונאות”, הוא תהה בקול וגרם לשאר חברי הוועדה למקד תשומת לב במכרז הזה.

בין מלונאות למגורים

רק כדי להבין: מגרש המיועד למלונאות שוויו נמוך בהרבה ממגרש המיועד למגורים. כך למשל המגרש הזה כמלונאות הוערך ב-16 מיליון שקל, אך אם הוא יהפוך למגרש לבניית בנייני מגורים, יזנק שוויו לפי ההערכות לכ-50 מיליון שקל ולפי הערכות אחרות לכ-80 מיליון שקל.

עו"ד הילה רווח, היועצת המשפטית של עיריית אשקלון

"אנחנו חייבים לזכות את המציע". עו"ד הילה רווח

מי שבין היתר השיבה לדבריו של כהן היא היועצת המשפטי עו”ד רווח, שאמרה לו כי אלה טיעונים שהוא היה אמור להעלות בדיון המקדים במועצה ואף הצביעה על סיכון בשל תביעה שעשוי להגיש בעל ההצעה הגבוהה ביותר, “לאחר שאישרתם במועצה מכירת המגרש, ויצאנו למכרז בו קיבלנו הצעות כשרות. אנחנו חייבים לזכות את המציע בעל ההצעה הטובה ביותר. יש שאלה של סיכון מול סיכוי. הסיכוי שאנחנו ניאלץ לא לזכות את המציע ונביא לפגיעה באותו מציע שאמור להיחשב כזוכה יביא לסיכון גבוה מול המציע בבית משפט, בו הוא ידרוש את זכותו על המגרש כזוכה במכרז. כמו כן, לא בטוח שניתן יהיה לשנות ייעוד מאחר ומדובר במגרש לתיירות. משרד התיירות לא בטוח שיאשר שינוי ייעוד”, אמרה רווח.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




המכרז הזה, אגב, התפרסם בפעם השנייה, לאחר שבפעם הראשונה לא היה זוכה. רווח הסבירה בוועדת המכרזים: “נעשו בדיקות ביחד עם מר אלברט אלקובי (ראש מינהלת הסכם הגג לשעבר), וכשהבנו שייקח שנים לשינוי הייעוד, אם בכלל יאושר על ידי משרד התיירות, הוחלט לפרסם פעם נוספת את המכרז”.

"הכחיש לחלוטין". אלברט אלקובי. צילום: אלמוג סוגבקר

אלא שמי שבדק את העניין מול אלקובי היה שלמה כהן וממנו הוא שמע דברים אחרים, “נאמר כי הייתה התייעצות עם אלברט אלקובי שאישר מכירת המגרש, אני התפלאתי על כך. דיברתי איתו אחרי הישיבה והוא הכחיש לחלוטין, הוא אפילו טען שבפעם הראשונה שהמכרז פורסם הוא ביטל את המכרז ורק לאחר שהתפטר פורסם המכרז בשנית”, אמר כהן לרווח והיא השיבה לו: “ציינתי שאלברט אלקובי אישר זאת מתוך אינפורמציה שהגיעה אליי”.

שמועות והודעות

סביב מכירת המגרש הזה נפוצו שמועות כאלה ואחרות, חלקן אף הגיעו לאוזניה של רווח והיא אמרה כך בוועדה: “הופצה הודעה בין החברים היושבים פה כי לכאורה היו דברים בלתי תקינים שנעשו בקשר למכרז זה. ביקשתי ממפיץ ההודעה שיגיע אליי כדי שנבדוק את הדברים, אולם הוא לא הגיע אליי. קיימת טענה כי העירייה פועלת לשינוי הייעוד למגרש זה ממלונאות למגורים וכי ערך המגרש יגיע ל-50 מיליון שקל, לכאורה”, אמרה רווח וביקשה לדעת מה עמדת מינהל ההנדסה.

משה פוקס, מזכיר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה השיב לה: “נניח ולאחר שינוי הייעוד ערכו יהיה 50 מיליון, אם ניקח בחשבון שהיום אם נזכה את המציע נקבל 18 מיליון, היטל השבחה שיועבר לעירייה במקרה ויהיה שינוי ייעוד יעמוד על כ-13 מיליון, וביחד 31 מיליון, עוד לפני שאני מכניס את החיסכון בהוצאת הכנת התכנית”.

משה פוקס

משה פוקס

שלמה כהן המשיך להתעקש ולעמוד על העניין הזה וטען כי חברי המועצה אישרו את מכירת המגרש כי חשבו שיבוא יזם שיבנה שם בית מלון, “אני לא חושב שהיו בפני המועצה כל הפרטים, ולכן יש להחזיר את זה שוב לאישור מועצה”.

חשופים להגשת עתירה

הדיון נמשך כאשר כהן דוחף להחזרת הנושא לדיון במועצה, ואילו רווח דוחפת לאישור המכרז, “כרגע ייעוד הנכס נשוא המכרז הוא למלונאות, כפי שצוין בפני המועצה. כיום היזם יודע שהמגרש למלונאות. ייתכן שהוא יבנה מלון. אנחנו לא יודעים מה יעשה היזם עם המגרש”, והוסיפה: “גם היום המגרש נמכר כמגרש שייעודו מלונאות. התכניות הן ראשוניות וייקח זמן עד שיאושרו אם בכלל. בפני חברי מועצת העיר לא היו נתונים שהטעו אותם”.

"מיועד לשינוי יעוד". המגרש המדובר

אלא שכהן עשה שיעורי בית והספיק לדבר עם גורמי תכנון המכירים את המגרש הזה, והם אמרו לו, “שתמיד ידעו שמגרש זה מיועד לשינוי ייעוד”, סיפר כהן והוסיף: “כך שאין ספק שחלק מהמתמודדים פוטנציאליים ראו שהמגרש למלונאות ולא הגישו הצעה, ולא ידעו כי המגרש מיועד לשינוי ייעוד וזה יצר מצב לא שוויוני בין המציעים”.

גם בשלב הזה רווח המשיכה ללחוץ לכיוון אישור המכרז וציינה: “אנו חשופים להגשת עתירה מצד המציעים. הפסיקה קובעת שביטול מכרז לאחר קבלת הצעות תהיה רק במקרים מאוד מיוחדים וקיצוניים”.

אבל כהן התעקש ואמר שזה סיכון שהעירייה צריכה לקחת כי מצד שני, יוכל לטעון מציע שלא השתתף במכרז ויגיש עתירה בטענה כי “לא ידע שהשינוי של המגרש ישתנה למגורים וזה לא שיווני”, אמר כהן.

בסופו של דיון ועדת המכרזים לא הכריעה לאחר ששלושה הצביעו נגד אישור המכרז ושלושה הצביעו בעד. בעקבות זאת הנושא הובא לישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביום שני האחרון.

“הייתי משוכנע שההיגיון ינצח”

גם בישיבת המועצה נמשך הדיון כאשר כהן נאבק למנוע את אישור המכרז, ואילו רווח מציגה את הסיכונים והחשש מפני תביעות מצד החברה שהציעה את ההצעה הטובה ביותר.

ראש עיריית אשקלון בפועל, תומר גלאם. צילום: פבל

"יש לנו אחריות ציבורית". ראש עיריית אשקלון בפועל, תומר גלאם. צילום: פבל

לבסוף היה זה ראש העירייה בפועל תומר גלאם, שהחליט לקבל את ההצעה של כהן “יש לנו אחריות ציבורית, בואו נעשה את זה בצורה חכמה”, אמר גלאם בדיון במועצה. “ושלמה, במקרה הזה אני מקבל את ההערות כי צריכים לקבל את כל החומרים כמו שמקבלים כל היזמים, כל מי שניגש למכרז. היות ולא קיבלתם את כל המידע שהיה פה ואף אחד לא יכול להגיד שהוא לא היה כי הוא היה פה, אני מקבל את הצעת ההחלטה שלך – לא לאשר את המכרז”.

עוד הוסיף גלאם ואמר כי לפניו ניצבו שתי אפשרויות לפני הדיון הזה: “או שראש העיר מחליט ופוסק לכאן או לכאן או שמביא את זה לישיבת המועצה. אני החלטתי שאני מביא את זה לישיבת המועצה. אני חושב שזה מורכב, שהציבור צריך לדעת ממנו וגם חברי מועצה צריכים להיות שותפים. אז אני בבקשה מעלה להצבעה את הצעת ההחלטה של שלמה כהן”.

ההצעה של כהן הועלתה להצבעה והתקבלה פה אחד.

“זה עניין של הוגנות והאינטרס הציבורי. העירייה, שזקוקה לכל שקל, הייתה מפסידה הרבה מיליונים”, אמר כהן השבוע. “אני הסבתי את תשומת הלב והתעקשתי עליה, וראש העיר התגייס בכל כוחו בסופו של דבר. אני הייתי משוכנע שההיגיון ינצח וציבורית היה קשה להסביר את הלהט לאור הטיעונים כבדי המשקל שהועלו גם בוועדות. אני חושב שכשדבר כזה נפתח לציבור, אז מישהו היה צריך להסביר ולכן דעתי התקבלה פה אחד, כולל אצל אלה שבוועדת המכרזים הצביעו בעד המכירה”.

יובל עטיה, מנכ"ל חברת “מבנים ונתיבים” מסר בתגובה כי עד כה לא התקבלה אצלם התייחסות למכרז מטעם העירייה לעניין: "אנחנו נלמד את הנושא וכשנקבל תשובה רשמית נתייחס".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר