תומר גלאם בהופעה של הזמר החרדי, אברהם פריד. צילום: דוברות עיריית אשקלון

אשקלון במקום השלישי בארץ בהוצאות על תקציבי דת

יותר דתית ופחות ליברלית, כך מצטיירת העיר אשקלון במדד החופש של עמותת "ישראל חופשית" שגילתה למשל כי הבריכה העירונית מעניקה הנחות לרוחצים בנפרד

פורסם בתאריך: 6.1.20 15:33

     

עמותת "ישראל חופשית" פיתחה את מדד החופש, מדד המעניק ציון לערים בישראל לפי הדרך שבה השלטון המקומי מתייחסת לסוגיות שנות כמו תחבורה ומסחר בשבת, גובה תקציבי הדת, זרמים נוספים ביהדות ועוד. לכל סוגיה ניתן ניקוד וכך דורגה כל עיר, מתוך 24 הערים במדד.

העיר אשקלון הגיעה למקום ה-18 במדד, צניחה של מקום אחד מהשנה שעברה, כאשר מתחתיה נמצאות רק הערים בית שמש, דימונה ובני ברק. דווקא שכנתנו מצפון, אשדוד, בה ישנו ציבור חרדי גדול, דורגה במקום גבוה יותר מאשקלון – מקום 12.

מרינה מול. צילום: אורי קריספין

אין כמעט פעילות מסחרית בשבת. מרינה מול. צילום: אורי קריספין

מבחינת תחבורה ציבורית בשבת, קיבלה העיר 7 נקודות מתוך 17 כי מה שיש זה מוניות שירות לתל אביב בשבת שבהן העירייה לא משתתפת. בנוגע למסחר בשבת – החוק מאפשר פתיחת מסעדות, אך אוסר על פתיחת חנויות, בתי קולנוע ואולמות תרבות בשבת כך שבפועל יש מעט מאוד מסחר בשבת וזה מעניק לאשקלון 6 נקודות מתוך 15.

בסעיף של תקציבי דת: המועצה דתית, תקציבה הוא 9.17 מיליון ש"ח, תרבות תורנית – 2.5 מיליון ש"ח, תמיכות לתרבות תורנית – 2 מיליון ש"ח. בסך הכל, שיעור תקציבי הדת ביחס לתקציב העיר הכללי עומד על 1.44%, כך שהוצאה על שירותי דת פר תושב יהודי בשנה עומד על 112 ש"ח. אשקלון כך עולה מהמדד, היא אחת הערים שבהן מוציאה העירייה הכי הרבה על תקציבי דת פר תושב – מעל אשקלון ניצבות רק פתח תקווה ובני ברק. הניקוד שקיבלה אשקלון הוא 1 מתוך 13.

המועצה הדתית אשקלון. צילום: ארז מנשה

המועצה הדתית אשקלון. צילום: ארז מנשה

בעמותה ביקשו לקבל מהעירייה מידע על כניסת עמותות דתיות למוסדות חינוך אך לא קיבלה תשובה מהעירייה ולכן העניקה לה את 0 נקודות מתוך 13.

בנוגע ליחס העירייה לקהילת הלהט"ב, אז מצוין במדד כי בעיר מתקיים אירוע גאווה אך ללא תמיכת העירייה וכי העירייה לא מספקת או תומכת במענה לקהילה הגאה. מה שכן, העירייה תומכת רק בפעילות של ארגון איגי בעיר. לכן קיבלה העירייה רק נקודה 1 מתוך 10.

בנוגע לנוהל אירועים בהפרדה אז לעירייה אין נוהל שאוסר או מגביל הפרדה מגדרית באירועים שהיא עורכת אך היא מצהירה כי היא עורכת אירועים בהתאם להנחיית היועמ"ש. מה שמעניק לה 2 נקודות מתוך 6.

באים בהפרדה? שלמו פחות. הבריכה העירונית בשדרות עופר

בנוגע לבריכות בהפרדה, העמותה בדקה וגילתה כי בבריכה העירונית בשדרות עופר יש זמן רחצה מעורב וזמן רחצה נפרד, אך יחד עם זאת, מי שיבלה בבריכה בזמן הרחצה בנפרד ישלם 38% פחות ממי ששוחה בבריכה בזמן המעורב. בסעיף זה קיבלה אשקלון נקודה אחת מתוך 4.

באשקלון אין קבורה אזרחית ולכן קיבלה העיר 0 נקודות מתוך 7. כמו כן, לא קיימת מועצה דתית נבחרת ומי שאחראי על כל שירותי הדת בעיר הינו ממונה מטעם השר לשירותי דת ולכן העיר מקבלת 0 נקודות גם בסעיף הזה.

בנושא של פלורליזם דתי, אשקלון מעט מתקדמת מאחר ויש בה קהילה קונסרבטיבית פעילה – קהילת "נצח ישראל" ולכן היא מקבלת 3 מתוך 9 נקודות.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




בסיכומו של מדד, העיר אשקלון מקבלת 21 נקודות מתוך 100 אפשריות והציב אותה כאמור, במקום ה-18. "על אף שלאוכלוסיה המגוונת בעיר יש צרכים מגוונים, צרכים אלו לא מקבלים מענה", טוענים בעמותה, "העירייה לא נוקטת עמדה ביחס לאירועים ציבוריים בהפרדה מגדרית, מאפשרת הנחה של כמעט 40% לשחייה בהפרדה מגדרית בבריכה העירונית, ומצרה את צעדי העסקים שמעוניינים לפעול בגבולות חוק העזר העירוני בעיר במהלך סוף השבוע. יתרה על כך, העירייה התנגדה לקיום אירוע הגאווה בעיר ולפעילות מוניות השירות שיוצאות מהעיר בסופי השבוע".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר