יורם מצגר ז"ל, אשתו יפה, ושלושת בניהם
יורם מצגר ז"ל, אשתו יפה, ושלושת בניהם

"אם אמות בשבי, אל תסכנו חיילים בשבילי": רני מצגר על הצוואה של אביו החטוף יורם מצגר ז"ל

בגיל 80 נחטף יורם מצגר ע"י מחבלי חמאס מביתו בניר עוז, יחד עם אשתו תמר. הוא נשאר מאחור כשאשתו שוחררה בעסקת חטופים, ולמשפחה עוד נשארה תקווה שהוא יחזור בעסקה הבאה, אלא שלפני מספר ימים הודיע צה"ל שיורם, יחד עם עוד שלושה חטופים נוספים, אינם בין החיים. בראיון ל'כאן דרום' מספר בנו של יורם, רני, המתגורר במושב תלמי יפה במועצה האזורית חוף אשקלון, על התקווה שאבדה שישוב לראות את אביו: "לא תיארנו שככה זה יגמר", על הרגע שהבינו שאביהם לא בחיים: "כבר בחודש אפריל הבנו שמשהו רע קרה", ועל ההחלטה שלא לסכן אף חייל כדי לחלץ את גופת אביו: "זו הייתה צוואתו של אבי"

פורסם בתאריך: 7.6.24 13:19

     

כבר שמונה חודשים עברו, בדיוק היום, מאז השבת השחורה ב-7.10, ועבור משפחות החטופים, כל יום שעובר מאז, שחור עוד יותר. לכל חטוף שנמצא עדיין בשבי חמאס, יש משפחה שמעבירה ימים ולילות בחוסר אונים, צער, ייאוש ואכזבה, ויש גם ימים של תקווה, שאולי יזכו לראות אותם חוזרים לחיק משפחתם. ככה, במשך כמעט שמונה חודשים, חיה משפחת מצגר.

יורם מצגר נחטף באכזריות על ידי מחבלי חמאס, יחד עם אשתו תמר בת ה-79 מחדר ביתם בניר עוז. הם הופרדו במהלך החטיפה ונפגשו שוב במנהרות בעזה, שם היו יחד, צמודים, במשך 53 ימים נוספים, עד שנפרדו שוב כששוחררה תמר בעסקה. השבוע הודיע צה"ל שיורם, יחד עם החטופים חיים פרי, נדב פופלוול ועמירם קופר, כבר אינם בין החיים.

החטופים חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר מתוך סרטון של החמאס

החטופים חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר מתוך סרטון של החמאס

יורם מצגר ז"ל נהרג בשבי חמאס כשהוא בן 80. הוא עבר מלחמות ישראל, נלחם ועשה רבות עבור המולדת, ואת שמונים שנות חייו סיים כך, בלי אשתו, ילדיו ונכדיו לצידו. אפילו מבלי שייקבר.

סיפורו של יורם מצגר, כמו גם של שאר החטופים שנהרגו בשבי חמאס, מותיר לב כבד מדי. כעת, כשהוא יושב שבעה על אביו שאפילו לא זכה להספיד, מספר רני מצגר, המתגורר במושב תלמי יפה, על האבא שהיה לו, על הימים הארוכים בלעדיו, ועל התקווה שהייתה ואיננה עוד.

"הסרטון נתן לנו תקווה שהוא יחזור"

"אבא היה איש חייכן, איש של שיחה", סיפר רני. "הוא תמיד סיפר בדיחות וסיפורים מעניינים ומצחיקים. היה לו הרבה ידע, הוא היה איש נפלא, בשלן טוב, מצחיקן. היה כיף להיות לידו".

בחודש דצמבר האחרון פרסם חמאס סרטון בו מתועדים יורם מצגר, עמירם קופר וחיים פרי, זמן קצר לאחר עסקת החטופים הראשונה. "הסרטון הזה נתן לנו איזושהי תקווה שאבא חי, שאפשר עוד להחזיר אותו בעסקה".

יורם מצגר ז"ל, גופתו מוחזקת בשבי חמאס. צילום: אלבום פרטי

יורם מצגר ז"ל, גופתו מוחזקת בשבי חמאס. צילום: אלבום פרטי

האמנת שככה זה יגמר?
"בתקופה שבה פורסם הסרטון לא הייתה תחושה שככה זה יגמר, אבל במהלך חודשים מרץ ואפריל התחילו לעדכן אותנו בכל מיני דברים שגרמו לנו להבין שמשהו לא טוב קרה. לאט לאט זה הלך והתחדד ונהיה יותר חמור, עד השבוע, כשהודיעו לנו סופית. ביום שלישי עוד הייתה לנו פגישה עם הנשיא שדיבר איתנו על עסקה, ובשעה שש בערב הודיעו לנו שזהו. שהמקרה עבר ועדה רפואית, עבר בדיקה של רופאים, רבנות וכל הפרוצדורה של דברים מסוג זה. הודיעו שהוא לא בחיים".

הסרטון של החמאס בו נראה יורם מצגר בפעם האחרונה:

"זו הייתה צוואתו של אבא"

בראיונות לתקשורת לאחר ההודעה על מותו של אביך, אמרת שאסור שחיילים ימותו בשביל להחזיר את הגופה. כל המשפחה בדעה הזו?
"לא רק שאנחנו כולנו מסכימים עם זה ששום חייל צה"ל לא צריך להיפצע או למות בשביל להוציא גופה, זו גם הייתה צוואתו של אבא שלי. הוא אמר שאם זה עלול לקרות, 'אתם לא תסכנו את החיים של אף אחד'".

רני מצגר, בנו של יורם מצגר ז"ל. צילום: אלבום פרטי

רני מצגר, בנו של יורם מצגר ז"ל. צילום: אלבום פרטי

זה באמת היה תרחיש שהוא תיאר שאי פעם יקרה?
"אבא שלי דיבר רהוט ומושלם והייתה לו דעה ברורה בכל נושא והוא ידע להתבטא ולהגיד את רצונו. הנושאים האלו עלו בשיחות בבית כי אנחנו חיים במדינה שיש בה חטיפות ואירועי טרור וזה עלה בשיחות תאורטיות. ההורים לא חשבו שכזה דבר בסדר גודל כזה יקרה. המגורים בגבול רצועת עזה, גם בתור ילדים, היו מלווים בחששות שתגיע חוליית מחבלים, זה דבר שיושב כל הזמן בראש, כמו גם למי שגר בהתנחלות ביהודה ושומרון ובגבולות מדינת ישראל. אבא שלי הוא איש שעבר 4 מלחמות. הוא לחם במלחמת ששת הימים ויום כיפור, לצד חיים פרי. הם אנשים למודי סבלה של הארץ, אנשים שהגנו עליה, ונתנו עבורה וסיכנו את חייהם לא פעם עבור המולדת, ובסופו של דבר, כך היה הסוף שלהם".

"התעללו באמא עד שהיא פגשה את אבא במנהרות"

איילה מצגר, אשתו של רני, הייתה דמות דומיננטית במאבק משפחות החטופים. היא התראיינה לגופי התקשורת, נאבקה ונלחמה, ואף נתקלה באלימות מצד המשטרה במהלך ההפגנות.

יורם מצגר ז"ל, אשתו תמר, ומשפחתם

יורם מצגר ז"ל, אשתו תמר, והנכדות

היה לה קשר מיוחד עם אביך?
"הכלות של אבא שלי היו כמו בנות עבורו. יש לו שלושה בנים, שלוש כלות ו-7 נכדים, ולכולנו היה קשר מיוחד איתו. קיווינו לראות אותו שוב".

גם תמר, אשתו של יורם שנחטפה כאמור יחד איתו ושוחררה בעסקת החטופים, קיוותה לראות את בעלה שוב. הימים שעברו מאז, לא היו פשוטים עבורה, בייחוד בשל העובדה שהיא יודעת מה יורם חווה שם.

אמא סיפרה לכם פרטים על החטיפה, השבי, השהות עם אבא שלך בשבי?
"אמא שלי נכנסה לפרטי פרטים. היא חזרה וסיפרה במקבץ של שיחות איתנו את כל מה שהיא זוכרת. היא סיפרה הכל, את כל מהלך החטיפה, את זה שהתעללו בה והיכו אותה עד הרגע שהיא נפגשה עם אבי בשבי. היא סיפרה על ההתחלה, שבשלב מסוים הורידו אותם למנהרות. היא הלכה כמה שעות טובות ואז הגיעה לחדר 'קבלה', מקום שבו ריכזו את כל החטופים של ניר עוז ונירים. אבא זיהה אותה מיד ואסף אותה אליו ועד היום שהיא שוחררה הם היו יחד. יש רגעים מהשבי שהיא לא מספרת עליהם, כמו על מה עבר עליו לפני שהיא הגיעה אליו, ועל רגעים שהם היו שם יחד. היא הדחיקה את הזוועה הזו טוב טוב, והיא עושה את זה בכישרון רב, היא אישה בת 79 שסבלה עינויים".

יורם מצגר ז"ל, גופתו מוחזקת בשבי חמאס

יורם מצגר ז"ל, גופתו מוחזקת בשבי חמאס

הידיעה על מותו, ועל כך שהוא כבר לא סובל עינויים, מקלה עליכם?
"המחשבה שהוא לא עובר עינויי גוף ונפש בשלב זה היא כן הקלה, אבל איבדנו תקווה להחזיר אותו הביתה לכן זו לא באמת הקלה. לא נסגר מעגל. ההרגשה היא שאבא נעלם ולא חזר".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"


תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר