אייל חסאן בית ספר יחזקאל אשקלון-אורי קריספין001 (1280x853)
"הכל שקוף ופתוח. גם אם יש תקלות". חסאן. צילום: אורי קריספין

אייל חסאן: "יש לי את הניסיון כדי להנהיג את סניף הסתדרות המורים"

הוא מתגעגע למשה ינאי, פחות לאיתמר שמעוני. לא חולם להיות ראש מינהל החינוך וכבר 18 שנה שהוא נהנה מכל רגע בתפקיד מנהל בית הספר 'בית יחזקאל'. אייל חסאן, מאנשי החינוך הבולטים בעיר, מתמודד לראשות הסניף המקומי של הסתדרות המורים ורגע לפני הבחירות, יושב לראיון ומסביר למה הצטרף לסיעה שמייסדה מואשם בפלילים

פורסם בתאריך: 5.5.17 16:45

     

בעוד כשבוע וחצי (16.5) תסתיים מערכת הבחירות בהסתדרות המורים, שהפכה בחודשים האחרונים למאבק של ממש. שתי נשים מתמודדות על הנהגת הארגון, המזכ"לית המכהנת יפה בן דוד מסיעת אמ"י וגילה קליין, יו"ר סיעת נחל. בן דוד קיבלה את התפקיד לפני כחמישה חודשים, בעקבות פרישתו של יוסי וסרמן, נגדו הוגש כתב אישום בגין עבירות של שוחד, סחיטה והפרת אמונים.

אייל חסאן הוא המועמד של אמ"י לראשות סניף אשקלון בהסתדרות המורים. הוא קיבל את הפנייה מיפה בן דוד לפני כשלושה חודשים, נענה, עזב את תפקידו בהנהגת המנהלים הארצית ויצא לדרך חדור מוטיבציה ורצון. "אני חושב שיש לי את הניסיון, הידע וארגז הכלים כדי להנהיג את הסניף. אין עוד אנשים במחוז דרום ואולי גם בארץ, עם ידע מקצועי כישורים וניסיון לפתור בעיות במהירות וברמה גבוהה כמו שיש לי. בנוסף יש לי נבחרת טובה, דמויות מופת שכולם בעיר מכירים את היכולות שלהן וקשר טוב עם המזכ"לית והנהגת ההסתדרות", אומר חסאן ומתנצל על חוסר הצניעות שלו. נדמה שאין לו על מה להתנצל, שכן אין עוררין על כך שמדובר באיש חינוך מוערך ורב זכויות. ב-18 השנים האחרונות הוא מנהל ביד רמה את בית הספר 'בית יחזקאל' עטור השבחים וזוכה לתמיכה רחבה מצוות ההוראה וההורים בבית הספר.

מה מבחינתך הנושאים הבוערים שיש לטפל בהם?

"הדבר הראשון נושא הנגישות, אנחנו לא צריכים 'דלת פתוחה', אנחנו צריכים לב פתוח. היום, בזכות האמצעים האלקטרוניים, הפייסבוק והווטסאפ, נגיע לכל מורה. לא נחכה לבעיות, מראש ניצור אמנה ונשב עם ועדי המורים והמנהלים. נדאג למורות החדשות, נעביר טפסים ואף אחד לא יצטרך לרדוף אחרי הדרגה ולעבור בירוקרטיה מסורבלת, כי אנחנו כאן. מורה שמקבל אמון, מורה מסופק שדואגים לו הוא נכס למערכת. חובה לשמור על המורים ולדאוג להם, כי מי שדואג למורים מביא את מערכת החינוך למקום טוב יותר".

וזה אומר שליו"ר הסניף דוד מנצור אין את זה?

"לא. זה ממש לא מה שאני אומר, אני חושב שנעשה את זה אחרת. לדוד מנצור יש תודעת שירות מצוינת, אנחנו ניקח את העיקרון הזה ויחד עם הנבחרת והאמצעים שעומדים לרשותנו נגיע למצב שבו כל מורה יבין שיש לו כתובת, יכיר את הזכויות שלו וידע שלא ניתן לאף אחד לפגוע בהן".

בית ספר בית יחזקאל אשקלון. צילום: אורי קריספין

סמל של הצלחה. בית יחזקאל. צילום: אורי קריספין

 

במעבר חד

חסאן לא תמיד היה חלק מאמ"י, למעשה הוא הצטרף לסיעה לפני מספר חודשים, לאחר שעזב את סיעת נחל המתחרה, למרות שהיה מדורג בה במקום השישי. לדבריו העזיבה נבעה מכך שהבין כי חזונו אינו עולה בקנה אחד עם דרכה של סיעת נחל, בעיקר בכל הנוגע לסעיפי אופק חדש.

"למרות שדורגתי גבוה בנחל עזבתי מיד אחרי הבחירות כי לא מצאתי שם עשייה. הרגשתי שעסוקים רק בלתקוף, בעיקר את הישגי 'אופק חדש'", הוא מסביר. "כאחד שליווה את המורים וראה את התקלות, אני יכול להגיד שאסור להפוך אותנו למסכנים ולפסול את הרפורמה. זה מה שהיה בנחל והחלטתי ששם לא מקומי. במקביל שמעתי את האג'נדה של יפה, התרשמתי מהעשייה ומניקיון הכפיים והצטרפתי לאמ"י, מקומי בעשייה ולא בדיבורים".

עזבת את נחל בגלל 'ניקיון כפיים' והצטרפת לסיעה שנגד הראש שלה הוגש כתב אישום על מרמה ושוחד, כשבמהלך כל הזמן הזה יפה בן דוד הייתה סגנית שלו.

"יפה הייתה אחת משמונה הסגניות של וסרמן והייתה זו שתמיד שאלה, תהתה והקשתה. מבחינתי תעודת הכשרות שלה היא העובדה שווסרמן צוטט לטלפון שלה, כי ידע שהיא בודקת אותו ודורשת שקיפות. הייתה סביבו הנהלה מצומצמת שיפה לא הייתה חלק ממנה, היא התנגדה איפה שהיא יכלה. אני שומע כל הזמן שיפה בן דוד היא ממשיכת דרכו של וסרמן וזה פשוט לא נכון בשום צורה, ההפך היא מנסה לתקן את הליקויים, פיטרה אנשים שאינם נקיים והביאה אנשים טובים ונאמנים כי היא רוצה שינוי".

"אני מאמין בשקיפות"

חסאן, נשוי לאיריס ואב לשניים, עוסק בתחום החינוך 25 שנה. הוא הגיע לתחום לאחר שהחליט, בגיל בוגר יחסית, שזה מקומו ועזב את עבודתו כאחראי בטחון בתחנת הכוח. "באתי לחינוך בתחושה של שליחות, ואני מקווה שזה אף פעם לא ישתנה. גדלתי להורים שהגיעו לארץ מתוניס, על ברכי החינוך הצרפתי. זה היה בית שבו הטמיעו בנו את ערך הלימודים וחשיבות ההשכלה. אם ביקשתי מאבי ספר, אז הוא קנה אנציקלופדיה", הוא מספר. הוא מעיד על עצמו שהיה תלמיד טוב, מה שנהוג לכנות היום בשפת העם 'חרשן'. "הייתי מאלה שבוכים אם הם מקבלים 99 ולא 100", הוא אומר.

אייל חסאן, בית ספר בית יחזקאל אשקלון. צילום: אורי קריספין

"יש אירועים של אלימות". חסאן בחצר בית הספר. צילום: אורי קריספין

 

מה הסוד של 'בית יחזקאל'?

"אני אדם שמקשיב ומאמין בתקשורת, מאפשר לוועדי ההורים להתנהל ולמורים להוביל, למרות שאני הקברניט. אני תמיד אומר למורים ההצלחה היא שלכם, הכישלון עליי וזה נותן להם מוטיבציה ורצון ליזום ולהוביל פרויקטים נפלאים. הפורמולה הזאת, יחד עם דאגה למקצועיות זה הסוד. חשוב לי להעביר את הנוסחא הזאת הלאה ולהסביר ברמה העירונית שהמורה הוא הנכס, כשיש כבוד הכל נראה אחרת".

יש תחושה שמאבדים את זה?

"כן, יש תחושה כזאת. אני חושב שמנהלים טובים ומורים מחויבים יכולים להחזיר את הגלגל אחורה ולהשיב את המעמד שהמורה ראוי לו".

יש גם פעילות ענפה מאוד בדף הפייסבוק של בית הספר.

"על כך אני גאה בהורים, כולם מפרגנים ומרעיפים אהבה. לא קל לנהל דף חינוכי של אלף הורים ובו כולם מדברים חינוך, שיח מכבד וראוי ללא שיימינג. לרוב אני זה שיושב לכתוב את העדכונים להורים, חשוב לי שיהיו מעודכנים בכל מה שקורה".

השקיפות הזאת היא גם חלק מה"סוד"?

"בהחלט. אני לא מסתיר מההורים שום דבר, הכל שקוף ופתוח. גם אם יש תקלות ויש, גם אם יש אירועים של אלימות ויש. אני אומר בגלוי שהייתה תקלה או אירוע חמור, מספר להורים ומעדכן אותם בדרכים שבהן בחרנו לטפל בעניין. לא יקרה מצב שבו ילד יגיע הביתה ויספר להורים שהוא הוכה, כי אנחנו כבר נקדים אותו וההורה יקבל דיווח מפורט מאיתנו. ברגע שאני מציף ולא מסתיר זה יוצר אמון וזו מילת המפתח, לא רק בחינוך אלא בחיים בכלל".

אייל חסאן בית ספר בית יחזקאל אשקלון. צילום: אורי קריספין

"התרשמתי מניקיון הכפיים והצטרפתי לאמ"י". חסאן. צילום: אורי קריספין

 

"מערכת החינוך צריכה לשדר יציבות"

הטלטלה שעוברת אשקלון, בעקבות הפרשות בהן מעורב ראש העיר, כתב האישום, ההתפטרות וחוסר הוודאות כל אלה משפיעים גם על מערכת החינוך. מי ששם את החינוך בראש סדר העדיפויות ואמר זאת בכל הזדמנות, הסתבך בפרשה לא חינוכית בעליל ונאלץ לסגת זאת בנוסף להתפטרות המפתיעה של ראש מנהל החינוך אבי קמינסקי, אחרי כשנתיים. מי שמחזיקים היום את מינהל החינוך הם מנהל אגף החינוך, יצחק בריגה וסגן ראש מינהל חינוך, יובל זוזט.  "בריגה וזוזט עושים עבודה נהדרת, בשטח אני לא מרגיש שאנחנו נפגעים מכל מה שקורה", אומר חסאן. "אנשי החינוך צריכים לעזוב את הפוליטיקה ולהביא למצוינות, בלי תירוצים".

העזיבה של קמינסקי הפתיעה?

"בהחלט, אבל זאת הייתה בחירה שלו ואני מאחל לו המון הצלחה. אין ספק שמערכת החינוך צריכה לשדר יציבות, אבל לא הכל בידיים שלנו ואנחנו מכבדים את ההחלטות והשינויים שחלו".

ובתקופות כאלה משה ינאי חסר יותר?

"מאוד. בסוכות שאלו אותי אילו שני אנשים הייתי מזמין אושפיזין. הראשון אמרתי את אבא שלי ז"ל. השני היה משה ינאי, איש חד, בהיר, מקשיב, עם ידע עצום ומנהיג חינוכי. משה רבינו של מערכת החינוך בישראל, שגידל דורות שלמים שחייבים לו כמעט הכל, אני אחד מהם".

אתה חש שאיתמר שמעוני הביא בשורה בתחום החינוך לעיר?

"איתמר תרם המון והייתה השקעה חסרת תקדים במערכת החינוך בעיר. יחד עם זאת לי הפריע שתחת הניהול שלו ההורים הרגישו שמותר להם הכל. הסיסמא 'לשים את התושב במרכז', הביאה לכך שכבודם של המורים והמנהלים נפגע קשות. התושבים ניצלו את זה ופנו לראש העיר על כל דבר וזאת בכלל מבלי לנסות לפתור את זה בגבולות בית הספר. לי זה חרה ואני בטוח שאיתמר התכוון לטפל גם בזה, אבל לא הספיק".

תתמודד שוב לתפקיד ראש מנהל החינוך העירוני?

"ניסיתי פעם אחת והחלטתי שזה מספיק ואני לא רואה אופציה כזאת בשנים הקרובות. אני נשאר בבית יחזקאל, שעובר היום שינויים משמעותיים, עשרות מורים חדשים וגידול משמעותי בכיתות וזה מבחינתי אתגר. אני מאמין שאתגרים הופכים את החיים למעניינים, להתגבר עליהם הופך את החיים למשמעותיים".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר