שדרות שמעון פרס. צילומים: יקיר סיאדה, מארק ניימן/לע"מ
שדרות שמעון פרס. צילומים: יקיר סיאדה, מארק ניימן/לע"מ

"איש חזון ופטריוט": נחנכו שדרות שמעון פרס באשקלון

השדרות ממוקמות לאורך הכביש החדש העוקף את שכונת נווה עם והגן הלאומי; מנכ"לית מרכז פרס לשלום וחדשנות: "השדרה הזאת גם מסמנת את חזון ההתפתחות של אשקלון לכיוון דרום מערב כפי שמתאים לאיש חזון כפרס שתמיד ראה למרחוק"

פורסם בתאריך: 23.11.21 17:22

     

אתמול נערך טקס קריאת השדרות, מחיל הים ועד כביש חיש תיל (עוקף שכונת נווה ים והגן הלאומי), על שמו של נשיא המדינה וראש הממשלה המנוח, שמעון פרס ז"ל, שתרם רבות לביטחונה וקידומה של מדינת ישראל.

הטקס נערך במעמד ראש העיר, תומר גלאם; בניו של פרס, חמי ויוני פרס; מ"מ ראש העיר, סופה ביילין; סגנית ראש העיר, מיריי אלטיט; יו"ר ועדת שמות וחבר מועצת העיר, שי רובין; מנכ"לית מרכז פרס, אפרת דובדבני; ראש חוג הידידים וסמנכ"לית בית הנשיא לשעבר, יונה ברטל; מכובדים ואורחים נוספים.

הטקס בשדרות שמעון פרס. צילום: פוטו יוסי את עוזי

הטקס בשדרות שמעון פרס. צילום: פוטו יוסי את עוזי

"שמעון פרס היה אדם שוחר שלום, איש חזון ופטריוט שהקדיש את חייו למען מדינת ישראל ותושביה", אמר ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, "כמי שנלחם על זכותה הבסיסית של אשקלון ותושביה להתמגן מפני טרור הטילים אני מעריך על אחת כמה וכמה את פועל של פרס ז"ל למען קידום ביטחון המדינה. נמשיך לפעול להנצחת האנשים שעשו היסטוריה בעיר ובמדינה בכלל, זו היא זכות עבורנו להעניק להם את הכבוד הראוי להם על ידי הנצחתם והנצחת פעילותם במרחב הציבורי".

אפרת דובדבני, מנכ"לית מרכז פרס לשלום ולחדשנות ובת העיר אשקלון אמר כי "זהו רגע מרגש במיוחד עבורי כמי שגדלה באשקלון ושהורי הם תושבי העיר הנפלאה הזאת וכמי שעבדה עם שמעון פרס מאותו לילה מר ונמהר בו נרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. תודה לכם שחיברתם כך את שני העולמות שלי הפרטי והמקצועי. אשקלון הייתה מאד חשובה לשמעון פרס בכל תפקידיו, הוא ערך שני ביקורים נשיאותיים בעיר ומאד התרגש לקבל את אזרחות הכבוד של העיר מראש העיר לשעבר בני וקנין במרץ 2011".

שמעון פרס משוחח עם תושבים באשקלון, 1984. צילום: נתי הרניק/לע"מ

שמעון פרס משוחח עם תושבים באשקלון, 1984. צילום: נתי הרניק/לע"מ

עוד הוסיפה דובדבני ואמרה כי היא "שמחה שבחרתם בשדרה הזאת שמאד מתאימה לשמעון פרס, משום שהיא מתחילה ברחוב חיל הים ומסתיימת בפארק הלאומי. כך גם צמח שמעון פרס ממי שהיה אחראי על חילות הים במשרד הביטחון במינוי בן גוריון בתחילת דרכו הציבורית ועד להיותו מנהיג לאומי שהיה גם נשיא וגם ראש ממשלה והקדיש את חייו למדינת ישראל. השדרה הזאת גם מסמנת את חזון ההתפתחות של אשקלון לכיוון דרום מערב כפי שמתאים לאיש חזון כפרס שתמיד ראה למרחוק".

שמעון פרס ז"ל נולד בעיירה וישנבה בפולין. בשנת 1934 עלה ארצה עם משפחתו, והתחנך בבית ספר "גאולה" בתל אביב ובבית הספר החקלאי בבן שמן. לאחר מספר שנים נבחר למזכיר תנועת "הנוער העובד והלומד". בשנת 1945 נשא שמעון פרס לאישה את חברתו סוניה גלמן, הם הקימו את משפחתם בקבוצת אלומות.

שמעון פרס ומרגרט תאצ'ר באשקלון, 1986. צילום: נתי הרניק/לע"מ

שמעון פרס ומרגרט תאצ'ר באשקלון, 1986. צילום: נתי הרניק/לע"מ

במסגרת תפקידיו השונים כיהן פרס כראש משלחת משרד הביטחון לארצות הברית, שטיפלה ברכישת נשק, מנכ"ל משרד הביטחון, חבר כנסת, סגן שר הביטחון ועוד. לימים, יחד עם דוד בן גוריון, פרש שמעון פרס ממפא"י, והפך למזכיר הכללי של רפ"י. כמו כן, פעל רבות להחזרת רפ"י למפא"י, ולהקמתה של מפלגת העבודה הישראלית.

בהמשך דרכו מונה פרס לשר הקליטה, שר התחבורה והתקשורת, שר ההסברה, שר הביטחון ובספטמבר 1984, היה פרס לראש הממשלה למשך שנתיים. בשנים אלו פעל לשיפור יחסי ישראל ומצרים. בתפקיד שר החוץ הוביל את תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים. על מאמציו ופעילותו לקידום השלום קיבל שמעון פרס את פרס נובל לשלום, יחד עם ראש הממשלה יצחק רבין, ויושב ראש הרשות הפלשתינאית, יאסר ערפאת. בנוסף, פעל פרס לקידום המגעים בין ישראל וירדן, ובאוקטובר 1994, חתמו יצחק רבין והמלך חוסיין על הסכם שלום בין שתי המדינות.

לאחר הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, הפך פרס לראש ממשלת ישראל וביולי 2007 הושבע שמעון פרס כנשיאהּ התשיעי של מדינת ישראל.

בספטמבר 2016 הלך פרס לעולמו והותיר אחריו מורשת מכובדת.

ראש העירייה והאורחים בטקס. צילום: פוטו יוסי את עוזי

ראש העירייה, סגניתו והאורחים בטקס. צילום: פוטו יוסי את עוזי

יו"ר ועדת שמות וחבר מועצת העיר, שי רובין: "שמעון פרס ז"ל היה אדם שהקדיש את חייו למען העשייה הציבורית ולמען הקמת מדינת ישראל ובנייתה. עבורנו זוהי שליחות להנציח את זכרם של אנשים כאלו במרחב הציבורי ולהעניק להם את הכבוד הראוי. אני רוצה להודות לראש העיר, תומר גלאם על הדרך המשותפת שאנו עושים יחד בנושא, על הבעת האמון ועל הנכונות והאמונה במטרה המשותפת".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר