הבניין שנפגע ביום שני בלילה ובו מצא את מותו גבר
הבניין שנפגע ביום שני בלילה ובו מצא את מותו גבר

“מתוך ההריסות מבצבצות אצבעות”: האזרח שאיתר את ההרוג משחזר

אחרי שכוחות החילוץ סרקו ועזבו את הבניין שנפגע מפגיעה ישירה בשכונת שמשון, הגיע תושב העיר לתעד את המקום וגילה זוג אנשים מתחת להריסות, וכך ניצלו חייה של האישה. “אם לא הייתי מגיע, היו מוצאים אותה ללא רוח חיים”, הוא אומר

פורסם בתאריך: 16.11.18 13:44

     

המטחים הכבדים שנורו לעבר העיר בלילה שבין יום שני לשלישי הוציאו את תושב העיר שלומי לנקרי מביתו. הוא ביקש לבחון מקרוב את הנזק שנגרם לבניינים ולדירות בשל הנפילות, מתוקף היותו יזם המקדם פרויקט התחדשות עירונית ותמ”א 38 בשכונת שמשון בעיר.

משרדו של לנקרי, העובד בחברה לשימור והתחדשות ערים בישראל, מוצב כבר יותר משנתיים ברחוב ביאליק בעיר, והוא מכיר היטב את רוב הדיירים בבניינים הסמוכים.

שלומי לנקרי. צילום: אורי קריספין

תחילה הגיע לזירת הנפילה בשכונת נווה אילן בעיר. למרות השעה המאוחרת הוא המשיך משם לשכונת שמשון, שבה נחת טיל כשעה וחצי קודם לכן וחירב בניין שלם. “חשבתי לעצמי שזה זמן טוב להגיע לשם ולתעד את כל מה שקורה, בעיקר בשביל להעלות את המודעות של הציבור לנזק הרב שנגרם מפגיעה ישירה בבניין כזה ולהסביר כמה חשוב לקדם את הפרויקטים של ההתחדשות”.

ההרס באחת מהדירות שנפגעו בדרום העיר

ההרס באחת מהדירות שנפגעו בדרום העיר

לנקרי מספר כי היה בטוח שיגיע לזירה סגורה וסוערת ושכניסתו לשם לא תתאפשר. אולם להפתעתו הרבה, כשהגיע אל הבניין ההרוס כמעט לחלוטין, הוא גילה שכוחות ההצלה והביטחון כבר עזבו את המקום. הוא החל לעלות בין הקומות ולתעד במצלמת הטלפון שלו את ההרס הרב, תוך כדי שהוא מתאר את מה שרואות עיניו. בין הקומות הצליח לאתר מספר קטן של דיירים, שחזרו כדי לנסות ולהציל את המעט שאפשר ממה שעד לפני רגע היה ביתם. השעה הייתה חצי שעה אחרי חצות הליל, ולנקרי טיפס בחושך אל הקומה הרביעית והאחרונה של הבניין, זאת שספגה את המכה הקשה ביותר ונהרסה כליל.

הדירה בקומה הרביעית שספגה את רוב הפגיעה ונהרסה כלילה

הדירה בקומה הרביעית שספגה את רוב הפגיעה ונהרסה כלילה

“זאת דירת שני חדרים, שבה המטבח והסלון ביחד וחדר שינה נוסף”, הוא מספר. “הכול שם פשוט קרס פנימה ולא ניתן היה לזהות שעד לפני כשעה וחצי הייתה שם דירה עם ציוד ורהיטים, זה נראה ממש כמו אתר בנייה”.

“היא הייתה קבורה לגמרי בין ההריסות”

דקות אחדות לאחר שהגיע אל הדירה הוא שמע לפתע קולות של רשרוש. “זה נשמע כמו רעש של שקית, אז בהתחלה לא התייחסתי. אבל אז הרשרוש גבר והלכתי בעקבות הקול. פתאום ראיתי שמתוך ההריסות מבצבצות אצבעות”.

לנקרי הנחרד אחז בידה של האישה והרגיש שהיא עדיין חמה ומחזירה לו לחיצה קלה. “הבנתי שהיא חיה והתחלתי לחפור מסביב כדי להוציא אותה משם. היא הייתה קבורה לגמרי בין ההריסות וכנראה שנותר לה שם איזשהו חלל שאפשר לה להמשיך לנשום. ככל שחפרתי יותר, ככה היא הזיזה יותר את האצבעות שלה כדי לתת לי סימן חיים”.

ההרס באחת מהדירות שנפגע מהטיל בדרום העיר. צילום: UAP

בתוך דקות ספורות הצליח לנקרי למשוך את האישה הפצועה מבין ההריסות ומיד הבחין ברגל של אדם נוסף. “עד לרגע הזה הייתי לגמרי לבד, ואז הבנתי שיש שם עוד מישהו שקבור, ובינתיים כבר הגיע אדם נוסף לעזור לי. הזמנתי מד”א לאישה הפצועה וביקשתי שיגיעו כמה שיותר מהר. הם עוד ניסו לשאול אותי שאלות על מצבה, אבל אני אמרתי שיש פה אדם נוסף שאני חייב לחלץ וניתקתי את השיחה. כשנגעתי ברגל של הבחור הבנתי שהמצב שלו שונה לגמרי, כבר יכולתי להרגיש שהוא ללא רוח חיים”.

הם חפרו ביחד עוד כמה דקות והצליחו לחלץ גם את ההרוג. “הוצאתי אותו מאובק כולו ועם אבנים בפה והבנתי שהוא אכן כבר לא איתנו. הוא היה שלם לחלוטין, ללא פציעות שניכרות לעין וללא דם. כפי שזה היה נראה לי הוא מת ככל הנראה מחנק. במקביל ניסיתי לשאול את האישה אם יש עוד אנשים בדירה, היא הייתה מבוהלת, פצועה ודיברה ברוסית, אז לא הצלחתי להבין אותה”.

“זה מחדל חמור מאוד”

לדברי לנקרי, כל האירוע התרחש במשך כשמונה דקות, וכששני הנפגעים כבר היו מחוץ להריסות שבו למקום כוחות ההצלה והביטחון. “זה מחדל חמור מאוד שעזבו זירה כזאת מבלי לסרוק אותה כמו שצריך ומבלי לגדר אחר כך ולדאוג שאף אחד לא ייכנס לשם, כי הכול שם בסכנת קריסה. הם אמנם לקחו סרט משטרה אדום וסימנו, אבל כשאני הגעתי ראיתי רק שרידים של הסרט, שנפרץ ככל הנראה על ידי סקרנים ודיירים שביקשו להיכנס למקום. בתום האירוע עברתי תשאול קצר על ידי המשטרה ושאלו אותי קצת שאלות. נראה היה שגם הם עצמם לא הבינו איך קרה שהזירה ננטשה בצורה כזאת”.

ניסיונות הכיבוי נמשכים. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דרום

לוחמי האש מכבים את האש. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דרום

למה החלטת להגיע לשם בשעת לילה מאוחרת ולא לחכות לאור הבוקר, אז גם הרבה יותר קל לצלם?
“האמת שלא תכננתי בכלל להגיע לשם. הייתי במקרה באירוע אחר ובאופן ספונטני החלטתי לנסוע לשם, רק כדי לראות מה קורה ולפגוש אולי דיירים שאני מכיר ולראות מה מצבם. הייתי בטוח שגם לא תתאפשר לי כניסה למקום כי תיארתי לעצמי שהוא סגור. כשהגעתי וראיתי שאין שם נפש חיה והכול פתוח נכנסתי והחלטתי שזה דווקא זמן טוב לצלם את ההריסות ואת חומרת הנזק והחורבן”.

עוברת מחשבה מה היה קורה אם לא היית מגיע?
“בוודאי. עוברות שתי מחשבות, האחת – מה היה קורה עם הפצועה אם לא הייתי מגיע, והיא הייתה נשארת שם עד הבוקר. סביר להניח שגם אותה כבר היו מוצאים ללא רוח חיים, כי כשהוצאתי אותה הגוף שלה כבר כמעט קרס. המחשבה השנייה היא מה היה קורה אם היו מחלצים את שניהם בזמן. סביר להניח שמצבה היה טוב הרבה יותר ואת הבחור היו מצילים. רק בדיעבד הבנתי שההרוג הוא שוהה בלתי חוקי. אני מאוד ימני בדעותיי, אבל כמובן שחיי אדם הם ערך עליון”.

הדירה שנפגעה מרקטה באפרידר

סיטואציה לא פשוטה מבחינה נפשית.
“כן, זה לא היה פשוט ובטח לא משהו שאני רגיל אליו. מעולם לא הוצאתי אנשים מתוך הריסות ולא נתקלתי בגופות. כשאתה בתוך המצב הזה אין לך זמן בכלל לעכל ולחשוב מה אתה רואה לנגד עיניך. ראיתי אנשים קבורים ופעלתי על אוטומט, עשיתי הכול כדי להוציא אותם במהירות האפשרית. רק אחר כך אתה מנתח את כל מה שהיה. אומרים שלפעמים הטראומה נותנת את אותותיה רק אחרי האירוע. בינתיים אני מרגיש בסדר ומקווה שזה לא יקרה”.

ההרוג שהה בישראל עם אישורים

בניגוד לדיווחים ולשמועות, ההרוג מפגיעת הרקטה אינו שוהה בלתי חוקי. שמו הוא מחמוד אבו עסבה, בן 48, נשוי ואב לשישה ילדים, תושב חלחול שליד חברון. הוא עבד בישראל עם אישורי שהייה ואף עם אישורי לינה. כך הוא היה עובד בימים ולאחר העבודה היה חוזר לדירה בשכונת שמשון כדי ללון בה בלילה.

שהה בישראל כחוק. מחמוד אבו עסבה


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




“זו הסיבה שצריך לקדם תמ”א”

כאמור, לנקרי מכיר את רוב הדיירים בבניינים הללו כמעט באופן אישי. חלק גדול מהם התנגד במשך תקופה ארוכה לחתום על מסמכים שמאשרים עבודות תמ”א ופינוי-בינוי. “קיבלנו הוכחה ברורה שתוך מספר שעות אפשר להפוך את האזורים הללו לעיי חורבות, ולכן זה הזמן לפעול באופן מיידי. למה תמיד צריכים לחכות שיקרה אסון? ביום שלמחרת קיבלתי הרבה שיחות טלפון מדיירים בשכונה, שקבעו להגיע למשרדים ולחתום על האישור. הבניינים הללו נבנו לפני שנים רבות, הבנייה שם מאוד לא בטיחותית ולא עומדת באף תקן שיש לנו היום וצריך להבין את זה. על פניו אנחנו מדינה מתקדמת, מדינה היי-טק, מדינה עם כיפת ברזל, אבל יש שכונות שלמות שאנחנו מפספסים, והן נותרות הרחק מאחור. בפרויקטים הללו אנחנו צריכים קודם כול לקבל את הסכמת הדיירים, ואחר כך הולכים לבירוקרטיה לא קלה מול המשרדים השונים, זה גם תהליך שלוקח זמן. הדיירים הרבה פעמים חוששים ובאופן טבעי מושכים את הזמן. השבוע קיבלנו הוכחה ברורה שאין כאן זמן למשוך ושהתמונה יכולה להשתנות תוך מספר שעות. צריך להבין שהבניינים הללו מתפוררים ומספיקה אפילו נפילה ליד, שההדף שלה יכול למוטט בניין שלם. המטרה שלנו כרגע היא לקדם את העניין הזה, להפוך את הבניינים הללו לבטיחותיים ולהציל חיי אדם”.

לקדם את תכנית פינוי בינוי בבניינים חלשים. הבניין שנפגע השבוע בדרום העיר

תגובות: “הכוחות לא הבחינו בכל סימן חיים”

ממשטרת ישראל נמסר: “במהלך אותה יממה פעלו כוחות החירום וההצלה תחת פיקוד משטרת ישראל, לעיתים קרובות בחירוף הנפש, בעשרות זירות של נפילות רקטות באזור הדרום. במטרה עיקרית – הצלת חיי אדם ומניעת פגיעה בנפש. בעקבות פגיעת רקטה בבית בעיר אשקלון, כוחות גדולים הוזעקו למקום. בזירת הנפילה בוצעו מגוון פעולות, בהן סריקה מהירה בכל דירה בבניין שנפגע, הרחקת מתקהלים, פריצת דלתות והצלה ופינוי של פצועים. במהלך סריקה זו אותרה קשישה ופונתה לקבלת טיפול רפואי במצב קשה מאוד באחת הדירות הנעולות, זאת לאחר שהכוחות פרצו את דלת הבית. במהלך הסריקה שבוצעה בדירתם של זוג דיירים מספר פעמים, לא הבחינו הכוחות בכל סימן חיים או סימן אחר המעיד על הימצאותם במקום, מאחר ואלו היו מתחת להריסות, ולכן אותרו רק בהמשך לאחר שהצליחה הדיירת להוציא את קצה ידה מבין ההריסות. נדגיש כי כל מהלך הסריקות המבנה היה מצוי בסכנת קריסה מיידית בשל בעירה של מכלי גז וריח חריף של גז שדלף במהלך האירוע. ראוי לציין, כוחות החירום וההצלה ימשיכו לפעול באירועים מעין אלו במקצועיות ובחירוף הנפש, במטרה להמשיך ולהציל חיי אזרחים, לחלץ לכודים ולפנות נפגעים”.

משירותי כבאות והצלה נמסר בתגובה: “בגלל שמדובר בזירה קשה ועם הרס רב כוחות כבאות והצלה פעלו לחילוץ מספר לכודים, כשבמקביל מבצעים לוחמי האש כיבוי וקירור של מכלי גז שבערו. בזירה מורכבת כמו זו מבצעים סריקות גם במבנים סמוכים ועד זיכוי מלא של הזירה, לראיה במהלך פריצת הדירות על ידי לוחמי האש חולצה לכודה במצב אנוש ופונתה מהמקום. במהלך פעולות הכיבוי והחילוץ הייתה נפילה נוספת ופגיעה ישירה במבנה נוסף ברחוב מרוחק מזירה זו, ומרב הכוחות הופנו לשם, בעקבות מידע רב על לכודים ופצועים בבניין רב קומות, אירוע אשר יכול להסתיים באסון גדול. הדיווחים הצביעו על הרס רב ומספר רב של לכודים ופצועים. כל צוותי הכיבוי והחילוץ חזרו מיד בסיום הפגיעה הנוספת לזירת האירוע הקודם ופעלו עד לסיום חילוץ אחרון הלכודים, שלצערנו היה הרוג. כבאות והצלה לישראל תמשיך לפעול למען אזרחי מדינת ישראל במלוא הכוח במקצועיות ובמהירות”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר