חיה פריימן ונכדה אליאן

"חרב עלינו עולמנו": קשישה מאשקלון נפטרה ונקברה תחת שם אחר ללא ידיעת משפחתה

מקרה איום ונורא התרחש לאחרונה, כאשר, קשישה בת 86 מאשקלון, נפטרה מקורונה אך בשל טעות היא זוהתה כאישה ערירית אחרת וגופתה נקברה. רק כעבור שלושה ימים התבררה הטעות הקשה. "לא מעכלים שזה קרה לנו", אומרת נכדתה

פורסם בתאריך: 5.9.21 14:39

     

חיה פריימן, קשישה בת 86 מאשקלון, שהתה במשך זמן רב בבית האבות "נאות אבי" שבשכונת גן הוורדים באשקלון. לפני כשבועיים התגלה שם חולה קורונה ובעקבות בדיקות שנעשו התברר כי מספר קשישים ובהן פריימן, נדבקו.

הקשישים שנדבקו, נשלחו ביום שני שעבר, לבידוד במרכז "ותיקים" שבבני ברק, על פי הוראת משרד הבריאות. בני משפחתה של פריימן המשיכו לדאוג לה גם במקום החדש אליו נשלחה לבידוד. "אמא שלי התקשרה לברר בשלומה של סבתא ואמרו לה שהכל בסדר, גם אחרי כמה ימים אמרו לה שהיא בסדר", מספרת נכדתה של פריימן, "אחרי יום פתאום אמא שלי קיבלה טלפון ואמרו לה שסבתא שלי נפטרה, ואז גילינו שקברו אותה בבאר שבע תחת שם של מישהי ערירית".

בית אבות "נאות אבי". צילום: מתוך גוגל סטריטוויו

בית אבות "נאות אבי". צילום: מתוך גוגל סטריטוויו

אז איך התגלתה הטעות? ב"נאות אבי" מספרים כי ביום שני שעבר הם קיבלו עדכון ממרכז ותיקים על דיירת שלהם שנפטרה והם עדכנו את משפחתה. אלא שלקראת ראש השנה הם שלחו שי לחג לדיירים שלהם שנמצאים בבידוד וביקשו לצלם את הדיירים מקבלים את השי כדי לשלוח למשפחותיהם. אלא שבתמונות שהם קיבלו התברר כי הדיירת שדווחה שנפטרה, היא חיה ומצולמת עם המתנה.

בנאות אבי מאשימים את את מרכז ותיקים בטעות בזיהוי ואילו במרכז ותיקים מאשימים את נאות אבי ששלחו את פריימן עם תג זיהוי שגוי. (התגובות בסוף הכתבה).

מיד הועבר על כך עדכון למשרד הבריאות והם הודיעו על הקמת ועדת בדיקה שתבחן את המקרה החמור.

"חרב עלינו עולמנו, לגלות שאתה מקבל כל השבוע מידע על סבא שאוכלת ונושמת ופתאום אתה מקבל שהיא מתה ובעצם כל מה שאמרו לא נכון. אנחנו לא יודעים איך לאכול דבר כזה", אומרת הנכדה, "אנחנו כולנו בשוק. אנחנו לא מעכלים שזה קרה לנו. לא קל לעכל דבר כזה. אנחנו לא יודעים ממה היא נפטרה. כשמישהו נפטר כרגיל אז אומרים 'זאת דרכו של עולם', אבל כשקורה דבר כזה ומספרים סיפור כזה, אז אתה לא יודע איך להתחיל לטפל בדבר כזה. עכשיו אנחנו רוצים שיהיה לה נחת שהיא תהיה קבורה שבו היא צריכה להיות קבורה בו".

הנכדה אומרת כי למרות גילה המתקדם של הסבתא היא הייתה אמורה להאריך ימים, "היא הייתה אישה כל כך טובה שהייתה יכולה לחיות עוד 10 שנים. היא אישה מאוד חזקה שאהבה כל כך את החיים, אהבה אוכל ואת הנכדים שלה ואת כל מי שמסביבה. רק לפני חודש הכנתי לה אוכל והיא כל כך שמחה והיה לה כיף לאכול וצחקה איתנו ודיברה. זאת הייתה הפגישה האחרונה שלי איתה".

בית עלמין צפוני באשקלון. צילום ארכיון: פבל

אליאן פיטוסי, אחד מנכדיה פרסם פוסט כואב בעניין, "אין לנו שום תשובה לגבי מה קרה לסבתי וזה שורף לנו את הנשמה לדעת מה היא אולי עברה ושאפילו לא יכולנו ללוות אותה בצורה נורמלית לפי ההלכה בדרכה האחרונה ולשבת עליה שבעה בצורה נורמלית. זה פשוט בלתי נתפס שקורה דבר כזה במדינת ישראל ב2021. זה שובר את הלב לדעת שסבתא שלי אשכרה קבורה בכלל בבאר שבע (בית האבות שלה באשקלון) ושאנחנו צריכים להוציא את הגופה לנתיחה אחרי המוות ולהפריע למנוחתה".

ממשרד הבריאות נמסר כי ועדת בדיקה תבחן את המקרה החמור והמצער, "מרגע שנודע המקרה למשרד הבריאות, משלחת של נציגי לשכת הבריאות והמוסד הסיעודי ממנו הועברה האישה, הגיעו למשפחות כדי לטפל באירוע. במקביל להליך הבדיקה, משרד הבריאות ימשיך ויסייע למשפחה האבלה ככל שיידרש. אנו משתתפים בצערם הכבד של קרובי המנוחה".

מרכז ותיקים בבני ברק. צילום: מתוך גוגל סטריטוויו

מנאות אבי נמסר: "בית האבות 'נאות אבי' העביר על פי הוראת משרד הבריאות את הדיירים המבודדים ומאומתי קורונה לבית אבות 'מרכז ותיקים' כשכל הדיירים עונדים צמידי תיוג מודפסים עם שמם ופרטים רפואיים נוספים. ביום שני, 30.08.21 עדכן "מרכז ותיקים" כי אחת הדיירות נפטרה, הודעה נמסרה למשפחתה לפי דיווח מרכז ותיקים על פטירתה. לקראת החג, "נאות אבי" שלחו שי לחג לכל הדיירים שלהם באיחולי החלמה וברכת חג שמח וביקשו לצלם את הדיירים מקבלים את השי בכדי לשמח את המשפחות. בתמונות שנשלחו גילו "נאות אבי" למרבה הזוועה ובתדהמה מוחלטת כי הדיירת ש'נפטרה' על פי הדיווח של 'מרכז ותיקים' מצולמת עם המתנה.

"עם היוודע מחדל הדיווח השגוי של 'מרכז ותיקים' פנו מ'נאות אבי' באופן בהול למשרד הבריאות ולמנהל 'מרכז ותיקים' בדרישה מידית לפתוח בבדיקת אירוע חריג זה. כמו כן, 'נאות אבי' שלחו באופן מידי את האחות הראשית לבדוק מה קורה עם שאר הדיירים השוהים ב'מרכז ותיקים' ונמצא שעוד דיירים שוהים ללא תיוג על היד כפי שנשלחו וללא זיהוי סדור. הדיירת שדווח בטעות כי היא נפטרה תויגה בטעות על ידי 'מרכז ותיקים' בתיוג לא נכון עם שם של דיירת אחרת.

"ב'נאות אבי' רואים בחומרה את ההתנהלות הרשלנית של 'מרכז ותיקים' באירוע זה שגרמה לזלזול בחיי אדם וברגשות המשפחות. נציין כי 'נאות אבי' פנו מספר פעמים למשרד הבריאות וביקשו שוב ושוב להשאיר את הדיירים המבודדים במחלקה ייעודית אצלם במקום להעביר אותם 'למרכז ותיקים', אולם משרד הבריאות סירב לבקשותיהם והורה להעביר את הדיירים החולים".

ממרכז ותיקים נמסר בתגובה: "מרכז ותיקים הינו אחד המוסדות הגריאטריים המתקדמים והמובילים בישראל. לבקשת משרד הבריאות, פתח המוסד מחלקה לקשישים סעודיים, חול׳ קורונה, אליה מפנה משרד הבריאות בדחיפות קשישים שהתגלו כמאומתים לקורונה במוסדות גריאטריים אחרים: מטבע הדברים, קשישים אלה אינם מוכרים במחלקה הקולטת ומגיעים עם אמצעי זיהוי הנשלחים ע"י המוסד השולח. בשל טעות של המוסד השולח, שהחליף את אמצעי הזיהוי בין שתי קשישות שנשלחו, נקלטו אלה במוסד 'ותיקים' תחת שמות מוטעים: ומשנפטרה, למרבה הצער, אחת מהן, היא זוהתה בטעות כאחרת. מוסד ותיקים פעל על פי נהלי והנחיות משרד הבריאות בקשר לקליטת קשישים חולי קורונה. בעקבות המקרה המצער, שינה משרד הבריאות את הנוהל. המוסד משתתף בצערה של משפחת הנפטרת".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר