אילוסטרציה: מוטי מילרוד
אילוסטרציה: מוטי מילרוד

הותר לפרסום לבקשת "כאן דרום": 4 שנות מאסר נגזרו על תושב אשקלון שאנס אישה עם פיגור

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר 4 שנות מאסר על יוסף ווסה, תושב אשקלון שהודה והורשע באונס של אישה בעלת מוגבלות הסובלת מפיגור. זאת לאחר שהודה במעשים במסגרת הסדר טיעון והפרקליטות עתרה ל-5.5 שנות מאסר

פורסם בתאריך: 17.11.22 13:32

     

4 שנות מאסר ופיצויים בגובה 75 אלף ש"ח, זה העונש שגזר הרכב השופטים אריאל ואגו, אלון אינפלד ואריאל חזק, על יוסף ווסה, בן 35 מאשקלון שהודה בכך שאנס אישה עם צרכים מיוחדים. גזר הדין וכן פרטיו של הנאשם הותרו לפרסום על ידי בית המשפט לאור בקשה של "כאן דרום", כאשר גם הקורבן עצמה הצטרפה לבקשה.

המקרה אירע בחודש אוקטובר 2020, אז הגיעה האישה לקניון המצוי בעיר בדרום הארץ. על פי כתב האישום שבו הודה ווסה, מדובר באישה בת 31, אשר סובלת ממוגבלות שכלית התפתחותית, פיגור קל, הפרעה אישיותית גבולית ומקשיים בהבנה ופירוש של סיטואציות חברתיות.

ווסה אשר היה שרוי בגילופין הבחין בה ניגש אליה ושאל אותה אם היא מעוניינת כי הוא יקנה לה קולה. היא ענתה שכן, אז הוא קנה לה קולה ולעצמו בירה ואז אמר לה לבוא עמו לדירתו והיא הלכה אחריו.

היכל המשפט המחוזי בבאר שבע. צילום: אלירם משה

היכל המשפט המחוזי בבאר שבע. צילום: אלירם משה

בדירה שלו, הוא ניצל את מוגבלותה השכלית וביצע בה מעשים מיניים ואף אנס אותה. במהלך ביצוע מעשיו הוא אמר לה כי הוא אוהב אותה ובשלב מסוים אמרה לו האישה כי היא חייבת לשוב לביתה, משום שאביה יכעס עליה.

לאחר מכן היא חזרה לביתה ואז נודע לבני משפחתה כי בוצעו בה עבירות מין והם פנו למשטרה.

לאחר שכאמור הודה ווסה כי ניצל את לקותה השכלית של האישה בכדי לבצע בה מעשים מיניים הוא הורשע באונס.

אמנם מדובר באדם לא עבר פלילי, אך תסקיר שבוצע לו בהיותו במעצר, קבע למרות שמהלך חייו היה תקין, יש אצלו תכונות אופי, והלכי חשיבה מסוימים "שיש בהם כדי להגביר את מסוכנותו". עוד נכתב כי הוא אומנם "לוקח אחריות על מעשיו אך מתקשה לבטא אמפתיה למתלוננת". כמו כן נכתב כי ווסה נוטה לפעול באופן אימפולסיבי ומתקשה לשלוט על מעשיו כאשר הוא שרוי בגילופין. "לפיכך, הוערך כי קיים סיכון להישנות התנהגות פוגענית".

בני משפחתו של ווסה העידו לטובתו וביקשו מבית המשפט להקל בעונשו, הם תיארו את החשיבות שלו כ"עמוד התווך של הבית" ועל הסיוע שלו להורים ולמשפחה כולה הן מבחינה כלכלית והן מבחינה רגשית. הם סיפרו על השבר בבית בעקבות מעצרו ואחיו ביקש מבית המשפט לנהוג כלפיו במידת הרחמים שכן לדבריו "סך הכל הוא ילד מאוד מקסים".

הפרקליטות טענה כי בית המשפט צריך לשים לב לפערי הכוחות שבין ווסה לבין האישה שהיא "טרף קל" בשבל לקויותיה וכי הוא ניצל זאת "על מנת לממש את צרכיו המיניים". לצד זאת ציינו בפרקליטות את עובדת היותו נעדר עבר פלילי וזה שהודאתו חסכה מהקורבן מתן עדות בבית המשפט ודרשו להטיל עליו 5.5 שנות מאסר, מאסר על תנאי וכן פיצוי כספי משמעותי.

עו"ד לימור רוט חזן שייצגה את ווסה בהליך המשפטי הדגישה את נסיבות חייו הלא פשוטות של ווסה, וטענה יכ יש לקחת בחשבון את הרקע המשפחתי המורכב שלו וכן את היותו "עוגן" למשפחתו. היא ציינה את הנזק הצפוי למשפחתו במידה ויטל עליו עונש מאסר ממשוך. היא סיפרה על שירותו הצבאי ביחידה קרבית ועל כל שהוא הוא ולקח אחריות על מעשיו. עוד היא ציינה כי מעשיו לא התאפיינו בוח ואלימות.

עורך דין פלילי באשקלון אשקלון

עו"ד לימור רוט חזן

לאחר דבריה, ביקש ווסה לדבר בפני בית המשפט. הוא הצטער והביע חרטה על מעשיו, אמר כי הוא נוטל אחריות מלאה על מעשיו ומוריד כל אחריות מהקורבן. "מה שעשיתי לה, אני לא מאשים את השתייה. אני עומד מאחורי כל מה שעשיתי. מה שעשיתי לה פגעתי לה בגוף שלה ובנשמה שלה אין תיקון ואי אפשר לתקן", אמר ווסה. עוד הוא הביע אמפתיה לקורבן והבין את המשמעויות הנגזרות ממעשיו. הוא הסביר שלראשונה בחייו הוא בהליכים פליליים וכי הוא לא מכיר את העולם הזה של הפלילים והדגיש את הסבל שלו מכך.

בגזר הדין שאותו כתב השופט אריאל חזק, נכתב כי ווסה פגע "בחובה בסיסית ביותר הקיימת בחברה מוסרית, והיא הגנה על חסרי ישע. זאת, בכך שניצל מגבלותיה של המתלוננת ואת העובדה כי הסכמתה לא הייתה חופשית, בשל חוסר יכולתה להבין משמעות הפגיעה". וכי ווסה "ניצל את היותה של המתלוננת חולת נפש או לקויה בשכלה, את פערי הכוחות ביניהם ואת האמון שרכשה אליו מעצם קניית משקה הקולה עבורה. הנאשם הבין שהסכמתה של המתלוננת לא הייתה חופשית, ועל אף זאת ניצל פערי הכוחות ביניהם ויזם את המעשה".

השופט אריאל חזק. צילום: אתר הרשות השופטת

השופט אריאל חזק. צילום: אתר הרשות השופטת

מנגד נכתב כי יש נסיבות להקל על ווסה מאחר והוא "חסך" מהקורבן עדות בבית המשפט וכן הביע חרטה על מעשיו ואף לקח עליהם אחריות. עוד נכתב כי הוא "עקבי בדברי החרטה, ובדבריו לפנינו עשה רושם כן". גם הנזק הצפוי למשפחתו נלקח בחשבון.

לאור זאת הוחלט לגזור עליו כאמור, 4 שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי וכן פיצוי בגובה 75 אלף ש"ח.

השופטים אריאל ואגו ואלון אינפלד הצטרפו לגזר הדין הזה בהסכמה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר