מבחן תיאוריה של חוקי התעבורה. אילוסטרציה

נחשד בהעתקה בתאוריה וטוען כי זה בגלל צבע עורו

אבבה טמסגן, תושב אשקלון, סיים בהצלחה את מבחן התיאוריה, אלא שלטענתו בשל מוצאו הוא נחשד בהעתקה ואף זומן לחקירת משטרה. “הוא נחשד שלא בצדק בהעתקה, ולא נמצאה כל ראיה נגדו”, מסר מנהל המרכז לנפגעי גזענות. זכיין התיאוריה מסר בתגובה: “הלקוח נחשד בהעתקה וטופל. אנחנו מכבדים כל אדם לא קשר למוצאו”

פורסם בתאריך: 17.8.18 11:25

     

המרכז לנפגעי גזענות פנה השבוע למיב”ע מבחני תיאוריה סניף אשקלון ולמשרד התחבורה בטענה כי הסניף הפלה נבחן על רקע צבע עורו ומוצאו. הנבחן הוא אבבה טמסגן, תושב העיר בשנות ה-30 לחייו יוצא אתיופיה, שהגיע לפני כשבועיים וחצי להיבחן במבחן התיאוריה, במסגרת הליך הוצאת רישיון לרכב פרטי.

לאחר שסיים את המבחן ניגש לפקידה במקום וביקש לדעת מה תוצאת הבחינה. בשלב זה, כך על פי הפנייה של המרכז, אמרה לו הפקידה שהוא עבר את המבחן בהצלחה. “אולם מנהלת שנכחה במקום הודיעה למרשי כי היות שהוא אינו דובר עברית רהוטה והיות שבמהלך החודש החולף הוא נכשל בשתי הפעמים בהן הוא ניגש למבחן העיוני, אין זה סביר שהוא הצליח במבחן מבלי להעתיק. משכך סירבה להנפיק למרשי אישור כי עבר את המבחן העיוני בהצלחה ואף הזמינה למקום משטרה”, נכתב.

בפנייה החתומה על ידי עו”ד אורי נרוב, המייצג את טמסגן מטעם המרכז לנפגעי גזענות, נכתב עוד כי טמסגן ניסה להסביר כי לא העתיק במבחן, אלא שההסברים שלו “נפלו על אוזניים ערלות ועם הגעת המשטרה למקום, הוא נלקח, כאחרון העבריינים, לתחנת המשטרה באשקלון”.

בתחנת המשטרה, כך נטען, נערך עליו חיפוש גופני, אולם לאחר שלא נמצא דבר אשר יעיד על כך שהוא העתיק בבחינה הוא שוחרר לדרכו. “זאת ועוד, למיטב ידיעת מרשי גם בדיקת הסרטונים מהמצלמות המוצבות בסניף, לא העלתה דבר שיעיד על כך שמרשי העתיק במבחן”, ציין עורך הדין.

“אין בדל הוכחה להעתקה”

למרות התקרית הלא נעימה, טמסגן לא ויתר ובחלוף מספר ימים שב שוב אל הסניף וביקש לקבל לידיו את האישור המיוחל ושוב נתקל בסירוב. “כל תחנוניו לא הועילו לו וכל ניסיונותיו לקבל הסבר מניח את הדעת לכך שנמנע ממנו האישור בשעה שאין ולו בדל של הוכחה לכך שהוא העתיק במבחן, עלו כולם בתוהו”, מסביר עו”ד נרוב.

לוח התמרורים. משרד התחבורה

בנוסף גם נמסר לו, לדבריו, כי יוכל לגשת שוב למבחן העיוני רק בחלוף תקופה של שנה וחצי ממועד המבחן האחרון אליו ניגש, “אולם אף אחד לא טרח להסביר לו מה הסיבה לכך. לנוכח מצב דברים זה מרשי עזב את הסניף בבושת פנים, ומבלי שניתן לו האישור המבוקש”, נכתב.

“דעה קדומה וגזענות”

לטענת עורך הדין מדובר בהתנהלות שהיא בניגוד לחוק. “התנהלותכם גרמה לביזוי, השפלה וסבל ונודף ממנה ניחוח כבד של הפליה פסולה על רקע צבע עור ומוצא” הוא כתב. עוד הוסיף: “נראה שהסיבה היחידה שמרשי נחשד בהעתקה נעוצה בדעה קדומה וגזענית לפיה העובדה שמרשי, המשתייך לציבור יוצאי אתיופיה, עבר את המבחן העיוני בהצלחה אינה סבירה והגיונית שכן הוא חסר מסוגלות לכך”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




בנוסף, ציין עורך הדין כי חומרת המקרה מתעצמת עוד יותר לנוכח העובדה שאף על פי שהמשטרה לא מצאה ולו בדל של הוכחה להעתקה במבחן, הן בחיפוש הגופני שנערך עליו והן בסרטונים שנלקחו ממצלמות האבטחה המוצבות בסניף, הם עמדו על סירובם ולא הנפיקו לו את האישור. “על אף שמרשי נכשל פעמיים במבחן העיוני הוא לא התייאש, המשיך לשקוד על לימודיו, ניגש שוב למבחן העיוני ועבר אותו בהצלחה. אולם בשונה מיתר המבחנים, מרשי נחשד על ידכם בהעתקה במבחן, וזאת אך על בסיס עמדה מפלה וגזענית הנובעת מצבע עורו ומוצאו של מרשי. התנהלותכם זו עולה כדי פגיעה אנושה בכבוד האדם ובזכות לשוויון של מרשי. לדאבון הלב, נראה כי במקרה דנן הרימה הגזענות את ראשה המכוער”. עוד ציין כי מדובר ב“חשדות סרק המבוססים על הנחה מפלה וגזענית, הקושרת בין צבע עורו ומוצאו לבין כישוריו ויכולותיו”.

“אירוע משפיל”

בהמשך ציין עורך הדין כי הפרת הוראות חוק איסור הפליה מהווה עוולה אזרחית המזכה בפיצוי ללא הוכחת נזק בסך של עד 50 אלף שקל וכן מהווה עבירה פלילית. ולכן דרש לפצות את טמסגן בסכום הנ”ל. כמו כן נדרש למסור לו ללא כל דיחוי את האישור על כך שעבר את המבחן ולנקוט צעדים נגד מנהלת הסניף, אשר נהגה בגזענות לכאורה, על רקע מוצא וצבע עור.

לבסוף דרש עו”ד נרוב לנקוט את כל הפעולות הנדרשות על מנת שמקרה כזה לא יקרה שוב, בין היתר באמצעות הדרכות לכלל עובדי הסניפים שבהם מתקיימים מבחני תיאוריה של משרד התחבורה, בדבר חובתם לפעול בשוויון ובדבר האיסור להפלות נבחנים על רקע מוצא, צבע עור, נטייה מינית, דת, מגדר, לאום, גזע או השקפה.

“האירוע המשפיל והמבזה שעבר טמסגן במבחן התיאוריה הוא ביטוי חמור לתופעת הגזענות המופנית כלפי יוצאי אתיופיה”, מסר צחי מזומן, מנהל המרכז לנפגעי גזענות. “לאחר שטמסגן עמד בבחינת התיאוריה, ועל כך אין חולק, הוא נחשד שלא בצדק בהעתקה, ולא נמצאה כל ראיה נגדו. אנו דורשים ממרכז יב”ע להכיר בעמידתו של טמסגן במבחן ולפצות אותו על היחס המפלה”.


תגובה: “הלקוח נחשד בזיוף; בשל צנעת הפרט לא נוכל לפרט”

זכיין מיב”ע באשקלון מסר בתגובה: “מדובר בלקוח שהתייצב לביצוע מבחן תיאוריה בסניף אשקלון. לצערנו הוא נחשד בשימוש באמצעים לא כשרים במבחן וטופל על פי נהלי חשד לזיוף/העתקה. מטעמי צנעת הפרט לא נוכל לפרט מעבר לכך. אנו מכבדים כל אדם ומעניקים לו שירות ללא קשר לגזע דת או מוצא וזאת ברוח מגילת העצמאות ועל פי כל דין”.

ממשטרת ישראל, מרחב לכיש, נמסר בתגובה: “בעקבות חשד לעבירת ‘קבלת דבר במרמה וזיוף’ במסגרת מבחן תיאוריה לקבלת רישיון נהיגה, עוכב חשוד אל תחנת המשטרה. לאחר עיון בחומר על ידי קצינת החקירות בתחנה, שוחרר החשוד”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר