כלא שקמה. צילום: אליהו הרשקוביץ
כלא שקמה. צילום: אליהו הרשקוביץ

כלא שקמה: כבילה מכאיבה וליקויים בכליאת קטינים

מבקרים מטעם הסניגוריה הציבורית בדקו את תנאי הכליאה בכלא שקמה ומצאו בו מיטה אשר נועדה לכבילה מכאיבה, שירותים בתוך תא ללא מחיצה, ליקויים בהובלת אסירים ועוד

פורסם בתאריך: 12.5.19 19:48

     

היום פרסמה הסניגוריה הציבורית את הדוח השנתי בדבר תנאי המעצר והמאסר במתקני הכליאה בישראל המהווה סיכום של הליקויים המרכזיים שנמצאו בביקורים הרשמיים שערכו אנשי הסניגוריה הציבורית במהלך השנים 2018-2017 ב-29 מתקני כליאה המצויים באחריות שירות בתי הסוהר וב-13 מתקני מעצר המצויים בבתי המשפט.

מהדוח עולה כי על אף מאמצי שירות בתי הסוהר לשפר את תנאי הכליאה ולתקן את הליקויים עליהם הצביעה הסניגוריה בדוחות קודמים, עדיין מתרחשות בישראל הפרות קשות של זכויות הכלואים.

בפרק העוסק בצפיפות נכתב כי בבית סוהר שקמה באשקלון שהו שני אסירים ביטחוניים בתא הכבילה. לפני כן שהו השניים באגף המעבר מפאת חוסר התאמה, והועברו לתא כ-24 שעות טרם הביקור בשל שיפוץ. שטחו של התא 3.56 מ"ר, כולל שירותי כריעה בגודל 0.36 מ"ר ומיטות קומתיים שממדיהן 1.36 מ"ר, כך ששטח המחיה הפנוי עומד על פחות מ-1.5 מ"ר. המבקרים התרשמו כי תא זה אינו יכול לאכלס שני אנשים בשום פנים ואופן.

אסיר בתאו. אילוסטרציה: אייל טואג

אסיר בתאו. אילוסטרציה: אייל טואג

גנ"מ דניאל חי מסר בתגובה כי "מדובר בתא, בו אכלוס שני עצורים הינו נדיר מאוד וכפוף לקשיי שיבוץ במסגרת בית המעצר. נושא שירותי הכריעה יטופל ותוקם חציצה לצורך שמירה על צנעת הפרט". לאחר הביקור נמסר מטעם סגל המתקן שהכלואים הוחזרו לאגף המעבר, בעקבות סיום השיפוץ.


באותו עניין:


בפרק העוסק בליקויים בתחום הליווי והובלת האסירים נכתב כי בשנים האחרונות חוזרות ועולות תלונות בנוגע לתנאי ההובלה של הכלואים. מתלונות אלו עולה כי תהליך ההובלה יכול להימשך על פני מספר ימים וכי במסגרתו נחשפים המועברים לתנאים קשים ולסבל רב מאד, הנובעים, בין השאר, מהשכמה באישון לילה ומחסור ניכר בשעות שינה; מזמני המתנה ממושכים בשלבי ההובלה; מנסיעות האורכות שעות רבות; מכבילה ממושכת בידיים וברגליים; מצפיפות ותנאים פיזיים קשים במתקני השהייה הזמניים ועוד.

איתמר שמעוני בהארכת מעצרו

התלונן על תנאי ההובלה. איתמר שמעוני מובא לבית המשפט לדיון בהארכת מעצרו

ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, שהיה עצור כמעט שלושה שבועות העלה טענות על כך שהובלתו מבית המעצר למתקן החקירות של להב 433, ארכה זמן רב והוא נאלץ להשכים קום בשעה 3:00 לפנות בוקר, דבר שפגע ביכולתו להשיב לחוקרים בצורה הצלולה.

גם בדוח נכתב כי "דיונים בבתי משפט או חקירות במשטרה, מלווים מטבע הדברים בחרדה ובלחץ רב עבור הכלואים, במסגרתם עתידות להתקבל החלטות הרות גורל בעניינם. תהליך מתיש ופוגעני של הובלת הכלואים עלול לפגוע באופן ממשי ביכולתם לעמוד בלחצים של חקירות משטרתיות או לקחת חלק פעיל ולהתגונן בהליכים משפטיים".

שחרור אסירים המוני מבתי הכלא בשל צפיפות. 20/12/2018. צילום: דוברות שב"ס

שחרור אסירים מבית סוהר. צילום: דוברות שב"ס

בבית סוהר שקמה עלו תלונות חוזרות ונשנות מצד כלואים ששהו במקום אודות הנסיעות לבתי משפט. משיחות של הסניגוריה עם הכלואים עולה כי מסלול הנסיעה מבית סוהר שקמה לבתי המשפט בדרום עובר דרך המעבר ברמלה, כך שעל אף המרחק הקצר נסיעה זו עשויה להימשך שעות ארוכות. הכלואים מסרו כי רכב ה"פוסטה" הוא צפוף ומחניק, ולעיתים הם נשארים להמתין ברכב במשך שעות בעת השהייה במעבר רמלה ללא אפשרות לצאת לשירותים.

גנ"מ דניאל חי עזרא מסר בתגובה כי: "רכבי הליווי ביחידת נחשון הינם רכבים ממוזגים, אשר הנסיעה בהם בהתאם לכללי התעבורה ובהתאם למקומות הישיבה ולא מעבר לכך. מסלולי הליווי במחוז הדרומי מנקודה אחת לאחרת הינם כשעה בממוצע ובהתאם למסלול הליווי הקבוע מראש. זמן ההמתנה על רכב הליווי בנקודת היעד בה נמסרים העצורים והאסירים לבתי הסוהר מידי צוות הליווי לא עולים על חצי שעה. יחד עם זאת, נבקש לציין שמסלולי הנסיעה לבתי המשפט בדרום, בדגש על נסיעתם מאזור מרכז הארץ, נבחנים בימים אלו במטרה לצמצם שהייתם של עצורים ואסירים על רכבי הליווי".

בית המעצר בכלא שקמה.

בית המעצר בכלא שקמה.

על פי תקנות בתי הסוהר נקבע כי מפקד בית הסוהר רשאי להורות על שימוש באמצעי ריסון כמו כבילה, נגד אסיר כאשר הדבר הכרחי כדי למנוע אותו מלהתפרע, להזיק לעצמו או לאחרים או לגרום נזק לרכוש וכי אסור להשתמש בזה לענישה. בבית סוהר שקמה ביקרו המבקרים בתא כבילה, המכיל מיטה עם לולאות המיועדות לכבילת הידיים והרגליים של הכלוא. מדובר בתא קטן, בגודל של כ-4 מ"ר. בתא אין חלון והמבקרים התרשמו כי שוררת בו תחושת מחנק. בתא שירותי כריעה שאינם מופרדים משטח התא וכיור. השירותים חשופים לעיני העוברים והשבים ליד התא באופן שפוגע בפרטיות הכלוא. למבקרים נמסר כי במקרים בהם יש חשש שהכלוא עשוי לפגוע בעצמו הוא נכבל כשידיו כלפי מעלה לצדי הראש. המבקרים סברו כי מדובר בתנוחה מכאיבה הגורמת לסבל מיותר ואין לה הצדקה.

גנ"מ דניאל חי עזרא מסר בתגובה כי: "בעקבות הערת המבקרות, הוצאה הנחייה כלל ארגונית של אגף הביטחון והמבצעים האוסרת על כבילה לצידי הראש. כבילה למיטה תהיה מותרת ידיים צמודות למותן ולא לראש".

על פי חוק המעצרים יש להפריד בין עצורים שונים, כך למשל נכתב בחוק הנוער כי "לא יוחזק קטין במעצר אלא בבית מעצר נפרד לקטינים או באגף בבית מעצר כללי, ובלבד שאותו אגף יהיה מופרד לחלוטין, ייועד לקטינים בלבד ולא יהיו גישה או קשר ראיה בינו לבין אגפיו האחרים של בית המעצר או שוכניו".

אסיר. אילוסטרציה: דודו בכר

אסיר. אילוסטרציה: דודו בכר

אלא שבביקורת בבית הסוהר שקמה התברר כי מוחזקים כלואים קטינים במתחם הכולל תא של כלואות ותא של כלואים טעוני הגנה. תא הקטינים ממוקם מול תא בגירים המוגדרים טעוני הגנה דלת מול דלת כאשר ביניהם מפריד וילון אמבטיה. הווילון בין התאים אמנם מונע קשר עין בין הבגירים לקטינים, אך אינו מונע קיום שיחות בין הצדדים. בדוח נכתב כי "מדובר במצב המנוגד להוראות חוק הנוער בנושא, אשר על אף התראות חוזרות בדוחות קודמים של הסניגוריה הציבורית לא זכה להתייחסות ראויה".


קבוצת ה-WhatsApp של "כאן דרום"

רק חדשות ועדכונים, בלי דיבורים ובלי חפירות. הקליקו להצטרפות: https://bit.ly/2VfetxJ


גנ"מ דניאל חי עזרא מסר בתגובה: "מאחר ובאופן מובהק נעצרים יותר קטינים מנשים. ישנו צורך במספר מיטות גדול יותר לקטינים. כל עוד שב"ס ממתין לאישורי הבניה של אגף המעבר, אין כל אפשרות של שינוי בתאים. קרי העברת הקטינים לתאי הנשים. לכשיסתיים הליך הבינוי של אגף המעבר, תבחן העתקת תא הקטינים לתא באזור מבודד באגף זה. עד אז, תיבנה מחיצת עץ קבועה בין תאי הקטינים לאסירים טעוני פיקוח".

הסניגור הראשי, ד"ר יואב ספיר. צילום: תומר אפלבאום

הסניגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר מסר כי "סיכום ממצאי הביקורים בעשרות מתקני הכליאה משקף מציאות קשה שלא ניתן להתעלם ממנה ביחס לתנאי הכליאה בהם מוחזקים עצורים ואסירים בישראל. אלפי כלואים מוחזקים בתנאי מחיה בלתי ראויים, במתקנים מיושנים שחלקם אינם מתאימים למגורי אדם ובתנאי תברואה ירודים. רבים מהכלואים, ובמיוחד קטינים, חשופים למדיניות מחמירה של ענישה פוגענית בדרך של בידוד והפרדה, ואסירים רבים אינם זוכים להשתלב בהליכי הטיפול והשיקום החיוניים לצורך שיקומם ושילובם מחדש בחברה לאחר מאסרם. מציאות זו פוגעת בגופם ובכבודם של האסירים, אך לא פחות מכך פוגעת גם באינטרס הציבורי המשותף לכלל החברה, שכן תנאי כליאה הולמים והליכי שיקום נרחבים הם בעלי תרומה מכרעת להפחתת עבריינות חוזרת. דוחות הביקורת של הסניגוריה הציבורית הביאו לשיפורים רבים בתנאי הכליאה בישראל לאורך השנים, כפי שעולה גם מעשרות הדוגמאות המובאות בדוח זה למקרים בהם ממצאי הביקורים הרשמיים של אנשי הסניגוריה הציבורית הביאו לתיקון מהיר של ליקויים רבים. יש לקוות כי הממצאים המפורטים בדוח יטופלו ברוח זו, ותינתן תשומת הלב הראויה לכל הסוגיות הדורשות תיקון".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר