אווה ארבן והספר שכתבה. צילום: מורן ניסים
אווה ארבן והספר שכתבה. צילום: מורן ניסים

"הסיפורים מאחורי המעשים הגדולים": שני ספרים נכתבו על העיר אשקלון

אווה ארבן ניצולת שואה ומראשוני אשקלון ולורי שלוואין ממקימי שכונת אפרידר המתגורר כיום בארה"ב, כתבו ספרים על העיר אשקלון בשנותיה הראשונות וכל אחד מנקודת מבטו

פורסם בתאריך: 25.8.22 09:31

     

שני כותבים, כל אחד בצד השני של העולם, כתבו על עיר אחת, העיר אשקלון. האחת – אווה ארבן, תושבת אשקלון, והשני – לורי שלוואין, המתגורר בסן דייגו.

כל אחד משני הסופרים, כתב ספר על חוויותיו בעיר אשקלון, מנקודת מבטו על שנות החמישים בעיר. אווה מתארת את חוויותיה באותה תקופה, כניצולת שואה שהצליחה להקים בית ברחוב הרימון בשנת 1954, ולורי מספר על חוויותיו כשליח מטעם יהדות דרום אפריקה לאשקלון על מנת לסייע להקים את שכונת אפרידר בשנות ה-50.

ארבן, הוציאה לאור את הספר שנקרא 'הבית ברחוב הרימון' בהוצאה אישית. הספר מרכז בתוכו את זיכרונותיה וחוויותיה של אווה מהבית אותו היא ובעלה זכו לבנות יחד בשנת 1954. אווה כאמור, היא שורדת שואה. יחד עם בעלה היא עלתה לישראל מצ'כוסלובקיה לאחר סיום מלחמת העולם ופתיחת שערי מחנות הריכוז ובשנת 1951 הם הגיעו לאשקלון בעקבות מקום עבודתו של בעלה והחליטו להקים את המשך חייהם כאן.

תומר גלאם בפגישה עם כותבי הספרים. צילום: דוברות עיריית אשקלון

תומר גלאם בפגישה עם אווה ארבן. צילום: דוברות עיריית אשקלון

"התמזל מזלי ויכולתי לממש את חלומי הגדול לבנות בית ולהקים משפחה. היו גם כאלה שלא הצליחו לעשות זאת. בספר זה ריכזתי את מיטב חוויותיי מהבית הנהדר ברחוב הרימון", אמרה אווה. הספר הודפס בכ-50 עותקים ואווה ביקשה להעניק במיוחד עותק אחד לראש עיריית אשקלון, תומר גלאם. השבוע היא הגיע לפגישה עם גלאם והעניקה לו את הספר עם הקדשה מיוחדת.

לאחר מכן, נכנס ללשכתו של גלאם, דובי פריצקי, מי שהיה שליח של הסוכנות היהודית בדרום אפריקה. הוא הגיע מטעמו של לורי שלוואין המתגורר כיום בסאן דייגו, ארה"ב. שלוואין ביקש מפריצקי להעניק לראש העירייה את הספר שכתב – flying high הכולל הקדשה מיוחדת מהסופר לראש העיר ועוסק בחייו ובתקופה בה נשלח על ידי יהדות דרום אפריקה לאשקלון על מנת לסייע להקים את שכונת אפרידר בשנות ה-50.

תומר גלאם בפגישה עם אווה ארבן. צילום: דוברות עיריית אשקלון

תומר גלאם בפגישה עם אווה ארבן. צילום: דוברות עיריית אשקלון

לאחרונה חגג שלוואין יום הולדת 100 והוא פעיל במיוחד. בעברו, היה טייס במלחמת העולם השנייה ואף ניהל מפעל של כ-35,000 עובדים. "לאחר שנתיים בהן ניסינו לייבא את הספר הייחודי לאשקלון סוף סוף הצלחנו במלאכה. לורי שלוואין העניק מתנה גדולה לאשקלון עם הקמת שכונת אפרידר ההיסטורית. אני מודה לכם על הכבוד הראוי שאתם מעניקים הן לספר והן לסופר".

ראש העיר, תומר גלאם: "לעיר אשקלון היסטוריה מגוונת וייחודית. מפעם לפעם אנו נתקלים באנשים כה מיוחדים כמו לורי ואווה שגם לאחר תרומתם הגדולה לעיר הם מצליחים בנוסף להעלות את ההיסטוריה ואת מעשיהם על הכתב ולהנציח עוד פיסה היסטורית בפסיפס העיר. אני מודה לסופרים ולשליחיהם על ההזדמנות להכיר מקרוב את הסיפורים האישיים מאחורי המעשים הגדולים".

תומר גלאם מקבל את ספר עם הקדשה מיוחדת. צילום: דוברות עיריית אשקלון

תומר גלאם מקבל את ספר עם הקדשה מיוחדת. צילום: דוברות עיריית אשקלון


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר