בית הכנסת ברחוב אריה בן אליעזר

בית המשפט עצר פירוק של בית כנסת בשכונת ברנע על ידי עיריית אשקלון

מתפללי בית כנסת שהוקם כאוהל ברחוב אריה בן אליעזר עתרו נגד פירוק בית הכנסת על ידי העירייה. העותרים, באמצעות עו"ד הילה רווח, טוענים לאכיפה בררנית רק נגדם ואף מציגים תמונות שבהם ראש העיר משתתף בהכנסת ספר תורה לבית הכנסת הזה

פורסם בתאריך: 18.11.22 01:00

     

שני תושבי אשקלון, אליהו ימין ואביחי חטב, הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בבאר שבע ולצידה בקשה דחופה לצו ביניים נגד עיריית אשקלון.

לטענת העותרים, באמצעות עו"ד הילה רווח, ברחבי העיר אשקלון בכלל, ובפרט בשכונת "ברנע" קיימת מצוקת בתי כנסת קשה, אשר אף העירייה מודעת לו. לאור מצוקה זו, לפני מספר שנים, הקימה העירייה בשכונה בתי כנסת ממבנים יבילים ואוהלים ברחבי העיר.

מכל מקום, לפני כעשר שנים, הוקם בית כנסת בבית אביו של העותר אביחי חטב ולאור מצוקת בתי הכנסת בשכונה, עם הזמן, יותר ויותר אנשים הגיעו להתפלל בבית הכנסת הביתי. עם פרוץ מגיפת הקורונה הם נאלצו להעביר את מניין התפילות לשטח הציבורי ברחוב, כאשר העירייה בעצמה סייעה למנייני הרחוב בציוד כזה או אחר.

חלק מהמתפללים בבית הכנסת ברחוב אריה בן אליעזר

תחילה התפללו המבקשים ושאר המתפללים באוויר הפתוח, ועם הזמן עשו כפי שהיה נהוג ברחבי הארץ והעיר אשקלון, והקימו אוהל עבור המתפללים אשר חלקו על חנייה וחלקו על מדרכה באופן שאינו פוגע באפשרות לחנות ואינו פוגע במעבר להולכי הרגל על המדרכה. בינתיים, בית הכנסת הזה הפך לפופולרי בעיקר עבור מבוגרים ונכים אשר מתקשים ללכת לבתי כנסת רחוקים יותר.

אלא שבערב יום הכיפורים האחרון הגיעה דרישה לפנות את בית הכנסת או כפי שזה נקרא בדרישת הפינוי "סילוק מכשול ברחוב". העותרים נדרשו לפנות את בית הכנסת לאחר חג שמחת תורה.

מה עוד, שרק לפני כחודשיים, ממש לפני ראש השנה, התקיים טקס הכנסת ספר תורה לבית הכנסת הזה ומי שהיה אורח הכבוד בטקס הוא ראש העירייה, תומר גלאם שאף נשא דברים באירוע.

ראש העירייה נושא דברים בטקס הכנסת ספר תורה לבית הכנסת הזה

העותרים פנו במכתב באמצעות עו"ד רווח ובו נכתב כי האוהל הזה שהוא לפני כשנתיים וחצי, הוא בדיוק כמו אוהלים רבים ברחבי העיר שהעירייה אינה מפנה אותם וכי הוא מיועד בעיקר למבוגרים ונכים. עוד ציינה עו"ד רווח כי בית הכנסת החל בהליכים להקצאת קרקע לבית כנסת קבע ולכן אפשר להמתין עם הפינוי. אלא שבעירייה התעלמו מהמכתב ולא הגיבו לו.

עו"ד הילה רווח. צילום: ענת אור קזולה

עו"ד הילה רווח. צילום: ענת אור קזולה

רק לאחר שעו"ד רווח פנתה לגורמים בעירייה, התקיימה פגישה בה השתתף מנהל אגף הביטחון בעירייה, יונתן עובראני ובה סוכם כי תינתן לבית הכנסת אורכה למציאת מקום חלופי.

אלא שלטענתם, בניגוד לעתירה, ובהפתעה מוחלטת ביום רביעי השבוע הגיעו פקחים והחלו לפנות ציוד מבית הכנסת והודיעו כי האוהל יפורק ביום חמישי. "הכל בחוסר תום לב, באכיפה בררנית זועקת לשמיים ובמחטף של ממש", נכתב. "הרי אין מחלוקת כי ברחבי העיר אשקלון, ואף בסמוך לבית הכנסת, קיימים מקרים רבים של פלישות לשטחים ציבורים פתוחים, רובם על ידי בתים פרטיים וחלקם אף מפיקים מכך רווח כלכלי, אך מהם המשיבה בוחרת לטמון ראשה בחול ולעצום עיניה! ולא לנקוט כנגדם בצעדי אכיפה ופינוי".

לאור זאת, ציינה עו"ד רווח בבקשה כי בית המשפט יתן צו ביניים שיורה לעירייה "לעצור את הליך פינוי, פירוק והריסה של בית הכנסת ברח' אריה בן אליעזר באשקלון והחזרת המצב לקדמותו, למצב שהיה בטרם נקטה בצעדיה החד צדדים הפסולים במעשי הפינוי, וזאת עד למתן פסק דין בעתירה המוגשת יחד עם בקשה זו".

השופטת חני סלוטקי מבית המשפט המחוזי בבאר שבע, קיבלה אתמול את הבקשה והורתה לעירייה לעצור את פינוי ופירוק בית הכנסת עד שיתקיים דיון בתאריך 23.11.

"אני שמחה שבית המשפט איפשר בשלב זה שלא לפנות את בית הכנסת", מסרה עו"ד רווח, "אני מאמינה ומקווה שכעת העירייה תקבע מועד פינוי דחוי שניתן יהיה למצוא מקום חלופי למאות התושבים המתפללים שם".

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "סוגיית האוהל שנבנה בשטח הציבורי נידונה בימים אלו בבית המשפט. מעבר לכך, איננו דנים בהליכים משפטיים בתקשורת".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר