הדמיה של מבואת המרכז הרב תכליתי. הדמיה
הדמיה של מבואת המרכז הרב תכליתי

מה יהיה עם הפרוייקטים הגרנדיוזים של אשקלון?

כמה פרויקטים עירוניים אמורים לקרום מלט ובטון בשנה הקרובה. מקצתם רעיונות חדשים ומקצתם ישנים יותר שנקברו או נשכחו, וכעת קמים לתחייה וזוכים לעדנה מחודשת. אז מה צפוי לנו השנה?

פורסם בתאריך: 15.9.17 15:49

     

המרכז העירוני הראשי

עוד בתקופתו של בני וקנין כראש עיריית אשקלון פנטזו על בניין עירייה חדש שיהיה מרכז עירוני לכלל תושבי העיר. בקדנציה של איתמר שמעוני עברה התכנית כמה שינויים, בעיקר מבחינת דרכי המימון שלה, אך לא יצאה לפועל בשל העובדה כי לא הייתה היתכנות כלכלית, וכנראה שגם הפרשיות והמעצרים עשו את שלהם, והרעיון של בניין עירייה חדש נקבר עמוק באדמה. כעת, במידה שלא יקרו תרחישים מרחיקי לכת, אמורה עיריית אשקלון להתחיל שוב בבנייה של המרכז העירוני הראשי תוך כדי מחיקת התכניות האדריכליות הישנות ובחירת תכניות אדריכליות חדשות.

הדמיה של המרכז העירוני החדש. בקרוב יוצגו חלופות למבנה

נכון לעכשיו מוצגות בפני העירייה שלוש חלופות לבניית המרכז העירוני, והיא אמורה לבחור אחד מהם. המרכז העירוני ייבנה בשיטת BOT (בנה, הפעל, העבר), ולפיה הקבלן שייקח על עצמו את הפרויקט יקצה חלק ממנו לעירייה ללא תשלום, ואת השאר ישכיר. את הרעיון העלה שמעוני, ונערכו בו שינויים קלים. הפעם מתכוונים בעירייה לדרוש כי הקבלן יבנה את בניין העירייה ללא תשלום, ובתמורה יקבל זכויות בנייה בשטחי המשרדים והמסחר סביבו. בעירייה אומרים כי מהלך כזה, אם יצליח, יחסוך לקופתה שכירות של כעשרה מיליון שקל בכל שנה.

המתווה החדש לבניית המרכז העירוני יהפוך אותו לגדול הרבה יותר מבתכנון הישן ויכלול על פי כל החלופות את בניין העירייה – שבו 32 קומות – 450 יחידות דיור של ארבעה-חמישה חדרים שיתפרסו על 67 אלף מ"ר, מרכז מסחרי ומרכז משרדים. מתחת לכל שטח הפרויקט תוקם חניה תת-קרקעית של שתי קומות, ובה 1,600 מקומות חניה. שטח המרכז המסחרי ובניין המשרדים יהיה 20 אלף מ"ר כל אחד; שטח בניין העירייה יהיה 10,000 מ"ר; ושטח כלל הפרויקט יהיה 127 אלף מ"ר.

כמו כן, ל"כאן דרום" נודע כי בהנהלת העירייה מתקיים דיון נוקב אם יש צורך במרכז מסחרי ובבניין משרדים בשלב הזה ואם ייתכן כי מדובר בצעד שאינו כלכלי בשלב זה לנוכח ריבוי המרכזים המסחריים הקמים בעיר ופינוי מבנה העירייה הישן, שחלק ממנו יישאר בחזקת העירייה וחלק יימכר לבעלי עסקים נוסף לעשרות משרדים ששוכרת העירייה ופזורים ברחבי העיר אשקלון. משרדים אלו אמורים להעתיק את מושבם אל בניין העירייה החדש ולהתפנות לטובת עסקים אחרים. פינוי משרדים אלו יחסוך כאמור לעירייה כעשרה מיליון שקלים. מסיבות אלו יתכנסו קברניטי העירייה ויחליטו כיצד ייראה המרכז העירוני בשלב הראשון, ובכל מקרה יוקצה שטח לבניין המשרדים שיועד לבנייה בעתיד. גם גודלו של המרכז המסחרי יעלה לדיון, ויוצגו לפני אנשי העירייה שלוש תכניות שונות אשר יצביעו על הכמות הרצויה שניתן להקים.

עלות בניין העירייה היא כ-200 מיליון שקלים. עלות זו תכוסה במלואה על ידי בניית יחידות הדיור, המרכז המסחרי ובניין המשרדים. כמו כן, העירייה צפויה להעשיר את קופתה בכ-70-60 מיליון שקלים מאגרות והיטלים ובהמשך בעוד עשרות מיליוני שקלים שישולמו לה עבור הארנונה. עלות הפרויקט כולו כ-1.2 מיליארד שקלים. בתחילת שנת 2018 תחל העירייה את בניית החניונים בשלב הראשון, לאחריהם תחל בניית בניין העירייה ויחידות הדיור, ורק לאחר מכן המרכז המסחרי ובניין המשרדים. לפי ההערכות, הפרויקט השאפתני הזה צפוי להסתיים בתוך ארבע-חמש שנים.

המשכן לאמנויות הבמה

מנואל גוטראן. צילום: AFP

אחד המבנים המסקרנים ביותר שייבנה בישראל מבחינת ארכיטקטורה הוא המשכן לאמנויות הבמה. מי שנבחרה לעמוד בראש הפרויקט היא האדריכלית בעלת השם העולמי מנואל גוטראן, שזכתה בפרס אדריכל השנה באירופה לשנת 2017. גוטראן תכננה עשרות מבנים ייחודיים. את מבנה המשכן המיוחד תכננה גוטראן כך שכל אחת מהמחלקות השונות שיקומו במבנה זו לצד זו יתקיימו ללא הפרעה. הגרעין המרכזי עשוי בטון, ועליו "תלויות" תיבות המכילות את הפונקציות השונות של המשכן. הגרעין משמש גלריה ורטיקלית לתצוגת עבודות אמנות. כל אלמנט הוא מעין פסל שמחובר לגרעין המרכזי, ומתחת נוצרים צללים מרהיבים. המשכן יחיד במינו בארץ בקנה מידה בינלאומי, והוא יוקם סמוך לשטח של היכל הספורט העירוני בצומת הרחובות בן גוריון ובן צביבקומת הקרקע יוקם אודיטוריום דו-קומתי ובו 500 מושבים. באודיטוריום יהיו גם חדרי הלבשה לשחקנים, מקלחות ושירותים לגברים ונשים. אודיטוריום זה נחשב קטן יחסית באופן מכוון בשל הרצון

שלא יתחרה במקבילו היכל התרבות, שבו 900 מושבים, אלא יהיה מקום לאירועי תרבות בסדר גודל בינוני. בנוסף, בקומת הקרקע יוקמו גם בית קפה וגלריה עירונית. מבואת הלובי נבנתה בצורה כזו שתשרה אווירה אמנותית ותתפקד כחלל לתערוכה מתחלפת של אמנות עכשווית. יתאפשרו במבואה מפגשים פוריים וחילופי רעיונות בזמן ההפסקות בין החזרות וההופעות.

בקומה השנייה יקום מרכז האמנויות החדש, ובו יהיו משרדי ההנהלה וכיתות לימוד רבות שיתפרסו על שטח של 950 מ"ר וייתנו מענה ללימוד כל סוגי האמנות.

המרכז לאומנויות הבמה המתוכנן. הדמיה

הקומה השלישית תהיה מרכז המוזיקה, ובה יוקם חדר תזמורת ובית הספר למוזיקה שיותאם להצגת מופעי מוזיקה ומחול, לרבות מרפסת ירוקה שפונה לים להצגת מופעי חוץ סגורים.

בקומה הרביעית יהיה מרכז המחול. המרכז יכלול חדרי לימוד שישמשו את סדנאות המחול שיועברו במרכז. חדרי הלימוד וסדנאות המחול תוכננו זה מעל זה כדי להעניק לכל אחד מהחללים ביטוי נפחי שניבט מבחוץ.

הקומה האחרונה, שהיא הפסגה של גרעין המבנה, תהיה קומת תצפית על העיר אשקלון, ותהיה בה מרפסת פתוחה. בשטח המשכן לאמנויות הבמה ייבנו חניה לאוטובוסים וחניה לתלמידים. שטח כל הפרויקט יהיה 7,000 מ"ר, ועלותו של בניית הפרויקט – 100 מיליון שקלים. בנייתו תחל בחודש ינואר הקרוב, והוא צפוי להיחנך בעוד כ-שלוש-ארבע שנים.

מרכז החלל

פרויקט שאפתני נוסף שיקום באשקלון ועשוי להיות פנינה תיירותית הוא מרכז החלל שנמצא כעת בשלב התכנון. מרכז החלל הבינלאומי באשקלון אמור לקום באזור התעשייה הצפוני של אשקלון, ובניית התערוכות הייחודיות תיעשה בידי צוות ההפקה "דיסק אין", שאחראים על פרויקטים רבים, כגון פארק אריאל שרון, הפלנטריום, הוועד האולימפי ועוד. בעירייה מקווים שהאתר יהיה מוקד משיכה ואטרקציה ייחודית שתמשוך מבקרים מכל הארץ וכן תיירים מרחבי העולם. מרכז החלל פונה לכל האוכלוסיות מילדים ומבוגרים עד לסטודנטים ואנשי מחקר שיבואו לבצע מחקרים.

מרכז החלל המתוכנן. הדמיה

עוד קודם להקמתו הספיק מרכז החלל הבינלאומי באשקלון להתקבל כחבר מן המניין בפדרציה הבינלאומית לאסטרונאוטיקה (Astronautical Federation), הארגון הגדול והחשוב בעולם המאגד סוכנויות חלל, תעשיות, אקדמיה, ארגונים בינלאומיים ומוזיאונים הפועלים בתחומי החלל השונים. נוסף למרכז, חברים בפדרציה גופים ישראליים אחרים, כמו סוכנות החלל הישראלית, התעשייה האווירית לישראל, רפאל, מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל ומכון אשר לחקר החלל בטכניון. כניסתו של מרכז החלל לארגון לצד גופים יוקרתיים אלו ממחישה עד כמה שאפתני פרויקט זה.

מרכז החלל הבינלאומי באשקלון יכלול פארק חלל חווייתי, מרכז יזמות, מרכז חינוכי ומכללות ייחודיות לתחומי התעופה והחלל. שתי האטרקציות המעניינות הן מוזיאון החלל והחממות הטכנולוגיות שייבנו במרכז החלל. המוזיאון, שמטרתו הצגת תוצרים של תכנית החלל הישראלית, ישלב גם פלנטריום, אודיטוריום, בית קולנוע ותערוכות מתחלפות. אפיון המוזיאון, האוצרות ופיתוח הפעילות למבקרים יונחו בידי טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי, אוויר וחלל. המוזיאון ישתף פעולה עם מוזיאונים מקבילים בעולם, לרבות מוזיאון החלל בוושינגטון, מרכזי המבקרים של נאס"א, מוזיאון המדע בלונדון ומוזיאון התעופה והחלל בפריז.

עיצוב מהחלל. הדמיה

בתוך החממות הטכנולוגיות לתחום החלל יוקמו מעבדות, חדר נקי, מתקני בדיקה וניסוי של לוויינים. בנוסף, יתקיימו בו פעילויות חינוכיות מגוונות בתחום התעופה, לרבות קורסי היכרות עם עולם התעופה, מרכז סימולטורים של כלי טיס מסוגים שונים, פעילויות חינוכיות, סדנאות מעשיות בתכנון ובניית כלי טייס, פעילות בנושא כלי טיס בלתי מאוישים, מנחת מסוקים, מצפה שמש (לפעילות יום) ומצפה כוכבים לפעילות, תחנת קרקע להפעלת לוויינים ובית ספר ללימודי הטיסה.

המרכז הרב תכליתי

המרכז הרב תכליתי אמור לשרת את בעלי הצרכים המיוחדים ולספק להם תחת קורת גג אחת את כל הטיפולים הפרא-רפואיים שהם זקוקים להם.

מיקום המרכז הרב תכליתי ברחוב ניסן.

המרכז עצמו יחולק לשלושה אגפים: מרכז יום לנכים, מרכז תעסוקה לבוגרים על רצף האוטיזם ואגף משותף שישמש את משתמשי שני האגפים האחרים. הבניין הרב תכליתי ייבנה בשני שלבים. בשלב הראשון יושלם מרכז היום לנכים. מרכז זה יכלול חדר פעילות יום שתינתן בו פעילות טיפולית ואזור מציאות מדומה. חדר זה מיועד לשימוש של עד שמונה אנשים, ובו יהיו גם שירותים ומקלחות, וצמוד אליו תהיה חצר בגודל 40 מ"ר.

בשלב השני יוקמו שני חדרים נוספים מסוג זה באותו גודל ועם אותם שירותים. בנוסף, יוקמו חדר תעסוקה, שיכלול גם אמנות טכנולוגית, וחדר אמנות יצירתית, שישמש לפעילות עבור הנכים, גם פה תוקם חצר בגודל 40 מ"ר סמוך לחדר הפעילות. מרכז התעסוקה לבוגרים על רצף האוטיזם יכלול חדר מחשבים, ובו שבעה מחשבים, חדר לפעילויות יצירה, מרכז סיעודי וחדר רגיעה.

הדמיה של המרכז הרב תכליתי

שני המרכזים ייהנו ממטבח וחדר אוכל משותפים, שמיועדים בגודלם ל-60 איש. בנוסף, תהיה חצר משותפת שתכלול בתוכה מסלול מוטורי ששטחו 350 מ"ר, חממה טיפולית, חדר כושר, חדר פיזיותרפיה ופינת חי. כמו כן, יוקם חדר סנוזלן. שיטת סנוזלן היא אחת השיטות המתקדמות ביותר כיום לטיפול בילדים שסובלים ממוגבלויות כגון פיגור שכלי, שיתוק מוחין, אוטיזם ועוד. חדר סנוזלן הוא מקום שבו משולבים אלמנטים שמגרים את כל החושים בצורה ייחודית, בעוד שהילד והמטפל מנותקים מן העולם החיצון ומוגנים מכל פגיעה על ידי קירות מרופדים. סביבה כזו מאפשרת לילד לחקור את סביבתו וליצור קשר מיוחד עם המטפל ולמעשה לכוון את המטפל לדרך המתאימה לו באופן אינדיווידואלי, לקצב המתאים לו וכדומה. ההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות הביאה להתקדמות משמעותית בשיטה, שפותחה במקור בהולנד בשנות ה-70.

הבניין הרב תכליתי יעסיק קלינאי תקשורת, פסיכולוגים, רכז ניהולי ועובדים סוציאליים שיעזרו לכל האנשים במרכז. בשלב ב' יוקמו גם חדרי תפעול, סלון אירוח, חדר כביסה, חדר מוזיקה, אולם ספורט שיתפקד גם כאודיטוריום, נופשון ובריכה טיפולית. עלות הפרויקט תהיה כ-17 מיליון שקלים.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר