מבחן מאמץ. גלאם מזיע

ריאיון ברגל: כשתומר גלאם החליט לרוץ

בעוד חודשיים יציין ראש העירייה בפועל תומר גלאם שנה בתפקיד התובעני. אז איך מתמודדים בתפקיד כזה עם הרצון לשמור על בריאות ועל כושר והאם גלאם נמצא בכושר? לקחנו אותו ברגל עד למחלקה של פרופ’ חיים יוספי ושם הוא ערך לו בדיקת מאמץ ונתן לו כמה טיפים. גלאם מצדו סיפר על ההשקעה בתכניות הבריאות בעיר, על תקציבי הספורט לנוער, על האוכל של אימא ולמה אחרי שהוא משתתף בשלושה אירועים בערב אחד הוא חוזר הביתה רעב. ריאיון בספיד

פורסם בתאריך: 16.2.18 14:11

     

באחד המחזורים האחרונים של כדורגל החופים שמארגן שלומי לוי השתתפו חברי המועצה והנהגת העיר במשחק ראווה. כשהם הגיעו למגש החולי בחוף הים, בלי להתלבט הרבה תומר גלאם הלך ועמד בשער. זה היה נראה די טבעי לו, ועכשיו מתברר שכבר מילדות זו העמדה שהוא נהג להחזיק בה.

“הייתי גם בלם וגם שוער, ובכיתה ו’ לצורך העניין כבר התחלנו לקחת את המקום הראשון בבית הספר אסף מימון”, הוא מספר. השיחה עם ראש העירייה בפועל מתנהלת תוך כדי הליכה מהקומה הרביעית שבבניין העירייה לעבר מערך הלב שבבית החולים ברזילי, ששם ממתין לו פרופ’ חיים יוספי.

הולך או רץ? תומר גלאם השבוע במרכז הרפואי ברזילי

שיחה בהליכה

את השיחה אנחנו קצת מתקשים לנהל בדרך כי על כל משפט אחד שהוא משיב, יש שלושה אנשים שעוצרים אותו ומברכים אותו לשלום. אחד מבקש ללחוץ את ידו, השנייה מזכירה לו כי הוא השתתף בחתונה שלה לפני שבועיים, והשלישי מבקש עזרה בעניין מסוים. גלאם, כך נראה, מתבשם מהרגעים הללו שהוא מקבל חיבוק חם מהציבור, גם אם נראה שזה מעט מביך אותו.

גלאם מספר גם כי זה קורה לו כשהוא מבצע את התחביב האהוב עליו: הליכות ברגל. “הליכות זה דבר שמשחרר גם את הנפש. עם התפקיד החדש זה קצת יותר מורכב. כמו שאתה רואה, כל שנייה עוצרים אותי. גם מבחינת לוחות הזמנים. אבל בשבתות וימי שישי אני משתדל כן לעשות הליכות, זה משחרר את הנפש, אתה מתנתק מהטלפון לשעה, אבל זה מאוד קשה בתפקיד הזה כי יש הרבה עבודה, וחשוב לי שהעיר תצליח ונוכל להוציא לפועל את תכנית העבודה”.

עד כמה אתה מקפיד גם על תזונה בריאה או שעם האוכל של אימא קשה להקפיד?
“אוכל של אימא זה אוכל אליפות, היא בשלנית ברמה מאוד גבוהה. היום כולנו חייבים לשמור על תזונה נכונה, ואורח חיים בריא מתחיל בנושא התזונתי. כבר בבוקר צריך להקפיד על ארוחת בוקר בריאה. אחת הארוחות החשובות זו ארוחת בוקר, וכל בוקר אשתי מכינה לי את הכריך שלי עם קמח מלא או שיפון, ואני מקפיד מאוד לאכול כך את ארוחת הבוקר. רק בזכות אשתי אני אוכל קצת מסודר בבוקר. ארוחת הבוקר היא חשובה, ואפילו הרמב”ם אומר, ‘בבוקר תאכל כמו מלך, בצהריים כמו בן של מלך, ובערב תאכל כמו אביון', כי זה פחות בריא לאכול בשעות הלילה. אבל מה שמצחיק זה שיש לי לפעמים שניים-שלושה אירועים בערב אחד, ובאירועים האלה אין את הזמן לאכול, כי תמיד רוצים להחליף איתך מילה. אז אחרי שלושה אירועים, אני מגיע הביתה ויושב לאכול, אבל בקטנה, כי זה כבר מאוחר”.

אנחנו ממשיכים ללכת ומגיעים לכיוון היכל התרבות. בשלב הזה גם נהגים שחולפים על פנינו עוצרים כדי לברך את גלאם, ללחוץ את ידו ולאחל בהצלחה. הדרך, שהייתה אמורה להיות קצרה, מתארכת עוד ועוד.

“ראש עיר נמצא בסטרס”

בינתיים אנחנו מגיעים לבית החולים ברזילי. גם שם בפנים זה נמשך, וכשאנחנו מגיעים לחדר של פרופ' יוספי אנחנו מגלים שעיכבנו אותו יותר מדי, כי הוא נאלץ כבר לצאת. “הוא מיד יחזור”, מעדכנת אחת העובדות שלו.

רק עולה. תומר גלאם מגיע לבדיקה הרפואית

כשפרופ’ יוספי מגיע הוא מכניס אותנו לאחד החדרים, ושם הוא מסביר על הבדיקה. “במכשיר הזה אנחנו עושים בדיקות אקו במאמץ, זה נועד לגלות אם יש איזושהי בעיה בלב. עם המכשיר שלנו אנחנו יכולים לראות שלושה דברים: גם אם יש בעיה בקירות דלתות, שזה מסתמים ודפנות. גם אם יש בעיות בעורקים, שהם חסומים או לא, כי אם העורקים חסומים בזמן שאדם רץ על המסלול ויעבור למיטה, אנחנו נראה פה קיר שלא זז בגלל שהעורק חסום ולא נותן לו דם. והדבר השלישי, אנחנו רואים הפרעות קצב. אם הם יופיעו פה, אנחנו נראה שינויים במהלך הבדיקה. פתאום מופיעה הפרעת קצב שהיא מסוכנת או לא מסוכנת”.

עם פתיחה כזו הפרופסור לא ממש הרגיע אותנו, אבל זה כנראה לא היה מספיק מלחיץ, והוא הביא לנו דוגמה להפרעת קצב חריגה שקרתה במהלך בדיקה דומה. “דוגמה קלאסית זה צביקה הדר, שעבר מבחן מאמץ, ובמהלכו איבד הכרה עם הפרעת קצב קטלנית", מספר פרופ’ יוספי. “לשמחתו ולשמחתנו, היו מסביבו קרדיולוגים שהחזירו אותו לעניינים מהר מאוד. אם אותה הפרעת קצב הייתה מתרחשת לו בכביש, לא בטוח שהוא היה איתנו עכשיו”.

במבט ראשוני של פרופ’ יוספי על גלאם, עוד לפני הבדיקה עצמה, הוא אומר: “ההתרשמות שלי שהוא פנתר. אין שום בעיה מיוחדת”, אבל גם אומר לגלאם – ובעיקר לציבור שקורא עכשיו כתבה זו – איך מסגלים אורח חיים בריא, “אורח חיים בריא זה כולל את התזונה ופעילות הגופנית מאוד קבועה, מינימום 150 דקות בשבוע. התזונה שאנחנו מדברים זה דל כולסטרול, דל סוכר, דל מלח, זה לא קריטי רק אם יש בעיה עם לחץ דם. אנחנו לא בעד שחור או לבן, אנחנו לא בעד להגיד אל תאכל כלום, אבל צריך להקפיד על איזון ובדרך היפה לעשות את זה. רק עישון זו קטסטרופה. אצלי לא מעשנים לא בבית, לא באוטו שלי. ואם מישהו רוצה לעשן אצלי בבית, אני מוציא אותו החוצה וגם אומר לו לחצות את הכביש, שמה הוא יכול לעשן. כך שזה דבר שאני מאוד רגיש אליו. הורדת משקל היא קריטית להגיע ליעד משקל”.

תומר גלאם עם פרופ' יוספי

פרופ’ יוספי מתייחס לתפקיד התובעני שנושא בו גלאם ומציין עניין מיוחד, “הנושא של מתח, סטרס, הוא מאוד חשוב. זה קל הגיד אל תהיה במתח, אבל ראש עיר נמצא במתח. ופעילות גופנית מורידה סטרס, כי בזמן פעילות גופנית עולים חומרים שנקראים אנדורפינים, שעושים מצב רוח טוב ונותנים הרפיה. הרבה אנשים אחרי פעילות גופנית פתאום הם נינוחים ורגועים יותר. גם במשך היום למצוא עשר דקות כשאתה יושב במשרד לקום להזיז את עצמך, ידיים, רגליים. עשר דקות כאלה עושות יופי של המשך ריכוז”.


לחצו כאן להורדת האפליקציה של "כאן דרום אשקלון" באנדרואיד

לחצו כאן להורדת האפליקצייה של "כאן דרום אשקלון" באייפון


זה עוד מילא, אבל מתי יש לראש עירייה זמן לעשות כושר וספורט? פרופ’ יוספי מתגלה בשלב הזה כמי שלא עושה הנחות ולא משנה מי נמצא לידו. “אני לא מקבל את המושג פחות פנאי לספורט”, הוא קובע. “אני עובד בין 14 ל-16 שעות ביממה, ואני לא זוכר שבגלל זה לא עשיתי ספורט. אז אני מקפיד את פעמיים-שלוש בשבוע. 150 דקות מינימום, כבר אמרנו”.

מבחן מאמץ. גלאם מזיע

אבל גלאם יודע להתחכם יותר מהפרופסור ומוצא פתרון מקורי: “אנחנו יכולים לעשות את זה תוך כדי עבודה, אנחנו מסיירים בשכונות, וזה גם ספורט. 45 דקות הליכה. גם רואים מפגעים, גם מטפלים בהם וגם אנחנו חוזרים יותר בריאים”.

הרופא מסכים איתו, אבל מיד שולף לו עניין נוסף, “פחות במעלית”, הוא אומר לגלאם, “קומה רביעית, בבוקר כשאתה בא, אז לעלות במדרגות וגם לרדת במדרגות. אין מעלית. לישיבה אתמול עליתי במדרגות, ולמרות שאיחרתי לא עליתי במעלית. הדברים האלה של פעילות גופנית מאוד חשובים, החלק של לנשום עמוק – ותומר מצטיין בזה – לנשום עמוק לפני שמגיבים, לנשום עמוק לפני שכועסים. ככלל, תגובה מיידית לא מומלצת לאנשים, תגובה מהירה גורמת למתחים חוזרים, לכן לחשוב לפני שמגיבים ולא להגיב מיד, זה כלל ברזל”.
“גם בישיבות המועצה אנחנו מקשיבים ולא מגיבים מיד”, שולף גלאם.

“ראש העיר שלנו בריא”

בשלב הזה האחות מצמידה לגלאם אלקטרודות שאמורות לבדוק את קצב הלב וכדומה. גלאם מזנק על ההליכון ומתחיל לרוץ. לא נראה שהוא מתרגש גם כשהקצב עולה ומתחזק, וגם המוניטורים לא מדווחים על משהו חריג ויושבים בשקט.

פנתר. גלאם מקבל את התוצאות

אחרי שהוא מסיים את הריצה מנתח פרופ’ יוספי את הנתונים ומציג את התרשמותו, “ראש העיר שלנו בריא ומסוגל יפה מאוד לבצע את עבודתו מבחינה בריאותית וימשיך לעשות כושר ולשפר את הכושר הגופני שלו. דיאטה וירידה במשקל, והכול יהיה בסדר. בסך הכול מצוין. יש לו כושר גופני טוב, המערך של הלב וכלי הדם תקין ויעיל. אבל כמו כולם, צריך אורח חיים בריא”.

פרופ’ יוספי מנצל את הרגע גם להזכיר את המצב של המחלקה שלו, שנראית בכי רע וזקוקה לשיפוץ מקצה לקצה. וגלאם, בתור פוליטיקאי משופשף, משיב לו, “כשמגיעים השרים, זה יפה להראות להם את המיון החדש, אבל צריך להראות להם את המקומות האלה, רק כך הם מתחילים לתקצב”, אומר גלאם.
פרופ’ יוספי מסכים לגמרי: “כשמגיע שר, צריך לאשפז אותו במסדרון. אם מישהו צריך להיות במסדרון, זה השר”.

“צריך להיות ערוכים להכול”

אנחנו יוצאים החוצה וממשיכים את השיחה. גלאם מספר על תכנית להנחלת אורח חיים בריא לתלמידים, “לפני מספר ימים נפגשתי עם נציגים מקופות החולים בעניין אורח חיים בריא, כי יש לזה חשיבות גדולה במערכת החינוך. אנחנו רוצים לעשות הסברה ולהביא את העניין הזה גם לידיעת ההורים. כי אם מגיל צעיר אנחנו נחדיר את המושגים האלה לתלמידים ונדאג לזה שהילדים גם ידעו לאכול את הדברים הבריאים וגם לעשות כושר, אז זה ישפיע על כל חייהם. כי מה שמובנה מהגיל הרך, אנחנו ממשיכים אותו גם בשלבים הבאים. ולכן החלטתי שאנחנו נתקדם עם הפרויקט וקישרתי אותם עם כל הגורמים המקצועיים באגף החינוך”.

תומר גלאם בשיחה עם תושבת העיר

גלאם מספר כי שבועיים לפני כן הוא נפגש עם פרופ’ יוספי, ויחד הם דנו על פרויקט שאם הוא יצא לפועל, הוא יכול לסייע בהצלת חיים: הצבה של יותר מכשירי דפיברילטור ברחבי העיר. הנושא הזה, כך מתברר, מאוד קרוב ללבו של פרופ’ יוספי. “המכשיר הזה הוא מכשיר שיכול לסייע מאוד במקרים של דום לב והתקפת לב”, אומר גלאם. “בישיבת המועצה האחרונה ולפניה הוריתי והנחיתי לבדוק איך אפשר לחייב התקנה של מכשיר כזה גם במקומות שאין בהם חובה כיום. לא מדובר במכשור מאוד יקר, ומקומות הפרטיים יכולים להרשות לעצמם לרכוש כזה דבר. זה כמו שסיפר פרופ’ יוספי, שצביקה הדר תוך כדי בדיקה חטף אירוע. עם מכשירים כאלה כן ניתן להציל חיים עד שמגיעים צוותים של מד”א ונותנים מענה. אז נכון שהמכשור חשוב וכן ניתן לבצע אותם, אבל הבעיה היותר מהותית היא איך להשריש לילדים, לנוער ולמבוגרים לעבור לחיות באורח חיים בריא. הפרופסור דיבר על כושר, זה יכול להיות גם הליכה נעימה בחוף הים, ויש לנו את אחת הרצועות היפות בארץ ישראל. ובכלל עם כל הפיתוח שמתרחש בחודשים האחרונים, יבואו לטיילת שלנו מכל הארץ”.
גלאם רואה בשדרוג של בית החולים ברזילי גם דבר שמשדרג את כל העיר, “בית החולים ברזילי עובר סוג של מהפכה, הן בשיפוצים במחלקות הישנות והן בהקמת חדר מיון מהמובילים במדינה, שנפתח בימים אלה, ויותר מרגש לראות את מחלקת הילדים. כשהייתי בא לילדים פה שהיו מתאשפזים, הסביבה לא הפכה את האשפוז לנעים יותר. עכשיו חדרי המיון, גם לילדים, וחדרי אשפוז מהיפים במדינה. אני רואה סוף סוף שינוי מהותי שיבוא לידי ביטוי לטובת התושבים. ייחלנו לזה כל כך הרבה שנים. יש לנו עיר שהולכת וגדלה, אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך ולהשקיע ולדאוג שבית החולים האזורי שלנו יקבל את התקציבים הראויים ממשרדי הממשלה וייתן את השירות הטוב ביותר. אני רוצה לומר גם שיש מנהל בית חולים, ד”ר חזי לוי, שעושה הכול מהכול כדי להפוך כל אבן וכל פינה וכל תחום כדי שבית החולים יהיה בין המובילים במדינת ישראל”.

תומר גלאם בחדר הטראומה החדש בברזילי

איך מבחינתך אתה מסייע בתקציבים שבית החולים משווע לקבל אותם?
“קיימנו פה לא מזמן ישיבה עם ליצמן ושר הבינוי והשיכון והעלינו את צורכי בית החולים. בפגישה שערכתי עם שר האוצר לאחר מכן הוא אמר שיעשה הכול כדי להשלים את התקציבים הנדרשים כדי שהפרויקט יושלם. בשבוע הבא יגיעו ראש הממשלה והשרים לטקס החנוכה, ותהיה פגישה מקדימה אצלי, ונעלה את הצרכים של בית החולים. אני רוצה להגיד שהמצב היום הוא הרבה יותר טוב ממה שהיינו לפני שלוש וארבע שנים. ראיתם את חדרי הרנטגן והמכשור וחדרי הניתוח שייפתחו עוד חצי שנה, אלה דברים שלא היו פה. יש לנו באשקלון 150 אלף תושבים עם חדר טראומה בקטנה, ופה אתה רואה עיר שלמה שמוכנה לכל סיטואציה שלא תקרה. אל לנו לשכוח שאנחנו עיר שחשופה לאיומים ביטחוניים מהשכנים שלנו, שכל פעם שהגזרה מתחממת, אנחנו חוטפים ראשונים. כבר לא נראה את המחזה של הפגים שעוברים ממקום למקום כדי להיות ממוגנים. פה זה לא רק חדר מיון ממוגן, יש מחלקות שלמות שיהיו ממוגנות. זו בשורה, כי אנחנו צריכים להיות ערוכים להכל. מי שערוך בשגרה הוא גם מוכן בחירום, ואנחנו כבר ערוכים בשגרה, ושלא נזדקק בחירום. יש לנו את כל המערך המקצועי והלוגיסטי לתרחיש כזה ואחר”.

“יש לעשות שינוי בתקציבי הספורט”

גלאם מדבר בגאווה על מסלולי האופניים שחוצים את העיר אשקלון ברחוב בן גוריון הראשי כמעט לכל אורכו. הוא אומר כי השבילים הללו יהפכו להיות חלק בלתי נפרד מפיתוחי השכונות החדשות. “במדיניות שלי, בכל שביל שנבנה בשכונות החדשות נביא לידי ביטוי גם שבילי אופניים. בשכונת אגמים שינינו את כל הפיתוח כדי שיהיו שבילי אופניים. כמו שרואים, יש לנו עיר מדהימה, ואנחנו עושים הכול כדי לפתח גם בשכונות הוותיקות. אני חושב שזו חובתנו, יש את הערך החשוב של שימור שכונות שייסדו את העיר אשקלון”.

גלאם ושמעוני חוגגים עם הפועל. צילום: אורי קריספין

הנושא של תקציבי הספורט קצת פחות נוח לגלאם, כי הוא מכיר את הטענה שאת רוב הכסף שותה הפועל אשקלון, אבל הוא מסכים שצריך לעשות שינוי. “אנחנו צריכים לעשות תפנית ושינוי בתקציבי הספורט. צריך להשקיע יותר בפעילויות של הילדים והנוער כדי לבנות יותר שחקני נשמה שגדלים וצומחים בעיר ומגיעים למעמד של שחקנים מצליחים בליגות הגבוהות ביותר. גם אם הם לא נשארים בעיר, זה כבוד שיוצאים מהעיר שחקנים מצליחים. אני ביקשתי לקבל תכנית מסודרת כדי לראות איך להשקיע בנוער והילדים, כי זה חתך אוכלוסייה שצריך לקבל מענה לא פחות מקבוצות בליגה הבוגרת, כי הם התושבים שלנו, והם צריכים לקבל את השירות. במקביל, אל לנו לשכוח שצריך להשקיע גם בליגות הגבוהות. יש אוהדים, ויש את גאוות היחידה, שגם היא דבר חשוב מאוד. לסיום, אני רוצה בהזדמנות זו לאחל לכל תושבי אשקלון בריאות איתנה ולבקש שינסו לשמור על אורח חים בריא. ועם כל השיפורים הניכרים והקידמה הבריאותית שהגיעה לעיר, שלא נזדקק, ואם נזדקק לה – אני בטוח שאנחנו בידיים טובות”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר