כך נראתה הגינה לפני שהעירייה החריבה חלק ממנה

חשש: העירייה מתכננת להפוך את הגינה הקהילתית בגן הוורדים לגן שעשועים

המבוגרים מקהילת יוצאי אתיופיה שכבר שבעו הבטחות ואפילו הצליחו לעצור באבנים טרקטור שנשלח להרוס את הגינה חוששים שהעירייה מתכוונת להרוס את המקום שמילא את יומם והעסיק אותם במשך שנים

פורסם בתאריך: 27.3.19 15:51

     

האם עיריית אשקלון מתכוונת להפוך את הגינה הקהילתית שבשכונת גן הורדים לעוד גן שעשועים לילדים? עשרות מתושבי שכונת גן הורדים חוששים שבקרוב יחלו עבודות שיחריבו את פינת החמד שלהם בשכונה ובמקומה תבנה העירייה כאמור, גן שעשועים.

הגינה הקהילתית בשכונת גן הוורדים, למי שלא מכיר, היא מתחם השוכן במרכז השכונה. במשך שנים עבדו מבוגרים יוצאי העדה האתיופית בגינה: חרשו, זרעו, שתלו, השקו, טיפחו, ייחלו לזכות לראות את פרי עמלם צומח בגינה ובעיקר הרגישו שהם עושים משהו משמעותי שהם טובים בו.

לפני שנתיים פנתה מחלקת הרווחה בעירייה לעמותת 'הנני' שמפעילה רשת של קהילות משימתיות של צעירים יוצאי אתיופיה שמפעילה תכניות חברתיות מגוונות לבני הקהילה ילדים מחד ולמבוגרים מאידך ופועלת בשישה ישובים. גם באשקלון ישנה קהילה משימתית של 'הנני'.

מחלקת הרווחה פנתה לעמותה וביקשה שתקבל לידיה את האחריות להפעלת הגינה יחד עם המבוגרים. "הסכמנו והיה לנו אינטרס שהכל יהיה מסודר וטוב ויהיה למבוגרים מענה חברתי הולם" מספרת השבוע מנכ"לית העמותה, הדר נפש פנטהון.

הגינה הקהילתית בגן הוורדים בימי פריחתה

"היינו בקשר עם המבוגרים והתחלנו לעשות להם פעילויות חברתיות. כל עונת הקיץ הגינה נראתה פורחת ויפה" מספרת נפש פנטהון "כשנכנסנו לעובי הקורה והתחלנו להיפגש עם הרווחה ואגף שפ"ע זה היה בתקופה שלפני הבחירות". באותה תקופה ראש העיר בפועל היה נוהג לסייר בשכונות ולקבל בשטח החלטות. גלאם הגיע לגן הורדים, ראה את הגינה והורה לאנשיו להכין תכנית כדי לעשות משהו אחר בשטח הגינה.

הגינה הקהילתית בגן הורדים עם הטרקטור שנשלח להחריב אותה.

הגינה הקהילתית בגן הורדים עם הטרקטור שנשלח להחריב אותה.

העמותה ניפגשה אם אנשים בעירייה כדי לנסות להניא את ראש העיר מכוונתו. "שבוע וחצי לפני הבחירות אני מקבלת טלפון ממחלקת הרווחה ואומרים לי שזהו, החליטו לסגור את הגינה. שאלו אותי האם התקשרו אלי ממחלקת התפעול אמרתי להם שלא". איך שהיא מסיימת את השיחה הטלפון מצלצל שוב. "אני מקבלת טלפון מהתושבים שמספרים לי 'הגיע לפה טרקטור והרס לנו את כל הגינה'" אחד מהמבוגרים החל לזרוק אבנים על הטרקטור והצליח לעצור את המשך הרס הגינה.

התושבים מונעים את המשך עבודתו של השופל ששלחה העירייה להרוס את הגינה הקהילתית בגן הוורדים בעודה פורחת.

התושבים מונעים את המשך עבודתו של השופל ששלחה העירייה להרוס את הגינה הקהילתית בגן הוורדים בעודה פורחת.

המשטרה הוזעקה למקום והרגיעה את המבוגרים המוחים.

התושבים והמשטרה לאחר שמנעו מהשופל להחריב את הגינה הקהילתית בהוראת העירייה

התושבים והמשטרה לאחר שמנעו מהשופל להחריב את הגינה הקהילתית בהוראת העירייה

"נעשה להם עוול גדול למבוגרים. הרסו להם יבול של חצי שנה שהם עבדו עליו. הם אפילו לא הספיקו לאסוף אותו. לפחות תודיעו, תעדכנו".

לפני הבחירות הגיע ראש העירייה שוב למקום והפעם הבטיח לתושבים כי יפצו אותם על מה שנעשה, שישפצו ויחדשו ויביאו להם שתילים חדשים. שבוע לפני הבחירות התקיימה ישיבה במועצת העיר ובמהלכה הוחלט לסדר להם את הגינה מחדש ולא להחריבה.

 

 

 

אלא שהבטחות לחוד ומעשים לחוד. הבחירות חלפו להן, וכלום לא נעשה מצד העירייה. "עברה חצי שנה ומאז אנחנו ממתינים שמשהו יקרה בגינה" מספרת נפש פנטהון "חודשי החורף כבר עברו וזו תקופה שהם הפסידו הרבה עבודה בתקופת הגשמים. אנחנו עדיין מחכים שהעירייה תואיל בטובה לסדר את המקום. הם כאילו עשו טובה שלפני בחירות הביאו משאית ששפכה שם הר של חול וכך זה נשאר".

הגינה הקהילתית בגן הוורדים כיום

המבוגרים האתיופים שכבר שבעי הבטחות, נותרו חסרי אונים. גם העמותה פונה לעירייה ונאמר לה בכל פעם שכרגע הם נמצאים בשלבי הכנת תכנית למקום. איזה תכנית? מה היא כוללת? אף אחד בעירייה לא משתף אותם והחשש הגדול הוא שבעתיד הקרוב יגודר המקום ופינת החמד של התושבים תהפוך לגן שעשועים או לכל מיזם נדל"ני אחר.

הזנחה מתמשכת. כך ניראת בימים אלה הגינה הקהילתית בגן הוורדים. צילום: אלירם משה

הזנחה מתמשכת. כך ניראת בימים אלה הגינה הקהילתית בגן הוורדים. צילום: אלירם משה

"מדובר בעוול מאוד גדול. זו תעסוקה למבוגרים שזה הדבר שיחיד שיש להם לעשות. זה מה שמעסיק אותם. אין להם עוד למה לעשות במהלך היום. זה טוב להם וממלא להם את היום, נותן להם תחושה של משמעות ומסוגלות ומשהו שהם יודעים ומכירים וטובים בו" מסביר נפש פנטהון ומוסיפה "לקחו להם את זה ואף אחד לא טורח להחזיר. זה לא מעניין אף אחד. אם לא ספרו אותנו לפני כן, למה שיספרו אותנו עכשיו? זה זלזול בקהילה. ראש העיר התחייב ולא עמד בהתחייבויות שלו".

פעם היו פה גידולי ירקות ותבלינים. הגינה הקהילתית המוזנחת בגן הוורדים. צילום: אלירם משה

פעם היו פה גידולי ירקות ותבלינים. הגינה הקהילתית המוזנחת בגן הוורדים. צילום: אלירם משה

ניסינו לברר מול העירייה בשמם של התושבים מהן תוכניותיה למקום ומהעירייה נמסר: "בהתאם לתפיסת ראש העיר, לתת מענה לכל התושבים באזור, הוא ביקש להציג בפניו תוכנית שתיטיב עם כולם ותהיה לרווחתם ולהנאתם. ברגע שתאושר התוכנית, היא תפורסם בהתאם".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר